Turski tenk za svjetsko tržište

Dužnosnici turskog Podtajništva za obrambenu industriju potvrdili su sredinom siječnja velik interes Saudijske Arabije i Pakistana za tenk Altay. Riječ je o tenku treće generacije koji je razvila turska tvrtka Otokar u suradnji s domaćim, njemačkim i južnokorejskim tvrtkama i koji se može svrstati među najnaprednije na svijetu. Turska je za potrebe svojeg OS-a zasad naručila prvu seriju od 250 Altaya, a uz moguće arapsko-azijske narudžbe očekuje se da bi u idućem srednjoročnom razdoblju moglo biti proizvedeno više od 1000 komada. Procjenjuje se kako jedinična cijena tenka iznosi oko 5,5 milijuna dolara.
Turska je razvoj svojeg prvog tenka od Drugog svjetskog rata započela 2007. što je financirano s 500 milijuna dolara. Prvi je prototip predstavljen javnosti u travnju 2010., a prvi proizvodni primjerci za domaći OS trebaju biti isporučeni ove godine. Zanimljivost je Altayeva dizajna u uzorima, njemačkom Leopardu 2 i južnokorejskom K2 (crna pantera). Ime je dobio po turskom generalu konjaništva iz doba turskog Rata za neovisnost generalu Fahrettinu Altayu (1880. – 1974.).

(Foto: Otokar)

Najveća masa tenka iznosi 65 t, duljina tenka 7,7 m (10,3 m s topom ispred), širina 3,9 m, a visina 2,6 m. Posadu čine četiri člana. Glavno je oružje Rheinmetallov glatkocijevni top 120 mm / L55 koji po licenciji proizvodi turski MKEK (Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu). Na električno pokretanu kupolu integrirana je daljinski upravljiva oružna stanica na koju se mogu postaviti strojnice u kalibru 12,7 mm i 7,62 mm te bacač granata 40 mm. Altay odlikuje i napredni sustav za upravljanje vatrom Volkan III koji proizvodi turski Aselsan, a za napredni je modularni oklop zadužen Roketsan. Pogonski blok u prvoj seriji od 250 Altaya čini njemački turbodizelski motor MTU 883 EuroPowerPack od 1500 KS uz Renkov transmisijski sustav. Prema najavama, motor bi u idućim serijama trebao biti zamijenjen novim turskim turbodizelskim od 1800 KS. Najveća brzina s njemačkim motorom iznosi 70 km/h, uz operativni radijus od 500 km.

Igor SKENDEROVIĆ