“Bradley je neka druga dimenzija”

U okviru višetjednog obučnog ciklusa OPNET, hrvatske posade borbenih vozila pješaštva vozila M2A2 ODS na poligonu ”Gašinci” provele su dnevna i noćna gađanja. Zadovoljstvo operativnih korisnika, pripadnika bojne Sokolovi GOMBR-a, dosad je najveći razlog za optimizam oko cijelog projekta nabave tih sredstava za OSRH

Što znači biti prvi korisnik nekog značajnog oružnog sredstva u Oružanim snagama Republike Hrvatske? Vrlo jednostavno, znači čast i obvezu, ali i veliko profesionalno zadovoljstvo. To su nam 6. ožujka na vojnom poligonu ”Gašinci“ kod Đakova potvrdili pripadnici 4. oklopno-mehanizirane satnije 1. oklopno-mehanizirane bojne Sokolovi Gardijske oklopno-mehanizirane brigade (GOMBR) Hrvatske kopnene vojske (HKoV). Posjetili smo ih tijekom školskih gađanja s borbenim vozilima pješaštva (BVP) M2A2 ODS Bradley. I, priznajemo, i mi smo bili počašćeni. Bradleyje smo u vatrenoj akciji na istom mjestu vidjeli još prošle godine. To su, međutim, bila probna gađanja koja su provodili stručnjaci iz tvrtke BAE Systems Inc., američke tvrtke-podružnice britanskog vojnoindustrijskog konglomerata. U suradnji s hrvatskim Đurom Đakovićem, BAE Systems tehnički je nositelj cijelog hrvatsko-američkog projekta nabave BVP-a. Gađanja su, ovaj put, provodile isključivo posade iz 4. satnije Sokolova i to u okviru višetjednog obučnog ciklusa OPNET (Operator New Equipment Training). Takvi ciklusi već se dulje vrijeme provode u postrojbama primarnog korisnika Bradleyja, Američke kopnene vojske, no ondje se primjenjuju i za druga sredstva. Kako im samo ime kaže, fokusirani su na obuku i uvježbavanje vojnika koji će se služiti novim sredstvom. U hrvatskom slučaju, OPNET za Bradley provodi se uz nadzor i pomoć instruktora iz BAE Systemsa. Obuhvaća niz aspekata operativne uporabe Bradleyja i to na razini cijele posade (zapovjednik vozila, ciljač, vozač), kao i na razini pojedinačnih zadaća i dužnosti. Posade borbenih vozila pješaštva, među ostalim, uvježbavaju vožnju i manevriranje u terenskim uvjetima, uporabu oružnih sustava, različitih optičkih senzora, komunikacijskih sustava i drugo. Osim na poligonu “Gašinci“, obuka se provodi i u vojarni “132. brigade Hrvatske vojske“ u Našicama te na obližnjem vojnom vježbalištu “Grbavica“.

Izobrazba u Americi

Stižemo na tenkovsko strelište u Gašincima u jutarnjim satima. Dočekuje nas zapovjednik 4. satnije satnik Josip Čolak. Zadnjih nekoliko mjeseci postrojba se uvelike mijenja. Stara vozila BVP M-80 odlaze, Bradleyji dolaze, a sve to uz OPNET i druge aktivnosti koje će taj prijelaz učiniti što jednostavnijim. Čolak je optimist: vjeruje u svoje ljude, zadovoljan je njihovim entuzijazmom, pristupom obuci te “usvajanjem gradiva”. “Da, prvi smo u OSRH koji će imati Bradleyje, i vjerujem da ćemo svojim radom opravdati povjerenje koje nam je ukazano, osvjetlati obraz ne samo našoj satniji, nego i svim Sokolovima”, govori nam dok se posade i vozila pripremaju za gađanja. I sam se obučava za Bradley.  Ne samo kroz OPNET (bit će zapovjednik zapovjednog vozila), nego i kroz obuku za njegovu razinu zapovjednika operativne satnije. Još prije izvjesnog vremena pohađao je višemjesečni tečaj Maneuver Captains Career Course (MCCC) u Sjedinjenim Državama, tj. u bazi Fort Benning (danas Fort Moore) u državi Georgiji. Taj tečaj odgovara Naprednoj časničkoj izobrazbi na Hrvatskom vojnom učilištu “Dr. Franjo Tuđman”. Satnik Čolak ondje je uspješno položio ispite od kojih su mnogi bili vezani i za Bradleyja, tj. planiranja i taktike njihove uporabe. “Bilo je to veliko iskustvo koje koristim u ovim trenucima uvođenja BVP-a u operativnu uporabu, a koristit ću ga i u budućnosti”, navodi časnik. Puno prije OPNET-a počele su se pripremati i posade, primjerice kroz specijalistički tečaj engleskog jezika usko vezan uz M2A2 ODS. Sve to pokazuje koliko je projekt uvođenja Bradleyja u operativnu uporabu u Hrvatskoj vojsci sveobuhvatan i detaljno planiran. Provodi se na svim ustrojstvenim razinama, te po svim dužnostima i specijalnostima, od zapovjednika, posada, preko mehaničara i logističara, sve do pripadnika tzv. iskrcajnog dijela pješaštva. Podsjetimo, u siječnju ove godine pratili smo dio obuke tehničara Field Level Maintenance New Equipment Training (FLMNET), koji obuhvaća temeljno održavanje Bradleyja na razini postrojbe (opširnije v. tekst Bradley donosi sasvim novo iskustvo, HV br. 727).

“Oni su s pravom ovdje”

Gađanje na Gašincima značilo je i zaokruživanje OPNET-a za prve posade 4. satnije koje su ušle u ciklus. A mi smo bili na završnici tog gađanja, koje je trajalo nekoliko dana. Promatrajući Sokolove tijekom cijelog obučnog dana, od jutra do mraka, kod njih smo s jedne strane vidjeli zadovoljstvo novim sredstvom, s druge ozbiljan pristup obuci, a s treće potpuni nedostatak treme ili grča.  Nakon tjedana i tjedana obuke, logično je da su posade već postigle određenu razinu uvježbanosti u svim temeljnim zadaćama. No, dojam je da su i nadmašile očekivanja. Iako su mladi, ti momci već imaju itekakvog iskustva s BVP-om M-80. Prijelaz na Bradley, vozilo koje je superiorno po svim ključnim taktičko-tehničkim karakteristikama (paljbena moć, oklopna zaštita i pokretljivost), ali i po prilagođenosti korisnicima, za njih je izazovan, ali ne i teško dostižan. “Oni su s pravom ovdje. Motivirani su, ambiciozni i žele raditi. Definitivno, pripremali smo se dobro. No, moram istaknuti i profesionalnost te stručnost djelatnika BAE Systemsa. To su sve certificirani stručnjaci koji su osmislili plan obuke. On je temeljit i prolazi sve potrebne korake, a instruktori su nam uvijek dostupni za sva pitanja i nedoumice”, govori nam satnik.

Na školskim gađanjima korišteni su glavni top M242 Bushmaster EC (Enhanced Configuration) kalibra 25 x 137 mm i spregnuta strojnica M240 kalibra 7,62 x 51 mm te vježbovno streljivo. Nije, naravno, zanemareno niti najubojitije oružje Bradleyja: dvostruki lanser protuoklopnih raketa TOW (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided – lansiran iz cijevi, optički praćen, vođen žičanom vezom). Posade se zasad uče njihovu korištenju “na suho”, dakle, kroz uvježbavanje različitih postupaka uporabe (primjerice punjenje, pražnjenje, odabir ciljeva…). Tako će biti do dolaska simulacijskog sustava COFT (Conduct of Fire Trainer) koji će služiti obuci kroz različite scenarije. Očekuje se i isporuka protuoklopnih raketa TOW 2A RF i TOW 2B RF.  Bežično vođene preko jednosmjerne podatkovne veze, to su u ovom trenutku najbolje rakete za TOW koje se koriste za gađanje visokovrijednih ciljeva poput glavnih borbenih tenkova.

Uzbuđenje zbog novog sredstva

Vjerujemo da ćemo u budućnosti imati priliku vidjeti pravo vježbovno bojno lansiranje TOW-a iz hrvatskog Bradleyja i pogodak uvježbane posade. To se već itekako da naslutiti zahvaljujući pogodcima koje smo vidjeli na tenkovskom strelištu. Jednostavno, posade su već uvelike ovladale vozilima i njihovim sustavima. To posebno vrijedi za ciljničke sustave i sustav za upravljanje paljbom, tako da su mete pretrpjele niz pogodaka tijekom gađanja iz zastoja te gađanja u pokretu. Poručnik Stjepan Pandžić zapovjednik je voda i njegova zapovjednog Bradleyja, s kojim će i ubuduće prolaziti sve obučne i ocjenjivačke cikluse. “U Našicama smo već prije prošli upoznavanje sa sredstvom i njegovim mogućnostima, kao i s našim pojedinačnim dužnostima i zadaćama. Sad se uvježbavamo kao posade, a što se tiče gađanja, moram reći da smo s novim sredstvom puno – precizniji. Da, obučni je ciklus zahtjevan, ali ako radiš ono što voliš, ništa nije problem. Svi pripadnici voda pokazuju velik interes za obuku, čak bih rekao da su mnogi uzbuđeni zbog novog sredstva”, objašnjava poručnik.

Sokolovi koriste svaku priliku za uvježbavanje. Nakon dnevnog gađanja, pokazali su nam kako izgleda terenska vožnja Bradleyja u formaciji. “Gusjeničar” dostiže brzinu veću od 60 km/h. Razvodnik Hrvoje Zdjelarević na dužnosti je vozača, nekad je upravljao BVP-om M-80 i kaže da je M2A2 ODS puno više “user-friendly”, pa se vrlo brzo snašao za njegovim upravljačem. Iako je ukupna masa Bradleyja dva i pol puta veća od one kod M-80, Cumminsov motor od 600 konjskih snaga i hidromehanička transmisija HMPT-500-3 daju mu veliku razinu pokretljivosti. Razvodnik hvali i preglednost iz vozila te svijest o situaciji koju ona pruža, a sada je nestrpljiv da iskuša granice njegovih manevarskih sposobnosti na teškim terenima, primjerice tijekom vježbe na poligonu “Eugen Kvaternik” kod Slunja. “Za to se i obučavamo”, odrješit je hrvatski vojnik.

 

Ono najatraktivnije vidjeli smo, ali i čuli, kad se nad Slavoniju spustila noć. Vozila BVP M-80 koja koriste OSRH nisu opremljena termovizijskim ciljnicima. To znači da je učinkovito borbeno djelovanje noću za Sokolove bilo gotovo pa nemoguće. S Bradleyjima više neće biti tako, i u to smo se uvjerili prateći noćni dio gađanja. Bradley je kombinirao gađanje iz topa i strojnice, a vježbovno je streljivo u noći jasno pokazivalo svoju putanju. Prvo bi gađao s početnog položaja koji je od nas bio udaljen nekoliko desetaka metara, a potom bi krenuo bliže metama za uvježbavanje gađanja iz pokreta. Tada bi zvuk topa i strojnice postajao tiši, no iz potpune tame odjednom bi se na položajima meta vidio “vatromet”, posebno kad bi se svjetlost metka “odbila” od cilja i pošla uvis. “Tijekom ovih nekoliko dana, pokazalo se da posade koriste termoviziju s lakoćom, a to najbolje pokazuju – pogodci. Paljbena moć i preciznost Sokolova uvelike se povećavaju”, govori satnik Čolak. U razgovorima s ciljačima, saznali smo da je gađanje noću ponekad čak i jednostavnije nego danju. Naime, termovizijska slika izvrsno otkriva živi cilj. Noćna tama, ali ni odora ni raslinje koji su dobra zaštita za vojnika danju, nisu to i noću ako vas promatraju posade M2A2 ODS. Razvodnik Mihael Horvatović s ciljača na M-80 prešao je na istu dužnost na Bradleyju. Dok opisuje top M242 Bushmaster, kaže da je “jači i precizniji” nego onaj stari, a osobito hvali dnevnu (uvećanje x5 i x12) i noćnu ciljničku spravu.   

Sutra i Leopardi

“U odnosu na M-80, Bradley je neka druga dimenzija, puno je koraka ispred. Mislim da je ono za nas pun pogodak”, uvjeren je satnik Čolak. Za 4. satniju ima još ciklusa OPNET-a, a onda i drugih oblika obuke. Idući mjeseci bit će puni aktivnosti. Po povratku u Našice satnija će početi spajati posade s pripadnicima iskrcajnog dijela, što znači i zajedničku obuku, a onda i ocjenjivanje na razini desetina, zatim vodova i konačno satnije. No, ekipa iz Našica već se raduje i budućim vježbama unutar postrojbe, brigade, pa i HKoV-a, te OSRH. Podsjećaju nas na činjenicu da je Bradley vozilo prije svega namijenjeno borbi protiv protivničkog oklopa i to u kombinaciji s tenkovima. Za Sokolove, suborci su u ovom trenutku posade i tenkovi M-84. Sutra će, nadamo se, to biti supermoderni Leopardi 2A8. “U 2023. godini naša je satnija provela vježbu na zemljištu Sokol 23, u scenariju smo kroz namjenski organizirane snage (engl. Task Force) surađivali s GOMBR-ovom Tenkovskom bojnom Kune. Tu smo se svi pokazali jako učinkovitima. Mi smo, logično, fokusirani na obuku i uvođenje Bradleyja, no jasno je da se veselimo i dolasku novih tenkova u brigadu”, zaključuje časnik.

Kako proces nabave i uvođenja u operativnu uporabu vozila Bradley napreduje, sve je jasnije da je on dobitak za Hrvatsku kopnenu vojsku. Noćno gađanje kojem smo nazočili samo je jedan dokaz o rastućim sposobnostima GOMBR-a koje je omogućilo novo vozilo. U odnosu na BVP M-80, koji je bio nezamjenjiv u Domovinskom ratu, to je velik skok. To su nam prvi put potvrdili najmjerodavniji – operativni korisnici, posade s iskustvom na oba sustava. Ima li na tržištu modernijih zapadnih borbenih vozila pješaštva no što je to M2A2 ODS? Svakako ima. No, ima li onih koja su se više puta dokazala u borbenoj operativnoj uporabi? Teško. Jesu li Bradleyji aktualni i danas? Itekako. Ne zaboravimo, Amerikanci još uvijek računaju na inačice Bradleyja (M2A3, M2A4) i u godinama koje dolaze. To znači da u daljnjoj budućnosti nisu isključeni nadogradnja i modernizacija i hrvatske flote Bradleyja. No, prekinimo s nagađanjima o budućnosti. Sadašnjost je – M2A2 ODS Bradley i zadovoljni Sokolovi.            

Tekst: Domagoj Vlahović; Foto: Tomislav Brandt i Goran Resovac