Brzina, vještina i preciznost na dva kotača

Primarna namjena motociklista u Vojnoj policiji nadzor je i regulacija vojnog prometa, pratnja i osiguranja vojnih misija, izaslanstava, vojne opreme i naoružanja, prometno izviđanje i očevid prometnih nesreća, te zadaće od posebnog interesa koje druge postrojbe Vojne policije nisu u mogućnosti izvršiti

Odlazak naše ekipe u zagrebačku vojarnu “1. gardijske brigade Tigrovi – Croatia” obično označava izvještavanje o svečanim obljetnicama ili ispraćajima kontingenata u misije. No, ovaj put došli smo s drugačijom zadaćom – napraviti reportažu o vojnopolicijskim motociklistima. Umjesto formalnosti i protokola, na pisti su nas dočekali pripadnici Pukovnije Vojne policije iza kojih stoje parkirana četiri snažna motocikla u bijelo-zelenim prepoznatljivim bojama Vojne policije OSRH. Nakon upoznavanja, motociklisti stavljaju zelene kacige na glavu i sjedaju na svoje moćne zvijeri, teške 297 kilograma sa snagom motora od 100 kW. Razgovor prekida brujanje motora i svi pogledi usmjeravaju se prema motociklistima koji vožnjom u formacijama pokazuju dio svojih vještina koje moraju posjedovati za obavljanje ovog zahtjevnog i opasnog posla.

Tečaj kao glavni temelj

Danas su operativni motociklisti Vojne policije raspoređeni u temeljne satnije Pukovnije Vojne policije, a mi smo imali prigodu na jednom mjestu vidjeti četiri pripadnika od kojih su dva s postavljenjem u satniji u Karlovcu, a dva u Zagrebu. Primarna namjena motociklista u Vojnoj policiji nadzor je i regulacija vojnog prometa, pratnja i osiguranja vojnih misija, izaslanstava, vojne opreme i naoružanja, prometno izviđanje i očevid prometnih nesreća, te zadaće od posebnog interesa koje druge postrojbe Vojne policije nisu u mogućnosti izvršiti. Sve te zadaće zahtijevaju posebne vještine i nije dovoljno samo biti strastveni vozač motocikla. Osim položenog tečaja za vozača A kategorije, temelj za vojnopolicijskog motociklista je i Napredni tečaj sigurne vožnje za motocikliste. Oba tečaja provode se u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova. Polaznici prvog tečaja pripadnici su koji prvi put počinju upravljati motociklom, te je naglasak na osnovnim tehnikama svladavanja i upravljanja motociklom, a drugi je tečaj namijenjen za dodatno usavršavanje i uvježbavanje već naučenih vještina.

Kad se brujanje malo stišalo iskoristili smo priliku za razgovor s poručnikom Ivanom Trlinom, zapovjednikom voda u kojem se nalazi jedan od motociklista. Objašnjava nam koliku važnost motociklisti imaju u određenim vojnopolicijskim zadaćama, pogotovo tijekom prometnih osiguranja. “Za razliku od automobila motociklisti se lakše provlače kroz kolone i zatvaraju promet, te ulaze u raskrižja što nam uvelike olakšava i ubrzava zadaće osiguranja”, naglašava poručnik. Ističe da ovdje nije riječ samo o vojnopolicijskim motociklistima, nego da su to prije svega pripadnici Pukovnije Vojne policije koji po potrebi obavljaju posao motociklista. Te su potrebe znatno veće kad je sezona aktivna, odnosno kad su vremenske prilike povoljne za obavljanje zadaća na motociklu. Poručnik kaže da nove članove najčešće biraju na temelju preporuka postojećih motociklista, jer se mnogi poznaju i dobro znaju kakve tko ima vozačke vještine. Ipak, najvažnije je da kandidat izrazi želju te da i inače vozi motocikl.

Odlazimo do hangara, gdje motociklisti koriste dugačku stazu za vožnju u formacijama atraktivnim za objektiv našeg fotografa, još jednom demonstrirajući vještinu upravljanja ovim snažnim vozilima. Brujanje je gotovo, motocikli se spremaju u garažu, a mi spremni za razgovor. Razvodnik Josip Vrhovski već osam godina obnaša dužnost motociklista u Vojnoj policiji i kaže da uživa u tom poslu jer je dinamičan i zanimljiv. Ne skriva da je riječ o jako zahtjevnom poslu za koji je potrebna iznimna psihofizička spremnost te konstantno uvježbavanje i usavršavanje. Priznaje da mu je zanimljivije voziti vojnopolicijski motocikl nego privatni jer je izazovnije i odrađuje neke konkretne zadaće. Ističe timski rad kao vrlo važan čimbenik ovog zanimanja, a budućim motociklistima u postrojbi savjetuje da slušaju starije koji imaju iskustva s vožnjom.

Povijest motociklista Vojne policije

Uporaba motocikala u postrojbi Vojne policije započela je 10. travnja 1992., kad je tadašnji ministar obrane Gojko Šušak predao prve motocikle 66. bojni Vojne policije (bVP). Iako su ubrzo uništeni u ratnim zbivanjima, motocikli su obnovljeni zahvaljujući Vilku Severu. Riječ je o modelima Moto Guzzi Falcone 500 i Moto Guzzi V35, koji su u radionici poduzeća SEVER PROMET potpuno popravljeni i vraćeni u Vojnu policiju, te je njih ukupno 37 vraćeno postrojbama Vojne policije za potrebe izobrazbe i izvršavanje operativnih zadaća. Osim modela Moto Guzzi, Sever je donirao i motocikle Kawasaki KMX 125, Kawasaki KLR 250 te Yamaha XT 350.

Obuka motociklista u Vojnoj policiji počela je 1993. Provodila se u vojarni “Croatia” na tenkovskom poligonu, kao i na cross-stazi na zagrebačkom jezeru Bundek, tada potpuno zapuštenom. Vod u 66. bVP-a bila je jedina motociklistička postrojba na toj razini, ostale postrojbe VP-a imale su motociklističke desetine. Vod je vršio ophodnje na području Zagreba i Zagrebačke županije, prometna osiguranja hodnji, osiguranja trasa štićenih osoba te tekličku službu za potrebe 66. bVP i Uprave VP-a. Pripadnici su zajedno s pripadnicima MUP-a prolazili višemjesečnu obuku na kojoj su usavršavali upravljanje, kao i taktike i tehnike postupanja. Danas motociklisti, raspoređeni po satnijama Pukovnije Vojne policije, koriste motore BMW K 75 RT i BMW K 1100 LT, a po potrebi su na raspolaganju i već spomenuti Kawasaki KLR 250 i Yamaha XT 350.

Provjera sposobnosti motociklista

Motociklisti MUP-a i VP-a nastavili su tradiciju zajedničkog obučavanja, a organizira se i natjecanje prometnih policajaca u organizaciji Službe prometne policije Uprave za javni red i sigurnost te Službe za cjeloživotno obrazovanje Policijske akademije “Prvi hrvatski redarstvenik”. Ove je godine u Puli održan 14. Memorijal “Šime Buzov”. Prometni policajci natjecali su se u pojedinačnoj i ekipnoj kategoriji, a morali su pokazati vještinu manevriranja motociklom na posebno pripremljenom poligonu.
Cilj je natjecanja provjeriti sposobnosti motociklista koji obavljaju poslove sigurnosti prometa na cestama za spretnu, sigurnu i pouzdanu vožnju službenih motocikala. Istodobno se provjerava pravilna uporaba motocikla i propisne zaštitne opreme, a do izražaja dolazi i dobra psihofizička pripremljenost policajca-motociklista. Vojni policajci na natjecanju posebno se prisjećaju pripadnika 1. satnije VP-a razvodnika Darka Mujića, koji je tragično stradao u prometnoj nesreći na motociklu 2019. godine prilikom povratka s 9. izdanja natjecanja.

TEKST: Janja Marijanović Šaravanja

FOTO: Tomislav Brandt