Kineski tenk VT-4

VT-4 je logičan nastavak kineske proizvodnje tenkova koja na velika vrata želi ući u svjetski vrh. Kinezi ih žele prodavati zemljama u razvoju pa će o njihovim mogućnostima ovisiti u kojoj će mjeri tenkovi biti opremljeni suvremenim sustavima.

VT-4 pokazuje neke od svojih mogućnosti na prošlogodišnjem Airshowu China. Iako ga Kinezi vole uspoređivati sa zapadnim tenkovima, on je ipak izvozna konkurencija ruskima, prije svega T-90 (Foto: Xinhuanet)

U kratkom vremenu Kinezi su prikazali tri tenka koji privlače priličnu pozornost stručnih krugova. Type-99A2 već se uvelike koristi u kineskoj narodnooslobodilačkoj vojsci (PLA), a Type 96B, mlađi brat etabliranog 96A zapaženu je svjetsku premijeru imao na tenkovskom biatlonu u Rusiji 2016. osvojivši drugo mjesto u velikoj konkurenciji. Treći i najnoviji je glavni borbeni tenk VT-4, što je naziv za izvoznu inačicu ili MBT-3000, što mu je proizvodni naziv. Prvi put, kao maketa, predstavljen je javnosti na Međunarodnoj obrambenoj izložbi Eurosatory u Parizu, u lipnju 2012. Na Airshowu China 2014 mogao se vidjeti pravi tenk i dio njegovih operativnih sposobnosti. Najnovija izvozna inačica tenka VT-4, ali i novi laki tenk VT-5 (105 mm) prikazani su nedavno, na prošlogodišnjem Airshowu China.

MBT-2000 ili Al-Khalid, kako ga zovu Pakistanci, prethodnik je tenka VT-4, što govori i proizvodno ime potonjeg MBT-3000. Moguće je da pakistanska vojska u budućnosti nabavi i VT-4, koji bi se u njihovoj vojsci zvao Al-Hyder (Foto: Facebook/Pakistan Army)

Treća generacija
VT-4 treća je generacija (III+) glavnih borbenih tenkova, razvile su ga tvrtke NORINCO (North Industries Group Corporation) i FIRMACO (Inner Mongolia First Machinery Group Co.,Ltd.) kao poboljšanu inačicu tenka VT-1A. Prema NORINCO-u, VT-4 je posebno dizajniran kako bi ispunio sve izazove u visoko-tehnološkom ratu. Njegova ukupna izvedba i borbene sposobnosti među najnaprednijim su u svijetu glavnih borbenih tenkova. U usporedbi s Type-99 mnogo je značajki promijenjeno i to: električno upravljanje topom, daljinski upravljana oružna stanica 12,7 mm, motor od 1300KS kineske proizvodnje, nova transmisija, poboljšan kompozitni oklop za nos tijela i prednji dio kupole, reaktivni oklop može se postaviti na svaku stranu tenka, potpuno digitaliziran sustav, inercijska navigacija i GPS te novi sustav aktivne zaštite GL5.
Prvi zainteresirani kupac novog tenka MBT-3000 bio je Pakistan koji je već surađivao s Kinezima u razvoju tenka Al-Khalid (MBT-2000). Njegov je dizajn baziran na kineskom modelu Type 90-II, koji objedinjuje tehnologije iz nekoliko zapadnih i sovjetskih tenkova i potomak je jednog od najbrojnijih tenkova u povijesti, T-54A. Prvi tenkovi završeni su 2001. godine i isporučeni Pakistanskoj vojsci. Proizvode se u tvornici HIT (Heavy Industries Taxila), a planira ih se proizvesti 600. Pakistanske oružane snage žele testirati MBT-3000 u svojem okružju, a ako zadovolji njihove zahtjeve sklopit će ugovor o licencijskoj proizvodnji u HIT-u. Vjerojatni naziv novog tenka je Al-Hyder. Serijska proizvodnja u Pakistanu mogla bi početi prije 2020. godine.

Novi primjerak VT-4 ispred jednog od tvorničkih pogona. Tenk isključivo za izvoz proizvode kineske tvrtke NORINCO i FIRMACO (Foto: Xinhuanet)

Rivalstvo na tržištu
Inače, NORINCO je preko aplikacije društvene mreže WeChat, koja ima više od 50 milijuna korisnika, započeo kampanju reklamiranja VT-4. Kineski proizvođači oružja često je koriste za objavljivanje usporedbe između njihovih i stranih oružja. Kina je, dakako, Rusima glavni konkurent u zemljama u razvoju koje žele kupiti tenkove. U usporedbi Kinezi napominju da je VT-4 superiorniji ruskim T-90S i T-90AM, pa čak i njihovu najnovijem T-14 Armata. No, bilo kakva spekulativna usporedba između najnovijih kineskih i ruskih glavnih borbenih tenkova u mnogočemu je prerana. Niti VT-4 niti T-14 nisu još ušli u fazu masovne proizvodnje, pa se veći dio nagađanja temelji na prototipovima i rijetkim javnim dostupnim podacima.
Kina se u razvoju tenkova tradicionalno oslanjala na licencije ruske tehnologije. Sudeći po poznatim podacima i fotografijama, Rusi su s T-14 napravili jasan raskid sa sovjetskim dizajnom, a VT-4 je po izgledu vrlo nalik na poboljšanu inačicu T-90.

Ovako je VT-4 prikazan u NORINCO-ovu katalogu. S ponosom ističu da je sposoban za vođenje hi-tech ratovanja te da je jedan od najnaprednijih tenkova u svijetu (Foto: NORINCO)

Paljbena moć
Glavno oružje tenka VT-4 kineski je top glatke cijevi 125 mm ZPT-98 L/50 s termoizolacijskom oblogom i odvodnikom barutnih plinova. Stabiliziran je u obje ravnine s električnim stabilizatorom, a moguće je navođenje i ručnim uređajem (elevacija od -5,4 do +18 stupnjeva). Izrađen je od vrlo otpornog čelika autofretovanjem (pod visokim tlakom). Specijalna tehnologija obrade cijevi (kovanje na trnu) omogućila je da cijev postane otpornija na vibracije i savijanje pri gađanju u pokretu, čime se povećava preciznost. Svi ti postupci produžili su život cijevi na 700 (s 350) ispaljenih projektila. U automatskom punjaču smještena su 22 projektila (i punjenja) s brzinom paljbe od osam u minuti. U borbenom kompletu ima 38 dvodijelnih projektila, od toga su obično četiri vođeni protuoklopni (PO) projektili. Borbeni komplet ima više vrsta dvodijelnih projektila: trenutno-fugasni (HE-FRAG), kumulativni (HEAT), potkalibarni (APFSDS) i PO rakete GP7 (licencija ruskog 9M119 Refleks). PO raketa je poluautomatski vođena po laserskom snopu na daljinama od 75 do 5000 m, a treba joj 17,6 sekundi da dosegne maksimalnu daljinu gađanja. PO vođene rakete se ispaljuje, kao i druge projektile, kroz cijev topa. Poznato je da one nisu uobičajeno u sastavu kompleta streljiva zapadnih tenkova. Raketa probija čelični oklop debljine 900 mm, a može se koristiti i za gađanje niskoletećih helikoptera. Preciznost pogađanja iznosi 90 posto na daljinama od 200 do 5000 m. Masa POVR-a je 19 kg, a ima tandem bojnu glavu. Balističko računalo u sprezi je s automatom i osigurava podatke o vrsti, stanju streljiva, barutnom punjenju kao i druge parametre. Kineski stručnjaci tvrde da je učinkovitiji od njemačkog Rheinmetall 120 mm ili ruskog 2A46M za 30 posto odnosno 45 posto, no to nije provjereno.

Strojnice i projektili
Kao sekundarno naoružanje tenk ima spregnutu strojnicu 7,62 mm koja se nalazi desno od glavnog naoružanja i u borbenom kompletu ima 3000 metaka. Na krovu zapovjednikove kupole nalazi se DUOS (daljinski upravljana oružna stanica) naoružana s teškom strojnicom 12,7 mm za djelovanje po ciljevima na tlu i u zraku. U njezinu borbenom kompletu ima 500 metaka. Na stražnjem je dijelu kupole sa svake strane set od šest (4+2) električnih bacača dimnih kutija/granata (BDK) koje se ispaljuju kako bi stvorile standardnu dimnu zavjesu ili lansirale aerosolne kutije s IC ometačima. Dodatna dimna zavjesa osigurava se ubrizgavanjem dizelskog goriva u ispušni sustav motora.
Za razliku od osnovnog ruskog potkalibarnog projektila, Kinezi su razvili penetratore od slitine tvrdog čelika različite strukture W+Fe+Cu ili W+Fe+Ni, a navodi se da je razvijen i od slitine s osiromašenim uranom DU (Depleted Uranium). Penetratori se rade u odnosu od 30:1 (odnos dužine i promjera jezgre). NORINCO je s izraelskim IMI-jem (Israel Military Industries) razvio potkalibarni projektil Type-II M probojnosti 600 mm na udaljenosti 2000 m (masa 11,8 kg, dužina 680 mm, brzina projektila 1700 m/s). Noviji Type-III DU probija 700 mm RHA (Rolled Homogeneous Armor) oklop na 2000 m (kao ruski Svinec-2 3BM48). Prema tim kineskim podacima, projektil je na samom vrhu u svijetu.
Kumulativni projektil HEAT, BTJ1 (masa 18,5 kg, dužina 678 mm, brzina projektila 905 m/s, učinkovita daljina gađanja 1000 m), na razini je ruskih projektila čija je probojnost do 700 mm oklopa. Može se zaključiti da bi VT-4 bio učinkovit protiv većine suvremenih tenkova, ali je manje učinkovit protiv onih koji imaju, osim osnovnog oklopa, eksplozivno-reaktivni oklop (ERO) u kombinaciji s kompozitnim oklopom Chobham ili pojačanje s pločama od osiromašenog urana.
Trenutno-fugasni projektil HE, BTE2 ima masu 23,2 kg, dugačak je 676 mm, postiže početnu brzinu od 850 m/s, a maksimalni domet je 9400 m.

Hunter-killer
Tenk VT-4 ima moderna sredstva za promatranje i ciljanje danju i noću, s mjesta i u kretanju, laserski mjerač daljine, te laserski emiter za vođenje raketa. Zapovjednik tenka, uz šest periskopa koji daju vidno polje od 360, ima višekanalnu ciljničku spravu montiranu na krovu kupole ispred luka zapovjednika. Ona je nezavisno stabilizirana u obje ravnine, ima optički i termovizijski kanal za noć i otežanu vidljivost danju te laserski daljinomjer. Ciljač na krovu kupole ima montiranu, dnevno-noćnu, termalnu, u dvije osi stabiliziranu spravu i laserski mjerač daljine. Slika se iz sprave ciljača automatski prenosi na zaslon zapovjednika. Ciljač cilja i ispaljuje granatu na (zaključani) cilj, za to vrijeme zapovjednik može koristiti svoju samostalnu spravu za traženje novog cilja. Nakon što ciljač završi gađanje, a zapovjednik je pronašao i zaključao novi cilj, kupola se automatski okreće prema novom cilju. Zapovjednik zatim prenosi novi cilj ciljaču na njegov veći zaslon, koji će on uništiti, a zapovjednik ponovno traži novi cilj. Kad zapovjednik utvrdi da se pojavio cilj visoke važnosti, on od ciljača može preuzeti upravljanje topom (i spregnutom strojnicom) i dovesti ga odmah u crtu ciljanja. Taj model rada poznat je kao hunter-killer i omogućuje puno kraću reakciju na prijetnju na bojnom polju.

S obzirom na činjenicu da se kineska vojska još uvijek oprema tenkovima Type-99 (na slici), također iz treće generacije, koje Kinezi nemaju namjeru izvoziti, VT-4 će ostati na izvoznoj inačici (Foto: PLA)

Suvremeni SUP
Ciljač ima jedan dnevni periskop. Termalna ciljnička sprava ciljača TIS (Thermal Imaging System) također ima laserski impulsni kanal za mjerenje daljine i pulsirajući za vođenje POVR-a. Sprava može neprekidno raditi 12 sati. Povećava 11,4 puta u uskom vidnom polјu (5,6 x 3,8 stupnjeva) i pet puta u širokom vidnom polju (12 x 8 stupnjeva). Daljina promatranja noću je do 4000 m, a identifikacija cilјa do 2750 m. S naprednijom spravom 2. generacije vidljivost će biti od 7000 do 9000 metara, a ciljanje noću do 4000 metara u uvjetima bez magle i kiše. Time se omogućuje i lasersko vođenje POVR-a noću na učinkovitim daljinama gađanja. Brzina reagiranja ciljača od uočavanja cilja do opalјenja prvog metka svedena je na pet sekundi, kad cilj i tenk stoje, sedam sekundi kad je tenk u pokretu a cilј stoji, i devet sekundi, ako se i tenk i cilj kreću.
Vozač raspolaže s trima dnevnim periskopima. Srednji se zamjenjuje s pasivnim sustavom 2. generacije, vidljivog dometa do 200 metara, za vožnju noću. Osim toga, vozač raspolaže termovizijskim nehlađenim kamerama za promatranje naprijed i natrag (preko manjeg zaslona). Na većem monitoru može promatrati širi sektor, položaj tenka u rasporedu postrojbe i druge podatke, koje zapovjednik prenosi iz osnovne kamere i svojeg KIS-a.
Suvremeni sustav za upravljanje paljbom (SUP) ima standardne elemente: digitalno balističko računalo, laserski daljinomjer 3. generacije (CO2) (integriran u ciljničke uređaje) ciljača i zapovjednika, zapovjedni blok zapovjednika i ciljača, meteosenzor, senzore nagiba ramena kolijevke topa i brzine pokretanja kupole. Podaci laserskog daljinomjera i senzora automatski se unose u balističko računalo, koje obrađuje primljene podatke i izračunava potrebne balističke popravke za gađanje.

Konkurencija GPS-u?
Stabilizacija topa osigurana je u dvije ravnine. Stabilizator omogućuje precizno gađanje u pokretu pokretnih ciljeva (prema kineskim izvorima vjerojatnost pogađanja je s prvim metkom 85 posto, za ciljeve do 2000 m). U sastavu SUP-a nalazi se uređaj za automatsko praćenje (zaključavanje) cilja (Automatic Target Tracking) i uređaj za odabir ciljeva IFF (Identification Friend or Foe).
Balističko računalo umreženo je s ciljničkim spravama i integrirano je s elektronički kodiranim KIS-om. Preko njega se obavlja dijagnostika stanja uređaja, razmjena informacija unutar taktičke postrojbe, podataka i slike rasporeda postrojbi i vozila u realnom vremenu, na elektroničkom zemljovidu i displejima, svojih i neprijateljskih, zahvaljujući elektroničkoj konekciji sa satelitskim sustavom promatranja i navigacije.
Za kineski inercijski i satelitski sustav za navigaciju BeiDou Navigation Satellite System njihovi izvori navode da je precizniji od američkog GPS-a. Prema najavama 2020. godine BeiDou NSS trebao bi pokrivati cijeli svijet, i na taj način biti konkurencija GPS-u, ruskom GLONASS-u i europskom Galileu. Svakako, i bez naglašenog marketinga proizvođača, tenk VT-4 ima respektabilnu paljbenu moć i suvremene elektroničke digitalne uređaje SUP-a i KIS-a.

VT-4 izložen na statičnom dijelu Airshowa China 2014 (Foto: PLA)

Tročlana posada
Oblik tenka VT-4 je tradicionalan: upravni odjeljak s vozačem je naprijed, borbeni odjeljak s kupolom je u sredini. U kupoli su dva člana posade (zapovjednik desno, ciljač lijevo), a motorno-transmisijski odjeljak je odostraga. Članovi posade imaju na raspolaganju ulazne otvore i jednodijelne poklopce.
Kupola, kao i tijelo tenka, izrađeni su od višeslojnih zavarenih valjanih pancirnih ploča. Naprijed se nalaze modularne kompozitne ploče. Kupola je stožastog (klinastog) oblika. Gornje i donje ploče kose su po uzoru na tenk Leopard 2A5/A6, čiji oblik je primijenjen i na tenku Type 99. Naprijed, preko kompozitnih ploča, dodane su kutije modularnog eksplozivno-reaktivnog oklopa (ERO), osim na bočnim stranama kupole. Moduli su vrlo otporni i na djelovanje kumulativnih projektila, više nego na prethodnim modelima kineskih tenkova (Type-96/98/99). Sve to osigurava veliki stupanj zaštićenosti posade i opstanka tenka u borbi. Kompleks zaštite sastoji se od sustava aktivne zaštite GL5, uređaja za protupožarnu zaštitu i uređaja NKB za kolektivnu zaštitu.

U katalogu naoružanja za VT-4 su i protuoklopne GP7, koje su licencija ruskih 9M119 Refleks (Foto: NORINCO)

Kineski ERO
Kupola ima rešetkastu zaštitu od kumulativnih projektila, a služi i za smještaj kompleta opreme i pričuvnog alata i pribora. Oklopno tijelo slično je konstrukciji tenka T-90, također prekriveno modulima ERO i kompozitnim oklopom naprijed. Na donjoj prednjoj ploči pričuvni su članci gusjenica. Na bokovima su protukumulativni štitnici od specijalnih kompozitnih limova, koji se po zahtjevu mogu prekriti s ERO-om.
Kinezi su razvili domaći ERO u četiri inačice: od FY-I do FY-IV. Ove su inačice učinkovite u zaštiti od HEAT projektila (FY-I), a ostale (FY-II i FV-III) od HEAT i APFSDS projektila, smanjujući probojnu moć APFSDS za 30, a HEAT za 70 posto. Posljednja inačica FY-IV umanjuje probojnost tandem-kumulativnih projektila za 70 posto. Kako su modularne ugradnje, oštećeni moduli mogu se zamjenjivati i na terenu.
Po masi VT-4 je više od deset tona lakši od zapadnih tenkova, kompaktne je konstrukcije i manjih dimenzija. Oklopno tijelo dugo je 7,0 m, prema 7,70 do 7,93 m Leoparda 2A6 i M1A2 Abramsa, a volumen oklopljenog prostora je znatno manji (oko 12 m3, prema 19,4 do 21,0 m3 volumena ta dva tenka). Ista je stvar s kupolom koja je volumena oko 2,5 m3 prema 4,0 do 4,5 m3 zapadnih tenkova.

Zbunjivanje raketa
Sustav aktivne zaštite GL5 sastoji se od dvaju podsustava, i to od IC devijatora JD-3 sličnih ruskom sustavu TSU-1 Štora, i sasvim novog podsustava laserskog zasljeplјivanja ometačem ALSDW ZM-87 (Active Laser Self-defence Weapon).
Kad se detektira napad PO raketom, kupola se automatski okreće u položaj usmjerenog lansiranja dimnih kutija koje svojom eksplozijom i emisijom IC zraka navode raketu na sebe, odnosno aerosolnom smjesom zbunjuju raketu.
Optoelektronički ometač ALSDW ZM-87 primarno djeluje preko vlastitog izvora laserskog zračenja na laserski emiter protivnika, ali i na IC sustave protivnika i ometa njegove laserske sustave za ciljanje, daljinomjer, obilježavanje tenka i navođenje POVR. Prvi je put primijenjen na tenku Type-99.
Videouradak renomiranog web-portala Army Recognition s izložbe China AirShow 2016 pokazuje da je u tenk ugrađen i protuminski sustav za elektroničko-magnetnu zaštitu od protutenkovskih mina i improviziranih eksplozivnih naprava (kao kod T-90S ili Leoparda 2A7+).

U tenk je ugrađen kineski dizelski motor s turbopunjenjem snage od 1300 KS/960 kW, razvijen po uzoru na poznati njemački motor MB 871 Ka-501 i ruski V-84MS (Foto: Xinhuanet)

Pokretljivost tenka
U tenk je ugrađen kineski dizelski motor s turbopunjenjem snage od 1300 KS/960 kW , razvijen po uzoru na poznati njemački motor MB 871 Ka-501 i ruski V-84MS. Izgleda da nije ugrađen poprečno, već uzdužno zbog većih dimenzija, kao i na Type 99A2. Masa tenka VT-4 je 52 tone, a ima specifičnu snagu od 25 KS/t s kojom postiže najveću brzinu kretanja od 70 km/h. Motor funkcionira na temperaturi od -25 do +50 °C. Autonomija s osnovnim spremnicima goriva je oko 500 km, a s dvama dodatnim spremnicima koja su smještena odostraga oko 650-700 km.
Transmisija je hidromehanička Ch1000B s automatskom promjenom stupnja prijenosa. Osigurava promjenu stupnja prijenosa (2+2), s dvama stupnjevima naprijed – niži (D) i viši (H) prijenos, neutralni (N) i dvama stupnjevima zadnjeg hoda – prvi (R1) i drugi (R2). Uređaj za upravljanje ima volan umjesto poluga. Tenk se okreće na mjestu oko svojeg težišta, s radijusom od samo 4,74 m, kolika je dužina nalijeganja gusjenica na tlo, što je značajna sposobnost u urbanom okružju. Pri tome gusjenice vuku u suprotnim smjerovima – jedna naprijed, druga natrag.
Hodni dio ima šest pari potpornih kotača s duplim diskovima i gumenim obručima, tri para kotača nosača gusjenica, s ljenjivcima naprijed i pogonskim nazubljenim kotačima odostraga. Gusjenice su s dvojnim gumeno-metalnim spojnicama i gumenim naplatcima, kako se ne bi uništavali asfaltirani putovi. Torzijski ovjes je s hidrauličnom amortizacijom na pozicijama svih potpornih kotača.
Pogonski blok s hodnim dijelom omogućuje visoke performanse u kretanju izvan puteva i preko prirodnih i umjetnih prepreka, uključujući i podvodno kretanje do dubine pet metara. Svladava uspone do 60 posto, nagibe 40 posto, rov širine 2,70 m, okomitu prepreku do 1,2 m.

Tenk VT-4 ima moderna sredstva za promatranje i ciljanje danju i noću (Foto: Xinhuanet)

Posao u Tajlandu
Da zaključimo, VT4 je logičan nastavak kineske proizvodnje tenkova koja želi na velika vrata ući u vrh svjetske proizvodnje. Po tehničko-taktičkim značajkama tenk ulazi u top-deset glavnih borbenih tenkova. Kinezi ih žele prodavati zemljama u razvoju pa će o njihovim financijskim mogućnostima ovisiti u kojoj će mjeri tenkovi biti opremljeni suvremenim sustavima. Novi tenk VT4 veliki je napredak za kinesku obrambenu industriju i po više značajki pretekao je neke uzore koji su mu bili temelj za razvoj.
Globalna potražnja za novim tenkovima znatno se smanjila od 2014. do 2017. godine u odnosu na prethodno razdoblje od četiri godine. U tim uvjetima, Kinezi su prvo 100 tenkova VT-4 ponudili Peruu, no tamošnja se vlada nije odlučila za nabavu niti kineskih niti drugih tenkova. No, nakon što nije bila zadovoljna vremenskom isporukom ukrajinskih tenkova Oplot-T (T-84), tajlandska je vlada sklopila ugovor za 28 VT-4 koji trebaju biti isporučeni do 2018. uz ukupnu cijenu od 150 milijuna dolara. Koliko će biti bitna točnost isporuke kod tog prvog izvoznog posla za VT-4 govori činjenica da Tajlanđani imaju dugoročnu potrebu za 150 tenkova.

Ivan GALOVIĆ