Dokumentarni film o radu i vrhunskim dostignućima akrogrupe "Krila Oluje". U sklopu DVD-a je i…
“Krila Oluje” ostavljaju trag
Ekipa Hrvatskog vojnika imala je privilegiju 2. ožujka u vojarni “Pukovnik Marko Živković” pratiti prvi let hrvatskog aviona PC-9M s ugrađenom dimnom instalacijom. Tim će sustavom biti opremljeni avioni HRZ-ove akrobatske grupe, čime će njezin program postati još atraktivniji
Kad smo stigli na stajanku u vojarni “Pukovnik Marko Živković”, već su bili na prvom letu. “Sad su negdje iznad Lekenika, uskoro bi trebali biti iznad nas,” objašnjavaju nam djelatnici Zrakoplovno-tehničkog centra i zrakoplovni tehničari Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Svi pažljivo gledaju u nebo i u jednom trenutku netko vikne: “Evo ih!” Malo-pomalo, sićušna točka na horizontu postajala je sve veća, a uskoro je bila dovoljno blizu da možemo prepoznati jedan od HRZ-ovih aviona Pilatus PC-9M. No, nismo željeli da sleti prije no što vidimo ono što smo svi čekali. Uskoro je i taj trenutak stigao: avion je počeo ispuštati kontinuirani bijeli dimni trag i svima nama kao da je pao kamen sa srca.
Još nekoliko minuta i Pilatus je pred nama, na stajanci. Pukovnik Damir Barišić u ulozi je pokusnog pilota, a iza njega je probni pilot satnik Darko Belančić. Djelatnici ZTC-a i HRZ-a odmah ih, dok su još u avionu, salijeću pitanjima. “Sve je bilo u redu,” jasno odgovara pukovnik Barišić, “let je obavljen bez greške i prema svim parametrima sustav je funkcionirao savršeno.” Za to vrijeme “zemaljski” stručnjaci obilaze avion i gledaju ima li kakvih tragova ili mrlja na trupu odnosno krilima. Ne pronalaze ništa.
Neizvjesnost koju naglašavamo nije pretjerivanje. Svaka ugradnja nečeg novog u avion, koliko god bilo jednostavno, prokušano i testirano na zemlji, uvijek povlači pitanja i nedoumice. Jedino pokusni letovi mogu dati prave odgovore, a tako je i s ugradnjom dimne instalacije na avionu akrobatske grupe HRZ-a “Krila Oluje”. Dodatni “začin” letu davala je činjenica da je značio iznimno puno za Barišića, jednog od utemeljitelja akrobatske grupe, te Belančića, njezina današnjeg vođu. “Ovo je zasigurno jedan od najznačajnijih i najočekivanijih trenutaka u povijesti ‘Krila Oluje’. Od samih početaka grupe u srpnju 2004. godine priželjkivali smo ugradnju dimne instalacije. Jednostavno: dimni trag neizostavan je i vizualno najatraktivniji dio nastupa svih svjetskih akrobatskih grupa,” reći će nam poslije Barišić.
Dimna instalacija
Sam sustav proizvod je specijalizirane američke tvrtke Smoking Airplanes. Zanimljivo je da je razvoj inačice ugrađene u HRZ-ov avion PC-9M s oznakom 059 potaknuo 2010. godine upravo pukovnik Barišić te časnički namjesnik Miroslav Tomić iz sastava tadašnje Zrakoplovno-tehničke bojne 93. zb. Oni su već prvih godina postojanja grupe tražili rješenja za dimnu instalaciju. Smoking Airplanes tad je imao rješenja samo za avione s klipnim motorima, da bi ih 2010. razvio za turboelisne (turboprop), zahvaljujući inicijativi i pomoći spomenutih pripadnika HRZ-a koji su tražili alternativu više desetaka puta skupljoj tvorničkoj varijanti dimne instalacije. Međutim, spletom okolnosti MORH tad i idućih godina nije naručivao takav sustav, za razliku od, primjerice, Grčke i Izraela koji su opremili avione Texan T-6 svojih akrogrupa upravo spomenutim sustavom tvrtke Smoking Airplanes.
Konačno, zahvaljujući “lavini” koju je pokrenulo skorašnje održavanje hrvatskog međunarodnog vojnog aeromitinga CROIMAS 30. svibnja u Zadru, ali i potpori rukovodećih struktura u MORH-u, Glavnom stožeru i HRZ-u, instalacija je nedavno konačno naručena. Proizvođač je relativno brzo isporučio sve potrebne sklopove, a sustav su u prvi PC-9M ugradili, te ga usavršili, stručnjaci iz ZTC-a. Prvi je dio sustava spremnik ulja s pripadajućom pumpom za ulje, koji se umeće u prtljažni prostor s poklopcem na lijevoj strani stražnjeg dijela trupa aviona. Iznutra, od spremnika duž cijelog trupa ide cjevovod (uljovod), sve do ispušne cijevi na desnoj strani nosa aviona. U cijevi je injektor (dizna), kroz koji se ulje pritiskom na gumb ispušta u cijev, a zahvaljujući temperaturi izgaranja stvara se tanak sloj dima koji prvo ide između kabine i krila i pravocrtno “slijedi” avion. U spremnik stane nešto više od deset litara ulja za proizvodnju dima, čime se može dobiti pet do sedam minuta kontinuiranog dimnog traga. Iznimno je važno što je cijeli projekt ZTC-ove instalacije sustava verificirala MORH-ova Samostalna služba za vojni zračni i pomorski promet.
Grupa svjetske klase
Barišić i Belančić tog su dana izveli još dva leta, s tim da su svaki put “pojačavali” složenost i parametre, pa čak i izveli nekoliko petlji na zadovoljstvo svih nas koji smo imali privilegiju nazočiti tim povijesnim trenucima za “Krila Oluje”. I usamljeni Pilatus s dimnim tragom isključivo u bijeloj boji bio je užitak za gledanje, a što tek kad to bude dio programa cijele akrogrupe? Prema najavama, sustavom će biti opremljeno deset letjelica, a prava premijera očekuje se na Dan državnosti. “Čast mi je što sam imao priliku sudjelovati na ovim letovima, a iznimno mi je drago što će ‘Krila Oluje’ imati prvi debitantski javni nastup s dimom upravo na 15. obljetnicu svojeg ustrojavanja i to na prvoj međunarodnoj vojnoj manifestaciji CROIMAS 2020,” rekao je satnik Belančić. Pukovnik Barišić, iako iskusan časnik i pilot, možda je pokazivao i više od zadovoljstva. Letovi su za njega bili pravi emotivni trenuci: “Iz osobne perspektive, današnji je let ‘točka na i’ moje karijere kad su u pitanju ‘Krila Oluje’. U proteklih sam 15 godina s njima ostvario sve planove i ambicije osim jednog – doživjeti dimni trag iza naših aviona.”
“Krila Oluje” i dosad su se potvrđivala kao akrobatska grupa svjetske klase i nije im bio potreban dim kako bi oduševljavala gledatelje na nizu najuglednijih svjetskih aeromitinga. Međutim, trag koji će njihovi Pilatusi ubuduće ostavljati bit će “šlag na torti” koji će ljubitelji zrakoplovstva na CROIMAS-u, a i ubuduće, sa zadovoljstvom okusiti.
Domagoj VLAHOVIĆ; Foto: Tomislav BRANDT, Darko BELANČIĆ