Spartanova nova krila

Talijanski proizvođač zrakoplova tvrtka Alenia Aermacchi uspješno je obavila prvi probni let njihova lakog vojnog taktičkog transportnog aviona s modificiranim krilima. Letna testiranja provode se u torinskom središtu za testne letove i prema najavama trebala bi trajati idućih godinu dana. Kao platforma za testiranje koristi se prvi produkcijski prototip transportnog aviona MC-27J Praetorian, nastao na temeljnoj inačici transportnog aviona C-27J Spartan, koja se može modificirati i u mini (laku) leteću topovnjaču.
Modifikacija krila sastoji se u dodavanju novih vrhova krila koja su uzdignuta okomito u odnosu na temeljnu strukturu krila. Vrhovi krila, koji se dodatno nazivaju i kao wingleti odnosno terminezoni, na određeni se način smatraju standardnim obilježjem nastojanja u pomacima u aerodinamičkim poboljšanjima, i uglavnom se njihova integracija može vidjeti na putničkim avionima nove generacije. Nastojanja tvrtke Alenia Aermacchi jedna su od prvih integracija takvih novih vrhova krila na vojne transportne avione. Temeljni je cilj integracije smanjenje vrtloženja oko vrha krila čime se dodatno smanjuje njegov inducirani otpor te postiže bolja efikasnost krila. Takva bolja efikasnost krila očituje se na boljim letnim performansama aviona, boljim tzv. hot & high performansama, većom nosivosti, manjom potrošnjom goriva, a time i većim doletom aviona, te boljim performansama u korištenju aviona u terenskim uvjetima sa slabo uređenih uzletno-sletnih staza. Prema očekivanjima Alenia Aermacchi nova krila (s novim vrhovima krila) mogla bi biti standard na novoproizvedenim transportnim avionima C-27J Spartan, odnosno na letećim topovnjačama MC-27J Praetorian. Razmatraju se također mogućnosti provedbe modifikacije na već proizvedenim Spartanima.


Posebnost Spartanovih vrhova krila jest i u činjenici kako je jedan dio njihove strukture izrađen primjenom sve prisutnije tehnologije 3D ispisa.


 Igor SKENDEROVIĆ