Leopard – tenk sadašnjosti i budućnosti

Novi njemački tenk u inačici 2A8, kojim će raspolagati Hrvatska vojska, sigurno je jedan od najmodernijih na svijetu. Međutim, njegov proizvođač tvrtka KNDS Deutschland već gleda unaprijed. Na ovogodišnjem je sajmu Eurosatory prototipom A-RC 3.0 pokazala da razvija i nova rješenja za proizvodnju i modernizaciju tenkova

Tvrtka KNDS prikazala je prvi proizvodni primjerak Leoparda 2A8 na izložbi Eurosatory 2024 u lipnju ove godine. Dosad je osigurano više narudžbi, koje obuhvaćaju nekoliko stotina tenkova Foto: KNDS

 

Početkom kolovoza ove godine neki su domaći mediji objavili da Ministarstvo obrane Republike Hrvatske pregovara s njemačkom tvrtkom KNDS Deutschland (nekadašnji Krauss-Maffei Wegmann – KMW) o ugovoru za kupnju tenkova Leopard 2A8. Nedavno je, 28. listopada, ta vijest dobila konkretnu potvrdu u priopćenju MORH-a. Potpredsjednik Vlade i ministar obrane RH Ivan Anušić sastao se u Berlinu s njemačkim ministrom obrane Borisom Pistoriusom. Ministri su potpisali Pismo namjere, kojim su iskazali spremnost dviju država da se iz hrvatskih zaliha Ukrajini u prvoj isporuci isporuči 30 tenkova M-84 i 30 borbenih vozila pješaštva M-80, uključujući pričuvne dijelove i streljivo, te da se financijska sredstva koja će RH dobiti od SR Njemačke za te tenkove i borbena vozila iskoriste za nabavu Leoparda 2A8. Hrvatska zasad namjerava nabaviti do 50 novih Leoparda 2A8. Svi ostali detalji bit će poznati nakon potpisivanja ugovora. Hrvatska je tako došla na sve veći popis kupaca te inačice poznatog njemačkog tenka. Ministarstvo obrane SR Njemačke naručilo je 105 primjeraka. Norveška je prvotno naručila 54 tenka u inačici A7 da bi se, sasvim razumljivo, naknadno odlučila za A8 NOR. Ministarstvo obrane Češke također pregovara o kupnji A8. Međutim, još nije odlučeno hoće li kupiti 61 ili 77 primjeraka. Litva je u siječnju ove godine objavila da je odlučila kupiti Leopard 2A8, a u listopadu je potvrđeno da će narudžba obuhvatiti 54 tenka. Za taj se tenk odlučila i Nizozemska, čije su službene obrambene strukture još donedavno tvrdile kako su tenkovi prošlost te su ih otpisale. Vlada Nizozemske tako je 5. rujna objavila da će naručiti 46 primjeraka A8. Jedan potencijalno velik posao oko Leoparda ipak je propao. Ministarstvo obrane Italije namjeravalo je kupiti 132 Leoparda 2A8. Međutim, pregovori između KNDS-a i Leonarda, talijanske tvrtke koja je trebala imati važan udio u poslu, prekinuti su zbog neslaganja oko konfiguracije tenka te transfera tehnologije.

Fotografija Leoparda s ugrađenim sustavom aktivne zaštite Trophy, prepoznatljivom po pločastim antenama na kupoli. Riječ je o proizvodu izraelske tvrtke Rafael Foto: Rafael

Brojne narudžbe

KNDS Deutschland nesumnjivo je oduševljen mnoštvom narudžbi. Tvrtka je prikazala prvi proizvodni primjerak Leoparda 2A8 na izložbi Eurosatory 2024 u lipnju ove godine. Serijska proizvodnja još nije započela. Njemačka vojska nada se da bi prve serijske primjerke mogla dobiti početkom 2025. godine. Nastalu situaciju pokušava iskoristiti Vlada Češke Republike, kako bi osigurala posao svojim tvrtkama. Češka i Njemačka potpisale su 14. lipnja ove godine bilateralni sporazum o kupnji tenkova Leopard 2A8 po jedinstvenim uvjetima, ali s mogućnošću domaće proizvodnje. Prema dostupnim informacijama, dođe li do uspješnog dogovora s KNDS Deutschlandom, češka narudžba ne bi bila manja od 77 primjeraka (uz izvjesno povećanje). Ako KNDS Deutschland ne pristane na proizvodnju u Češkoj, narudžba bi iznosila 61 primjerak.

Po borbenim odlikama Leopard 2A8 ne razlikuje se puno od osnovne inačice A7. Najveće i iznimno važno poboljšanje postiže se na polju zaštite tenka i posade. Riječ je o mogućnosti ugradnje aktivnog sustava samozaštite Trophy izraelske tvrtke Rafael. Ugradnja tog sustava znatno povećava vjerojatnost preživljavanja na bojištu jer je njegova učinkovitost, prema tvrdnjama proizvođača, veća od 90 posto. Sva ostala poboljšanja A8 u odnosu na osnovni A7 nisu toliko izražena, ali novi Leopard svakako je jedan od najboljih tenkova na tržištu (značajke su navedene u tablici). Ipak, za sve više zemalja koje danas žele kupiti nove tenkove, izbor je vrlo ograničen. Uz Leopard 2A8, svodi se na još samo dva tenka – američki Abrams i južnokorejski K2 Black Panther. Teoretski bi u izbor mogla ući izraelska Merkava IV i V. Međutim, zbog sigurnosnog okruženja Izraela, upitna je sigurnost isporuka. Osim Izraela, danas te tenkove ne koristi ni jedna druga zemlja. Tu je i KF51 Panther njemačke tvrtke Rheinmetall Landsysteme. Problem je u tome što je Rheinmetall odličan u proizvodnji topova, ponajprije tenkovskih, ali nikad nije razvijao tenkove. Najbolja je odlika Panthera top od 130 mm, koji je prema navedenim značajkama trenutačno najbolji tenkovski top na svijetu. Pogon nije upitan jer je proizvod još jedne njemačke tvrtke – MTU-a. Međutim, s obzirom na to da Rheinmetall nema znatnijeg iskustva na tom području (barem vezano uz tenkove), upitna je razina oklopne zaštite. Ipak, Panther je vjerojatno našao prvog kupca – Mađarsku, ali ugovor je zasad na razini zajedničkog razvoja tenka. Usto, tamošnja bi vojska mogla dobiti izvedenicu Panther KF51 EVO naoružanu topom 120 mm L/55A1. To bi značilo da mađarski tenkovi neće imati najbolju odliku Panthera – top od 130 mm.

Leopard u inačici 2A7A1 namijenjen njemačkom KoV-u i prvi serijski koji je opremljen sustavom Trophy, fotografiran 29. listopada 2024. u prostorijama tvrtke KNDS u Münchenu. Taj tenk za Bundeswehr ima puno sličnosti sa 2A8 i smatra se prijelaznom inačicom. Prema dostupnim informacijama, na 2A8 bit će instalirana naprednija, usto i lakša, inačica Trophyja. Početkom listopada Rafael je objavio da najnoviji Trophy ima dodatne sposobnosti zaštite gornjeg dijela tenka od napada letećih dronova te top-attack napada, karakterističnih za moderne protuoklopne projektile Foto: Bundeswehr / Volker Muth

Nakon što su propali pregovori o zajedničkoj proizvodnji Leoparda 2A8, talijanska korporacija Leonardo započela je pregovore s Rheinmetallom o zajedničkoj proizvodnji Panthera i borbenog vozila pješaštva Lynx. Tim oklopom opremili bi talijanski KoV. Tvrtke su 15. listopada 2024. objavile da utemeljuju konzorcij u kojem će im udjeli biti pola-pola. Još se uvijek, međutim, čeka mišljenje Ministarstva obrane Italije, koje će uvelike ovisiti o stanovištu kopnene vojske. Potencijalno najveći kupac tenkova KF51 Panther je Ukrajina, koja bi rado naručila 400 komada. Izrazila je pritom želju da Rheinmetall na njezinu teritoriju otvori tvornicu u kojoj bi se tenkovi sastavljali. Međutim, zasad ti planovi nemaju velike izglede za ostvarenje.

Novi projekti

Zanimljivost vezana uz sve tenkove koji su danas na tržištu jest u tome što su to projekti koji potječu iz 1980-ih. Razvoj potpuno novih tenkova na zapadu zaustavljen je 1990-ih nakon raspada SSSR-a. Južnokorejski K2 Black Panther razvijen je prije petnaestak godina, ali koncepcijski nije donio ništa novo. Kao ni izraelska Merkava V. Europski kupci više nemaju vremena čekati konkretizaciju njemačko-francuskog programa razvoja novog tenka Main Ground Combat System (MGCS). Program je pokrenut još 2012., ali doživio je brojne probleme, a time i odgode, najviše zbog nesuglasica oko raspodjele vrste i obujma posla između njemačkih tvrtki Rheinmetall i Krauss-Maffei Wegmann. Problem je nastao nakon što se Krauss-Maffei Wegmann udružio s francuskom tvrtkom Nexter u novu KMW+Nexter Defense Systems ili KNDS Group. Potom je Rheinmetall, koji nije dobio udio u novoj tvrtki, odlučio na tržište plasirati spomenuti tenk Panther KF51, pa je projekt praktički počeo iznova. Francuski ministar obrane Sébastien Lecornu i njemački kolega Boris Pistorius stoga su 29. travnja ove godine potpisali Memorandum o razumijevanju za razvoj novog tenka. Nekoliko tjedana poslije, na sajmu Eurosatory, tvrtke KNDS Deutschland, KNDS France, Rheinmetall i Thales na temelju tog Memoranduma potpisale su Pismo namjere o suradnji na projektu. Bude li sve u redu, prvi serijski primjerci tenka MGCS trebali bi biti isporučeni tek oko 2040. godine. U ovim sigurnosnim uvjetima nitko u Europi nema ni volje, ni vremena čekati dotad. Stoga ne čudi da su europske države potražile nova, znatno brža rješenja. Uz spomenutu kupnju Leoparda 2A8, te potencijalne kupnje Panthera, pojavile su se i druge opcije. Njemački tisak objavio je početkom rujna prošle godine da je postignut sporazum o razvoju novog tenka, koji će zajedničkim snagama razvijati Njemačka, Španjolska, Italija i Švedska. U trenutku objavljivanja, vojni analitičari specijalizirani za područje oklopa nagađali su da se radi o projektu Leopard 2AX, o kojem se tad znalo jako malo. Još početkom lipnja ove godine neki su vojnostručni portali špekulirali kako bi Leopard 2AX mogao izgledati, tvrdeći da će biti nadogradnja Leoparda 2A8.

Tajna o novom tenku otkrivena je 24. lipnja na izložbi Eurosatory 2024, kad je KNDS Deutschland javnosti prikazao novi tenk Leopard 2 A-RC 3.0. Doduše, prve fotografije i neki osnovni podaci dospjeli su u javnost desetak dana prije toga. Međutim, posjetitelji su na Eurosatoryju mogli vidjeti i, još važnije, snimiti tenk izbliza te saznati sve taktičko-tehničke značajke. Leopard 2 A-RC 3.0 još je jedan tenk s kupolom bez posade. Tako zajedno s još jednim prototipom, američkim tenkom AbramsX (opširnije v. tekst AbramsX, HV br. 681) najavljuje smjer razvoja u kojem će sva tri (ili potencijalno samo dva) člana posade biti smještena u prednjem dijelu vozila.

Fotografija koju je Eurotrophy, Rafaelova europska podružnica za distribuciju aktivnog sustava zaštite Trophy, objavio uz vijest o proširenju sposobnosti sustava vezano uz obranu od dronova i top-attack projektila Foto: Eurotrophy

Spreman za serijsku proizvodnju?

Leopard 2 A-RC 3.0 službeno nije zamjena za projekt MGCS, već prijelazno rješenje dok on ne bude ostvaren. Neslužbeno, Leopard 2 A-RC 3.0 odgovor je tvrtke KNDS Deutschland na izazov Rheinmetalla i njegova tenka Panther KF51. Tenk budućnosti MGCS je, usprkos novoj potpori politike, projekt koji je još jako daleko od realizacije. Stoga su logična glasna uvjeravanja KNDS Deutschlanda da su u Leopard 2 A-RC 3.0 ugrađene isključivo provjerene tehnologije i tehnička rješenja, te da je tenk spreman za serijsku proizvodnju. Još samo treba pronaći prvog kupca. Da to tvrdi bilo koji drugi proizvođač, svi bi sumnjičavo vrtjeli glavama, no kako se radi o uglednom KNDS-u, tj. nekadašnjem Krauss-Maffei Wegmannu, druga je to priča…

Najrevolucionarniji je dio Leoparda 2 A-RC 3.0 kupola bez posade. Međutim, ona izvorno nije razvijena za tenk, već za borbeno vozilo pješaštva Boxer. Prvi je put predstavljena na sajmu Eurosatory 2022 kao mogućnost da se od Boxera napravi laki tenk. Tad je prikazana kupola naoružana topom od 120 mm duljine cijevi 44 kalibra. S obzirom na to da je nosivost Boxera 17 tona, top s duljom cijevi bio bi pretežak. Kod Leoparda 2 A-RC 3.0 takvog ograničenja nema. Zato je umjesto topa kratke cijevi ugrađen L55 120 mm, koji se ugrađuje i na Leopard 2A8. Tvrtka KNDS Deutschland naglašava da je kupola prilagođena za ugradnju topa od 130, pa čak i 140 mm.

Zasad je jedini top od 130 mm dostupan na tržištu Rh-130 L/52. Rheinmetallov je proizvod te je, kako je navedeno, ugrađen u njegov prvi prototipni KF51 Panther. Rheinmetall tvrdi da je povećanjem kalibra za samo 10 mm dobio top znatno boljih borbenih odlika. Masa Rheinmetallova topa kalibra 130 mm u odnosu na masu topa 120 mm veća je, ali ne toliko da komplicira prilagodbu stabilizacije po okomici, stabilizacije po pravcu i prilagodbu sustava pokretanja kupole. Masa Rheinmetallova prototipnog tenka Panther s topom od 130 mm je samo 59 tona. Dakle, takav top trebao bi bez problema stati ne samo u standardnu kupolu Leoparda 2 već i u novu bez posade. Zaključak je da 120 mm nije ograničenje za budućnost Leoparda. Rheinmetallov novitet vezan uz top Rh-130 L/52 jest i potkalibarna granata, koja je u razvoju. Tvrtka navodi da u kombinaciji s njom top ima 50 posto veću ubojitu moć u odnosu na prethodnika od 120 mm.

Njemački Leopard 2A7V iz 10. oklopne divizije u akciji na NATO-ovoj vježbi Grand Quadriga u Litvi u svibnju ove godine. Opremljen je topom 120 mm L55 A1. Tvrtka KNDS navodi da će taj top na inačici 2A8 imati domet veći od 5000 metara Foto: Bundeswehr / Marco Dorow

Najjači top za tenk

Što se tiče Leoparda i opcije topa od 140 mm, na tržištu danas ne postoji top tog kalibra. Zanimljivo je da upravo Rheinmetall razvija top od 140 mm za program MGCS. Naziv programa je Rheinmetall Neue Panzerkanone 140 ili skraćeno NpzK-140. Švicarska je također razvijala tenkovski top od 140 mm u projektu koji je nosio oznaku Panzer 87-140. Top kalibra 140 mm razvija i KNDS France, tj. bivši Nexter. Ne bude li Rheinmetall sudjelovao u razvoju MGCS-a s topom, Francuzi bi mogli biti isporučitelji topova. Nexter je u travnju 2021. prvi put javnosti prikazao tenkovski top novog koncepta nazvan Autoloaded and SCALable Outperforming guN (ASCALON). Najveća razlika u odnosu na top koji je danas ugrađen u Leopard 2 A-RC 3.0 jest povećana duljina cijevi sa 55 na 58 kalibara. To je rezultiralo povećanjem početne brzine na ustima cijevi za 10 m/s, odnosno 0,6 posto. KNDS je u veljači ove godine objavio da je dovršio razvoj nove potkalibarne granate SHARD 120 APFSDS, koja je optimizirana za ASCALON 120. Međutim, objavio je podatke samo za topove koji se već rabe na tenkovima. Tako potkalibarni penetrator granate SHARD 120 APFSDS ispaljen iz topa tenka Leclerc L52 na ustima cijevi postiže brzinu od 1720 m/s. Spomenuti potkalibarni penetrator ispaljen iz topa L55 tenka Leopard 2 na ustima cijevi postiže brzinu od 1734 m/s. Penetrator je izrađen od volframove slitine te ima 15 posto veću probojnost od dosadašnjih, namijenjenih tenkovskim topovima od 120 mm.

Proizvođač ističe da se cijev topa ASCALON 120 bez ikakvih modifikacija može postaviti u ležište topa 120 mm L/55 s obzirom na to da je lakša od izvorne i navodno bolje izbalansirana. Duljina cijevi je 6960 mm, a zajedno sa zatvaračem 7230 mm. Ukupna masa je 3050 kg. KNDS France još više očekuje od topa ASCALON 140. Tvrtka tvrdi da se ASCALON 140 može ugraditi u ležište topa od 120 mm. S cijevi duljine 48 kalibara masa pokretnih dijelova zadržana je na skromnih 3300 kg. Iako je cijev kalibra 140 mm znatno kraća od cijevi kalibra 120 mm (6720 prema 6960 mm), veći kalibar donosi povećanje ubojite moći za 40 do 70 posto. Zanimljivo je da je 2022. godine KNDS France objavio i da razvija top od 140 mm s cijevi duljine 52 kalibra, no taj se top više ne spominje.

Kako je kupola tenka Leopard 2 A-RC 3.0 besposadna, u nju je ugrađen automatski punjač. KNDS Deutschland tvrdi da je punjač univerzalan te da se sam prilagođava kalibru i vrsti granate. To znači da može puniti granate od 120, 130 i 140 mm bez potrebe za modifikacijama. Ako se rabe granate od 120 mm, u punjač ih stane 20. Brzina punjenja je tri granate u deset sekundi. Borbeni komplet od 20 granata ne bi bio dovoljan, pa će dodatne 22 biti smještene u tijelu tenka. Bit će zanimljivo vidjeti kako će pričuvne granate dolaziti u automatski punjač. Teoretski je moguće uz pomoć dodatnog punjača iako je puno jednostavnija i jeftinija opcija da taj posao obavlja posada.

Kupola vozila Boxer prikazana na Eurosatoryju 2022 imala je mogućnost elevacije topovske cijevi na 20 stupnjeva. Kupola ugrađena na Leopard 2 A-RC 3.0 ima mogućnost elevacije topovske cijevi i +25 i –10 stupnjeva. Zanimljivo je da KNDS Deutschland navodi da kupac može odabrati neki od dostupnih protuoklopnih vođenih projektila kao dopunu topu. Lanser bi bio postavljen na krovu, lijevo od daljinski upravljane paljbene stanice. Na prototipu Leoparda 2 A-RC 3.0 prikazanom na Eurosatoryju 2024 na krovu je bila daljinski upravljana paljbena stanica s topom od 30 mm. Međutim, i to je opcijski, jer kupac može odabrati top manjeg kalibra ili strojnicu, ili uopće ne postaviti paljbenu stanicu. KNDS Deutschland tvrdi da u toj opciji s topom od 30 mm paljbena stanica ima mogućnosti obaranja besposadnih letjelica.

Njemački Leopard 2A7V iz 10. oklopne divizije u akciji na NATO-ovoj vježbi Grand Quadriga u Litvi u svibnju ove godine. Opremljen je topom 120 mm L55 A1. Tvrtka KNDS navodi da će taj top na inačici 2A8 imati domet veći od 5000 metara Foto: Leonardo

Zaštita – posebna citadela za posadu

U službenom promidžbenom materijalu tvrtke KNDS Deutschland razina zaštite Leoparda 2 A-RC 3.0 spominje se samo jednom kovanicom – Improved crew protection, u prijevodu: poboljšana zaštita posade. Ništa više. Budući da je kupola bez posade, tri člana smještena su u tijelo tenka. Vozač je ostao na uobičajenoj poziciji, dok su zapovjednik i ciljač smješteni iza njega ispod kupole. Moglo bi se raspravljati o tome koliko je dobro smjestiti posadu ispod kupole. Činjenica je da kupola niti jednim dijelom ne ulazi u tijelo tenka, što znači da je zaštitnom pločom odvojena od posade. Usto, sva su tri člana posade u posebnoj oklopljenoj citadeli odvojena od ostatka tenka. Debljina oklopa citadele dostatna je da zaštiti posadu od pogotka probojne granate kalibra 57 mm. Tomu treba pridodati i uobičajenu razinu oklopne zaštite tijela Leoparda 2.

Povećanju sigurnosti pridonosi i smještaj automatskog punjača u stražnji dio kupole. Njegova eksplozija bila bi opasnost za posadu samo ako je kupola okrenuta prema stražnjem dijelu vozila te bi se punjač nalazio iznad prednjeg dijela. Činjenica da je posada smještena u tijelo znači da zapovjednik tenka nema mogućnost motrenja kroz otvor na kupoli. Još je veći problem što posada nema mogućnost brzog napuštanja vozila osim ako projektanti nisu napravili jedan ili više otvora u podu tijela. To nije optimalno rješenje, ali bolje išta nego ništa. Nema podataka o razini oklopne zaštite kupole. Proizvođač naglašava da je ekstremno ravna (extremely flat), što bi trebalo upućivati na to da će je biti teško pogoditi. Razina zaštite tijela tenka Leopard 2 A-RC 3.0 veća je nego na inačici 2A8. Znatno smanjenje mase kupole omogućilo je povećanje količine dodatnog oklopa na prednji dio tijela i na prednje dijelove bokova. Radi se o eksplozivno-reaktivnom oklopu nepoznatog tipa. Pritom je ukupna masa vozila zadržana ispod 60 tona. Kako masa Leoparda 2A8 prema KNDS-ovim podacima iznosi između 61,5 i 64,3 tone, ima još prostora za stavljanje dodatnog oklopa. Razinu zaštite uvelike će povećati EuroTrophy Active Protection System. U odnosu na Leopard 2A8, čini se da su četiri pločaste antene radarskog sustava znatno skladnije uklopljene u kupolu.

Sustavi motrenja i ciljanja

Kako posada tenka Leopard 2 A-RC 3.0 nema mogućnost izravnog motrenja, sustavi za nadzor bojišta i usmjeravanje paljbe bit će presudni. Zapovjedno-nadzorni sustavi visoke razine automatizacije postali su nužni za sve suvremene vojske. Njemačka vojska od 2021. koristi Battlefield Management System (BMS), koji su razvile tvrtke Indra i Thales. Rheinmetall je za izvoz razvio zapovjedno-nadzorni sustav TacNet. Ako operativno zažive, Leopardi 2 A-RC 3.0 sigurno će uspješno djelovati umreženi u te sustave.

No što s vojskama koje ili imaju druge zapovjedno-nadzorne sustave ili ih uopće nemaju? Kolika bi bila učinkovitost Leoparda 2 A-RC 3.0 kad bi morali djelovati bez sustava za automatski prijenos podataka koji posadi prikazuje taktičku sliku u realnom vremenu? KNDS Deutschland uz digital mission-control, što zapravo znači zapovjedno-nadzorni sustav, spominje i 4D-fire-control system. Radari sa 4D značajkom (u pravilu AESA) omogućavaju dobivanje trodimenzionalne slike zračnog prostora radeći separaciju otkrivenih objekata po brzini, udaljenosti i kutu. Primjerice, zbog toga 4D radar neće prikazati formaciju od četiri aviona koji lete na istoj visini pri istoj brzini kao jedan odraz, već kao četiri zasebna odraza.

Zasad niti jedan proizvođač tenkovskih sustava za usmjeravanje paljbe ne tvrdi da ima 4D sustav pa je teško reći što tvrtka KNDS Deutschland pod tim smatra. Kako se na prototipu vidi da na prednjem dijelu tijela nema uobičajene optike namijenjene vozaču, to znači da vozač sliku prostora oko vozila dobiva preko kamera. Proizvođač se nije izjasnio o tome. Međutim, fotografije otkrivaju dva seta kamera na samom početku tijela te još po dva seta na bokovima. Takav način upravljanja borbenim vozilima javnost je prvi put vidjela tijekom prikaza izraelskog programa Carmel, koji je bio demonstrator postojećih tehnologija namijenjenih borbenim vozilima. Unutar programa Carmel, izraelske tvrtke Elbit Systems, Rafael Advanced Defense Systems i Israel Aerospace Industries prikazale su vozila kojima su posade upravljale preko ekrana na kojima je prikazivana slika prostora oko vozila. Elbit je dva člana posade opremio sustavom IronVision Helmet Mounted Display – kacigom s vizirom na koji se projicira slika, vrlo sličnom najsuvremenijim kacigama višenamjenskih borbenih aviona i helikoptera. Tek će se vidjeti kako je KNDS Deutschland riješio upravljanje Leopardom 2 A-RC 3.0.

Ministri Anušić i Pistorius potpisali su Pismo namjere, kojim su iskazali spremnost dviju država da se iz hrvatskih zaliha Ukrajini u prvoj isporuci isporuči 30 tenkova M-84 i 30 borbenih vozila pješaštva M-80, uključujući pričuvne dijelove i streljivo, te da se financijska sredstva koja će RH dobiti od SR Njemačke za te tenkove i borbena vozila iskoriste za nabavu Leoparda 2A8 Foto: MORH/ F. Klen

Pouzdan pogon s osmice

Pogon Leoparda 2 A-RC 3.0 je, sasvim razumljivo, preuzet s Leoparda 2A8. Radi se o kombinaciji dizelskog motora MTU MB 873 Ka-501 snage 1100 kW (1500 KS) i automatskog mjenjača Renk HSWL 354. Smanjena masa prototipa Leoparda 2 A-RC 3.0, koja iznosi 60 tona, znači da je specifična snaga porasla na 18,33 kW/t. Za usporedbu, na Leopardu 2A8 iznosi od 16,4 do 16,9 kW/t. S masom od 67,5 tona Leopard 2A7+ ima samo 16,3 kW/t. Smanjenje mase uz istodobno povećanje specifične snage treba rezultirati znatno većom prohodnošću i pokretljivošću tenka. Pritom najveća brzina nije znatno povećana te je na razini s tenkovima Leopard 2A7+ i A8. Razlog je jednak mjenjač s jednakim odnosima. Da bi se do kraja iskoristile sve prednosti povećanja specifične snage, morao bi se ugraditi novi mjenjač s drukčijim odnosima. No to bi bilo preskupo rješenje.

Iz tog razloga ni autonomija nije posebno povećana. Samo deset kilometara u odnosu na A7+, odnosno sa 450 na 460 kilometara. Zbog toga je potencijalnim kupcima jako zanimljiva opcija dodavanja dodatnog pasivnog oklopa. Povećanje mase od nekoliko tona ne bi bitno promijenilo pokretljivost, ali svakako bi povećalo izglede za preživljavanje posade. Bilo bi dobro kad bi KNDS Deutschland, po uzoru na rješenja s Merkave IV i V, razvio module dodatne oklopne zaštite koji bi po potrebi povećavali zaštitu od potkalibarnih penetratora ili projektila s kumulativnom bojnom glavom.

Kako KNDS Deutschland nije dao podatke o oklopnoj zaštiti, ne zna se je li Leopard 2 A-RC 3.0 dobio ojačanu podnicu koja posadu dodatno štiti od mina. Iskustva iz borbi u Ukrajini pokazuju da oko pola oklopnih vozila bude onesposobljeno nailaskom na mine. Mine su jeftino oružje za masovnu uporabu, koje je još uvijek iznimno učinkovito. Nekoliko kilograma eksploziva u plastičnoj kutiji dostatno je da onesposobi i najbolji tenk. Neće ga uništiti, ali postat će nepokretna meta. Udarni val koji stvori eksplozija posebno je opasan za vozača jer mu je on najbliži. Ostali su članovi u kupoli pa je učinak udarnog vala smanjen. Međutim, na Leopardu 2 A-RC 3.0 sva su tri člana smještena u tijelo tenka. Doduše, u oklopljenoj su citadeli, koja bi im trebala pružiti dostatnu zaštitu. No dodatni oklop nikad nije naodmet.

Francuski tenk Leclerc ispaljuje KNDS-ovu potkalibarnu granatu SHARD 120 APFSDS Foto: KNDS

Tko će biti prvi?

Kakve su šanse da Leopard 2 A-RC 3.0 ne ostane samo još jedan od projekata koji nikad nisu došli do serijske proizvodnje? Uobičajeno je da ministarstvo obrane zemlje u kojoj tvrtka djeluje naruči prvu seriju. Zasad se to baš i ne čini vjerojatnim jer je Ministarstvo obrane SR Njemačke nedavno naručilo 105 Leoparda 2A8. Za razliku od američkog tenka AbramsX, koji je tek demonstrator tehnologije, svi sustavi na Leopardu 2 A-RC 3.0 spremni su za uporabu. Barem tako tvrdi proizvođač. I zato bi bilo jako važno da Ministarstvo obrane SR Njemačke naruči barem desetak vozila te ih temeljito testira kako bi potencijalni kupci dobili realniju ocjenu uporabljivosti tenka. Nitko ne bi htio kupiti Leoparde 2 A-RC 3.0 i onda otkriti teškoće s automatskim punjačem ili da vozačeve kamere ne rade baš najbolje ili da ima neke druge probleme. Cijena također nije poznata. KNDS Deutschland, naime, ne spominje koliko bi potencijalni kupci trebali dati za Leoparde 2 A-RC 3.0.

S druge strane, nije nemoguće da Leopard 2 A-RC 3.0 prije nego domaćeg, nađe stranog kupca. Kao što je, kako je izgledno, to uspio Panther KF51. Doduše, Mađarska bi trebala imati Panthere ne s topom od 130, već od 120 milimetara. Ipak, ništa nije nemoguće iako su skore narudžbe Leoparda 2 A-RC 3.0 vrlo malo vjerojatne. Tu je, na koncu, Leopard 2A8, kojem itekako dobro ide.

TEKST: Mario Galić