(Foto: Royal Canadian Air Force) Kanadsko ratno zrakoplovstvo 7. je lipnja objavilo kraći pregled plana…
Malezijski planovi za ratno zrakoplovstvo
Portal malezijskog New Straits Timesa objavio je članak o nabavama kojima vlada te zemlje namjerava modernizirati ratno zrakoplovstvo. U fokusu je kupnja 36 lakih borbenih aviona (Light Combat Aircraft – LCA), koji bi za iznos od 1,46 – 1,7 milijardi dolara trebali zamijeniti aktualnu flotu BAE Hawka. Te su letjelice u operativnoj uporabi 25 godina, s glavnom zadaćom nadzora zračnog prostora iznad Južnokineskog mora i istočnog dijela malezijske države Sabaha na Borneu. Nabava LCA-a navedena je u planu koji Malezijci nazivaju Capability 55 (CAP55). Plan definira dugoročne zahtjeve, sposobnosti i razvojne procese u ratnom zrakoplovstvu do 2055. godine. Kao glavni kandidati za avion spominju se korejski T-50 Golden Eagle, ruski Jak-130, talijanski M-346FA, britanski BAE Systemsov Hawk, indijski Tejas i pakistanski JF-17 Thunder. Ipak, rok procesa nabave još nije definiran, premda se navodi da će isporuka aviona početi dvije do tri godine nakon što odluka bude donesena. Nije isključena ni mogućnost još jedne modernizacije postojećih Hawkova kako bi im se produljio operativni vijek.
Osim lakog borbenog aviona, CAP55 spominje i nabavu mornaričkog patrolnog zrakoplova, besposadnih letjelica, zemaljskih PZO sustava i radara te onog najzanimljivijeg – višenamjenskih borbenih aviona (Multirole Combat Aircraft – MRCA). Kako LCA ima prioritet, do te nabave neće doći još barem deset godina, kažu malezijski državni i vojni dužnosnici. Kraljevsko malezijsko ratno zrakoplovstvo (RMAF) trenutačno raspolaže rusko-američkom kombinacijom, 18 Suhoja Su-30MKM i osam F/A-18D Horneta. Ruski avioni u operativnoj su uporabi desetak godina i bit će sigurno još 10-15, dok američki imaju dulji “staž” od 20 godina, no nadograđeni su u skladu s današnjim zahtjevima. Program MRCA počeo se intenzivnije spominjati prije nekoliko godina, kad je postalo jasno da malezijski avioni MiG-29N više nisu isplativi za održavanje pa su prizemljeni. Kao najizgledniji kandidati spominjani su francuski Rafale i paneuropski Eurofighter Typhoon, no sad slijede novi dubinski procesi analize potrebnih sposobnosti. Malezijska vlada inzistirat će da u nabavu višenamjenskog borbenog aviona bude uključena domaća industrija preko neizravnog offseta koji bi uključivao transfer tehnologije i gradnju postrojenja za održavanje, popravke i nadogradnju letjelica.
Domagoj VLAHOVIĆ