Program JSF (Joint Strike Fighter) trebao je u najvećoj mjeri iskoristiti sve nove tehnologije i…
Premijera J-20
Dok su F-22, F-35 i PAK-FA, zahvaljujući više ili manje transparentnim objavama vezanim uz njihov razvoj podložni detaljnoj analizi, na više podataka o kineskom lovačkom avionu pete generacije javnost će, unatoč javnoj letačkoj premijeri, ipak trebati pričekati…
Glavna sajamska zrakoplovna manifestacija u Kini poznata je po više imena. Službeno je China International Aviation & Aerospace Exhibition, popularnije Airshow China, pa i Zhuhai Airshow, po gradu u kojem se održava, smještenu u provinciji Guangdongu na jugoistoku zemlje. Riječ je o važnom događaju, ne samo zbog značaja kineske avioindustrije, nego i zbog svih zainteresiranih stranih tvrtki koje se žele predstaviti na golemom azijskom tržištu. Nakon nedavno zaključenog 11. izdanja (od 1. do 6. studenog), izgleda da su organizatori imali sve razloge za zadovoljstvo. Brojevi su bili iznimno veliki: 700 izlagača iz 42 zemlje i regije te 400 000 posjetitelja. Prema podacima državne novinske agencije Xinhua, tijekom sajma sklopljene su 402 transakcije vrijedne više od 40 milijardi dolara.
Serijska proizvodnja
Pravim ljubiteljima zrakoplovstva najzanimljiviji su bili izloženi zrakoplovi, i to u sklopu letačkog ili “statičkog” programa. Bio je ukupno 151, ali sve ih je zasjenila javna letačka premijera nevidljivog (stealth) lovca J-20 koji za potrebe kineskog ratnog zrakoplovstva (Peoples Liberation Army Air Force – PLAAF) razvija domaća tvrtka Chengdu Aerospace Corporation.
Avion koji bi trebao biti dio tzv. pete generacije vojnih lovaca tako ulazi u društvo uvelike aktivnog i odnedavno operativno dokazanog američkog F-22 Raptora, američkog F-35 Lightning II (inačice A i B operativne, C je na čekanju) i, na koncu, ruskog T-50 (PAK-FA), koji također čeka proglašenje operativnosti. Ima i drugih projekata, pa i prilično razvijenih, kao što je japanski Mitsubishijev X-2 Shinshin koji je poletio prije nekoliko mjeseci, ili kineski J-31 čija dva prototipa već lete nekoliko godina. Ipak, njihova je sudbina glede serijske proizvodnje, koja je konačna potvrda “etabliranosti” aviona, još neizvjesna.
Povijesni dan
Kako kategorizirati pripadnost aviona petoj generaciji? Svaka zemlja i svaki proizvođač tu može iznijeti vlastite kriterije, ne postoji svjetski priznata verifikacija koja bi avion svrstala u to laskavo društvo. Možda je najprikladnije poslužiti se navodima Jane’sovih stručnjaka. Oni su u izdanju All The World’s Aircraft: Development & Production, koje je u članku s kraja 2014. godine citirao analitičar Edward Hunt, jednostavno i vrlo sažeto naveli pet ključnih kriterija: smanjenu radarsku zamjetljivost i vidljivost infracrvenim senzorima, senzore fuzionirane sa skenirajućim radarom, mogućnost razmjene podataka s drugim letjelicama, sposobnosti nadzvučnog krstarenja te naprednu avioniku i motore.
Dok su F-22, F-35 i PAK-FA, zahvaljujući više ili manje transparentnim objavama vezanim uz njihov razvoj, podložni detaljnoj analizi, na više podataka o kineskom lovačkom avionu pete generacije javnost će, unatoč javnoj letačkoj premijeri koju preko društvenih mreža može vidjeti cijeli svijet, ipak trebati pričekati…. Iako kineski mediji navode da je premijera praktički “skinula oznaku tajnosti”, službenih informacija o projektu razvoja tog aviona nema mnogo. Ipak, kratka letačka izvedba dviju letjelica na otvaranju China Air Showa iznad Zhuhaija sigurno je povijesni dan za kinesku industriju vojnih zrakoplova. Kineski državni tisak potvrdio je da je napravljeno barem deset prototipova letjelice, što znači da je njezin dizajn uvelike “zacementiran”.
Usporedbe s kolegama
Premijera je bila prilično brza, tj. trajala je oko 60 sekundi. Avioni su poletjeli s piste u obližnjem gradu Foshanu i prvo u velikoj brzini proletjeli ispred očiju publike. Jedan avion posvetio se potom kratkom usponu, izveo skraćeni set letačkih manevara, vratio se na početnu rutu i napustio zračni prostor iznad Zhuhaija priključivši se drugom avionu koji je cijelo vrijeme držao klasičnu rutu. Nekoliko trenutaka avioni su letjeli i usporedno (fly-by-fly). Iako kratka, javna prezentacija aviona znači da je proizvođač siguran da je letjelica toliko uznapredovala da je vrijedi pokazati u javnosti. I kratak pogled na J-20 bio je dovoljan da se zapadni analitičari posvete procjenama značajki i mogućnosti lovca, a najviše usporedbama s njegovim američkim “kolegama” iz pete generacije. Reuters je, primjerice, citirao Bradleyja Perretta, analitičara Aviation Weeka, koji je izjavio da je novi avion “(…) svakako velik korak naprijed za kineske borbene sposobnosti.” U brojnim komentarima pokušalo se usporediti ukupan izgled aviona s drugima iz pete generacije, ali nekako su podijeljeni: jedne više podsjeća na F-22, druge na PAK-FA, treće na F-35, a mnogi kombiniraju dva od tih aviona.
Podijeljeni dojmovi
Justin Bronk iz londonskog instituta za sigurnost i obranu (Royal United Services) bio je konkretniji, napisao je da njegove stealth značajke ograničavaju kanardi instalirani na prednjem dijelu, odmah iza kabine, zatim loše zaštićeni motori (vjerojatno, ali ne i sigurno riječ je o WS-10G) te vertikalni stabilizatori na donjem dijelu. Nadalje, Bronk kaže da kineska industrija zasad nema toliko razvijenu tehnologiju da bi mogla proizvesti sustav senzora na razini američkih, a upravo su oni ključna kvaliteta pete generacije koja treba pružiti izvanrednu situacijsku svijest njihovim pilotima.
Ipak, Bronk nastavlja da projekt J-20 ima i zanimljivih kvaliteta u odnosu na najnovije američke lovce. Njegov je trup veći pa analitičar pretpostavlja da može nositi dosta goriva i time imati povećan dolet. Također, ima velike unutarnje prostore za oružne sustave što će mu omogućiti dostatne količine standardnih projektila zrak-zrak i zrak-zemlja. Nadalje, uzimajući u obzir kretanje stopa vezanih uz kineski obrambeni proračun, jasno je da će konačno razvijena letjelica u kratkom roku moći biti proizvedena u velikom broju i uključena u kinesko zrakoplovstvo.
Specifikacije su, dakle, još uvijek nepoznanica, i pitanje je kad će biti službeno objavljene jer zasad ne postoje naznake da će avion biti namijenjen izvozu. Podataka na internetu i u tisku ima, ali često se ne poklapaju ili su “procurili” puno prije javne prezentacije pa je pitanje koliko su relevantni. U svakom slučaju, zadnje službene vijesti iz kineskog zrakoplovstva govore da razvoj J-20 teče u skladu s vremenskim planovima, što znači da bi mogao biti proglašen operativnim 2018., upravo u vrijeme kad bi taj status trebali zaslužiti i F-35C te PAK-FA.
Domagoj VLAHOVIĆ