Kandidati koji se školuju za hrvatske vojne pilote izveli su u sklopu selekcijskog letenja svoj…
Prvo letačko iskustvo budućih pilota
Kandidate za vojne pilote 25. naraštaja posjetili smo na Zemuniku na samom početku praktičnog dijela obuke. Tad su, sa svojim instruktorima, prvi ili eventualno drugi put sjedali na pilotsko mjesto školskog aviona ZLIN i radili prve letačke krugove. Za polaznike tog naraštaja letenje će trajati do kraja srpnja i dotad će svaki od njih ostvariti desetak sati naleta. Nakon toga ocjenjuje se njihovu sposobnost za prijam u službu, odnosno za školovanje za vojne pilote…
Od početka srpnja, na pisti 93. zračne baze u Zemuniku prva letačka iskustva stječu polaznici novog naraštaja kandidata za pilote kadete. Riječ je o jubilarnom, 25. naraštaju, ali i o naraštaju koji je jedan od brojnijih unazad nekoliko godina – u njemu je 11 polaznika. Najstariji među njima je 1996. godište, većina je 1997. i 1998., a kao završeni srednjoškolci došli su u “Zemunik” nakon što su se javili na natječaj za vojnog pilota. Uslijedili su psihotestovi i ispit motorike – trčanje, trbušnjaci i sklekovi – a onda niz liječničkih pregleda koje su prošli da bi zatim bili pozvani na teorijski dio obuke vezan uz letenje te, konačno, praktični dio i mogućnost stjecanja prvih letačkih iskustava. No, njih 11 koji su došli iz svih dijelova Hrvatske nisu povezali samo kandidacijsko-selekcijski krugovi koje su zadnjih mjeseci zajedno prolazili. Puno prije, još u djetinjstvu, povezala ih je ljubav, interes i strast prema letenju i avionima – i svi oni, kad govore o razlozima svojeg odabira, priču započinju upravo sjećanjima na djetinjstvo. “Još kao dijete obožavao sam avione. Kao dijete od pet godina gledao sam avione, oni polete, nestanu na nebu, više ih se ne vidi, a ja još uvijek gledam za njima, još uvijek ih pokušavam pratiti,” objašnjava Karlo Brus, jedan od kandidata za vojnog pilota. Kandidat Tomislav Colović kaže: “Za ovaj sam se poziv odlučio još dok sam bio mali. Oduvijek sam volio avione, volio sam letenje,” a nadovezuje se Marko Antunović: “Biti vojni pilot… To mi je bio san još od malih nogu – a onda, prije otprilike godinu dana, saznao sam da se to zapravo može, da nije nemoguće, da ne mora biti samo san – i, evo, sad sam tu.” Kandidate za vojne pilote 25. naraštaja posjetili smo u zb “Zemunik” na samom početku praktičnog dijela obuke.
Tad su, sa svojim instruktorima, prvi ili eventualno drugi put sjedali na pilotsko mjesto školskog aviona ZLIN i radili prve letačke krugove. Poslije toga su uzbuđeni, ushićeni, znatiželjni, ponosni prepričavali dojmove o polijetanju, slijetanju, G sili, mučnini, ljepoti letenja. Luka Mihovil Glas o svojim je prvim letačkim iskustvima rekao: “Prvi put kad sam letio osjećaj je bio predobar, drugi put još bolji i sad jedva čekam sljedeća letenja.” Marko Antunović rekao je: “Dosad sam letio dva puta i u početku je uzbuđenje iznimno veliko. S vremenom se to smiri i… da, moguće je kontrolirati zrakoplov.” Tomislav Colović rekao nam je: “Dosad sam dva puta letio, drugi je put bilo bolje nego prvi i sad znam, siguran sam da je to to,” a zadovoljstvo i ushit nije mogao skriti ni Filip Brkić koji je upravo završio svoj prvi let. Bojnik Robert Ribarić, zapovjednik 1. letačkog voda Eskadrile aviona 93. zb “Zemunik”, ujedno i voditelj jubilarnog 25. naraštaja kandidata za učenike letače, buduće pilote kadete, ističe kako je riječ o odličnim, vrijednim i perspektivnim mladim ljudima.
“Prvi su dojmovi vrlo dobri, zadovoljni smo s njima, ocjenama koje su dobili u teorijskom dijelu, a mislim da će biti dobri i u praktičnom jer vidim da su iznimno zainteresirani, motivirani, pažljivo slušaju. Pažljivo slušanje svojih nastavnika, instruktora letenja, jedini je način na koji mogu uspješno svladati i završiti program. Ono što mogu jamčiti jest da su ovdje uvijek dobri učitelji, to je sigurno. Sve su to iskusni nastavnici letenja koji rade s njima i s te strane nema nikakvih problema. Naravno, pristup je individualan i svakom se pristupa ovisno o njegovim potrebama, predznanjima, eventualnim specifičnostima. Nastavnici, osim što moraju biti dobri instruktori letenja, moraju biti i dobri psiholozi, kolege, a prije svega prijatelji,” objašnjava bojnik Ribarić pa nastavlja: “25. naraštaj naš je mali jubilej, i on je važan, ali s druge strane važno je i to što prvi put nakon dugo vremena u naraštaju kandidata za buduće pilote imamo pozitivan trend povećanja broja polaznika – ove ih je godine jedanaest. Nakon godina negativnih trendova bilježimo pozitivan trend, sve je više i više kandidata, ovo je jedan od brojnijih naraštaja u zadnje vrijeme i to nas veseli. Drago nam je zato što imamo priliku malo bolje popuniti kadar i napraviti kvalitetniju selekciju. Bilo je godina u kojima smo imali jednoznamenkast broj kandidata, čak je bila jedna u kojoj nije bilo nijednog, i to su bile teške godine. Nadam se da toga više neće biti, trend je krenuo u pozitivnom smjeru, već zadnjih nekoliko godina povećava se broj kandidata.”
Za polaznike ovog naraštaja letenje će trajati do kraja srpnja i dotad će svaki od njih ostvariti desetak sati naleta. Nakon toga ovlašteni ispitivači ocjenjuju njihovu sposobnost za prijam u službu, odnosno za školovanje za vojne pilote. Oni koji prođu upisuju Fakultet prometnih znanosti i dvije i pol godine dalje rade prema fakultetskom programu. U međuvremenu će tijekom petog semestra ponovno doći u zb “Zemunik” na temeljnu obuku na tom avionu, ZLIN-u, a nakon što je završe bit će raspoređeni na obuku za pilote aviona odnosno za pilote helikoptera.
Tekst i foto Lada Puljizević
bojnik Robert Ribarić, zapovjednik 1. letačkog voda Eskadrile aviona 93. zb “Zemunik”
Prvi su dojmovi vrlo dobri, zadovoljni smo s njima, ocjenama koje su dobili u teorijskom dijelu, a mislim da će biti dobri i u praktičnom jer vidim da su iznimno zainteresirani, motivirani, pažljivo slušaju.
Ono što mogu jamčiti jest da su ovdje uvijek dobri učitelji, to je sigurno. Sve su to iskusni nastavnici letenja koji rade s njima i s te strane nema nikakvih problema. Naravno, pristup je individualan i svakom se pristupa ovisno o njegovim potrebama, predznanjima, eventualnim specifičnostima. Nastavnici, osim što moraju biti dobri instruktori letenja, moraju biti i dobri psiholozi, kolege, a prije svega prijatelji.