Shinshinov prvi let

S piste japanskog aerodroma “Nagoya”, koju za testiranja koristi japanska tvrtka Mitsubishi Heavy Industries, na svoj je prvi let 22. travnja poletio tehnološki demonstrator japanskog višenamjenskog borbenog aviona Mitsubishi X-2 Shinshin (duh srca). Tijekom leta koji je trajao 25 minuta, uz postignutu najveću visinu od 3900 m i brzinu od 370 km/h, uspješno su izvedeni svi planirani temeljni letni manevri, a zrakoplov je potom sletio u vojnu zrakoplovnu bazu “Gifu” 50 km sjeverno od Nagoye. Probni pilot istaknuo je kako se avion tijekom leta ponašao iznimno stabilno, točno prema očekivanjima, odnosno da je zadovoljan funkcioniranjem fly-by-light sustava upravljanja. Travanjski probni let početak je jednogodišnjih letnih testiranja tijekom kojih će uz postizanje najvećih brzina, najvećih visina i provođenje manevara pod najvećim G opterećenjem, biti u cijelosti testirano funkcioniranje vektoriziranog potiska, senzorskih sustava, podatkovne veze te radarske uočljivosti.

(Foto: JASDF)

Mitsubishi X-2 Shinshin tehnološka je platforma za definiranje konačnog dizajna prototipa višenamjenskog borbenog aviona pete generacije, što bi prema trenutačnim japanskim razvojnim planovima trebalo biti okončano do 2018. godine. Serijska proizvodnja trebala bi započeti do 2027., kad bi u operativnu uporabu trebao ući s oznakom F-3, i tad bi, uz F-35A Lightning II (42 aviona naručena 2012.), činio okosnicu japanskog vojnog zrakoplovstva. Nositelj razvoja japanski je Obrambeni institut za tehnološka istraživanja i razvoj u kojem uz tvrtku Mitsubishi Heavy Industries (zadužena za zmaj aviona) sudjeluje i tvrtka IHI (zadužena za pogonski blok). Dimenzijama je, barem u sadašnjoj fazi tehnološkog razvoja, japanski Mitsubishi X-2 Shinshin prilično sličan švedskom borbenom avionu JAS 39 Gripen. Duljina trupa iznosi 14,1 m, raspon krila 9,1 m, a visina 4,5 m. Masa praznog aviona iznosi devet tona, a najveća masa prilikom polijetanja 13 tona. Pogonski blok čine dva japanska turbomlazna motora IHI XF5-1 s vektoriranim 3D potiskom, svaki potiska 49,03 kN, koji će omogućiti postizanje najveće brzine od 2,25 maha. Najveći dolet iznosit će 2900 km, dok bi borbeni dolet trebao biti 761 km. Posebnosti dizajna Shinshina bit će njegove stealth odlike, odnosno smanjen radarski odraz, zahvaljujući velikoj primjeni kompozitnih materijala (karbonskih vlakana) i stealth premaza. Avion će biti opremljen domaćim AESA (Active Electronically Scanned Array) radarom i naprednim paketom elektrooptičkih senzora. Velika posebnost Shinshina bit će i japanski fly-by-light sustav koji će omogućiti bržu, lakšu i precizniju upravljivost. Osim toga, imat će i mogućnost samodijagnostike i samokalibriranja, odnosno korekcija upravljivosti nakon raznih oštećenja tijekom leta.

Igor SKENDEROVIĆ