Tenk – vladar kopnenih bojišnica (XIII. dio)

Izraelska Merkava 5 vjerojatno je prvi tenk najnovije generacije koji će zaista zaživjeti u serijskoj proizvodnji. Razvoj ruske Armate obilježen je brojnim teškoćama, a njemački Panther teško da će u skorije vrijeme dobiti ozbiljne narudžbe

Foto: Rheinmetall

Sovjetski Savez bio je 1950-ih svjetski predvodnik u razvoju novih tenkova. Tako je trebalo biti i s Rusijom 2010-ih, kad je tamošnja vojna industrija predstavila prvi tenk pete generacije, nazvan T-14 Armata. Razvoj je, prema ruskim izvorima, započeo i prije 2010., kad je službeno okončan razvoj tenka T-95. Dakle, razvoj projekta Objekt 148 započeo je 2009. godine. Teoretski je T-14 Armata koncepcijski najnapredniji tenk na svijetu, koji bi mogao postaviti nove standarde. Uvjet je da se ta rješenja pokažu uspješnim.

Ruska T-14 Armata na izložbi Armija 2018. Početak prave serijske proizvodnje ostaje nepoznanica Foto: Boevaya mashina / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Najveća je inovacija kupola bez posade i smještaj triju članova (zapovjednika, ciljača i vozača) u dodatno zaštićenu kapsulu u prednjem dijelu vozila. Takav smještaj omogućio je smanjenje razine zaštite za kupolu. S druge strane, činjenica da u kupoli nema posade nije smanjila njezinu veličinu. Štoviše, visina Armate iznosi čak 2,7 m (3,3 m s motrilačkim modulom zapovjednika). Za razliku od nje, visina T-90 je 2,22 m. Veličina kupole još je neobičnija kad se u obzir uzme da je u nju ugrađen top 2A82-1M kalibra 125 mm, koji je nastao razvojem topa 2A46 (opširnije v. IX. nastavak podlistka, HV br. 688). Ruski izvori tvrde da je 2A82-1M znatno bolji od prethodnika, ali i da ima bolje borbene odlike od Rheinmetallova topa 120 mm L/55. S obzirom na to da je zadržan top od 125 mm s dvodijelnom granatom, zadržan je i stari automatski punjač. Najbolje objašnjenje za nepotrebno veliku kupolu bez posade jest da je unaprijed pripremljena za ugradnju topa 2A83 kalibra 152 mm. Iako ga ruski izvori rado spominju, o tom se oružju zna vrlo malo. Skori početak njegove ugradnje najavljuje se još od 2015., kad je Armata prvi put javno predstavljena. Razvoj je započeo davnih 1980-ih u SSSR-u. Prvi je prototip 1990. ugrađen u eksperimentalno vozilo Objekt 292. Međutim, raspad SSSR-a 1991. zaustavio je razvoj na više od deset godina. Obnovljen je zajedno s početkom razvoja tenka T-95. Međutim, s vremenom je postalo jasno da s razvojem 2A83 nešto nije u redu. Problem je u masi cijevi koja je tolika da, kad bi se ugradila u kupolu Armate, to više ne bi bio tenk već samohodni top. Ili, kako su ga opisali projektanti UralVagonZavoda u jednom tekstu objavljenom još 2016. – borbeno artiljerijsko vozilo. Ne iznenađuje stoga da je nekoliko prototipova 2A83 radi daljnjeg testiranja ugrađeno u samohodne haubice 2S19 Msta.

Ništa od jačeg topa

Ove bi godine u operativnu uporabu trebao ući dugoočekivani izraelski tenk Merkava 5 Barak. Portal Army Recognition objavio je 22. siječnja 2023. da je jedan prototip predan izraelskoj vojsci na testiranje. Očekivalo se da bi Merkava 5 mogla donijeti mnoge novosti, pa čak i potpuno novu koncepciju sličnu Armati s posadom u tijelu i kupolom bez posade. No, ona će ipak biti tek nastavak razvoja Merkave 4. Zasigurno neće dobiti dugo najavljivan top od 140 mm, već će zadržati 120-milimetarski, proizvod tvrtke Israel Military Industries. Za zaštitu tenka i posade bit će zadužen aktivni sustav obrane Trophy. Pravi napredak bit će na polju informatike. Ministarstvo obrane Izraela predstavilo je u kolovozu 2019. program Carmel, čiji je cilj bio dokazati mogućnosti automatizacije djelovanja borbenih vozila uz pomoć naprednih senzora, prijenosa podataka u realnom vremenu i umjetne inteligencije. Težište razvoja na dokazivanju je mogućnosti umreženog djelovanja svakog pojedinog vozila unutar složene zapovjedne strukture. Ona bi obuhvatila druga vozila određene postrojbe, ali i ostale snage uključene u operacije, pri čemu se koordinacija borbenih djelovanja mora odvijati u realnom vremenu. Svi uključeni djeluju združeno i koordinirano unutar automatiziranog zapovjedno-nadzornog sustava C4I (Command, Control, Communications, Computers, and Intelligence). Podrazumijeva se automatizirani sustav prikupljanja podataka sa što više izvidničkih platformi te njihova obrada u realnom vremenu (s pomoću različitih oblika umjetne inteligencije). Izraelci žele i automatizirano koordinirano djelovanje svim uključenim snagama, po mogućnosti sa što manjim uplitanjem ljudskog faktora.

Izraelska Merkava u akciji. Na fotografiji su vidljive komponente sustava aktivne zaštite Trophy, koje će imati i Merkava 5 Foto: Rafael

Pogled kroz oklop

U programu Carmel sudjelovale su tvrtke Elbit Systems, Rafael Advanced Defense Systems i Israel Aerospace Industries (IAI). Najboljim je proglašen prijedlog tvrtke Elbit Systems. On koristi sustav Torch-X Command & Control (prije TORC2H), koji je već u uporabi u izraelskoj vojsci. To je C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) zapovjedni sustav koji ima visoku razinu automatizacije. Glavna mu je odlika da u realnom vremenu prikuplja i obrađuje podatke iz više različitih izvora i svih dimenzija operativnog djelovanja: zraka, kopna, mora… Torch-X služi i za preciznu koordinaciju djelovanja. Primjerice, kad se cilj otkrije, Torch-X u realnom vremenu određuje oružje kojim će taj cilj biti napadnut. Međutim, to znači da sve te platforme moraju imati Torch-X, a to nije bio slučaj kod tenkova Merkava 4. S druge strane, sve Merkave 5 trebale bi ga imati, a još će dobiti borbeno računalo koje će se uvelike oslanjati na umjetnu inteligenciju. Tenku će stoga moći biti povjerene i zadaće kao što je odabir ciljeva otkrivenih sustavom Torch-X. Posade tenkova i dalje će moći samostalno uočavati i uništavati ciljeve te preuzeti sve radnje umjetne inteligencije. Treća velika novina za izraelske tenkove bit će kaciga slična najmodernijim pilotskim: IronVision Helmet Mounted Display. Imat će je svi članovi posade Merkave 5, a proizvođač Elbit navodi da će se na njezinu viziru unutar 360 stupnjeva kroz oklop moći vidjeti taktička slika bojišta. Izraelski tenkisti vidjet će kroz vizir sintetiziranu sliku okolnog terena, ali i prikaz te objašnjenja podataka o zaprekama, ljudima, vozilima, prijetnjama… Kombinacija nadzorno-zapovjednog sustava TORC2H, borbenog računala, kacige IronVision i drugih senzora te elektroničkih sustava višestruko će povećati sposobnosti Merkave 5 u odnosu na Merkavu 4. Naoružanje i razina zaštite ostaju jednaki. U svakom slučaju, vrlo je izgledno da će Merkava 5 biti prvi tenk pete generacije koji će zaista zaživjeti u serijskoj proizvodnji. S druge strane, razvoj ruske Armate obilježen je brojnim teškoćama.

Iznenađenje iz Rheinmetalla 

Aktivni projekt tenka pete generacije ima i njemačka tvrtka Rheinmetall, koja je u lipnju 2022. na pariškom sajmu Eurosatory predstavila potpuno novi prototip tenka KF51 Panther. Pritom su svi bili iznenađeni, i to iz puno razloga. Prvo, Rheinmetall nije proizvođač tenkova, barem nije bio do sada. Drugi, Rheinmetall je na sličnim manifestacijama izlagao samo demonstratore tehnologije, a ne tenk spreman za serijsku proizvodnju. Treći i najveći, Panther je naoružan topom Rh-130 L/52 130 mm s glatkom cijevi, također spremnim za serijsku proizvodnju. Do lipnja 2022. jedini novi kalibar za NATO-ove tenkove bio je 140 mm, pa je pojava za uporabu spremnog Rheinmetallova topa od 130 mm bila prilično iznenađenje. Rheinmetall je top i tenk razvio vlastitim novcem, bez pomoći države, pa je stoga 5. prosinca 2022. objavio da će započeti samostalnu kampanju privlačenja kupaca, prije svega dosadašnjih korisnika Leoparda 2. No čini se da bi prvi kupac mogla biti zemlja koja je tek dobila Leoparde – Ukrajina. Njemačke dnevne novine specijalizirane za poslovne vijesti Handelsblatt Business objavile su 10. veljače 2023. da je Armin Papperger, glavni izvršni direktor Rheinmetalla, potvrdio da pregovara s Ukrajinom o isporukama više tvrtkinih proizvoda, uključujući borbena vozila pješaštva Lynx i tenkove KF51 Panther. Postigne li se dogovor, prvi tenkovi bili bi isporučeni Ukrajini za 15 do najviše 18 mjeseci od tog dana. Tekst u Handelsblattu spominje proizvodnju u Njemačkoj i/ili Mađarskoj (Kijevu je druga opcija zasigurno neprihvatljiva). Neka su izvješća spominjala i mogućnost licencijske proizvodnje u Ukrajini. Mađarski premijer Viktor Orbán spomenuo je ovog kolovoza na TikToku mogućnost proizvodnje Panthera u svojoj zemlji. Mađarska je već naručila 218 Rheinmetallovih borbenih vozila pješaštva Lynx KF41, od kojih će 172 biti proizvedena u Mađarskoj, tj. u pogonu Rheinmetall Hungary Zrt u Zalaegerszegu. Orbán je najavio da bi se u tom pogonu za potrebe mađarske vojske mogli proizvoditi i tenkovi KF51 Panther. Prototip tenka pokazan je inače na toj lokaciji prilikom njezina službenog otvaranja 18. kolovoza.

Izraelski vojnici opremljeni C4ISR zapovjednim sustavom Torch-X u stožernoj inačici Foto: Elbit Systems

Plivanje u narudžbama

Rheinmetall bi prodajom Ukrajini riješio svoj najveći problem – nepovjerenje mogućih kupaca. Uobičajeno je da oružane snage matične zemlje proizvođača prve naruče novi proizvod, obave testiranja i potvrde njegovu uporabljivost. Potom počnu strane narudžbe. Međutim, ako se KF51 Panther dokaže u borbama u Ukrajini, Rheinmetall bi mogao plivati u narudžbama.

Nepoznanica je puno. Pritom je top Rh-130 L/52 130 mm svakako najmanja nepoznanica, jer se Rheinmetall već dokazao s topom od 120 mm kao najboljim tenkovskim topom na svijetu. Pogon osigurava dizelski motor MB 873 Ka-501 još jedne njemačke tvrtke koja postavlja standarde na svojem području – MTU-a. Dvije od tri odlike (paljbena moć i pokretljivost) tako su zadovoljene. Ni masa nije posebno velika za suvremeni zapadni tenk – sasvim prihvatljivih 59 tona. Međutim, tako mala masa otvara pitanje razine oklopne zaštite. To prije jer Rheinmetall nije renomirano ime na tom području, a zasigurno nije dobio tehničku pomoć tvrtke Krauss-Maffei Wegmann koja proizvodi Leoparde.

Kako bi potencijalne kupce uvjerio da KF51 Panther ima više nego dostatnu razinu zaštite, Rheinmetall ističe da se radi o potpuno novom integriranom konceptu zaštite koji uključuje aktivne, reaktivne i pasivne tehnologije. Aktivni dio sastoji se od sustava Rheinmetall’s Top Attack Protection System (TAPS). Zanimljivo je da Rheinmetall u najnovijem promidžbenom materijalu koji se tiče Panthera više ne spominje svoj aktivni sustav obrane StrikeShield Active Protection System (APS). Njemačka vojska odabrala je za modernizaciju
Leoparda 2 izraelski aktivni sustav Trophy, što zasigurno nije dobra referencija za StrikeShield. Tako se sada spominje aktivni sustav obrane od potkalibarnih penetratora i protuoklopnih vođenih projektila, ali ne navodi se koji. Doduše, spominje se aktivni sustav obrane od besposadnih letjelica Natter RCWS. Zapravo se radi o daljinski upravljanoj paljbenoj stanici naoružanoj strojnicom od 7,62 mm.

TEKST: Mario Galić