(Foto: SAFAT) Na sajmu vojne opreme i naoružanja Africa Aerospace and Defence (AAD), održanom od…
Umirovljeni prototip

Američki proizvođač helikoptera Bell objavio je krajem lipnja umirovljenje svojeg prototipnog primjerka tiltrotora V-280 Valor. Letjelica je svojevrsna kombinacija aviona s fiksnim krilima i helikoptera, baš kao i poznati prethodnik V-22 Osprey. Poslužila je za demonstraciju tehnologija unutar programa Američke kopnene vojske JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). On je pak prethodnica programa FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), koji KoV-u treba dati nasljednika svestranog helikoptera UH-60 Black Hawk. Vojska sad treba detaljno definirati svoje zahtjeve, a Bell će do kraja 2022. kroz fazu FLRAA CDRR (Competitive Demonstration & Risk Reduction) prilagoditi svoju ponudu. Isto će učiniti i protukandidat na natječaju, konzorcij Sikorsky-Boeing s letjelicom Defiant X (prototip je označen kao SB>1 Defiant). Taj je zrakoplov kombiniran (compound), ima dva kruta koaksijalna kontrarotirajuća rotora i potisnu elisu u repu.
Bell je objavio konačne podatke vezano uz testiranje prototipa Valora: u tri godine ostvario je više od 214 sati leta i postigao traženu razinu svih performansi: pokretljivost pri malim brzinama, krstarenje dugog doleta, maksimalnu brzinu od 305 čvorova i integraciju posebnih misijskih sustava. Predstavnik Bella izjavio je za Jane’s da je Valor proveo 173 leta, 386 sati s rotorima koji se okreću, te prošao 2200 testnih postupaka. Zrakoplovom su u 15 letova upravljali i vojni probni piloti.
Domagoj VLAHOVIĆ