Umjetna inteligencija upravlja Fighting Falconom

Foto: U.S. Air Force / Richard Gonzales

Sjedinjene Države sve više rade na spajanju borbenih aviona i umjetne inteligencije, i to nije nikakva tajna. Čini se da su u tome došle već vrlo daleko. Na prednjem sjedalu prototipa takvog aviona X-62A VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft) vozio se 2. svibnja državni tajnik za ratno zrakoplovstvo Frank Kendall. Riječ je o avionu F-16D Fighting Falcon, koji djeluje u sastavu Škole za probne pilote Američkog ratnog zrakoplovstva (USAF). Još od 1992. služi kao testna platforma za različite napredne tehnologije. Nekad je bio označen kao NF-16D, a današnji naziv nosi od 14. lipnja 2021. Zadnjih godina koristi se uglavnom za testiranje tehnologija autonomnog leta, tj. uz pomoć umjetne inteligencije.

USAF-ov tim stručnjaka okupljen oko aviona X-62A u suradnji s američkom Agencijom za istraživanje naprednih obrambenih projekata (DARPA) spaja tehnologije umjetne inteligencije s letjelicom. Sudjeluje u DARPA-inu programu Air Combat Evolution (ACE), pokrenutom prije otprilike četiri godine. Cilj mu je poboljšati načine na koje vojska može primijeniti umjetnu inteligenciju za zračno ratovanje, te pružiti zrakoplovcima povjerenje u autonomnu tehnologiju, tj. da se ona u borbi može koristiti sigurno i pouzdano. USAF i DARPA organizirali su u prosincu 2022. i travnju 2023. prve letove, tijekom kojih je avionom X-62A upravljala umjetna inteligencija. No, stigli su i dalje od toga. SAD je prije otprilike tri tjedna objavio da su u rujnu 2023. provedene prve simulirane zračne borbe između aviona F-16 kojim je upravljao čovjek i aviona VISTA. Ciklus je trajao oko dva tjedna, s tim da se avion s umjetnom inteligencijom prvo držao defenzivnog pristupa zračnim borbama, a onda je poduzimao i ofenzivne manevre. Citirajući zapovjednika USAF-ove Škole za probne pilote brigadira Jamesa Valpianija, portal Defense News naveo je da su avioni letjeli agresivno pri brzinama do 1900 km/h i unutar 600 metara jedan od drugog, uključujući izvođenje prolaza nos do nosa i okomito manevriranje. Ne može se reći da je VISTA bila bez posade – u avionu su bila dva pilota. Oni su nadzirali sustave zrakoplova te prebacivali segmente letenja i borbe između različitih AI agenata, tj. softverskih programa, no nikad nisu morali preuzeti upravljanje avionom. Ono što su USAF i DARPA odbili reći jest koliko je puta AI uspio pobijediti čovjeka u zračnoj borbi.

Državni tajnik Frank Kendall poletio je avionom X-62A iz USAF-ove baze Edwards u Kaliforniji. Na stražnjem sjedalu bio je jedan od pilota iz Škole, no nitko od njih nije utjecao na let. USAF je objavio da je avion proveo više taktičkih manevara, a AI agenti uspjeli su u stvarnom vremenu odgovoriti i na simuliranu prijetnju. Avion je tijekom leta proveo i više testnih točaka koje mogu biti dio zračne borbe. Zadovoljni Kendall poslije je prokomentirao da: “AI zapravo uzima najmoćniju tehnologiju koju imate, spaja je i primjenjuje na problemima koji su se prije morali rješavati odlukom čovjeka. Riječ je o automatizaciji tih odluka i stoga je posebna.”

Domagoj Vlahović