Devet strijela iznad Vira

Kao i proteklih nekoliko godina, pripadnici svjetski poznate britanske zrakoplovne akrobatske skupine Red Arrows provode dio svojih priprema za sezonu na zadarskom području. Intenzivno rade i uvježbavaju se, surađuju s Krilima Oluje, upoznaju HRZ, OSRH i Hrvatsku…

“Veselim se što ću sutra imati priliku gledati izvedbu grupe ‘Krila Oluje’, te pojedinačne izvedbe pilota drugih HRZ-ovih letjelica. Žalim što mi nećemo moći nastupiti. Naime, nismo završili uvježbavanje ovogodišnjeg programa i naša nam pravila ne dopuštaju javne nastupe“, govori nam časnik britanskog Kraljevskog ratnog zrakoplovstva (RAF) pukovnik Adam Collins. Razgovaramo u jednom od objekata vojarne “Pukovnik Mirko Vukušić“ u Zemuniku. Prije nekoliko dana tamošnje ustrojstvene cjeline Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ugostile su postrojbu kojom zapovijeda: akrobatsku grupu RAF-a Red Arrows. Naša ekipa u vojarnu je došla dan prije proslave 20. rođendana “Krila Oluje“. Red Arrowsi sutradan su se ipak predstavili promotivnim štandom te statičnim prikazom jednog od svojih aviona, BAe Hawk T Mk1. Britanci ga ipak najradije jednostavno zovu Hawk.

Pripadnici jedne od najpoznatijih svjetskih vojnih zrakoplovnih akrobatskih skupina 2025. godine slave 60 godina od svoje prve izvedbe. Već su udomaćeni u Zemuniku, gdje svake godine provode dio ciklusa uvježbavanja godišnjeg programa. Inicijativa je počela na profesionalnoj razini dviju akrobatskih grupa, a onda se i podigla i napredovala i na višim razinama. U početku, 2017. godine, Britanci su u Zemuniku tek obnavljali zalihe goriva na proputovanju. Sad ostaju po nekoliko tjedana, intenzivno rade i uvježbavaju se, surađuju s Krilima Oluje, upoznaju HRZ, OSRH i Hrvatsku… “Radimo tzv. Springhawk, dio proljetnog uvježbavanja u Hrvatskoj i onda nastavljamo u Grčkoj. Kod Zadra vježbamo na nekoliko lokacija. Jedna je iznad zračne luke, zatim iznad mora kod Biograda, pa kod otoka Vira… Vaša obala na malim prostorima ima različite reljefne oblike i različite atmosferske utjecaje, pa je pogodna za uvježbavanje u različitim okruženjima, a to je izvrsno za nas koji letimo na puno lokacija u svijetu. Različiti uvjeti donose različite izazove, a mi volimo otežavati uvježbavanje“, objašnjavao nam je pukovnik Collins.

Trebalo je imati sreće

Iako Red Arrowsi nisu nastupili na proslavi svojih hrvatskih kolega, stanovnici zadarskog područja ipak su mogli vidjeti njihove izvanredne izvedbe. Doduše, one trenažne. A trebalo je imati i sreće, jer točne lokacije tih uvježbavanja nisu bile najavljivane puno unaprijed, već su planirane na dnevnoj razini te su ovisile o vremenskim i drugim uvjetima. Zato je naša ekipa imala veliku privilegiju, jer smo od Britanaca saznali gdje će se uvježbavati tog poslijepodneva. Crveni marker na Googleovu zemljovidu pokazivao nam je rt Kozjak na južnoj strani otoka Vira. Znači, četrdesetak minuta vožnje od Zemunika.

Početak je travnja i Kozjak je, iako ispunjen vikendicama, prilično pust. Za točnu lokaciju na kojoj je najbolje promatrati Hawkove bili smo sigurni kad smo ugledali britanske kolege, službenog komentatora te fotografa i snimatelja Red Arrowsa. Kako njihovi piloti i zrakoplovi čine profesionalnu akrobatsku grupu kojoj RAF daje velik značaj, oni su zapravo samo “vrh piramide“ koji iza sebe ima vrlo široke temelje.

Kad se pribroji operativno osoblje, inženjeri, tehničari, mehaničari, logističari i drugi pripadnici, u Red Arrowsima sve skupa ima oko 150 pripadnika RAF-a. Velik dio te “mašinerije“ doletio je u Zadar zajedno s Hawkovima transportnim avionom. Na mjestu provedbe leta, zadaća je zemaljskog tima ne samo da bilježi izvedbe za arhivu i promociju nego i da priprema materijal za analizu provedenog leta, koji je iznimno bitan za same pilote te časnike koji sudjeluju u oblikovanju programa. Tijekom uvježbavanja, snimatelji su na radiovezi s pilotima, slušaju što se događa u zraku. Isto tako, mogu im povratno reći kako pojedini sporni elementi izgledaju sa zemlje.

Hawkovi su mlazni avioni i njihov dolazak jasno se čuo još prije no što smo ih ugledali. I kad su stigli, na tridesetak minuta izgubili smo pojam o vremenu. Letačke bravure elitnih RAF-ovih pilota u kombinaciji s dimnim tragom u crvenoj, bijeloj i plavoj boji te s kulisom hrvatskog Jadrana, među najatraktivnijim su prizorima koje možete vidjeti u životu. I sve to za nas nekoliko na Kozjaku.

Ostavština Raya Hanne

“Kad se predstavljamo pred publikom, formula je uvijek ista: postoje dvije osnovne polovine jedne izvedbe. U prvoj svih devet aviona u različitim formacijama radi, primjerice, petlje i valjke (looping and rolling). U drugoj se dijelimo u manje formacije i radimo dinamičnije manevre, primjerice bliska mimoilaženja. Program dizajnira vođa tima, tzv. Crveni 1. Ponekad uvodimo potpuno nove manevre, tako je i ove godine, a uobičajeno se služimo svojim velikim “katalogom“ formacija i manevara te biramo iz njega“, nabrojio nam je pukovnik Collins.

Inače, Strijele lete u formaciji od devet aviona od 1968. godine, prije toga letjeli su sa sedam. Promjenu je uveo legendarni zapovjednik Ray Hanna (1928. – 2005.), i tako je nastala formacija Dijamantnih devet (Diamond Nine), jedno od najpoznatijih obilježja programa Red Arrowsa. Po nekadašnjem vođi zovu se dvije akrobacije: Hanna Break i Hanna Pass. Sve akrobatske grupe na svijetu imaju svojih sličnosti, osnovne razlike su u tipovima aviona koje koriste. Pukovnik Collins opisuje BAe Hawk kao vrlo lak, ali i odgovarajuće snažan avion. “S njim možemo zadržavati izvedbu vrlo kompaktnom, baš kao i ‘Krila Oluje’. Kako su naši avioni mlazni, mi iskorištavamo tu brzinu tijekom manevara. S druge strane, američke skupine koje imaju nadzvučne F-16 ili F-18 izvode veće i bučnije manevre te lete bliže jedni drugima. Međutim, nemaju okretnost naših Hawkova. Tako da je naša izvedba bliža izvedbi grupe ‘Krila Oluje’ nego američkih Thunderbirdsa ili Blue Arrowsa“, opisuje britanski pilot. 

Veleposlanici Ujedinjene Kraljevine

I dalje razgovaramo o fascinantnom Hawku, na kojem Red Arrowsi lete od 1980. godine. Collins kaže da je riječ o izvornim letjelicama koje imaju potpuno analogni kokpit: nema digitalnih zemljovida, nema HUD prikaznika (head up), nema autopilota… “No, savršen je za ono što mi trebamo, lak je, pokretljiv i jednostavan za održavanje, što je izvrsno za naše zrakoplovne tehničare i inženjere. Međutim, ipak su to stari avioni i predviđeno je da budu povučeni iz operativne uporabe tijekom 2030. godine. Očekujemo da će njihova zamjena biti određena uskoro, kako bismo se mogli pripremiti za tranziciju na novi tip“, predviđa zapovjednik. Sigurno je da su Red Arrowsi uspješni u svojem poslu. Djelujući iz baze RAF Waddington u grofoviji Lincolnshire na istoku Engleske, u šezdeset godina imali su gotovo 5000 izvedbi u 57 zemalja!

Samo ove godine očekuje ih više od pedeset nastupa u Ujedinjenoj Kraljevini i drugim zemljama Europe. “Naša uloga svih ovih šezdeset godina jest da inspiriramo i zabavimo našu javnost te je informiramo o RAF-u i britanskom OS-u, ali prelazimo i more kako bismo predstavili Ujedinjenu Kraljevinu kao veleposlanici, prikazujući crvenu, bijelu i plavu boju naše zastave na nebu“, navodi pukovnik. A zaslugu za atraktivne izvedbe, koje će još jednom pokazati, imaju i pripreme na zadarskom području, uvjeti koji postoje na tom dijelu hrvatske obale i otočja, ali i suradnja s postrojbama HRZ-a. “Dok smo ovdje, mi i ‘Krila Oluje’ međusobno se pozivamo na naše brifinge i raščlambe, letimo s njima i oni s nama, pa zajednički razvijamo naše profesionalno znanje i vještine“, zaključuje britanski pilot.


“Hawk je savršen za ono što mi trebamo, lak je, pokretljiv i jednostavan za održavanje, što je izvrsno za naše zrakoplovne tehničare i inženjere“

Piloti Red Arrowsa

RAF-ovi piloti koji nose prestižni crveni kombinezon odreda imaju iskustvo letenja na brzim mlaznim vojnim avionima: Eurofighter Typhoon, F-35B Lightning II, Tornado, Harrier… U karijeri moraju imati barem 1500 letnih sati, završenu rotaciju u prekomorskom operativnom (ili borbenom) području (Afganistan, Libija, Falklandsko otočje), te biti ocijenjeni kao iznadprosječni u svojoj ulozi letača. Svake godine biraju do tri nova pilota. Uži izbor svodi se na najviše devet kandidata, koji tijekom tjedan dana prolaze naporne testove letenja, službeni intervju, medijski test, te ocjenjivanje kolega. Rotacija u Red Arrowsima traje oko tri godine, a poslije toga vraćaju se svojim operativnim, obučnim i stožernim dužnostima u postrojbama RAF-a.


TEKST: Domagoj Vlahović; FOTO: Josip Kopi