T-55AGM

U doba neprestanog smanjivanja obrambenih proračuna, koji zahvaća veliku većinu vojski diljem svijeta, sve je teže nabavljati novu vojnu tehniku. A kad se nešto kupuje onda je to najčešće oprema pogodna za posebne zadaće kao što su mirovne misije ili borba protiv terorizma

Ukrajinski modernizirani tenk T-55AGM, Foto Morozov

Klasična vojna oprema, pogodna za standardni rat punog intenziteta, danas se gotovo uopće ne nabavlja. Tako danas vrlo malo vojski kupuje tenkove, topništvo i ostalu tešku vojnu opremu. A kad se i kupuje onda je riječ o malim količinama, nekoliko desetaka do nekoliko stotina komada. Neke vojske otvoreno priznaju kako zadržavaju neku opremu (u minimalnim količinama) samo zato da bi održali mogućnost uvježbavanja i eventualne buduće operativne uporabe takve tehnologije
Čak ako se netko i odluči za nabavu novog tenka neugodno će ga iznenaditi cijena najmodernijih primjeraka. Ona je od 4 milijuna USD pa naviše te je postala glavni “čimbenik odvraćanja” u nabavi novih tenkova. To je mnogo i za bogate države, dok je onima manje bogatima moderni tenk postao nedostupan. Zato se mnoge države okreću moderniziranju postojećih starijih tenkova. Tako se nastoje u funkciju staviti stariji primjerci koje imaju u naoružanju, ili ih se može jeftino kupiti na međunarodnom tržištu rabljene vojne opreme, te nakon modernizacije dobiti tenk povećanih borbenih sposobnosti.
Mnoge su tvrtke ponudile modernizacijske pakete, od vrlo jednostavnih pa do složenih i naprednih (a također i skupih) projekata koji obuhvaćaju nove topove, motore, kupole, elektroniku.
Ukrajinski konstruktorski ured Morozov prikazao je modernizirani tenk T-55, koji je još uvijek u operativnoj uporabi, ili u pričuvi, u znatnim količinama diljem svijeta, osobito u istočnoj Europi, Bliskom istoku, Africi. Modernizacija je nazvana T-55AGM, a donosi znatna poboljšanja na sva tri osnovna elementa tenka, paljbenoj moći, pokretljivosti i zaštiti.

Bočni pogled na T-55AGM, jasno se vidi produžetak kupole u kojem je smješten automatski punjač, Foto Morozov

Novi oklop
Originalni T-55 ima zavareno tijelo dok je kupola od lijevanog čelika. T-55AGM na prednjem dijelu tenka ima dodatni reaktivni oklop koji osigurava veću zaštitu od kumulativnih projektila. Oklop je razvijen u Ukrajini, a proizvođač tvrdi kako nudi povećanu zaštitu i od potkalibarnih probojnih projektila. Tvrtka Morozov navodi kako stupanj zaštite raste od 2,3 do 4,3 puta, ovisno o tipu projektila. No unatoč dodatnom oklopu i rastu mase od 10 tona oklopna zaštita je i dalje slabija u odnosu na najmodernije tenkove. Dovoljno je samo usporediti masu od 46 tona kod T-55AGM s masom od minimalno 65 tona kod najmodernijih zapadnih tenkova. Razlika od 20 tona u korist zapadnih tenkova se jednostavno mora osjetiti na kvaliteti i mogućnostima oklopne zaštite te u konačnici na višem stupnju preživljavanja na bojištu.
Postavljen je i novi protupožarni sustav te elektrooptički sustav protumjera koji uključuje uređaj za stvaranje aerosolnog zaštitnog oblaka koji bi trebao omesti laserski vođene protuoklopne projektile. Aktivira se automatski, poluautomatski ili ručno za 0,5 s i uključuje 12 bacača kalibra 81 mm i laserske detektore na prednjem dijelu kupole. Tenk je premazan posebnom bojom koja otežava detekciju u vidljivom i jednom dijelu IC spektra, a poklopac motornog dijela ima posebnu toplinsku izolaciju kako bi se smanjila disipacija topline te tako otežalo otkrivanje termalnim detektorima.
Originalni T-55 pokreće dizelski motor V-55 snage 580 KS, što uz masu od 36 tona daje odnos snaga/težina od 16,1 KS/t i maksimalnu brzinu od 50 km/h. Kako je pokretljivost vrlo važna nastojali su povećati snagu motora kao jedan od bitnih elemenata veće pokretljivosti. Na moderniziranom tenku rabi se novi ukrajinski motor 5TDFM snage 850 KS ili pojačana inačica 5TDFMA snage 1000 KS. Snaga motora se prenosi preko nove šestbrzinske transmisije. Ako je opremljen jačim motorom, uz masu od 46 t, ima odnos snaga/masa 21,7 KS/t i postiže maksimalnu brzinu od 70 km/h. Riječ je o pristojnim značajkama koje rezultiraju znatno većom pokretljivošću u odnosu na klasični T-55 i čine ga konkurentnim modernim tenkovima na polju pokretljivosti.
Stare upravljačke poluge su zamijenjene novim automatiziranim sustavom koji olakšava upravljanje. Ovjes je unaprijeđen ugradnjom novih hidrauličkih amortizera i torzijskih osovina. Gornji dio gusjenica je zaštićen oklopnim zavjesama. Postavljene su i nove gusjenice s gumenim umecima kako bi se smanjilo oštećenje puteva po kojima se kreću te smanjila buka gusjenica.
Za poboljšanje preciznosti paljbe instaliran je novi sustav za upravljanje paljbom. Topnik ima u dvije osi stabiliziran dnevno/noćni ciljnik te termalni ciljnik PTT-M baziran na termalnoj kameri Mithas tvrtke Sagem. U topnikov ciljnik je integriran i laserski daljinomjer. Balističko računalo automatski očitava određene podatke: brzinu tenka, kutnu brzinu cilja, položaj topa, brzinu vjetra, udaljenost cilja. Neki podaci kao temperatura zraka, temperatura ležišta granate i tlak mogu se unijeti ručno.
Zapovjednik ima motrilačko-ciljnički sustav PNK-4S koji uključuje dnevno/noćni ciljnik TKN-4S te senzor položaja topa.
Termalni ciljnik PTT-M omogućava detekciju cilja na udaljenosti od 8000 m, a zahvat cilja za djelovanje topom na 2500 m. U slučaju djelovanja laserski vođenim projektilom koji je ispaljuje iz topovske cijevi domet detekcije je 5000 m.

Novi motor 5TDFMA postavljen u motorni prostor tenka T-55, Foto Morozov

Istočni top – zapadno streljivo
Na T-55AGM se mogu postaviti dva različita topa, BKM1 kalibra 125 mm ili KBM2 kalibra 120 mm. Upravo je KBM2 zanimljiv, jer je riječ o glatkocijevnom (neizolučenom) topu koji može ispaljivati NATO streljivo za topove kalibra 120 mm. Znači, streljivo koje mogu ispaljivati moderni zapadni tenkovi (Leopard 2, Leclerc, M1 Abrams, C1 Ariete…) može se ispaliti i iz ukrajinskog KBM2. Masa topa KBM2 je 2600 kg, dužina cijelog topa je 6903 mm, a cijevi 6000 mm odnosno 50 kalibara. Dužina trzaja iznosi 260 do 300 mm dok je maksimalna 310 mm. Potkalibarna granata OFL 120F1 ispaljuje se početnom brzinom od 1790 m/s.
Top se puni pomoću elektromehaničkog automatskog punjača konvejerskog tipa smještenog u dodatak na strežnjem dijelu kupole. Sustav punjača je opremljen digitalnim nadzornim sustavom. U punjač stane 18 granata, a još 12 stane u spremnik u tijelu tenka. Kompletan ciklus punjenja traje 6,5 do 7 sekundi, a tvrtka iznosi podatak o brzini paljbe od 8 granata u minuti. Postavljanje automatskog punjača omogućilo je smanjenje broja članova posade sa četiri na tri te je povećalo brzinu paljbe. U slučaju otkazivanja automatskog punjača može se puniti ručno. Sustav omogućava izbacivanje uporabljene čahure izvan tenka te tako pridonosi većoj udobnosti posade. Automatski punjač omogućava punjenje i tijekom vožnje te znatno pridonosi učinkovitosti i manjem zamaranju posade.
Uz top je s desne strane suosno postavljena strojnica PKT ili KT kalibra 7,62x54R mm s tri tisuće metaka. Na krovu kupole postavljena je teška strojnica KT ili NSVT kalibra 12,7 mm. Ima poseban ciljnički sustav koji omogućava ciljanje i paljbeno djelovanje iz kupole tako da strojničar ne mora napuštati unutrašnjost tenka i izlagati se protivničkoj paljbi.
Iako je modernizacija izvedena na tenku T-55 može se obaviti i na tenkovima T-54, T-62 i T-59 (kineska inačica tenka T-54). Procjenjuje se kao je u nekoliko posljednjih godina na međunarodnom tržištu oružja prodano više od 1000 tenkova T-54/T-55 i iz toga se jasno može vidjeti kako je taj tip tenka i dalje tražen. Neke su države razvile razne modernizacijske pakete, npr. Slovenija provodi vrlo opsežnu modernizaciju svojih T-55 koja obuhvaća novi oklop, novi motor, novi top kalibra 105 mm, moderni sustav za upravljanje paljbom itd. Očito je kako tržište za takve modernizacije postoji. Ukrajinska modernizacija je među njima vjerojatno najopsežnija i u konačnici nudi bitno kvalitetniji tenk, desetak tona teži (porast mase “potrošen” je znatnim dijelom u bolju oklopnu zaštitu) s mogućnošću izbora topa kalibra 125 mm (standardno rusko streljivo za tenk T-72/T-80/T-90) ili 120 mm (standardno NATO topničko streljivo kalibra 120 mm). Novi motor omogućava bitno veću pokretljivost i maksimalnu brzinu (po dobrom putu sad iznosi izvrsnih 70 km/h). Dodavanje novog sustava za upravljanje paljbom i termovizije omogućava bitno veću paljbenu učinkovitost.

Crtež ukrajinskog topa KBM2, kalibra 120 mm, Foto Morozov

Tako moderniziran T-55 postaje bitno opasniji protivnik na bojnom polju.
Čini se kako je T-55AGM zanimljiva opcija za one koji imaju veću količinu tenkova T-55, a počeli su prelazak na T-72. Tako će, ugradnjom topa istog kalibra provesti standardizaciju streljiva i omogućiti jednostavniju logističku potporu. Drugi mogući korisnici bili bi oni koji imaju veću količinu T-55, a žele prijeći na NATO kompatibilno tenkovsko streljivo kalibra 120 mm. Naravno, T-55AGM je dobar izbor i za one koji imaju stare T-55, a iz nekog razloga ne žele nabavljati nove modernije, i skuplje, tenkove. Izbor ukrajinskog modrnizacijskog paketa omogućava im modernizaciju tenkova, podizanje učinkovitosti oklopnih snaga i usvajanje novih tehnologija na relativno jednostavan način.
Tržište modernizacijskih paketa, osobito za tenk T-54/T-55 i njegove izvedenice vrlo je živo. Većina proizvođača nudi jednostavne modifikacije i rijetke su tako opsežne kao paket ukrajinskog Morozova. Zasad nema vijesti o mogućim inetersentima za modernizaciju. Vrijeme će pokazati hoće li tržište prihvatiti T-55AGM. Najveća zapreka cijelog modernizacijskog paketa leži u njegovoj najvećeoj prednosti. Naime, opsežnost i mnoštvo novih komponenti ne samo što podižu učinkovitost tenka već podižu i cijenu modernizacije. A kod takvih je modernizacija često cijena presudni činitelj prigodom izbora.
Osim toga, mogućnost nabave relativno modernih zapadnih tenkova naglo je porasla u posljednjih nekoliko godina. Trenutačno najveći europski hit je kupovina polovnih tenkova Leopard 2 iz sastava nizozemske i njemačke vojske. Zbog preustroja i smanjivanja oklopnih snaga tih dviju vojski na tržištu se našlo više stotina rabljenih Leoparda 2. Prigodu su iskoristile Austrija, Poljska, Finska, Norveška te nabavile relativno moderne tenkove u izvrsnom stanju za prosječnu cijenu od oko 500 000 eura po tenku. Riječ je o vrlo konkurentnoj cijeni i o vrlo dobrom tenku koji u svojoj temeljnoj inačici A4 (koja se nudi za prodaju) nudi mnogo, a ne treba zaboraviti ni mogućnost eventualnih daljnjih modernizacija, osobito na polju oklopne zaštite i sustava za upravljanje paljbom.
U takvoj situaciji koja sad vlada na europskom tržištu tenkova T-55AGM unatoč svojim nesumnjivim prednostima ima snažnu konkurenciju i neće mu biti lako ostvariti uspjeh. U današnje vrijeme nije dovoljna samo tehnička komponenta već je iznimno važna i financijska strana.

Toma VLAŠIĆ