Rheinmetall je sklopio ugovor za istraživanja koja će biti financirana preko Europskog fonda za obranu
Europski projekti za ujedinjenje namjenske brodogradnje (II. dio)
Zahvaljujući velikim višenacionalnim projektima gradnje novih ratnih brodova europske su tvrtke osigurale poslove vrijedne nekoliko desetaka milijardi eura
Veliki međudržavni namjenski projekti, kao što je francusko-talijanski program gradnje najmanje 27 fregata FREMM ne donosi velike poslove i tehnološki napredak samo tvrtkama država za koje se projekti izvode već i velikom broju drugih. Tako će internacionalni konzorcij MBDA, koji ima svoje tvrtke u Njemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji i Italiji, na FREMM projektu dobiti poslove vrednije više od deset milijardi eura. Sa svakom dodatnom fregatom koja će se isporučiti mogućem trećem kupcu vrijednost poslova će rasti dodatnih nekoliko stotina milijuna eura. Naravno, pod uvjetom da će i ovi brodovi dobiti opremu i projektile konzorcija MBDA. Ponajviše zahvaljujući FREMM projektu od 2006. do 2011. MBDA će na poslovima vezanih uz mornaričke sustave ostvariti više od jedne trećine svog ukupnog prometa. Od toga će 45 posto biti na domaćem (europskom) tržištu, prije svega u programu FREMM i PAAMS (Principal Anti-Air Missile System) sustavu namijenjenog opremanju francuskih i talijanskih protuzrakoplovnih fregata i britanskih protuzrakoplovnih razarača. Kako bi ilustrirali obim i vrijednost poslova navedimo da MBDA, što se tiče samo mornaričkog protuzrakoplovnog sustava Aster, ima ugovorenih poslova u vrijednosti od 8,6 milijardi eura. Kupci su Francuska, Italija, Saudijska Arabija, Singapur i Velika Britanija.
Aster 15
Standardni protuzrakoplovni sustav za sve FREMM fregate bit će SAAM koji isporučuje tvrtka Eurosam (konzorcij sastavljen od MBDA i Thalesa), a čiji je glavni dio MBDA-ov vođeni projektil Aster 15. SAAM osigurava učinkovitu obranu od širokog spektra ugroza uključujući podzvučne i nadzvučne protubrodske projektile, balističke projektile i zrakoplove.
Francuski će brodovi dobiti SAAM-FR konfiguraciju dok će talijanski FREMM-ovi dobiti SAAM-IT. Obje konfiguracije uključuju dva DCN-ova osmerostruka vertikalna lansera Sylver A43 iz kojih se može lansirati više različitih tipova projektila. Za Aster 15 na francuskim su brodovima namijenili prvi niz lansera (gledano od pramca), dok će u druga dva reda ići krstareći projektili Scalp Nava.
Za motrenje zračnog prostora i navođenje protuzračnih vođenih projektila na francuskim će FREMM-ovima (konfiguracija SAAM-FR) rabiti Thalesov Heraklse multifunkcionalni radar s rotirajućom antenom koji radi u E/F frekventnom rasponu (originalno razvijen za Singapur). Talijanski će FREMM-ovi dobiti SAAM-IT konfiguraciju koja je identična onoj koja će se ugraditi na novi talijanski nosač zrakoplova Conte di Cavour. Glavni dio SAAM-IT konfiguracije je rotacijski multifunkcionalni radar EMPAR koji radi u G frekventnom rasponu. EMPAR i Herakles bit će glavni (i jedini) sustavi za motrenje zračnog prostora i navođenje protuzrakoplovnih projektila na otkrivene ciljeve i na francuskim i na talijanskim FREMM-ovima. Bazirajući se na podacima dobivenih s tih radara zapovjedno-borbeni sustav i SAAM sustav navođenja paljbe moći će programirati Aster projektile za let na unaprijed odabranu 4-D poziciju presretanja cilja. Svaka će FREMM fregata dobiti i link za prijenos podataka u realnom vremenu od EMPAR-a ili Heraklesa na projektil koji je u zraku kako bi mu se omogućila promjena trajektorije leta prema novoj poziciji presretanja. Za završno presretanje Aster 15 ima svoj aktivni radar za samonavođenje na cilj. Kombinacija preciznog navođenja tijekom leta i aktivnog radara za samonavođenje osigurava mu visok postotak pogađanja i vrlo brzih malih ciljeva.
Isporuku SAAM-IT za talijanske FREMM-ove ugovorila je Orrizonte s tvrtkom MBDA Italia (glavni ugovarač) i tvrtkom Selex Sistemi Integrati (podugovaračem). Zbog toga je MBDA Italia glavni ugovarač za SAAM-IT sustav, uključujući isporuku C2 (comand and control) sustava (računala i računalnih programa) kao sastavnog dijela sustava za navođenje paljbe. C2 sustav će se temeljiti na dvije MAGICS 2 konzole i jednom C2 računalu, baziranom na VME arhitekturi. Ovaj će sustav omogućavati procjenu stanja, automatiziran slijed postupaka u skladu sa situacijom, određene postupke pripreme djelovanja i samo djelovanje, uplink i praćenje presretanja/uništenja ciljeva. Uz to MAGICS 2 konzole bi trebale donijeti znatno bolju povezanost operatera i računala.
SAAM-FR sustav naručen je od tvrtke Armaris. Glavni isporučitelj sustava je MBDA France uz Thales kao glavni podugovaratelj. Francuska ratna mornarica se odlučila za SAAM-FR konfiguraciju čija je osnova sustav Aster Weapon Managment Launch System (AWMLS) koji je tvrtka MBDA France razvila za singapursku ratnu mornaricu. MBDA i Thales će zajedno raditi na razvoju i integraciji borbenih i zapovjedno-borbenih sustava (uključujući i sustav za kontrolu paljbe). DCN tvrdi da AWMLS omogućava da se u budućnosti francuske fregate klase Aquitaine (nakon nadogradnje) opreme i protuzrakoplovnim projektilima Aster 30. Kako bi se to ostvarilo, na brodove bi se umjesto sadašnjih A43 vertikalnih modula morali postaviti Sylver A50. DCN tvrdi da za to ima dovoljno prostora. Moduli A50 su neophodni za smještaj i lansiranje projektila Aster 30 (koji su duži i teži od Aster 15). Ta izmjena mogla bi se obaviti tijekom gradnje nekoliko zadnjih brodova.
Osim za navođenje protuzrakoplovnih projektila sustav SAAM/Aster 15 će se na FREMM fregatama rabiti i za navođenje drugih projektila koje proizvodi MBDA. Tako će za protubrodsku borbu rabiti vođene projektile Exocwt MM 40 Block 3 koje proizvodi MBDA France. Talijanski će brodovi dobiti najnovije Teseo Mk2/A protubrodske vođene projektile koje proizvodi MBDA Italia. Po tvrdnjama proizvođača Exocet Block 3 ima domet veći od 180 kilometara (tri puta veći od originalne inačice Exoceta) i mogućnost napada ciljeva na obali. S nekih 35 korisnika Exoceta, koji su potencijalni kupci i najnovije inačice, izvozni je potencijal Exoceta Block 3 procijenjen na više od dvije milijarde eura u idućih petnaest godina.
Teseo Mk 2/A
Trenutačno MBDA Itali ima s talijanskom ratnom mornaricom ugovor vrijedan 30 milijuna eura za isporuku Teseo Mk 2/A protubrodskih vođenih projektila namijenjenih naoružavanju dvije Horizon fregate koje su u gradnji i dvije fregate klase Luigi Durand de la Penne. Naravno da očekuju i posao naoružavanja svih talijanskih FREMM fregata.
Inačica Teseo Mk 2/A ima maksimalni domet veći od 150 kilometara i može se uspješno rabiti protiv brodova na otvorenom moru i u obalnom području. Na ciljeve se samonavodi aktivnim radarom. Projektil se može preprogramirati tako da leti točno određenom tajektorijom. Sustav za planiranje misija omogućava da se visokovrijedni ciljevi istodobno napadnu s više projektila koji će doći iz različitih pravaca.
Kao i Exocet Block 3 i Teseo Mk 2/A ima turbomlazni motor i ograničene mogućnosti napada na ciljeve na zemlji. Ograničenje se odnosi na mogućnost napada samo na nepokretne ciljeve s unaprijed poznatim koordinatama. U tom slučaju za navođenje na cilj rabi se GPS satelitski navigacijski sustav. Talijanska ratna mornarica svoje velike ratne brodove oprema s osam Teseo projektila koji se nalaze na palubama u svojim kontejnerima/lanserima spremni za uporabu. Iako nije izravno dio FREMM programa, MBDA Italia nudi i najnoviju inačicu protubrodskog projektila Marte Mk 2/S. Projektili Marte imaju masu od oko 300 kg i domet od 30 kilometara te su namijenjeni naoružavanju helikoptera. U slučaju FREMM fregata naoružavanju helikoptera NH90 kojima će opremiti talijanske fregate. Talijanska ratna mornarica namjerava svoje FREMM ASW fregate opremiti s Milas/MU90 raketnim protupodmorničkim oružjem čiji je glavni dio laki torpedo MU90. Sustav Milas/MU90 proizvodi tvrtka Eurotorp. Maksimalni mu je domet veći od 35 kilometara, a tu udaljenost prelazi za manje od 20 sekundi. Iznad određene točke torpedo se odvaja od nosača i u vodu spušta padobranom. Na cilj se samonavodi svojim aktivnim sonarom. Po sadašnjim planovima svaka talijanska FREMM ASW fregata nosit će četiri Milas/MU 90 rakete spremne za uporabu.
Scalp Naval
Glavno ofenzivno oružje koje će nositi sve francuske FREMM fregate (ne samo AVT) bit će krstareći projektil Scalp Naval. Po tvrdnjama iz vrha MBDA razvoj ovog konkurenta američkom Tomahawk Land Attack Missile sustavu je u završnoj fazi. Scalp Naval je projektiran za uporabu s brodova i podmornica, a razvijen je kao derivat MBDA-ovih krstarećih projektila Storm Shadow (namijenjenog lansiranju iz aviona) i Scalp-EG (namijenjen lansiranju sa zemlje). U britanskom pogonu Lostock već je početkom 2006. proizveden tisućiti projektil ove obitelji. Trenutačni su kupci Francuska (Scalp-EG), Grčka (Scalp-EG) i Ujedinjeni Arapski Emirati (Black Shaheen). U međuvremenu je talijansko ratno zrakoplovstvo obavilo probna lansiranja krstarećih projektila Storm Shadow (u Južnoj Africi) rabeći kao lansirnu platformu Tornado IDS.
Međutim, 5,5 metara dugačak Scalp Naval (6,5 metara sa startnim raketnim motorom) je bitno drukčiji od Storm Shadowa. Zapravo je od Scalp-EG preuzet samo sustav za navigaciju i navođenje na cilj. Jedna od većih razlika bit će u maksimalnom dometu, jer će Scalp Navalov domet biti četiri puta veći od dometa Storm Shadowa/Scalo-EG (čiji je domet nešto veći od 250 kilometara). Od listopadu 2006. MBDA je u procesu odabira novog turboventilacijskog motora za Scalp Naval čija će najveća odlika biti znatno manja potrošnja goriva.
Višeučinkovita bojna glava
U procesu završnog odabira je i Scalp Navalova višeučinkovita (probojna i rasprskavajuća) bojna glava. U uži izbor je ušla i bojna glava Mephisto koja se rabi na njemačko/španjolskim krstarećim projketilima KEPD 350 Taurus. Kako bi poboljšali njegovu učinkovitost, Scalp Naval će opremiti i dvosmjernim datalinkom.
Trenutačni planovi predviđaju da se svaka od 17 francuskim FREMM fregata opremi s dva DCN-ova Sylver A70 osmerostruka okomita lansera kako bi se svaki brod mogao naoružati sa 16 projektila Scalp Naval spremnih za lansiranje. Kontrola projektila i njihovih A70 lansera obavljat će se preko istih sustava koji su zaduženi za kontrolu protuzrakoplovnih projektila Aster 15 i njihovih okomitih lansera A43 (za to su namijenili dva elektronička kabineta, od kojih će svaki kontrolirati jedan A43, jedan A70 niz lansera i projektile smještene u njih). Tvrtka MBDA nastavlja s razvojem Scalp Navala kako bi do 2011. ušao u operativnu uporabu na FREMM fregatama (do 2014. mora ući u operativnu uporabu na francuskim nuklearnim podmornicama klase Barracuda). Iako su i talijanske FREMM fregate projektirane da mogu primiti A70 lansere zasad još nisu doneseni planovi da se na njih postave Scalp Naval projektili.
Iako je najveći FREMM nije jedini veliki europski tekući mornarički program tvrtke MBDA. Kako je već prije spomenuto ista je tvrtka uključena u isporuku PAAMS sustava kojim se opremaju četiri nove protuzrakoplovne fregate iz Project Horizonta (po dvije fregate za francusku i talijansku ratnu mornaricu). Tome treba pridodati i šest protuzrakoplovnih razarača klase Daring (Type 45) koji se grade za britansku ratnu mornaricu. Sustav PAAMS namijenjen je protuzrakoplovnoj obrani područja (flote) te stoga rabi mješavinu protuzrakoplovnih projektila Aster 30 (srednjeg dometa) i Aster 15 (kratkog dometa). Nakon bezbrojnih otkazivanja i odgađanja Project Horizonta (iz kojeg je izašla Velika Britanija i razvila svoj projekt Type 45) prve bi fregate trebale ući u operativnu uporabu 2008. Prvi bi razarači klase Daring u operativnu uporabu trebali ući 2009. Dvije francuske fregate Forbin (D 620) i Chevalier Paul (D621) grade se u brodogradilištu DCN Lorient. Dvije talijanske fregate bit će Andrea Doria (D 553) i Caio Duillio (D 554) koje gradi Fincantierievo brodogradilište u Riva Trigoso/Muggiano.
Sustavi PAAMS(E) i PAAMS(S)
PAAMS sustav koji se ugrađuje na francusko-talijanske Horizont fregate dobio je oznaku PAAMS(E) jer radi s EMPAR multifunkcionalnim radarom. Za Type 45 odabrana je PAAMS konfiguracija koja uključuje Sampson (tvrtke BAE Systems Insyte) rotacijski multifunkcionalni radar koji radi u E/F frekvencijskom rasponu. Ovaj je sustav dobio oznaku PAAMS(S). Obje inačice imaju i 3D radare velike zone motrenja S1850M (derivat Thales-NL SMART-L radara). Tijekom 2006. S1850M radar je prošao opsežan program testiranja mogućnosti motrenja u složenom priobalnom području. Jedan PAAMS(E) sustav namijenjen testnim lansiranjima postavljen je na talijanski ispitni brod Carabinieri (koji će biti dekomisioniran u travnju 2007.). Carabinieri je s PAAMS(E) sustavom sudjelovao na nekoliko testnih lansiranja tijekom 2006. (jedno je obavljeno u svibnju i dva u listopadu i studenom). Prvi PAAMS(E) operativni sustav ugradit će se na francusku fregatu Forbin koja se oprema u DCN-ovom brodogradilištu Lorient. Opremanje fregate PAAMS(E) sustavom trebalo je biti gotovo do kraja 2006. Ugradnja PAAMS(E) sustava na prvu talijansku fregatu (Andrea Doria) započela je u rujnu 2006. u Fincantieriovom brodogradilištu Muggiano. Cjelokupni PAAMS(E) sustav namijenjen ugradnji na francuski brod Chevalier Paul isporučen je u brodogradilište Lorient u rujnu 2006., dok će se isporuka istovjetnog sustava namijenjenog ugradnji na drugu talijansku Horizon fregatu dovršiti do lipnja 2007.
Isporuka PAAMS(S) sustava za razarače Type 45 ne teče tako glatko zbog nekih tehnoloških promjena, prije svega odluka o uporabi Sampson multifunkcionalnog radara (s ravnom aktivnom antenom) koja je donesena u rujnu 2005. a zbog koje je PAAMS(S) sustav morao proći bitne promjene. Po tvrdnjama iz MBDA problem je nastao kad radaski primo/predajni moduli, koje je tvrtka BAE Systems dobila od američkog isporučitelja, nisu odgovarali prvotno očekivanim mogućnostima, kao ni radar Sampson. Zbog toga je pokrenut opsežan program prilagodbe i redefiniranja kakao bi se cijeli PAAMS(S) sustav prilagodio novonastalom stanju. Po tvrdnjama MBDA svi su problemi riješeni do kraja studenog 2006. Kako bi se rješenje problema ubrzalo MBDA je poslala svoje stručnjake na Isle of Wight (gdje tvrtka BAE Systems Insyte ima svoje ispitno središte za radar Sampson) kako bi zajedno s BAE-ovim stručnjacima ubrzali rješavanje problema. Isporuka PAAMS(S) sustava ovisi i o tempu kojim će se isporučivati ostali brodski elektronički sustavi, od kojih mnogi također kasne u razvoju i isporuci.
Unatoč svim kašnjenjima program gradnje razarača Type 45 ipak ide dalje. Jedan prototip Sampson multifunkcionalnog radara isporučen je u CDF u Eskmealsu gdje je podvrgnut testiranjima prvo na kopnu a potom na ispitnim brodu Longbow. Ispitivanja su pokazala da ovaj prototip ostvaruje očekivane mogućnosti djelovanja. U međuvremenu su dogovoreni i novi rokovi isporuke Sampson radara koji su usklađeni s planovima gradnje razarača Type 45. Ispitivanja radara nastavit će se i tijekom 2007. iako su ona obavljena do kraja 2006. potvrdila da su ostvarene sve zahtijevane mogućnosti rada. Usporedno s razvojem Sampson radara dobro napreduje i razvoj PAAMS(S)-ovog C2 sustava. Tijekom 2006. obavljena su testiranja Mk 2 inačice računalnog programa koji je ostvario 85 posto zahtijevane funkcionalnosti. Inačica Mk 3 je dovršena do početka 2007. Očekuje se da će ona donijeti poboljšanje od 95 posto zahtijevane funkcionalnosti te da će omogućiti da se obave ispitna lansiranja PAAMS(S) sustava koji su planirani za ovu godinu u Toulonu (Francuska). Nekoliko komponenti PAAMS(S) sustava već je ugrađeno na prvi razarač HMS Daring – vertikalni lanseri Sylver (isporučuje ih DCN) i radar za motrenje zračnog prostora velikog dometa S1850M.
Ostali europski projekti
Nisu samo Francuska, Italija i Velika Britanija uključeni u velike projekte gradnje ratnih brodova. Slične projekte imaju i Danska, Njemačka, Nizozemska, Norveška i Španjolska. Zajedničko svim ovim programima je da se odnose na fregate podjednake veličine i da kao glavno naoružanje rabe protuzrakoplovne projektile američke tvrtke Raytheon Missile Systems.
Danska ratna mornarica trenutačno ima u opermanju dva nova fleksibilna logistička broda (klase Absalon). Uz to naručili su i tri nove patrolne fregate, koje će graditi Odense Steel Shipyard, a koje će opremiti s borbeno-zapovjednim sustavom Terma C-Flex. Ove nove patrolne fregate vjerojatno će dobiti i Thales-NL AAW sustav (sastoji se od APAR multifunkcionalnog radara i SMART-L 3-D radara velikog dometa za motrenje zračnog prostora). Naoružanje uključuje Raytheonove Standard Missile SM-2 i SM-6, kao i mogućnost uporabe budućih SM-3 projektila namijenjenih uništavanju balističkih projektila. U naoružanje se može uvrstiti i krstareći projektili velikog dometa Tactical Tomahawk.
Njemačka ratna mornarica nedavno je dobila tri nove F124 AAW fregate klase Sachsen. Izgradila ih je tvrtka ThyssenKrupp Marine Systems. Opremili su ih Thales-NL AAW sustavom i naoružali protuzračnim vođenim projektilima Standard Missile SM-2 Block IIIA, Evolved SeaSparrow Missile, Rolling Airframe Missile (RAM) i protubrodskim vođenim projektilima Harpoon. Njemačka ratna mornarica već planira kupnju nove klase fregata F125 namijenjen uporabi u mirovnim operacijama. Po sadašnjim planovima ove fregate bi bile optimizirane za napade na ciljeve na kopnu. Zbog toga bi im se naoružanje sastojalo, između ostalog, i od višecijevnih lansera raketa (prilagođeni ugradnji na brod) i topova velikog kalibra (tvrtka Rheinmetall je ponudila svoj sustav Monarc s topom kalibra 155 mm i cijevi dužine 52 kalibra, a tvrtka Oto Melara svoj top kalibra 127 mm i granatu koja rabi vođeni projektil velikog dometa Volcano).
Nizozemska ratna mornarica nedavno je dobila i četvrtu fregatu klase De Zeven Provincien koje se rabe za protuzrakoplovnoj obrani i kao zapovjedna središta. Fregate su izgrađene u Schelde Naval Syipbulidingu i imaju gotovo isti Thales-NL AAW sustav kao i njemačke F124. Kao i Danska i Njemačka, i Nizozemska razmatra mogućnosti budućih modernizacija SMART-L radara kako bi im se omogućilo otkrivanje balističkih projektila. Zbog toga je tvrtka Thales-NL već dobila ugovor za razvoj i testiranje poboljšanog SMART-L radara. Prva nizozemska fregata opremljena poboljšanim SMART-L radarom (HrMS Tromp) već je obavila jedno testiranje mogućnosti radara (u prosincu 2006. u vježbi američke ratne mornarice kod Havaja).
Španjolska ratna mornarica nedavno je dobila još jednu F100 AAW fregatu (uz već četiri isporučene). Ovi su brodovi opremljeni Lockheed Martinovim Aegis SPY-1D(Y) radarskim sustavom i naoružani protuzračnim projektilima SM-2 Block IIIA i Evolved SeaSparrow Missiles. Na temelju F100 fregata za norvešku ratnu mornaricu su razvijene fregate klase Nansen (pet ih je naručeno), a gradit će ih Navantia u Ferrolu (Španjolska). Brodovi su opremljeni Lockheed Martin Aegis AN7SPY-1F radarskim sustavom i Evolved SeaSparrow Missile projektilima. Nansen fregate će dobiti i protubrodske vođene projektile Naval Strike Missile (NSM) norveške tvrtke Kongsberg Defence & Aerospace.
Tomislav JANJIĆ