Izaslanstvo MORH-a i OS RH koje su predvodili potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Damir…
Evolucija Leclerca
I dok tvrtka KNDS France zasad nema narudžbi tenkova, a realizacija projekta MGCS sve je neizvjesnija, Njemačka radi na projektima Leopard 2A8, Leopard 3, Panther i MARTE. Hoće li se Francuska okrenuti najnovijoj inačici svojeg poznatog tenka?

Tvrtka KNDS nastala je spajanjem njemačkog Krauss-Maffei Wegmanna (KMW) i francuskog Nexter Defense Systemsa. Na pariškoj vojnoj izložbi Eurosatory u lipnju 2024. pripremila je veliko iznenađenje. Uz tenk Leopard 2A8 izložila je i Leclerc Evolution. Privrženost njemačkog dijela tvrtke (KNDS Deutschland) nastavku razvoja i proizvodnje Leoparda 2 kroz inačicu A8 nije bila nikakva tajna. Ta kupci stoje u redu za taj tenk. Međutim, pojavu Leclerc Evolutiona vjerojatno nije očekivao nitko tko nije bio uključen u projekt. Makar se zapravo radi o razradi strategije koja se primjenjuje u razvoju Leoparda 2. Čak ni Ministarstvo obrane Francuske nikad nije spomenulo bilo kakvu ideju o obnovi proizvodnje Leclerca. U najboljem slučaju, govori se o modernizaciji još uvijek operativnih tenkova kroz program Leclerc XLR. Francuska je zasad opredijeljena za program europskog tenka budućnosti: Main Ground Combat System (MGCS).
Ministarstvo obrane Njemačke potvrdilo je da s tvrtkom KNDS Deutschland od 2026. godine započinje razvoj novog tenka Leopard 3. Cilj je da prvi serijski primjerci budu isporučeni već 2030. godine. Na taj bi način Leopard 3, barem teoretski, trebao biti prijelazno rješenje za njemačke oklopne snage do okončanja razvoja borbenih vozila iz programa MGCS. Početkom srpnja u svjetskim medijima pojavila se vijest da Njemačka kupuje više stotina tenkova. Spominje se od šesto do čak tisuću primjeraka. To bi moglo obuhvatiti Leoparde 2A8, ali i Leoparde 3. KNDS Deutschland očekuje i da će se dobra tradicija prethodnih Leoparda nastaviti s najnovijom inačicom. Tu se misli na velike strane narudžbe. Problemčić za njemačko-francuski zajednički razvoj tenka jest u tome što će prema sadašnjim planovima program MGCS doći do serijske proizvodnje tek nakon 2040. godine. Stoga u Parizu postoji bojazan da će pojava Leoparda 3 prouzročiti gašenje MGCS-a. Zato, barem zasad, Ministarstvo obrane Francuske i Glavni stožer odbijaju Leclerc Evolution možda se nadajući da će tako održati MGCS na životu. Pitanje je koliko je to realan pristup? Ponajprije zato jer ostatak Europe želi nove tenkove sad i odmah.

Put do MGCS-a, ili…?
Suočen s odbijanjem Ministarstva obrane, KNDS France promijenio je pristup. Pokušava francuskoj javnosti prikazati Leopard 3 i Leclerc Evolution kao prvi korak prema ostvarenju MGCS-a. Za to je odabran Odbor za nacionalnu obranu i oružane snage francuske Nacionalne skupštine. U prezentaciji koju je ondje iznio u veljači 2025., KNDS France pokušao je uvjeriti zastupnike da će i Leopard 3, ali i Leclerc Evolution, dobiti brojne sustave koji se razvijaju za MGCS. Na taj način MGCS neće biti ugrožen. Dapače, bit će ubrzan.
Program MGCS od svojih početaka 2012. godine suočava se s odgodama i nesuglasicama oko realizacije. Vjerojatno najdramatičnija činjenica jest da je početak serijske proizvodnje prvotno bio planiran za 2028., a sad se ne zna ni kad bi to moglo biti 2040-ih. Dakle, rokovi će biti pomaknuti za petnaestak godina. Najveći problem MGCS-a, barem kad je riječ o Francuskoj, jest činjenica da ni francuski generali, a ni političari donedavno nisu vidjeli potrebu za trošenjem novca na razvoj i kupnju tenkova. Prioriteti su bili drugdje. Tomu treba pridodati i vrlo lošu prodaju Leclerca. Za razliku od Leoparda 2, koji se još uvijek odlično prodaje, Leclerc je prodan samo Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Informacije su različite, no zemlja s Arapskog poluotoka prvo je kupila oko 400 primjeraka. Poslije je između 70 i 80 darovala Jordanu.
Treba biti iskren i reći da ni njemački generali ni političari donedavno nisu namjeravali kupovati tenkove. Proizvodnja tenkova u KMW-u preživjela je isključivo zahvaljujući stranim narudžbama. Na sreću njemačke tvrtke, Leopard 2 donedavno nije imao veliku konkurenciju. Sve do pojave južnokorejskog K2 Black Panthera. U međuvremenu je Rheinmetall razvio tenk Panther KF51 i dodatno zaoštrio tržišnu utakmicu.
Sad kad narudžbe za tenkove stižu sa svih strana, ponajviše iz Europe, stanje se drastično promijenilo. Počelo ih je naručivati i Ministarstvo obrane Njemačke. Tijekom 2023. i 2024. za Bundeswehr su dogovorena 123 tenka u inačici 2A8. KNDS Deutschland ima osigurane narudžbe do sredine idućeg desetljeća. One ne podrazumijevaju samo Leoparde nego i borbena vozila pješaštva Puma, borbena vozila na kotačima Boxer te najnoviju samohodnu haubicu na kotačima RCH 155.

Pitanje zajedničkog nastupa
Osim nešto narudžbi ministarstava obrane Francuske i Belgije, za borbena vozila iz programa Scorpion te narudžbi iz više zemalja za samohodni topnički sustav CAESAR, KNDS France nema veće poslove. Kako početak serijske proizvodnje tenkova iz programa MGCS nije izgledan u idućim godinama, jedina je nada za opstanak tenkovskog programa u punom smislu riječi pokretanje serijske proizvodnje nekog drugog tenka. Barem za Ministarstvo obrane Francuske. Problem je u tome što ono ima druge prioritete i pitanje je hoće li ih se odreći da bi počelo kupovati tenkove.
Kad europska obrambena industrija nije imala posla, ili ga je imala vrlo malo, ideja o konzorciju KNDS bila je jako zanimljiva. No njemački i francuski dio i danas nude svaki svoje proizvode. Što se tiče tenkova, prvi je zatrpan narudžbama, a drugi ih nema. Ipak, nije da u KNDS-u ne nastoje nastupati zajedno. KNDS Deutschland na izložbi Eurosatory 2024 uz Leopard 2A8 prikazao je i Leopard 2 A-RC 3.0. On je, baš kao i najavljeni Leopard 2AX, demonstrator tehnologije ili prototip koji bi trebao biti most do Leoparda 3. Potonji bi kao pravi serijski tenk trebao 2030. ući u proizvodnju. KNDS France na spomenutoj je izložbi uz Leclerc Evolution prikazao i demonstrator tehnologije EMBT (Enhanced/European Main Battle Tank). To je najnoviji izdanak njemačko-francuskog projekta, koji je u početku podrazumijevao kombinaciju Leopardova podvozja i Leclercove kupole. Primjerak na prošlogodišnjem Eurosatoryju imao je daljinski upravljanu kupolu s inačicom topa ASCALON od 140 mm.
Promatra li se KNDS kao jedinstvenu tvrtku, za budućnost bi bio dovoljan samo Leopard 3. Međutim, teško da će Francuska biti zadovoljna kupnjom praktički u cijelosti njemačkog tenka. Pa čak i kad bi se proizvodio u halama podružnice KNDS France. Zato je pokazan EMBT. Tu je i pitanje izvoza. Primjerice, bilo bi moguće da Leopard 3 pokriva Europu. Leclerc Evolution ili EMBT mogli bi potražiti kupce na Bliskom istoku, u Aziji, Africi i Latinskoj Americi. Izvozni ugovori zasigurno bi se svidjeli francuskim donositeljima odluka. KNDS bi tako postao uvelike nalik na MBDA, drugu vrlo uspješnu europsku korporaciju. Ona objedinjuje većinu europskih proizvođača vođenih projektila i posluje jako uspješno.

Nitko iz Francuske
MGCS je početkom ove godine dobio snažan vjetar u leđa. Tvrtke KNDS Deutschland, KNDS France, Rheinmetall i Thales potpisale su 23. siječnja u Parizu dokumente koji definiraju osnivanje budućeg konzorcija MGCS Project Company GmbH. Potpisivanje je održano u nazočnosti francuskog ministra obrane Sébastiena Lecornuja i njegova njemačkog kolege Borisa Pistoriusa. Međutim, uskoro bi se razlike između Berlina i Pariza u vezi s programom MGCS mogle povećati. Ta se mogućnost nameće nakon što se 1. srpnja 2025. proširila Europom vijest da je Europska komisija pokrenula projekt MARTE (Main ARmoured Tank of Europe), koji će za početak dobiti oko dvadeset milijuna eura iz Europskog obrambenog fonda (European Defence Fund – EDF). Projekt bi, prema službenoj objavi, trebao ojačati tehnološku samostalnost Europe razvojem novog sustava glavnog borbenog tenka. Za realizaciju MARTE-a formiran je veliki konzorcij MARTE ARGE, koji predvode KNDS Deutschland i Rheinmetall, a sastoji se od čak 51 tvrtke iz 11 zemalja EU-a te Norveške. Ono što upada u oči jest da na popisu nema niti jedne, ali baš niti jedne tvrtke iz Francuske! Informacija o tome kad bi MARTE mogao rezultirati prvim prototipom još nema, no lako je moguće da će se terminski planovi poklapati s onima vezanim uz projekt MGCS. Danas, dakle, Njemačka bez Francuske radi na projektima Leopard 2A8, Leopard 3, Panther i MARTE. Je li moguće da će MGCS na kraju biti potisnut u treći plan?
Za početak, sigurno je da nedavno formirana njemačka vlada kancelara Friedricha Merza itekako podržava prodaju Leoparda 2A8, koji su naručile ili su za njega zainteresirane Norveška, Češka, Hrvatska, Švedska, Nizozemska i Litva. Doduše, narudžba Češke zasad je na čekanju zbog prijepora oko moguće proizvodnje Leoparda u pogonima tvrtke Excalibur Army, dijelu korporacije Czechoslovak Group. I bez češke narudžbe KNDS Deutschland ima popunjene kapacitete sve do 2030. godine. A tad bi trebala početi serijska proizvodnja Leoparda 3. Za razvoj Leoparda 3 formiran je konzorcij koji čine KNDS Deutschland, Hensoldt i Rheinmetall. Već se po tome može vidjeti da će osnova Leoparda 3 biti Leopard 2AX. Usto, najvjerojatnije će dobiti novi top kalibra 130 mm razvijen u Rheinmetallu. Imat će i najnaprednije elektronske sustave, i to ne samo sustav za usmjeravanje paljbe već i sustave za nadzor bojišta te sustave zapovijedanja tvrtke Hensoldt. Zanimljivo je da se najavljuje ugradnja pogona tvrtke Liebherr (najvjerojatnije D9620), a ne dosad uobičajenih dizelskih motora tvrtke MTU.
KNDS Deutschland morat će se suočiti i s konkurencijom. Poljska i Rumunjska odlučile su se za američke M1A2 Abramse. Poljska je kupila i južnokorejske tenkove K2 Black Panther. Nakon stanovite neizvjesnosti, prije nekoliko tjedana potvrđeno je i da će se u toj istočnoj članici NATO-a uspostaviti proizvodnja domaće izvedenice K2PL po licenciji. Interes za kupnju tih poloniziranih tenkova izrazila je i Slovačka. Zanimljivo je da najveći potencijalni konkurent Leopardu 3 dolazi iz Njemačke – Panther KF51 tvrtke Rheinmetall. Doduše, uspjeh programa Panther KF51 uvelike ovisi o uspjehu talijanskog programa razvoja novog tenka, kojem bi Panther bio osnova.

Najvažnija je (bila) pokretljivost
Dok njemačke tvrtke planiraju kako zauzeti što više tržišta tenkova, Ministarstvo obrane Francuske i Glavni stožer ne odustaju od dosadašnjih planova. To je prije svega provedba programa Scorpion. Aktivan je još od prosinca 2014., kad je Ministarstvo obrane s konzorcijem tvrtki Engins Blindés Multi-Rôles (EBMR), koji čini Nexter (odnosno KNDS France), Arquus (u međuvremenu ga je preuzeo belgijski John Cockerill) i Thales, potpisalo ugovor vrijedan 752 milijuna eura za razvoj dvaju borbenih vozila na kotačima. Prvo je oklopni transporter Griffon, a drugo borbeno oklopno vozilo Jaguar. Naknadno je u program dodano i lako oklopno vozilo Serval. Francuska se nadala da će s njima ostvariti veliki izvozni uspjeh. Međutim, novi trend vraćanja na gusjenice smanjio joj je nade. S druge strane, prodaja samohodnog topničkog sustava CAESAR ide jako dobro: rat u Ukrajini dokazao je svu važnost topništva. Kao i u drugim europskim zemljama, prevelik proračunski manjak onemogućavao je Pariz da znatnije poveća izdvajanja za oružane snage, no nakon nedavnog sastanka na vrhu NATO-a to bi se trebalo promijeniti. U uvjetima kad nije bilo puno novca, Ministarstvo obrane Francuske nije vidjelo potrebu za požurivanjem programa MGCS. Neki analitičari govorili su da im odgovara da troškovi što dulje ostanu što niži. Problem će nastati ako Njemačka definitivno odustane od programa MGCS i ostavi Francusku bez ikakve mogućnosti da u razumnom roku sama razvije novi tenk.
Oružane snage Francuske zadnja su dva desetljeća ustrojavane kako bi mogle odgovoriti na ograničene sigurnosne izazove, prije svega u Africi. Zbog toga su njezine oklopne snage ustrojene kao lake oklopne. Pritom je pokretljivost (naglasak je na brzini kretanja) važnija od paljbene moći i oklopne zaštite. Francuske oklopne snage su s 1500 tenkova početkom 1990-ih spale na niti 230 operativnih Leclerca. U isto vrijeme francuske lake oklopne snage dobile su ili naručile stotine spomenutih oklopnih vozila na kotačima Griffon, Jaguar i Serval. Bez znatnog povećanja proračunskih izdvajanja za oružane snage nije bilo prostora ni za nove investicije. Međutim, Leclerc Evolution mogao bi za OS Francuske postati stvarnost počnu li ta izdvajanja rasti prema najavljenih pet posto BDP-a.

Prednost većeg topa
KNDS Group (ponajviše, naravno, KNDS France) otvoreno se nada da će se stanovište Ministarstva obrane Francuske vezano uz mogućnosti narudžbe Leclerc Evolutiona pro-mijeniti. Za to ima poprilično dobre argumente. Jedan je da su sadašnji planovi razvoja OS-a Francuske napravljeni puno prije ruske agresije na Ukrajinu početkom 2022. godine te su stoga zastarjeli. Drugi je argument da predviđena modernizacija preostalih Leclerca na standard XLR nije ni približno dostatna da osigura preživljavanje tenka na suvremenom bojištu. Barem prema iskustvima stečenim uporabom tenkova u zadnje tri godine u Ukrajini. I dok bi pokretljivost i paljbena moć još uvijek bile zadovoljavajuće, nikako ne vrlo dobre, razina oklopne zaštite bila bi nedostatna. Sadašnja razina oklopne zaštite Leclerca među najslabijim je od svih tenkova projektiranih na zapadu. Razina oklopne zaštite kupole nije dostatna da zaštiti posadu od sveprisutnog lutajućeg streljiva (kamikaza dronova), posebno sa stražnje strane i gornjeg dijela tenka. Razina oklopne zaštite na čeonom dijelu kupole nije pak dostatna da zaštiti posadu od najsuvremenijih protuoklopnih vođenih projektila. Znatna bi se poboljšanja postigla uvođenjem aktivnog sustava samoobrane. Leclerc Evolution ga ima (izraelski sustav Trophy), no modernizirani Leclerc ga nema. S novom kupolom i aktivnim sustavom obrane Leclerc Evolution riješio bi problem oklopne zaštite.
Ugradnjom topa od 130 ili čak 140 mm, Leclerc Evolution bio bi tenk s najboljom paljbenom moći na svijetu. Rheinmetall je pokazao kako se to radi kad je na tenk KF51 Panther ugradio top Rh-130 L/52 od 130 mm. Isprva je bio najavljen kalibar 140 mm, no njemačka je tvrtka s manjim rješenjem te novom potkalibarnom granatom vlastite proizvodnje postigla ukupnu masu tenka od jako dobrih 59 tona, a dobila 50 posto veću ubojitu moć u odnosu na dokazani klasični top 120 mm L/55. Što se tiče Leclerc Evolutiona, top Rh-130 L/52 bez problema bi stao u njegovu kupolu. Iako nije nemoguće (Leclerc ima ugrađen Rheinmetallov top od 120 mm), mala je vjerojatnost da bi francuska vojska odabrala top od 130 mm. To prije jer Nexter razvija top ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN) kalibra 140 mm. Top ima cijev duljine 50 kalibara (sedam metara), a ukupna mu je masa samo 3500 kilograma. Zasad jedini proizvedeni Leclerc Evolution onaj je koji je prikazan na prošlogodišnjem Eurosatoryju. Naoružan je topom ASCALON 120.

Narudžbe njemačkog ministarstva
Danas samo dvije tvrtke u Europskoj uniji imaju kapacitete za proizvodnju tenkova koje i koriste. I obje su njemačke – KNDS Deutschland i Rheinmetall. Pokretanjem proizvodnje Leclerc Evolutiona uvelike bi se povećali francuski, ali i ukupni europski kapaciteti za proizvodnju tenkova, kojima će se moći dodati i poljska licencijska proizvodnja tenkova K2PL. To bi se vrlo brzo moglo pokazati presudnim. KNDS Group navodi primjer Ministarstva obrane Njemačke, koje je, da bi olakšalo pokretanje proizvodnje Leoparda 2A8, prvotno naručilo 18 vozila. No kako se sigurnosna situacija u Europi usložnjava, naknadno je naručilo još 105. Potom su počele velike narudžbe europskih zemalja. Bez početne njemačke narudžbe potencijalni kupci morali bi kupovati Leoparde 2A7 ili potražiti drugu opciju. A što tek reći ako Ministarstvo obrane Njemačke stvarno naruči tisuću Leoparda 2A8 i Leoparda 3? Leclerc Evolution bio bi svojevrsni osigurač ako bi se Njemačka povukla iz projekta MGCS. S obzirom na to da više nitko u Europi ne radi planove obrane za idućih 20 godina, nego pet, najviše deset, a i s odobrenjem novog projekta MARTE, odustajanje od MGCS-a ostaje moguće. Nitko više nema vremena čekati tenk koji će postati operativan tek nakon 2040. godine.
Leclerc Evolution vratio bi Francusku na tržište. Trenutačno njim dominira Leopard 2, a sve mu je veća konkurencija K2 Black Panther i M1A3 Abrams. Za nekoliko godina na tržištu bi se trebao naći i novi Panther razvijen u suradnji njemačkog Rheinmetalla i talijanskog Leonarda. Proizvodit će ga novoformirani konzorcij Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV). Kako vrijednost investicije prelazi deset milijardi eura, talijanska vlada zasigurno će pokušati dio toga vratiti izvozom.
KNDS Deutschland već je započeo promociju Leoparda 3. Novi je tenk, doduše još uglavnom u idejnoj fazi, predstavljen na Međunarodnoj konferenciji o oklopnim vozilima (International Armoured Vehicles Conference – IAVC), održanoj u siječnju ove godine u Farnboroughu jugoistočno od Londona. Pred više od 1400 predstavnika iz više od 50 zemalja zanimljivu prezentaciju održao je pukovnik njemačkog Bundeswehra Armin Dirks. On je inače osoba zadužena za koordiniranje razvoja projekta MGCS. Predstavio je Leopard 3 kao međugeneracijski tenk koji se ne bi trebao proizvoditi dulje od 20 godina. To je trebala biti poruka Parizu da Berlin još uvijek stoji iza projekta MGCS. Po istom principu ni Leclerc Evolution ne bi se trebao proizvoditi dulje. No, MARTE je donio nove brojeve i u tu jednadžbu.
Najbolja prilika da KNDS France nagovori Ministarstvo obrane Francuske na pokretanje proizvodnje, pa makar i maloserijske, tenka Leclerc Evolution jest da ga uvjeri kako će se time ubrzati (ili održati) razvoj programa MGCS. Zapravo, za početak, da dužnosnike u Ministarstvu i generale u Glavnom stožeru uvjeri kako će upravo Leclerc Evolution biti jamac da neće doći do gašenja programa MGCS. Pritom bi se za dovršetak razvoja i početak serijske proizvodnje uporabio dio sredstava koji je već namijenjen MGCS-u.

Ništa bez proračunskih sredstava
Leclerc Evolution dobio bi sustave koji se razvijaju za MGCS, prije svega sustav za usmjeravanje paljbe i zapovjedno-nadzorni sustav. Taj drugi postao je nužan u suvremenom ratovanju jer izvidničke platforme, prije svega besposadne letjelice, prikupljaju golemu količinu informacija. Iskustva iz Ukrajine pokazuju da je ta količina prevelika da je obradi čovjek, te je jedino rješenje uporaba računalnih sustava s umjetnom inteligencijom koji će u gotovo stvarnom vremenu obraditi sve te informacije i stvoriti realnu sliku bojišta. Osim toga, zapovjednicima treba predlagati optimalne načine djelovanja. Nakon što prijedlozi budu odobreni, zapovjedno-nadzorni sustav prenijet će zapovijedi do krajnjeg korisnika, primjerice do samohodne haubice čije će borbeno računalo dobiti podatke o poziciji cilja, vrsti streljiva koje se treba uporabiti i količini. Izračunat će parametre gađanja i započeti paljbu. Potom će zapovjedno-nadzorni sustav procijeniti učinke djelovanja. Ako cilj nije uništen, zapovjedit će ponovno djelovanje.
Uporaba zapovjedno-nadzornog sustava na tenkovima iznimno je važna jer čini razliku između uspješnog djelovanja i uništenja. Zapovjednik tenka na prikazniku ima pojednostavnjenu taktičku sliku bojišta te preko njega prima zapovijedi o djelovanju. Slika mora biti pojednostavnjena jer se na sličnom sustavu ugrađenom u višenamjenski borbeni avion F-35 Lightning II pokazalo da je primanje prevelike količine podataka jednako loše kao i biti potpuno bez podataka. Preko zapovjedno-nadzornog sustava zapovjednici tenkova dobivat će zapovijedi o koordiniranom djelovanju ne samo tenkova unutar postrojbe već i svih borbenih sustava na bojištu.
Jedina mogućnost da se takav sustav razvije do kraja i otklone svi nedostaci jest da se ugradi u vozila i testira u gotovo stvarnim uvjetima. Pritom bi Leclerc Evolution, po mišljenju tvrtke KNDS France, bio idealna platforma. Na njemu bi se otklonile sve dječje bolesti te bi sustav do okončanja programa MGCS bio potpuno spreman za uporabu. Leclerc Evolution mogao bi poslužiti i kao platforma za dovršetak razvoja i testiranje topa od 140 mm. No Ministarstvo obrane Francuske trebalo bi odobriti proračunska sredstva za početak proizvodnje ne samo novog topa već i pripadajućeg streljiva. Stoga je puno izglednije da bi Leclerc Evolution i dalje bio naoružan topom od 120 mm.
S potencijalnim tržištem od osam tisuća tenkova, čak i početak maloserijske proizvodnje Leclerc Evolutiona otvorio bi mogućnosti stranih narudžbi. Tad bi se trošak razvoja i serijske proizvodnje prelio na strane kupce. Ministarstvu obrane Francuske to bi omogućilo ili da naruči dodatne Leclerc Evolutione po znatno nižoj cijeni, ili da proizvodnju potpuno prenamijeni za izvoz (ovo potonje puno je vjerojatnije). Međutim, bez početnih narudžbi francuske vojske od izvoza neće biti ništa. Strani kupci gotovo se uvijek drže pravila da kupuju samo ono oružje koje kupuje i ministarstvo obrane matične zemlje proizvođača. U protivnom će Leclerc Evolution ostati još samo jedan neuspjeli projekt, koji je na papiru bio odličan, ali nikad nije dobio priliku da se ostvari. Vremena za odluku sve je manje jer konkurencija nadire. I to iz vlastitog dvorišta tvrtke KNDS – Leopard 3 iz KNDS Deutschlanda.

Panther Italiano
Načelnik talijanskog Glavnog stožera general Luciano Portolano 3. veljače ove godine, tijekom demonstracije borbenih mogućnosti borbenog vozila pješaštva Lynx na poligonu Nettuno, izjavio je okupljenim novinarima da od Leonarda i Rheinmetalla očekuje što bržu provedbu projekta vrijednog 23 milijarde eura: početak isporuke tenkova Panther i BVP-a Lynx. Talijanska vojska očekuje što bržu isporuku 272 Panthera i 1050 Lynxova. Konzorcij Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV) trebao bi započeti isporuku serijskih primjeraka Panthera do kraja 2027. Međutim, general Portolano želi da taj rok bude cijelu godinu ranije, obrazlažući to novim sigurnosnim okolnostima. Ili kako je rekao: “Sve opasnijim svijetom.” Pritom je istaknuo da je Ministarstvo obrane Italije: “Spremno pomoći pri izvozu, ali vi nam morate pomoći da ispunimo naše nacionalne zahtjeve.” LRMV je objavio da će, nakon što pokrene punu proizvodnju, planirani kapaciteti biti dostatni da zadovolje potrebe talijanske vojske, ali i izvoza. LRMV očekuje strane narudžbe za najmanje 700 tenkova. Talijanske oklopne snage dobit će prve BVP-ove Lynx već do kraja ove godine jer će biti isporučeni iz Rheinmetallova pogona. Ta će tvrtka 2026. i 2027. isporučiti između 11 i 16 Lynxova opremljenih kupolom Leonardo Hitfist 30. Kupola je naoružana Leonardovim topom X-Gun kalibra 30 mm.
Budući da će isporuke Lynxa dolaziti iz Rheinmetalla, ali i prema izjavama generala Portolana, LRMV će isprva orijentirati na početak serijske proizvodnje Panthera. Puna serijska proizvodnja bit će dosegnuta 2031., kad će iz pogona izići 171 tenk i druga vozila temeljena na Pantheru. Iako su nove narudžbe talijanske vojske izgledne, do 2031. bit će isporučeni svi ili gotovo svih Pantheri te se LRMV nada da će kapaciteti biti popunjeni izvoznim narudžbama. U korist izvoza ide i činjenica da nije odabran top od 130, već stari od 120 mm. Doduše, Ministarstvo obrane Italije nije željelo dodatno povećati troškove uvođenjem novog kalibra i kupnjom tisuća granata kad na zalihama ima brojne granate od 120 mm. Ta je ušteda opravdana tvrdnjom kako je top od 120 mm još uvijek dostatno učinkovit.
TEKST: Mario Galić