Obuka za vozača višenamjenskog vozila M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle) provedena je od 27. veljače do…
Gospodari opasnih cesta
Vozila koja spadaju u kategoriju MRAP trenutačno su najvažniji program nabave američke vojske, a ne treba smetnuti s uma da slična vozila sve više kupuju i druge vojske diljem svijeta
Ekspanzija mirovnih misija kao jedne od najvažnijih aktivnosti modernih poslijehladnoratovskih vojski pokazala je da struktura, doktrina i oprema nisu tomu prilagođene. Uz prilagodbu strukturalnih elemenata, jedna od važnijih aktivnosti je nabava nove opreme koja će biti bolje prilagođena. To se ponajprije odnosi na kotačna oklopna vozila, za kojima trenutačno vlada velika potražnja, osobito na područjima rizičnih misija.
Program MRAP (Mine Resistant Ambush Protected – vozilo otporno na mine i iznenadne napade) trenutačno je najobimniji program nabave oklopnih vozila. Prema nepotvrđenim informacijama, ukupna vrijednost programa je oko 8 milijardi dolara.
Ono što je posebnost programa MRAP jest nabava različitih tipova vozila. A ono što je zajedičko svim vozilima, bez obzira na marku i proizvođača, jest da zadovoljavaju iste balističke i zaštitne značajke te pokretljivost.
MRAP je najlakše opisati kao oklopni kamion. Naime, najčešće je riječ o vozilima klasične kamionske konfiguracije: motor, kabina, tovarni dio. Konstruktori su, umjesto tovarnog dijela, najčešće produžili kabinu na tovarni dio te tako dobili velik i dobro zaštićen prostor.
MRAP vozila najčešće se rabe kao oklopni transporteri, ophodna vozila, ali sve više dolaze do izražaja i kao ambulantna ili inženjerijska vozila. Osobito su popularni među pirotehničarima koji uklanjanju i neutraliziraju razne eksplozivne naprave.
Program nije zamišljen tako da propisuje kako vozilo mora zadovoljiti značajke pa se proizvođači mogu opredijeliti za različite pristupe. Tako se neki odlučuju za monokok, samonosivu, karoseriju a drugi se proizvođači odlučuju za samostalno podvozje na koje pričvršćuju oklopno tijelo. Neki dodaju i posebnu oklopnu ploču ispod podnice, koja dodatno štiti elemente ovjesa i pogonskog sustava. Ta ploča sprečava oštećenje motora pa se često nakon napada MRAP vozila, unatoč eksplozijama u neposrednoj blizini, vozila mogu samostalno udaljiti s poprišta incidenta.
Svi se proizvođači odlučuju za podnicu u obliku slova V. Neki imaju pliće, neki oštrije slovo V. Oblik plićeg, ravnijeg slova V omogućava bolje iskorištavanje unutarnjeg prostora. Oštrije slovo V omogućava bolju zaštitu ali ostavlja nešto prostora u unutrašnjosti vozila koje je teško učinkovito iskoristiti. Svaki konstruktorski tim može sam odlučiti koja mu je opcija i koji kut najpogodniji.
Iako svaki proizvođač svojem vozilu daje ime, često vrlo zvučno (npr. Cougar, Alpha, Caiman ili pak MaxPro), programski ured za nabavu vozila MRAP više voli o svim vozilima govoriti samo u kategorijama. Postoje tri kategorije vozila u programu MRAP. Svaka kategorija opisuje masu vozila, dimenzije i sposobnost obavljanja određenih zadaća.
Temeljne značajke vozila iz programa MRAP obuhvaćene su u tri osnovne kategorije.
MRAP kategorija I: masa od 7 do 15 tona, najmanje četiri putnika i dva člana posade, a temeljna namjena je prijevoz u urbanim područjima.
MRAP kategorija II: masa od 15 do 25 tona, najmanje osam putnika i dva člana posade, a temeljna namjena je pratnja konvoja, ophodno vozilo za izviđanje, ambulantno vozilo i vozilo za pirotehničke timove.
MRAP kategorija III: masa veća od 25 tona, najmanje četiri putnika i dva člana posade, temeljna namjena je opremanje inženjerijskih timova za uklanjanje eksplozivnih naprava. Takva vozila moraju biti masivna i pružati dobru zaštitu posadi jer je riječ o vrlo opasnom poslu.
MRAP kategorija I
To je, uvjetno laka kategorija u sklopu programa MRAP koja je privukla mnoštvo proizvođača i u njoj je zastupljeno nekoliko različitih knostrukcija.
Američka tvrtka Force Protection Industries Inc. konstruirala je vozilo Cougar H pogonske konfiguracije 4×4 i mase 16 tona. Ima dva člana posade i mjesta za još četiri putnika. Dosad je naručeno više od 700 tih vozila, a okvirna je cijena oko 475 000 dolara. Ima monokok konstrukciju karoserije i dodatnu zaštitu motora odozdo. Motor ima snagu od 330 KS. Vozilo je opremljeno klimatskim uređajem i stražnjim vratima za lakši ukrcaj i iskrcaj posade.
Cougar se smatra arhetipom vozila tipa MRAP, svojevrsnim zlatnim standardom, odnosno dobro izbalansiranom konstrukcijom koja je kvalitetno spojila zaštitu i pokretljivost. Vozilo je ostvarilo tržišni uspjeh još prije nego je američka vojska pokrenula program MRAP. Cougar je nastao na temelju iskustava s vozilom Tempest, koji je 2002. naručila britanska vojska za potrebe svojih inženjeraca.
Nekoliko je stotina primjeraka kupila američka vojska između 2002. i 2006., uglavnom za inženjerce i pirotehničare.
Prema podacima koje je objavila tvrtka, a obuhvaćaju razdoblje od početka uporabe pa do kolovoza 2007., bilo je oko 300 napada na Cougare raspoređene u Iraku, ali ni jedna ljudska žrtva među posadom i putnicima.
Kao glavnu zamjerku ističu mu nešto lošije terenske karakteristike, ali to je povezano s relativno velikom masom za vozilo na dvije osovine. No, s druge strane, velika masa (koja je rezultat obimne oklopne zaštite) najbolji je jamac kvalitetne zaštite vojnika i posade.
Konstruktori su se odlučili na malo staklenih površina, što je još jedan prinos kvalitetnoj zaštiti posade. No, malo staklenih površina otežava vidljivost i posada ima nešto slabiji pregled situacije oko vozila.
Tvrtka BAE Systems, odnosno njezina sjevernoamerička podružnica u programu MRAP, zastupljena je vozilom RG-33 pogonske konfiguracije 4×4. Vozilo ima dva člana posade i može prevesti još četiri putnika. Do kraja 2007. naručeno je više od 200 vozila, a cijena je oko 300 000 dolara. Vozilo ima monokok konstrukciju karoserije.
Inače, RG-33 je unaprijeđena inačica starijeg vozila RG-31, koje je pak nastalo na temelju vozila Mamba. Mamba je proizvod južnoafričke vojne industrije, a konstruirana je na podvozju kamiona Unimog.
Prva uočljiva značajka serije vozila RG jest obimna uporaba neprobojnog stakla kako bi se osigurala dobra vidljivost iz vozila. Promatrači drže da je ozbiljna mana slabo zaštićen motorni prostor pa su moguća oštećenja motora, što posadu može ostaviti s nepokretnim vozilom u neprijateljskom okružju.
I RG serija ima dugačku povijest uporabe. Postrojbe američke kopnene vojske i američkog marinskog korpusa rabe ga u Iraku i Afganistanu za uklanjanje eksplozivnih naprava, čišćenje i provjeru komunikacija te za ophodnje.
Vozilo se sastavlja na tri proizvodne linije u Sjedinjenim Državama i jednoj u Južnoafričkoj Republici. Procjenjuje se da će nedavno preuzimanje tvrtke Armor Holdings LLC, koja je sada dio BAE Systemsa, povećati proizvodne kapacitete vozila serije RG.
Američka tvrtka International Military and Government LLC razvila je vozilo MaxxPro, mase 16 tona i pogonske konfiguracije 4×4. Ima dva člana posade, a može prevesti još četiri putnika. Dosad je naručeno više od 1900 vozila, a nedavno je kupcima dostavljen 1000. primjerak MaxxProa. Cijena vozila je oko 548 000 dolara, a konstrukcijski je riječ o podvozju komercijalnog kamiona s oklopnim tijelom pričvršćenim na podvozje klinovima i vijcima. Pokreće ga motor od 330 KS.
Tvrtka International Military and Government bila je, na iznenađenje brojnih promatrača, pobjednik prve ture nabave vozila MRAP. Naime, MaxxPro je dobio najviše narudžbi i, unatoč snažnoj konkurenciji, pokazao kako je riječ o kvalitetnom i sposobnom vozilu.
Jedan od razloga za uspjeh bila je mogućnost dostave većih količina vozila MaxxPro u relativno kratkom vremenu. Tvrtka ima tu mogućnost zahvaljujući obimnim proizvodnim kapacitetima. Tvrtka International Military and Government dio je koncerna Navistar, koji je veliki proizvođač komercijalnih teretnih vozila te ima brojne pogone koji mogu uskočiti i sastavljati dodatne količine MaxxProa ako se ukaže potreba. Ne treba smetnuti s uma ni dobru poslije prodajnu potporu, dostupnu u mnogim dijelovima svijeta. Kako MaxxPro primjenjuje tzv. COTS pristup (Commercial Off The Shelf – uporaba postojećih komercijalno dostupnih dijelova), odgovaraju mu neki dijelovi koji se inače nude kao potporni paket za komercijalna civilna vozila.
Tvrtka navodi da i konstrukcija vozila, podvozje s pričvršćenim oklopnim tijelom, nudi jednostavniji popravak u slučaju oštećenja. Ako je oštećeno samo podvozje oklopno tijelo se razmontira sa starog podvozja i postavi na novo. To je jedna od dviju konstruktorskih škola, dok druga kaže kako takva konstrukcija ne može pružiti ukupnu zaštitu vozila kao što to može samonosiva monokok konstrukcija.
Zagovornici samonosive monokok knostrukcije navode kako postoji mogućnost da snažna eksplozija ošteti spojeve oklopnog tijela i podvozja. To je svakako situacija koja se ne događa često, ali ako se dogodi onda je iznimno neugodna i upitno je koliko vozilo u tom slučaju može zaštititi posadu i putnike.
Britanska tvrtka BAE Systems, odnosno njezina američka podružnica Armor Holdings LLC, specijalizirana za poslove oklopne zaštite, predstavila je oklopno vozilo Caiman pogonske konfiguracije 4×4, mase 14 tona. Ima dva člana posade a može prevesti još četiri putnika. Dosad je naručeno više od 1100 Caimana po cijeni od oko 440 000 USD.
Caiman je zasnovan na podvozju standardnog američkog taktičkog kamiona FMTV na koji je postavljena oklopna kabina i standardna V podnica. Zbog uporabe podvozja koje je ustvari standardni taktički kamion američke kopnene vojske problema s logističkom potporom nema. Caiman je od kvalitetnog terenskog podvozja naslijedio i dobre karakteristike u vožnji po slabije prohodnom terenu.
Poznati američki proizvođač kamiona Oshkosh Truck razvio je, u suradnji s tvrtkom Protected Vehicles Inc (PVI), vozilo Alpha pogonske konfiguracije 4×4 mase 13 tona. Ima dva člana posade i može prevesti još šest putnika. Dosad je naručeno oko 100 vozila, a cijena je oko 300 000 dolara po komadu. Konstrukcijski, riječ je o samonosivoj konstrukciji. S obzirom na manju masu u odnosu na ostale MRAP-ove kategorije I, Alpha je zamišljena kao okretnije vozilo koje je lakše transportirati u zonu operativnog djelovanja. Temeljna je zadaća Alphe povećati zaštitu i pokretljivost vojnika u urbanim uvjetima. Kako je riječ o proizvodu snažne tvrtke, jednog od najvećih proizvođača taktičkih kamiona za potrebe američke vojske, može se očekivati kako je i logistička potpora za Alphu riješena na kvalitetan način.
Veliki britanski obrambeni i visokotehnološki konglomerat, BAE Systems, ima još jedno vozilo u kategoriji MRAP I. To je RG-31 pogonske konfiguracije 4×4. Riječ je o zadnjoj inačici oznake Mk 5, koju za potrebe američke vojske sklapa General Dynamics Land Systems Canada. RG-31 ima masu od 9 tona, dva člana posade, a može prevesti još 10 putnika. Dosad je naručeno samo desetak vozila, a cijena je oko 300 000 dolara. Konstrukcijski, RG-31 ima samonosivu karoseriju i standardnu V podnicu, a motorni prostor nije potpuno zaštićen oklopom.
Riječ je o vozilu s manjom razinom zaštite nego kod ostalih MRAP vozila, koja sva znatno prelaze masu od 10 tona. Zato ni razina zaštite nije na razini težih vozila, što se kompenzira boljom pokretljivošću i okretnošću u urbanim uvjetima. Američka je vojska neke RG-31 raspoređene u Irak dodatno oklopila rešetkastim oklopom kako bi se pojačala zaštita od ručnih raketnih bacača.
Američka tvrtka Textron već niz godina nudi lako oklopno vozilo M1117 pogonske konfiguracije 4×4 i mase 12 tona. Ima tri člana posade i mjesta za 12 putnika. Pokreće ga motor snage 260 KS, smješten odostraga pa nema uobičajena stražnja nego bočna vrata za ulazak i izlazak. Cijena vozila je oko 690 000 dolara.
M1117 je poznat i kao ASV (Armed Security Vehicle – naoružano ophodno vozilo), i dosad ih je u raznim inačicama prodano više od 1000. Najčešće se rabe za pratnju konvoja i slične sigurnosne i ophodne zadaće.
Vozilo se radi u pogonu u New Orleansu, koji je teško stradao od uragana Katrina 2006. što je prouzročilo probleme u isporuci. Osim toga, ASV je i nešto skuplji nego većina drugih vozila kategorije I.
Kategorija II
Tvrtka Force Protection nudi vozilo Cougar, koje je zastupljeno i u kategoriji I. Kod kategorije II je riječ o istom vozilu, ali s tri osovine, pogonske konfiguracije 6×6 i mase 24 tone. Vozilo ima dva člana posade i prihvaća do 10 putnika. Dosad je naručeno više od 900 Cougara 6×6 po cijeni od oko 640 000 dolara.
Vozilo ima samonosivu karoseriju, V podnicu koja štiti i motorni prostor, stražjna vrata, a dio serijske opreme je i klimatski uređaj što je vrlo važno ako je vozilo predviđeno za rat u vrućim podnebljima.
Veća inačica Cougara ima i više mjesta, a osobito je popularna među pirotehničarima koji uklanjaju eksplozivne naprave. Zbog obilja mjesta u unutrašnjosti vozila može ponijeti protu minskog robota i upravljačku jedinicu. Po dolasku na lice mjesta posada izveze robota na tlo i iz sigurne i oklopljene unutrašnjosti Cougara upravlja robotom te deaktivira ili uništava eksplozivnu napravu. U većem ih broju rabe i britanski vojnici, a 2006. iračka je vojska kupila 400 Cougara za svoje potrebe. Inače, britanski Cougari imaju lokalno ime Mastiff.
I u kategoriji II BAE Systems ima predstavnika. Riječ je o većem vozilu RG-33 L pogonske konfiguracije 6×6, mase 22 tone, s dva člana posade i mjestom za 12 putnika. Dosad je naručeno više od 300 vozila, a cijena je oko 630 000 dolara. Proizvodi se u pogonu BAE Systems North America u saveznoj državi Maryland. Opremljen je hidrauličkom robotskom rukom koja omogućava pregled terena iz sigurne unutrašnjosti vozila.
Tvrtka International Military and Government u kategoriji II nudi MaxxPro XL u produženoj i težoj inačici ali i dalje s pogonskom konfiguracijom 4×4 odnosno s dvije osovine. Masa MaxxProa XL je 18 tona, ima dva člana posade a može prevesti najviše 10 putnika. Cijena mu je oko 640 000 dolara. Sve konstrukcijske značajke koje vrijede za manju inačicu vrijede i za veću. Rabi istu pogonsku skupinu pa, zbog veće mase, ima malo lošije performanse.
Američka tvrtka Protected Vehicles Inc (PVI) nudi vozilo Golan, mase 15 tona i pogonske konfiguracije 4×4, s cijenom oko 620 000 dolara. Golan je načinjen na podvozju taktičkog kamiona, iako je sam pristup ipak malo drukčiji. Naime, u konstrukciji nije uporabljeno cjelokupno kamionsko podvozje nego su na samonosivu oklopnu karoseriju postavljeni potrebni komercijalni elementi, kao što su pogon 4×4 s odgovarajućim osovinama i ovjes.
To znači snažnu oklopnu zaštitu jer se masa vozila nije nepotrebno trošila na podvozju već je sama struktura zapravo oklopno zaštitno tijelo. Tako, prema tvrdnji proizvođača čak 50% ukupne mase (oko 7,5 tona) otpada izravno na oklopnu zaštitu, koja je dodatno pojačana i pločama reaktivnog oklopa. Zato Golan, osim standardne zaštite od pješačkog oružja pruža i pojačanu zaštitu od ručnih raketnih bacača i mina. Golan ima uobičajenu V podnicu i “plutajući” pod koji dodatno poništava učinak eksplozije pod vozilom.
Konstrukcija je posebno prilagođena za djelovanje u urbanim uvjetima pa je krug okretanja samo osam metara, a doseg vozila s punim spremnikom oko 600 km. Pokreće ga dizelski motor 315 KS. Ima i ABS kočnice te sustav središnjeg nadzora tlaka u gumama. Gume su opremljene i run flat umecima, koji omogućavaju vožnju i s probušenom gumom. Zasad je naručena manja količina Golana ali proizvođač tvrdi kako je riječ o dobrom vozilu i uvjeren je da je pred njim blistava budućnost.
I vozilo Caiman postoji u kategoriji II. Veći i teži Caiman ima pogonsku konfiguraciju 6×6 i masu od 24 tone. Cijena mu je oko 600 000 dolara, a ima iste konstrukcijske značajke kao i manji model.
Riječ je o masivnijem i većem vozilu načinjenom na temelju standardnog oklopnog kamiona FMTV. No, tvrtka se nije odlučila samo na oklopljivanje postojećeg kamiona, nego je studiozno prionula poslu i načinila vozilo s nešto drukčijom konstrukcijom.
Izvorno, kamion FMTV ima uobičajenu kabinu odmah iznad prednje osovine, što u uvjetima minske opasnosti i nije najsretnije rješenje. Caiman je dobio “nos”, u koji je smješten motor, a kabina je pomaknuta unatrag kako bi se povećala zaštita u slučaju da prednji kotači naiđu na minu. Unatoč promijenjenom izgledu i novinama u konstrukciji, Caiman ima 85% istih dijelova kao i standardni kamion FMTC. Kabina i dio za vojnike na stražnjem dijelu nude dobru razinu zaštite, a relativno veliki vjetrobranski i manji bočni prozori od neprobojnog stakla omogućavaju dobar pregled okoline.
U Caimanu ima mjesta za 10 ljudi, razina oklopne zaštite može se naknadno povećati, a prihvaća sve vrste kupola s posadom ili bez nje. Pogonski dio ima stalni pogon na sve kotače, automatsku transmisiju koja olakšava rad vozaču, osobito na težim terenima, te sustav središnje prilagodbe tlaka u gumama. Opremljen je i ABS sustavom za što veću sigurnost.
Kategorija III
Riječ je o najvećim vozilima u sklopu programa MRAP. Zasad u toj kategoriji vlada samo jedan kandidat, vozilo Buffalo pogonske konfiguracije 6×6. Proizvod je tvrtke Force Protection Industries i ima masu od 25 tona. Ima dva člana posade i mjesta za još četiri putnika. Dosad je naručeno oko 60 vozila, a cijena mu je oko 850 000 dolara.
Konstrukcija je za taj tip vozila klasična samonosiva karoserija, V podnica, oklopna zaštita dijela ispod motora, vrata na stražnjem dijelu te robotizirana ruka koja pomaže u obavljanju opasnih zadaća pa se posada ne mora izlagati nepotrebnom riziku.
Buffalo je znatno viši u odnosu na ostala MRAP vozila te pomalo nezgrapan. Osobito upadaju u oči veliki kotači i visoko podignuta kabina, koja dodatno pridonosi zaštiti posade.
No, rezultat takvog pristupa je velika izdržljivost i odgovarajuća zaštita posade. Nastao je na temelju sličnog južnoafričkog kamiona Casspir. Zbog robotske ruke popularan je među pirotehničarima koji sumnjive objekte mogu “opipati” i premjestiti sa sigurne udaljenosti, upravljajući rukom iz sigurne unutrašnjosti Buffala.
Američka je vojska svoje primjerke koji su poslani u Irak dodatno opremila rešetkastim oklopom kako bi im se povećala zaštita u slučaju napada ručnim raketnim bacačima.
Ukupne narudžbe američke vojske za vozila MRAP | ||||
Kateg. I | Kateg. II | Kateg. III | Ukupno | |
Marinci | 3039 | 599 | 62 | 3700 |
Kopnena vojska | 2000 | 500 | 0 | 2500 |
Mornarica | 421 | 113 | 10 | 544 |
Zrakoplovstvo | 624 | 73 | 0 | 697 |
SOCOM | 333 | 0 | 0 | 333 |
Ukupno | 6417 | 1285 | 72 | 7774 |
Marijo PETROVIĆ