Latinskoamerički lovci

Devedesete su godine bile vrlo teške za oružane snage zemalja Latinske Amerike. Gotovo su sve regionalne vlade odlučile smanjiti ulaganja u modernizaciju što se posebno odrazilo na tehnički najzahtjevniju granu: ratna zrakoplovstva. U velikom je broju slučajeva to rezultiralo zadržavanjem zastarjele opreme, ali zadnjih se godina u nekim zemljama nazire pomak…

F5-EM brazilskog ratnog zrakoplovstva. U najvećoj zemlji te regije prolaze modernizaciju i mogli bi letjeti do 2030. godine (Foto: Força Aérea Brasileira)

ARGENTINA
Argentina već dulje planira umiroviti zadnje ispravne lovce tipa Mirage III i Mirage 5 i izgledno je da će se to dogoditi do kraja ove godine. Međutim, zasad ne postoje realni i potvrđeni planovi za obnavljanje zrakoplovstva, a zbog loše financijske situacije izvršit će se remont nekolicine A-4AR Fightinghawk. Međutim, ti zrakoplovi koje je Lockheed Martin kreirao nadogradivši letjelice A-4M Skyhawk još početkom devedesetih, polako idu prema kraju životnog vijeka jer su proizvedeni u prvoj polovini sedamdesetih godina. Jednaka je situacija i s Mirageima koje je zadnji remont 2014. doveo do standarda IIIDA/EA. Španjolska je ponuda rabljenih Miragea F1 iz 2013. godine odbijena zbog prekratkog preostalog životnog vijeka, dok je izraelska ponuda sadržavala avione Kfir Block 60, ali odbačena je zbog previsoke cijene. Argentina je krajem 2014. započela pregovore s Brazilom oko moguće nabave 24 Gripena NG koji bi se proizveli u Brazilu. Planirana bi prodaja bila dio bilateralnog sporazuma koji bi obuhvatio niz zrakoplovnih programa u zajedničkoj provedbi Argentine i Brazila, uspostavio uvjete nabave, kao i nacrte mogućeg argentinskog sudjelovanja u proizvodnji Gripena. No, niti tu nije zabilježen nekakav pomak. U međuvremenu se kao prijelazno rješenje razmatra mogućnost korištenja školskog zrakoplova Pampa 2. Zanimljiva vijest iz veljače ove godine govori da je objavljeno osnivanje argentinsko-kineskog stručnog povjerenstva koje će razmotriti moguću prodaju kineskih FC-1/JF-17 ili J-10 Argentini.

Nakon niza godina računanja i oklijevanja, Brazil se krajem 2013. napokon odlučio za novog lovca, Gripen E/F (Gripen NG). U posao se pokušala uključiti i Argentina, ali mnogi su mediji, uključujući i Jane’s, naveli mogućnost da posao zbog vječnog pitanja Falklanda stopira Velika Britanija čija industrija sudjeluje u proizvodnji mnogih Gripenovih komponenti (Foto: Saab)

BRAZIL
Brazil je u prosincu 2013. objavio ime pobjednika na natječaju za novi borbeni zrakoplov: Saabov Gripen NG. Objava je došla nakon izbora koji je trajao čak petnaest godina. Prvi program za kupovinu novog lovca nazvan F-X pokrenut je još 1998., ali preživio je mnoge nedaće i naposljetku je ukinut, da bi ga naslijedio projekt F-X2. U rujnu 2009., nakon posjeta francuskog predsjednika Sarkozyja Brazilu, brazilski je predsjednik Lula navijao da Rafale bude izabran za F-X2, što je propalo zbog nedostatka novca u proračunu, a i čelništvo brazilskog zrakoplovstva prednost je dalo Gripenu. Da ne bude zabune, Saab je ponudio najpovoljniju opciju od ponuđenih u završnici natječaja (Gripen, Rafale i F/A-18E/F). Glavna je mana Gripena što je ponuđena inačica još u fazi razvoja. Brazil je sa Saabom krajem 2014. potpisao ugovor o kupovini 36 Gripena NG, tj. 28 jednosjeda Gripen E i osam dvosjeda Gripen F, koji će podrazumijevati i desetogodišnju industrijsku suradnju. Kad se sve zbroji i oduzme, posao je vrijedan 5,4 milijarde dolara. Isporuka će početi 2019., a završetak je planiran za 2024. godinu. U početku će Gripeni zamijeniti avione Mirage 2000 C/D u 1. eskadrili u Anápolisu koji su umirovljeni 31. prosinca 2013. godine. Nakon objave o nabavi Gripena, Saab je ponudio paket od 12 rabljenih Gripena C/D kako bi se popunila praznina od umirovljenja Miragea do dolaska novih aviona. Plan je bio primiti iznajmljene zrakoplove do sredine 2014. te ih dodijeliti 1. eskadrili. Dogovor je naizgled otkazan, ali zadnje vijesti govore da to nije definitivno. Mornarička je inačica Gripena NG također ponuđena kao zamjena za stari A-4KU Skyhawk. Što se tiče aktualnih letjelica borbenog zrakoplovstva, moderniziraju se avioni AMX A-1 zajedničke talijansko-brazilske proizvodnje. Uključen je novi radar, avionika, LCD zasloni u pilotskoj kabini, uređaji za samozaštitu te ostala nova oprema. Mornarica također radi na nadogradnji Skyhawka u suradnji s Embraerom, a dio opreme jednak je kao kod modernizacije AMX-a. Nadogradnja aviona F-5E uskoro će biti završena.

Čileanski F-16 D Block 50 uhvaćen u trenutku kad ga gorivom nadopunjuje USAF-ov zračni tanker KC 135. Relativno nedavna nabava 46 novih i rabljenih “šesnaestica” izbacila je čileansko ratno zrakoplovstvo po opremljenosti vrhunskim borbenim letjelicama u sam latinskoamerički vrh (Foto: USAF)

ČILE
Borbena je flota Čilea od početka 2000.-ih prošla iznimno ambiciozan modernizacijski program stoga ta zemlja danas ima jedno od najopremljenijih zrakoplovstava regije. Nakon mnogih odgađanja i kašnjenja tijekom devedesetih, 27. prosinca 2000. konačno je donesena odluka o nabavi Lockheed Martinovih F-16 C/D Block 50/52 unutar programa Caza 2000. Sa SAD-om je 2003. uslijedilo potpisivanje ugovora za deset komada Block 50 (šest jednosjeda i četiri dvosjeda), koji su dostavljeni zaključno s 2006. godinom. U međuvremenu je ratno zrakoplovstvo nastavilo potragu za nasljednikom Miragea 50/5M. Do studenog 2004. započeli su pregovori s Nizozemskom, i to za 18 rabljenih F-16 A/B Block 20 MLU (11 jednosjeda i sedam dvosjeda). Ugovor vrijedan 185 milijuna dolara potpisan je 16. prosinca 2005. godine uz početak dostave u studenom 2006., a završetak iduće godine, kad je Nizozemska poslala novu ponudu. Bila je riječ o dodatnih 18 komada F-16A u vrijednosti od 160 milijuna dolara. Nakon dugotrajnih pregovora, produljenih pogoršanjem čileanske financijske situacije te neočekivanim rezovima, prvih je šest zrakoplova isporučeno do kraja 2010., a zadnji 29. kolovoza 2011. godine. Početna je namjera bila zamjena preostalih desetak dotrajalih F-5E/F i zadržavanje F-16 kao jedinog borbenog lovca u zračnim snagama uz umirovljenje svih F-5 do kraja 2010. godine. No, umirovljenje F-5 prolongirano je i dalje se razmatra moguća zamjena, premda Tiger III prema zadnjim podacima neće u mirovinu prije 2020. godine. Čile razmatra i mogućnosti zamjene vježbovnog/lakog jurišnog aviona CASA C-101, a za posao je zainteresirana Koreja (T-50), Italija (Alenia Aermacchi M-346) i Velika Britanija (BAE Systems Hawk).

Kolumbijski IAI Kfir s dvama F-16 Nacionalne garde Južne Karoline na repu. Iako za novog lovca postoji više kandidata, vjerojatno je glavni favorit upravo Fighting Falcon (Foto: USAF)

KOLUMBIJA
Kolumbijsko su ratno zrakoplovstvo činile dvije borbene eskadrile smještene u zrakoplovnoj bazi “Palanquero”. Jedna je bila opremljena Mirageom 5COAM, a druga izraelskim Kfirom C7. Tijekom 2008. potpisan je s IAI-jem (Israel Aerospace Industries) te drugim izraelskim tvrtkama ugovor u vrijednosti od 160 milijuna dolara. Stavke su pokrivale kupnju Kfirova, uključujući deset jednosjeda od kojih je sedam modernizirano na standard C10, a tri preostala na C12 (Kfir COA), te četiri TC-12 dvosjeda. Novim su Kfirovima u prosincu 2010. zamijenjeni Miragei. U međuvremenu je preostalih deset Kfirova C7 i jedan TC7 nadograđeno na standard C12 i TC12. Za Kolumbiju je zabrinjavajuće da je od 2009. godine u raznim nesrećama izgubljeno pet Kfirova, četiri TC12 i jedan C10. Inačica C10 opremljena je radarom Elta EL/M-2032, dok je na C12 zadržan stari tip radara Elta EL/M-2001B. Svim je zrakoplovima ugrađena nova avionika, LCD zasloni, zaštita za staklo pilotske kabine, mogućnost lansiranja raketa Python 5 i Derby, što sve zajedno povećava borbenu moć. Dodana je i mogućnost nošenja Liteningova podtrupnog kontejnera za označivanje ciljeva. Lockeed Martin je 2013. tijekom aeromitinga u Medellínu prikazao dva F-16D, zajedno sa simulatorom, a ponudio je i paket od 12 do 18 zrakoplova. Kolumbijsko je ratno zrakoplovstvo pokazalo velik interes za ponudu jer ima potrebu zamijeniti Kfirove učinkovitijim zrakoplovima, ali još nije donesena konačna odluka. Spominju se i F/A-18, Dassaultovi Mirage i Rafale, Suhoj Su-30, Gripen i drugi, no zasad Kfir ostaje udarna letjelica.

Peru je tradicionalno bio vjeran ruskoj zrakoplovnoj tehnici i u katalogu ima MiG-29 (na slici, fotografiran na lokalnom aeromitingu), Su-22 i Su-25. MiG-ovi se nadograđuju na standard SMP/UBP (Foto: Fuerza Aérea del Perú)

PERU
Peru je nekad imao jedno od najjačih ratnih zrakoplovstava u regiji, ali počelo se događati nešto slično kao u Argentini. Zbog neulaganja u zrakoplovstvo, osim starenja tehnike, smanjena je i njegova operativna moć i ispravnost. Trenutačno je u fazi oporavka te vraćanja operativne sposobnosti na očekivanu razinu, što se pokušava programom modernizacije eskadrile aviona Mig-29. Peru ima 19 tih lovaca, od kojih je osam nadograđeno u standard MiG-29SMP, a drugih se osam uvodi u njega. Od tog su broja samo tri izvorno nova iz Rusije, dok su ostali rabljeni i dolaze iz Bjelorusije. Zrakoplovstvo će zadržati i manji dio od 12 Miragea 2000P/DP s ciljem da se u skoroj budućnosti izvrši nadogradnja. Operativno je ukupno 18 aviona Su-25 koji su zamijenili Su-22. Razmatraju se razne ponude za zamjenu umirovljenih Miragea 5, a glavni su kandidati Eurofighteri iz španjolskih zračnih snaga, dodatni Mig-29, francuski Mirage 2000, švedski Gripen C/D te novi Su-30MK koji je najupitniji zbog visokih operativnih troškova. Nakon planiranih poboljšanja sposobnosti postojećeg ratnog zrakoplovstva, idući je korak nabava novih zrakoplova.

Kupnja 24 ruska Suhoja Su-30MK2 bila je najpoznatija obrambena akvizicija pokojnog predsjednika Venezuele Huga Cháveza (Foto: e-bolivar.gob.ve)

VENEZUELA
Nakon što je kontroverzni Hugo Chávez 1999. postao predsjednik, zemlja je izvršila znatna ulaganja u ponovno opremanje oružanih snaga. Budući da joj je SAD odbio prodati oružje, okrenula se Rusiji i Kini. Unatoč tomu, uspijeva održavati svoju eskadrilu F-16 u operativnoj uporabi. Trenutačno se razmišlja o nasljedniku tih aviona, ali još nema konačne odluke. U cilju zamjene Miragea 50EV, godine 2006. preuzet je paket od 24 komada ruskih Su-30MK2. Ciljani je zrakoplov bio Su-35, ali zbog njegove nedovršenosti skrenuta je pažnja na Su-30. Stari su F-5A/B bili isprva zamijenjeni s 18 kineskih/pakistanskih vježbovnih/lakih jurišnih K-8 Karakorum koji su imali velike probleme na motoru zbog čega su tri izgubljena u nesrećama. Naručeno je dodatnih devet Karakoruma kako bi popunili praznine te podignuli brojnost eskadrile na 24 zrakoplova. U travnju 2014. sklopljen je novi ugovor o nabavi 24 kineska/pakistanska L-15 Falcon.

Zanimljiva i raznolika formacija na vježbi SALITRE II održanoj 2009. u Čileu: američki F-15C Eagle, brazilski AMX A-1 Falcão, čileanski F-16 Fighting Falcon, argentinski A-4AR Fightinghawk i francuski Mirage 2000 (Foto: USAF)

OSTALE ZEMLJE
Bolivija, Paragvaj i Urugvaj trenutačno nemaju borbeni avion. Bolivija i dalje koristi svoje stare CT-133 (kanadska inačica Lockheedova T-33) koji više ne lete ni u jednom drugom zrakoplovstvu. Tijekom 2011. preuzela je paket od šest K-8 za trenažu pilota, a poznato je kako njihova borbena moć nije prevelika. Taj tip zrakoplova ima tehničke poteškoće s radom motora na velikim visinama pa je vrlo problematično operativno letenje iz zračne luke “La Paz” koja je na nadmorskoj visini od 4000 metara. To je dovelo do zaključka kako kineski školski zrakoplov ne može zamijeniti stare T-33 kako je planirano pa je dodatna narudžba otkazana. Bolivijsko ratno zrakoplovstvo trenutačno razmatra kupnju puno moćnijeg zrakoplova L-15, što bi bila nagrada za dobre odnose Bolivije i Kine.
Bolivijski susjed Paragvaj posjeduje malu eskadrilu brazilskih zrakoplova EMB 312 Tucano, a zbog premalog proračuna namijenjenog oružanim snagama, nabava novog modernijeg lovca je nemoguća. Argentina mu je ponudila svoje IA-63 Pampa, ali i to je odbijeno. Urugvaj treba zamijeniti stare A-37 Dragonfly bržim zrakoplovom koji ima mogućnosti presretanja mlaznog aviona te razmatra ponudu čileanskog zrakoplovstva za F-5 E/F te švicarske F-5 E. To su zrakoplovi koji trebaju remont i modernizaciju. Tijekom 2014. čelnik Rosoboronexporta posjetio je Južnu Ameriku i postigao velik napredak u pregovorima za kupnju Yak-130. Taj je ruski zrakoplov prvi na urugvajskom popisu, ali je i najskuplji. Jedina manja zemlja Južne Amerike koja ima borbeno zrakoplovstvo je Ekvador, a to je posljedica mnogih ranijih graničnih sukoba s Peruom. Zbog smanjenja proračuna pretrpio je velike gubitke na području zrakoplovstva. Povlačenje anglofrancuskog SEPECAT Jaguara koji je bio jedan od najjačih borbenih zrakoplova na tom području slijedilo je nakon umirovljenja Miragea F1, dok je šest Miragea 50 doniranih od Venezuele prizemljeno zbog nedostatka pričuvnih dijelova.

Nabavivši lovce Cheetah C/D, bazirane na Mirageu III, Ekvador je započeo suradnju s Južnom Afrikom (Foto: Fuerza Aerea Ecuatoriana)

GEPARDI ZA EKVADOR
 Ekvadorsko ratno zrakoplovstvo ove godine treba preuzeti par južnoafričkih lovaca jednosjeda Cheetah C. Narudžba će premostiti manjak prouzročen problemima pri održavanju te nesrećama. Zračni je prostor trenutačno pokriven s 12 aviona (deset Cheetah C i dva Cheetah D). Zrakoplovstvo je u rujnu 2009. započelo s južnoafričkim tvrtkama pregovore u vezi s opremanjem zrakoplovima u vrijednosti od 35 milijuna dolara, iako je konačna cijena vjerojatno veća. Dogovor je konačno postignut u travnju 2010., pokrivajući akviziciju te paket održavanja i logističke potpore na godišnjoj razini putem ARMSCOR-a, južnoafričke službe za vojnu nabavu, prodaju, istraživanje i razvoj. Ugovor je potpisan idućeg prosinca, a prva je isporuka moderniziranih zrakoplova Mirage III dogovorena za travanj 2011. i trajala je do siječnja 2012. godine. Zrakoplov je opremljen motorom SNECMA Atar 9K50, nadograđenim Elbitovim pilotskim zaslonom i novim elektronskim protumjerama te sustavom za samozaštitu. Venezuela je Ekvadoru dala na korištenje šest Miragea 50 kako bi se moglo školovati letačko i zemaljsko osoblje. Svih je šest zrakoplova umirovljeno nakon prihvata Geparda koji su počeli pristizati u travnju 2011. godine. Ekvador na popisima ima i nekoliko izraelskih aviona Kfir CE.

Atraktivan let meksičkog F-5. Sukladno sigurnosnim problemima (narkokarteli), Meksiko je fokusiran na nabavu helikoptera i transportnih aviona (Foto: SEDENA)

SREDNJA AMERIKA I KARIBI
Zemlje Srednje Amerike, osim Hondurasa koji posjeduje F-5, trenutačno nemaju borbene zrakoplove, a slična je situacija i na Karibima. Kuba ima specifičnu situaciju, njezino ratno zrakoplovstvo postaje sve slabije i neučinkovitije jer dugo nije obnavljano. Posjeduje tri aviona Mig-29, šesnaest Mig-23 te deset Mig-21, a nisu modernizirani od 1980. i ne postoje planovi za modernizaciju ili nabavu novih. Kostarika, Haiti, Jamajka, Nikaragva i Panama nemaju zrakoplov s borbenim sposobnostima. Dominikanska Republika ima Super Tucano kao jedini zrakoplov u oružanim snagama. Gvatemala i Salvador posjeduju Cessna A-37B kao udarni borbeni zrakoplov, a ne namjeravaju skoru obnovu flote. Salvador je kupio sve čileanske A-37 umirovljene 2010. kao zalihu pričuvnih dijelova. Honduras je dogovorio s Embraerom remont svojih F-5, ali bez modernizacije. Meksiko je suočen s unutarnjom borbom protiv narkokartela pa je fokusiran na nabavu helikoptera, transportnih zrakoplova te sredstava za zemaljske i pomorske snage. Njegovo ratno zrakoplovstvo trenutačno imai deset zrakoplova F-5E/F. Iako je pokazao interes za zamjenu dotrajalih Tiger II te najavio mogućnost kupovine paketa rabljenih F-16, nije postignut nikakav napredak. Meksiko razmatra mogućnost modernizacije svojih F-5 u suradnji s RUAG-om ili IAI-jem. Namjera je zadržati borbeni zrakoplov s mogućnošću presretanja ilegalnih letova jer nema ugroze od drugog borbenog aviona u regiji.

Piše: DAMIR MIŠKOVIĆ