Leclerc hvata korak

Francuski glavni borbeni tenk nije zastupljen u svijetu poput njegovih zapadnih pandana Abramsa i Leoparda. Ako tu situaciju ne promijene nove, poboljšane inačice, moguće je da će njegovo mjesto preuzeti planirani francusko-njemački projekt

Leclerc je već gotovo pa tridesetogodišnjak i Francuzi i dalje kontinuirano rade na njegovoj modernizaciji (Foto: Ministère des Armées)

Francuski tenk Leclerc, kad se pojavio 1990., bio je vrlo napredan, posebice u elektronici. Imao je i jedinstven pogon, tri člana posade odnosno automatski punjač topa, modularni oklop i napredni sustav za aktivnu obranu zadimljavanjem. Međutim, tenk je tad bio vrlo skup što je zasigurno jedan od razloga što su ga osim francuske vojske nabavili samo Ujedinjeni Arapski Emirati po cijeni od oko devet milijuna eura po tenku. U tijeku je modernizacija Leclerca koja bi Francuskoj vojsci trebala osigurati moderan tenk do ulaska eventualne zamjene u naoružanje, što bi moglo nastupiti tek poslije 2030. Francuzi još od Drugog svjetskog rata kod tenkova i oklopnih vozila općenito preferiraju mobilnost i brzinu nauštrb oklopa. Taj se pristup može vidjeti na primjeru vrlo uspješnog lakog tenka AMX-13, glavnog borbenog tenka 1960-ih i 70-ih AMX-30 (od 36 tona) te niza kotačnih vozila za izravnu vatrenu podršku i izviđanje (često nazivanih lovcima tenkova) kao što su Panhard ERC i AMX-10RC. Jedan je od razloga i izričito ekspedicijska priroda njihove vojske, što pak znači da vozila trebaju biti lakša radi strateškog prijevoza i manje zahtjevne logistike u slabo prometno povezanim dijelovima Zemljine kugle gdje su francuski vojnici najčešće djelovali. S Njemačkom je kao zamjena za AMX-30 i Leoparda 1 pokrenut zajednički projekt novog tenka, no kao u mnogim takvim međunarodnim projektima nije daleko dogurao i svatko je otišao svojim putem: Nijemci prema Leopardu 2, većem i veće mase, a Francuzi prema Leclercu.

Leclerc je, dakle, nastavak francuskog trenda jer je s 54,5 tone manje mase od svojih vršnjaka Leoparda 2 i Abramsa koji prelaze 60 tona. Izbacivanje punitelja iz posade je, kao i kod sovjetskog T-72, omogućilo da tenk bude manjih dimenzija, tj. da manju površinu treba zaštititi oklopom pa tako da na kraju bude i manje mase od tenkova usporedive zaštite s četirima članova posade.

Moderan koncept
Glavno naoružanje čini top GIAT CN 120-26/52 glatke cijevi kalibra 120 mm i stabiliziran u dvjema osima. Za njega je na raspolaganju pet vrsta originalnog streljiva s tim da je kompatibilan i s drugim tenkovskim NATO-ovim streljivom tog kalibra. Top ima duljinu cijevi od 52 kalibra što je svojedobno bilo vrlo napredno rješenje. Primjerice, američki Abrams još uvijek ima top duljine 44 kalibra dok Leopard 2 tek s inačicom A6 dobiva top duljine 55 kalibara, dakle, desetak godina nakon Leclerca. Glavno protuoklopno streljivo francuskih Leclerca je potkalibarni kinetički projektil od osiromašenog urana OFL 120 F2 120 mm. Uz top je spregnuta teška strojnica 12,7 mm GIAT M693 (F2), a na krovu kupole nalazi se strojnica NFI kalibra 7,62 mm. Takav je raspored također posebnost Leclerca, kod drugih tenkova uobičajen je obratni raspored. Francuzi samo slijede filozofiju AMX-30 koji je čak imao spregnut top od 20 mm. Ukupna je zaliha streljiva za top 40 granata od čega su 22 u kupoli u spremniku automatskog punjača. Te granate u kupoli su od ostatka kupole, tj. posade, odvojene oklopnom pregradom. Spremnik ima i posebno konstruirane ploče koje se izbijaju pri eksploziji streljiva i tako usmjeravaju energiju eksplozije prema van. Za strojnice je na raspolaganju do 950 metaka kalibra 12,7 x 99 mm i 3000 metaka od 7,62 x 51 mm. 

Upravljanje vatrom i zaštita

Francuski glavni borbeni tenk u UN-ovim bojama u misiji u Libanonu (Foto: Ministère des Armées)

Vatrom se upravlja preko sustava za upravljanje vatrom pod imenom COTAG, a sustav za upravljanje borbom (BMS – Battle Management System) uvelike olakšava posao zapovjednika tenka. U tenkove francuske vojske ugrađen je BMS sustav ICONE tvrtke Thales dok je inačica za UAE dobila za Leclerc originalno namijenjen sustav FINDERS (Fast Information, Navigation, Decision and Reporting System).Ciljačev glavni alat je SAGEM HL60. Sastoji se od termalne kamere, CCTV kamere, elektro-optičkog dnevnog uređaja i laserskog daljinomjera te stabilizacijskog sklopa s dvama žiroskopima i ljudskog sučelja. Zapovjednikov ekvivalent je HL70, panoramski stabiliziran blok na krovu kupole. Leclerc ima aktivni sustav zaštite GALIX koji koristi čak 27 lansera dimnih bombi i bombi za blisku obranu od pješaštva. Pasivnu zaštitu čini oklop koji kombinira čelik, titanij i NERA oklop. NERA je akronim za Non-Explosive/Reactive Armor, odnosno neeksplozivni reaktivni oklop. Radi se o oklopu koji se sastoji od paralelno postavljenih razmaknutih ploča obloženih gumom ili sličnim materijalom. Ploče se, pojednostavljeno rečeno, prilikom pogotka kumulativnim nabojem deformiraju i tako prekidaju, lome kumulativni mlaz smanjujući mu učinkovitost.
Taj je oklop modularan, odnosno oblikovan je u blokove koji se jednostavno postavljaju na osnovnu čeličnu oplatu tenka. To omogućuje brzu zamjenu pogođenih i oštećenih modula i brzo vraćanje tenka u borbu te olakšava modernizaciju oklopne zaštite jer ne zahtijeva zadiranje u konstrukciju tenka.

Jedinstveni pogon
Pogon Leclerca čini specifična kombinacija osmocilindričnog dizelskog motora SACM V8X-1500 snage 1500 KS s kojim je integrirana plinska turbina Turbomeca TM-7038 koja omogućuje dobro ubrzanje tenka od 0 do 32 km/h u 5 sekundi. Turbina se koristi i kao APU (auxiliary power unit) za proizvodnju električne energije (9 kW) koju koriste ugrađeni električni uređaji prilikom mirovanja, kad je glavni motor ugašen. Motor je uvezan s automatskom transmisijom SESM ESM 500 s pet brzina za kretanje prema naprijed i dvjema za unatrag. Ovjes je hidropneumatski. Najveća je brzina tenka 72 km/h na cesti, odnosno 55 km/h izvan nje, domet s punim internim spremnicima iznosi 550 km, a s vanjskim spremnicima postavljenim u stilu sovjetskih/ruskih tenkova i do 655 km. Svladava vertikalne prepreke visine 1,25 m, prednji nagib os 60 %, bočni nagib do 30 % te prelazi rov širine do tri metra.

Tri serije

Leclercov prethodnik AMX 30, tj. njegova inačica B2 u Saudijskoj Arabiji uoči početka Zaljevskog rata 1991. (Foto: US DoD/Wikimedia Commons)

Proizvođač GIAT, poslije pretvoren u Nexter, domaćoj je vojsci isporučio ukupno 406 Leclerca. Kako su se tehnički problemi rješavali u hodu, tenkovi su isporučeni u trima serijama s nizom podinačica. U prvu seriju (S1) koja je u sastavu vojske zamijenjena tenkovima 2. i 3. serije, ulaze pretproizvodne inačice T1 i T2 u ukupno 17 primjeraka i serijske inačice T3, T4 i T5 proizvedene između 1992. i 1996. u 132 primjerka. Drugu seriju (S2) čini inačica T6 koja je dobila klimatizacijski uređaj, T7 sa sustavom za prijenos podataka i boljim optičkim blokovima zapovjednika te T9 koja je dobila novu IRIS termalnu kameru. Treću seriju (SXXI) čine inačice T10 s ciljničkim blokom zapovjednika HL70 u punoj funkciji (dodan laserski daljinomjer i termalna kamera) i T11 koja je dobila BMS sustav ICONE. Isporuka svih tenkova završena je 2007. s tim da je nakon tog dijelom provedena i modernizacija starijih inačica serije 2 s elementima zadnjeg standarda dok su tenkovi serije jedan povučeni iz uporabe.
Na osnovi produženog podvozja tenka izrađena je i inačica za izvlačenje Leclerc MARS koja je bila privremeno rješenje do dolaska konačne inačice za izvlačenje DNG – Dépanneur Nouvelle Génération (francuska vojska koristi naziv DCL – Dépanneur de Char Leclerc). Tu je i inženjerijska inačica Leclerc EPG koja je u osnovi slična DNG-u no ima nešto drugačiju opremu, prije svega mehaničku ruku sa žlicom za kopanje i drugim nastavcima umjesto krana. EPG inačica nije našla kupca.
Gubitak na valuti
Jedini izvozni uspjeh Leclerca jest prodaja Ujedinjenim Arapskim Emiratima i obuhvaćala je 388 tenkova te 46 vozila za izvlačenje DNG za 3,2 milijarde dolara. Isporuka je počela 1994., međutim ugovor je izvršen tek 2003. za tenkove i 2008. za DNG inačicu jer su isporučeni tenkovi još uvijek patili od niza dječjih bolesti zbog kojih je jako kasnilo njihovo uvođenje i u francusku kopnenu vojsku. Naravno, GIAT je popravljanje isporučenih tenkova mnogo koštalo, no najveća blamaža posla bilo je ugovaranje isplate u dolarima. Naime, troškovi proizvodnje računali su se u francima i poslije u eurima što je na kraju zbog tečajne razlike rezultiralo gubitkom za tvrtku od čak 150 milijuna eura. Inačica za Emirate dobila je naziv Leclerc Tropicalisé te se dosta razlikuje od francuske. Na podužoj listi izmjena ističe se novi pogon u obliku EuroPowerPacka koji se sastoji od motora MT 883 Ka-500 snage 1500 KS i transmisije Renk HSWL 295 TM. Ugrađeni su i dizelski APU motor, daljinski upravljana strojnica MAG-58 postavljena iza okna ciljača, zamijenjen je zapovjednikov ciljnički optički blok HL-70 s HL-80 s termalnom kamerom Alis, tu je i sustav za upravljanje borbom FINDERS te telefon za komunikaciju s pješaštvom.

Vojska UAE u Jemenu
Na zahtjev Tehničkog odjela francuske kopnene vojske (Section Technique de l’Armée de Terre – STAT) 2004. je razvijen komplet modernizacije za urbanu borbu pod nazivom AZUR. On uključuje daljinski upravljanu strojnicu na kupoli kao kod inačice za UAE, ali s francuskom strojnicom AANF1 i teleskopski optički blok za motrenje okolice tenka. Uključena je i oklopna zaštita u vidu reaktivno-eksplozivnog oklopa i rešetkastog oklopa te zaštita rešetki motora i rashladnog sustava od Molotovljevih koktela. Podrazumijeva se i nova inačica GALIX bacača dimnih bombi te niz drugih manjih modifikacija. Nexter je 2011. dobio ugovor za ugradnju AZUR-a na, koliko je poznato, 15 tenkova vojske UAE-a.
Leclerci vojske UAE-a vjerojatno su, za potrebe intervencije u Jemenu, tijekom 2017. dobili novi reaktivno-eksplozivni oklop tvrtke Dynamit Nobel Defence. Vjerojatno je riječ o modelu CLARA koji je poseban po tome da ne sadrži metalne dijelove te je sigurniji za pješaštvo koje se nađe u blizini eksplozije. Proizvođač tvrdi da je taj oklop deset puta učinkovitiji od običnog pasivnog oklopa protiv kumulativnih bojnih glava te pruža zaštitu i od potkalibarnih kinetičkih projektila srednjeg kalibra i eksplozivno oblikovanih projektila (EFP).
Inače, prema članku Francuskog instituta za međunarodne odnose iz prosinca 2016. emiratski Leclerci dosta dobro su se pokazali u ratu u Jemenu po teškom kamenitom, brdovitom i urbanom terenu. Iako su zabilježeni tehnički problemi, primjerice zastoji strojnica, kvarovi motora ili prekomjerno trošenje gusjenica zbog terena te utjecaja prašine i pijeska, to nije ugrozilo opću raspoloživost tenkova i borbene operacije zbog dobro organizirane logistike. Prema istom izvoru, od ukupno 70 do 80 angažiranih tenkova bio je uništen samo jedan. Pogođen je vođenom protuoklopnom raketom sprijeda u vozački odjeljak. Zabrinjavajuće je da je taj tenk tad bio ujedno i jedini Leclerc uopće pogođen POVRS-om i to nekom inačicom sustava Konkurs koji nije tehnološki vrh. Taj slučaj možda i objašnjava nabavu dodatnog oklopa od Dynamit Nobela.

Modernizacija u okviru Scorpiona
Francuska vojska započela je opsežnu modernizaciju svojih oklopnih vozila u programu Scorpion čija je glavna vodilja umrežavanje i digitalizacija sustava. Program obuhvaća i nabavu novih oklopnih vozila te modernizaciju Leclerca u inačicu XLR. Nexter je 2015. dobio ugovor za modernizaciju 200 tenkova i 18 DLC inačica u vrijednosti od oko 330 milijuna eura. Izrada prvih dvaju prototipnih primjeraka planirana je ove godine, a modernizacija preostalih trebala bi se dovršiti od 2020. do 2028.
Modernizacija se odnosi na ugradnju nove otvorene elektroničke arhitekture, sučelja za posadu, taktičkog radija Contact, nove opreme za noćno gledanje te sustava Scorpion za upravljanje borbom. Leclerc XLR dobit će još sustav za dijagnostiku i integriranu navigaciju s inercijalnim i GPS sustavom. Nadalje, za zaštitu osim oklopne konfiguracije slične AZUR-u, ugradit će se i sustav za ometanje daljinski aktiviranih improviziranih eksplozivnih naprava BARAGE (Brouilleur Actif et Réactif avec Goniométrie), unaprijeđeni i u BMS integrirani sustav GALIX te novi NBKO sustav. Na krov kupole dolazi nova daljinski upravljana vatrena stanica T2 sa strojnicom 7,62 mm kakva će ići i na novo oklopno kotačno vozilo ERBC Jaguar. Sve će to povećati masu tenka na i dalje prilično malih 57 tona. Očekuje se da će Leclerc XLR dobiti i novo streljivo za top, prije svega Nexterovu programiranu granatu HE M3M koja omogućuje borbu protiv ciljeva koji su u zaklonu.

Leclerc je nešto manje mase od drugih zapadnih borbenih tenkova, ponajprije zbog izrazito ekspedicijskog karaktera francuske kopnene vojske (Foto: Facebook/12e régiment de cuirassiers)

Najavljena modernizacija trebala bi Leclercu osigurati relevantnost na bojišnici u sljedećih deset do vjerojatnije dvadeset godina kad se očekuje zamjena novim tenkom. Nosioci razvoja novog tenka vjerojatno će biti njemački Krauss-Maffei Wegmann i Nexter koji su već u zajedničkom holdingu KNDS, s time da je moguće da im se priključe još neke europske nacije. Poljska je već izrazila želju za sudjelovanjem, no suradnja će vjerojatno ovisiti o političkim odnosima unutar Europske unije. Na sajmu Eurosatory, koji je bio u tijeku zaključenja ovog broja Hrvatskog vojnika, predstavljen je KNDS-ov tenk. On je kombinacija Leopardova tijela i pogona te Leclercove kupole.

Vedran SLAVER


Terminateur
Posebno zanimljiva izvedenica Leclerca postala je poznata javnosti sredinom 2016. Tad su se pojavile fotografije tog tenka s topom kalibra 140 mm. STAT je inačicu prigodno nazvao Terminateur. Radilo se o tehnološkom demonstratoru koji je 2015. napravljen na tijelu privremene inačice za izvlačenje MARS dodavanjem znatno uvećane kupole i masivnog eksperimentalnog topa T4 dužine cijevi od 55 kalibara. Masa je tenka 60 tona, a navodno može nositi 22 ili 31 komad golemog dvodijelnog streljiva dužine 1,5 metara. Na Terminateuru je isproban automatski punjač te je provjerena mogućnost gađanja iz pokreta.