Marke – razglednice

Do prije dvadesetak godina razglednice su u našim poštanskim sandučićima bile uobičajena pojava. Rijetko tko je putovao na more ili neki grad izvan mjesta prebivališta, a da nije poslao jednu ili više razglednica obitelji, kolegama na poslu, prijateljima. Preko njih su se najčešće prenosili pozdravi odnosno izražavalo se poštovanje, odanost, prijateljstvo i sl.

Razglednice (fr. carte postale) su bili vrlo važni promotori turizma. Promociju je za razliku od drugih medija plaćao korisnik usluge, u ovom slučaju pošiljatelj. Zbog vrlo učinkovitog marketinga, razglednice se često dijele besplatno, primjerice turistički objekti. Na njima su najčešće prikazani motivi povezani s njihovom djelatnošću i prizori iz okolice. Tijekom I. i II. svjetskog rata vojnici su slali poruke s fronte najčešće putem razglednica zbog manje težine pošiljke, jeftinije poštarine i lakše cenzure sadržaja. Također, zbog praktične primjene, razglednice su bile vrlo popularne među vojnicima tijekom služenja vojnog roka.

Razvojem suvremenih elektroničkih komunikacije, fizičke razglednice sve se rjeđe koriste u prijenosu pisanih poruka i one su danas iznenađenje i svojevrsni dar za primatelja. U nekim manje poznatim turističkim gradovima i zemljama razglednice je danas gotovo nemoguće nabaviti, odnosno njihova prodaja nije prilagođena turistima.

Razglednica je dopisna poštanska karta sa slikom, fotografijom, crtežom, reklamom i sl. na poleđini, dok je na prednjoj strani prostor za pisanje poruke, adrese i mjesto za poštansku marku. Riječ je najčešće o pravokutnim komadima čvršćeg papira ograničenih dimenzija. Pojavile su se prvo u Beču 1870-ih. Kvalitetnija reprodukcijska tehnika i razvoj fotografije pridonijeli su u XX. stoljeću procvatu industrijske proizvodnje razglednica, koje su danas tražene i kao suvenir i predmet kolekcionarskih zbirki. Skupljanje i proučavanje razglednica također ima svoj termin: deltiologija. Nakon numizmatike i filatelije ovo je, prema broju poklonika, treći kolekcionarski hobi na svijetu.

Slanje i primanje razglednica i danas je popularno zahvaljujući postcrossingu, internetskoj stranici preko koje se registriraju korisnici za ovaj način klasičnog dopisivanja. Iz Rusije i s Tajvana najviše je zaljubljenika za dopisivanje putem pošte, a ima i nekoliko stotina registriranih korisnika iz Hrvatske.

Ivo Aščić