Nove korvete u Europi

Španjolska brodograđevna tvrtka Navantia objavila je 11. veljače da se definitivno priključuje projektu Europska ophodna korveta (European Patrol Corvette – EPC), koji se provodi u okviru EU-ove Stalne strukturirane suradnje (Permanent Structured Cooperation – PESCO). To znači da će Španjolska u razvoju broda djelovati zajednički s konzorcijem Naviris, koji čine francuski Naval Group i talijanski Fincantieri. U projekt je uključena i Grčka, no još nije definirano koja bi je tvrtka mogla predstavljati, a moguće je da će se s vremenom pridružiti i Portugal. Iako je Italija službeni nositelj projekta, u siječnju ove godine Europska obrambena agencija (European Defence Agency – EDA) najavila je da će biti zadužena za menadžment i dati odgovarajuću potporu. Prema sadašnjim projekcijama, korvete će u europskim ratnim mornaricama zamijeniti nekoliko klasa i tipova brodova. Provodit će zadaće uobičajene za obalne straže, boriti se protiv pirata i krijumčara te vršiti nadzor granica. Međutim, sve zemlje očekuju i da će, ovisno o potrebama, moći vršiti i klasične vojne protubrodske, protuzračne i protupodmorničke zadaće. Bit će duge oko 100 metara i pune istisnine oko 3000 tona, a cilj je da dizajn u osnovi bude jedinstven, ali ipak modularan kako bi se prilagodio nacionalnim zahtjevima. Prvi prototip trebao bi zaploviti 2026. ili 2027. godine. Prema priopćenju za tisak objavljenom 25. siječnja, Švedska ne razmišlja o priključenju EPC-u. Naime, tvrtka Saab i švedska agencija za nabavu vojne opreme (FMV) potpisali su dva sporazuma o sljedećoj generaciji površinskih plovila i korveta. To se odnosi prije svega na fazu definiranja proizvoda za modernizaciju u sredini operativnog ciklusa (MLU) pet korveta klase Visby, kao i fazu definiranja proizvoda za sljedeću, drugu generaciju korveta tipa Visby, Visby Generation 2. Ugovori uključuju analizu taktičko-tehničkih zahtjeva i početak su programa izmjena pet korveta i nabave korveta Visby Generation 2. Visby Generation 2 razvoj je projekta korveta klase Visby inačice 5 i bit će opremljen modernim protubrodskim raketnim sustavom, torpednim sustavom i raketnim sustavom namijenjenim protuzračnoj obrani. Prva korveta klase Visby porinuta je 8. lipnja 2000., a danas je svih pet u operativnoj uporabi. Faza definiranja proizvoda, koja se odnosi na modernizaciju na sredini vijeka uporabe, ima za cilj učiniti sve korvete u klasi operativno relevantnim i nakon 2040. godine. Uz izmjenu postojećih brodskih sustava, kao nova sposobnost bit će dodan i protuzračni raketni sustav. Protubrodski raketni sustav RBS-15 nadogradit će se na najnoviju inačicu, a torpedni sustav novim Saabovim lakim torpedom.

Višenamjenske korvete male zamjetljivosti (stealth) klase Visby projektirao je FMV, a izgradilo ih je švedsko brodogradilište Kockums AB. Osim provedbe borbenih zadaća, imaju i sposobnosti protuminskog i protupodmorničkog djelovanja, polaganja mina te nadzora i zaštite morskih granica i gospodarskog pojasa. Glavna je značajka klase trup izrađen od polimernog materijala ojačanog karbonskim vlaknima čime je omogućena laka, čvrsta i kruta struktura, a pruža dobru otpornost na šok te mali radarski odraz. Postoji li potreba za prikazivanjem broda na radarskom zaslonu tijekom plovidbe, iz moda nezamjetljivosti izlazi se vrlo brzo i jednostavno, a jednako brzo brod može ponovno nestati s radara.

Maja PTIĆ GRŽELJ, Domagoj VLAHOVIĆ (Foto: Svenska marinen)