U Središtu za obuku i doktrinu logistike Zapovjedništva za potporu provedena je od 28. studenog…
Otkriveni Leopard 2A8
Prije petnaestak dana u Münchenu su službeno predstavljena prva dva serijski proizvedena tenka njemačke tvrtke KNDS Deutschland u najmodernijoj inačici, koja bi trebala postati temelj oklopnih snaga vojski nekoliko europskih zemalja, uključujući i Hrvatsku

Tenk Leopard 2 razvila je 1970-ih njemačka tvrtka Krauss-Maffei kao zamjenu za stariji Leopard 1. Prvi serijski proizvedeni primjerak predan je njemačkim oružanim snagama (Bundeswehr) 25. listopada 1979. godine. Od tada je tenk kontinuirano nadograđivan u sve modernije inačice (2A4, 2A5, 2A6, 2A7), što je omogućilo održavanje operativne relevantnosti dulje od četiri desetljeća. Međutim, zadnji potpuno novi Leopard 2 sišao je s proizvodne linije 1992., nakon čega su svi naknadni projekti uključivali modernizaciju postojećih vozila ili proizvodnju novih inačica, ali u već proizvedenim oklopnim tijelima tenka. Ta praksa dovela je do slabljenja lanca opskrbe potrebnog za lijevanje novih tijela i kupola, jer su se industrijski kapaciteti preusmjerili na održavanje i lakša vozila.
Nedavni geopolitički događaji, a najviše ruska invazija na Ukrajinu, potaknuli su obnovu proizvodnje i razvoj nove inačice – tenka Leopard 2A8. Kratkoročno, Njemačka je inicirala program kako bi nadoknadila 18 tenkova Leopard 2A6 transferiranih Ukrajini. No dugoročni je cilj modernizacija oklopnih snaga njemačke kopnene vojske (Heer) za potencijalne bojišnice sredinom XXI. stoljeća.
Predstavljanje prvih dvaju serijski proizvedenih tenkova Leopard 2A8 održano je 19. studenog 2025. u postrojenjima tvrtke KNDS Deutschland u Münchenu. I ono je službeno preokrenulo trend proizvodnje novih tenkova iz starih platformi. Kako su predstavnici KNDS-a istaknuli tijekom ceremonije, 2A8 prvi je tvrtkin u punom smislu riječi novoproizvedeni tenk u više od trideset godina. Zalihe starijih tijela pogodnih za konverziju ionako su iscrpljene ili donirane Ukrajini. Jedan novi tenk namijenjen je njemačkoj, a drugi norveškoj vojsci.
Nova inačica tenka odlučan je pomak: od zadnjih konfiguracija prilagođenih i protugerilskom ratovanju prema sposobnostima usmjerenim ponajprije na sukobe visokog intenziteta protiv ravnopravnih protivnika. Potaknut lekcijama iz ukrajinsko-ruskog rata i strateškim zahtjevima istočnog krila NATO-a, model 2A8 integrira sustave aktivne zaštite (APS) kao standardnu značajku umjesto naknadne ugradnje, uvodi naprednu digitalizaciju u skladu s NATO-ovom generičkom arhitekturom vozila (NGVA) i obnavlja industrijske kapacitete za proizvodnju teškog oklopa u Europi.

Bundeswehr i OS Norveške prvi su kupci, ali program je inicirao povećanje kluba korisnika Leoparda. Trenutačno su Češka, Nizozemska i Litva pridružene Okvirnom sporazumu (Rahmenvertrag) kojim upravlja njemački Savezni ured za opremanje, informacijsku tehnologiju i potporu Bundeswehra (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr – BAAINBw). Taj mehanizam omogućuje partnerskim zemljama da se priključe njemačkom ugovoru, usklađujući konfiguracije kako bi se smanjili troškovi i pojednostavila logistika. Takav pristup rješava jedan od ključnih problema europskih nabava oružja – fragmentaciju i male serije, koje povećavaju cijenu te održavanje čine zahtjevnijim. Ipak, europske članice NATO-a nisu postigle jedinstven dogovor za nabavu tenkova, što potvrđuje odluka Italije da se raziđe s KNDS-om i uđe u partnerstvo s Rheinmetallom za razvoj tenka KF51 Panther, odbacujući Leopard 2A8 u korist većeg sudjelovanja domaće industrije i specifičnih operativnih zahtjeva.

Tehničke specifikacije i opće značajke
Leopard 2A8 nije samo još jedna nadogradnja poznatog tenka. On je sveobuhvatan redizajn arhitekture Leoparda 2 kako bi se prilagodio zahtjevima za masu, snagu i prijenos podataka na suvremenom bojištu. Proizvodi se na temeljima modela Leopard 2A7V i demonstratora 2A7A1, ali integrira nove sustave poput aktivne zaštite (APS) u podvozje i strukturu kupole od samog početka, umjesto nadogradnje tipa pričvršćivanje vijcima. Takva je integracija ključna jer omogućuje bolju raspodjelu mase, optimizaciju prostora i smanjenje parazitskog otpora. To bi trebalo rezultirati vozilom koje je, unatoč većoj masi, agilnije i ergonomičnije od prethodnika.
Povećanje mase u odnosu na prethodne inačice (masa Leoparda 2A7 iznosi oko 67 tona) rezultat je integracije sustava Trophy APS, ojačanih krovnih i donjih oklopa te dodatnih elektroničkih sustava. Leopard 2A8 zadržava klasični raspored četveročlane posade: vozač (smješten u prednjem dijelu tijela), ciljač, punitelj i zapovjednik (svi u kupoli). Tako vojske koje su otprije korisnice Leoparda dobivaju kontinuitet u obuci i operativnim postupcima.
S druge strane, Leopard 2A8 dizajniran je kako bi odgovorio na suvremene izazove oklopnog ratovanja. Tenkovski trokut – zaštita, vatrena moć i mobilnost – sada ima integriranu četvrtu dimenziju, koja je postala jednako ključna u suvremenoj umreženosti svih sudionika ratnih operacija: digitalnu povezivost. KNDS je proveo opsežnu digitalizaciju svih podsustava: od distribucije energije do sustava upravljanja paljbom i sučelja posade. Nova arhitektura čovjek – stroj (Human-Machine Interface – HMI) pojednostavnjuje rukovanje složenim funkcijama u stresnim uvjetima bojišta i omogućava snimanje videopodataka, audiopodataka i tehničkih podataka za analizu nakon akcije.

SUSTAVI ZAŠTITE
Pasivna zaštita
Iako specifičan sastav oklopa ostaje klasificiran, analize dostupne u otvorenim izvorima upućuju na to da je Leopard 2A8 opremljen najnovijom generacijom višeslojnog modularnog oklopa, koji kombinira čelik, volfram, kompozitne materijale, keramičke komponente i plastična punila. Modularna konstrukcija omogućava prilagodbu razine zaštite ovisno o misiji i prijetnjama, uz mogućnost brze zamjene oštećenih modula.
Jedna od ključnih slabosti starijih inačica Leoparda 2 (posebice 2A4) bila je relativno slabija zaštita tijela u usporedbi s kupolom. Model A8, slijedeći smjer s inačice 2A7V i švedske inačice Strv 122, integrira pojačani paket oklopne zaštite na prednjem dijelu tijela. To vjerojatno uključuje unutarnje module teških balasta i napredne kompozitne umetke koji izjednačavaju razinu zaštite tijela s razinom zaštite kupole, eliminirajući uobičajenu slabu točku.
Posebna pozornost posvećena je zaštiti krova kupole i donjeg dijela vozila. Pojačana zaštita krova pruža otpornost na napad odozgo (top-attack) dronovima, protuoklopnim projektilima i kasetnim streljivom. To uključuje dodatne kompozitne slojeve i potencijalno neeksplozivni reaktivni oklop (NERA). Ta je značajka izravan odgovor na proliferaciju dronova i pametnog streljiva koje cilja najtanje dijelove oklopa. Sofisticirani pasivni add-on oklop dizajniran je kako bi poremetio formiranje kumulativnog mlaza prije nego što on dosegne osnovni oklop krova. Na predstavljenim modelima 2A8 u Münchenu vidljivo je zadebljanje krova, koje služi kao prva crta obrane od napada iz zraka.
Podvozje je ojačano i otporno na mine. Ta se značajka pokazala bitnom u asimetričnim sukobima, npr. u Afganistanu, ali i na ukrajinskom ratištu, širom kojeg je posijano mnoštvo protutenkovskih mina. Zaštita od mina i improviziranih eksplozivnih naprava (IED) ključna je ne samo za preživljavanje posade već i za održavanje mobilnosti formacije u opasnim područjima. Ključni je element vozačevo plutajuće sjedalo, koje je ovješeno o krov vozila umjesto da je pričvršćeno za pod, čime se vozač mehanički odvaja od udarnog vala detonacije mine ispod vozila. Sama podnica ojačana je korugacijama i dodatnim pločama koje deflektiraju energiju eksplozije. Bočni oklopi također su projektirani za zaštitu od mina i improviziranih eksplozivnih naprava. Unutar kupole ugrađene su poboljšane obloge protiv krhotina (spall liners) kako bi se smanjilo ozljeđivanje posade dođe li do proboja oklopa.

Aktivna zaštita (APS)
Leopard 2A8 prva je inačica tog tenka koja dolazi sa standardno integriranim sustavom aktivne zaštite Trophy, koji je razvila izraelska tvrtka Rafael. Trophy je jedini potpuno operativan i u borbi dokazan APS na svijetu. Dulje je od desetljeća u kontinuiranoj uporabi i bilježi tisuće uspješnih presretanja. Za razliku od Leoparda 2A7A1, na kojem je Trophy bio dodatak koji je nerazmjerno povećao širinu i masu vozila, kupola modela 2A8 redizajnirana je kako bi učinkovitije smjestila komponente Trophyja (radarske panele i lansere presretača). Ta integracija ne samo da poboljšava estetiku i profil vozila već i povećava preživljavanje APS-a, čineći ga manje ranjivim na oštećenja prouzročena djelovanjem vatrenog oružja malog kalibra ili fragmenata granata.
Instalirani sustav inačica je sustava Trophy HV (Heavy Vehicle). Četiri radarska panela Elta EL/M-2133 WindGuard pružaju pokrivenost od 360 stupnjeva, otkrivajući dolazne projektile velike brzine (ATGM, RPG, HEAT granate). Ti radari kontinuirano skeniraju okruženje u potrazi za dolaznim projektilima. Kada se projektil detektira, sustav automatski izračunava pristupni vektor, prirodu prijetnje, vrijeme do udarca i kut prilaženja. Obrambeni projektili lansiraju se iz dvaju rotirajućih bacača smještenih na stranama kupole. Ti bacači ispaljuju protumjeru (Multiple Explosively Formed Penetrator – MEFP), odnosno malu raketu kako bi neutralizirali prijetnju prije udara. Sustav je dizajniran tako da detonira projektil dovoljno daleko da ne ugrozi vlastite vojnike koji su u blizini zaštićenog vozila.
Rafael je s tvrtkama KNDS i General Dynamics European Land Systems (GDELS) za potrebe europskog tržišta osnovao zajedničku tvrtku EuroTrophy sa sjedištem u Frankfurtu. EuroTrophy osigurava proizvodnju, integraciju i dugotrajnu potporu europskim korisnicima, čime se postiže sigurnost opskrbe i tehnološka neovisnost. KNDS Deutschland sklopio je u prosincu 2024. s EuroTro-phyjem ugovor za isporuku 123 sustava za njemačke tenkove Leopard 2A8. Norveška je prije toga, u veljači 2023., odabrala Trophy za svoja 54 tenka Leopard 2A8 NOR.
Dodatna zaštita
Leopard 2A8 opremljen je i sustavom za zaštitu posade od nuklearnih, bioloških i kemijskih prijetnji (NBK). Opremljen je usto i naprednim sustavom za detekciju i gašenje požara njemačke tvrtke Kidde Deugra, i to u odjeljku za posadu i u motornom prostoru. Sustav koristi sredstva za gašenje koja su sposobna u milisekundama ugasiti požare goriva ili hidrauličke tekućine. U vozilo se mogu integrirati i laserski senzori za upozoravanje (Laser Warning Receivers – LWR), koji detektiraju lasersko označavanje ili mjerenje udaljenosti protivničkih sustava. Višecijevni sustav dimnih granata omogućava brzo stvaranje dimne zavjese za prikrivanje ili povlačenje, dodatno povećavajući preživljavanje vozila na bojištu.

VATRENA MOĆ
Glavni top
Leopard 2A8 naoružan je topom Rheinmetall Rh-120 L55A1 kalibra 120 mm s glatkom cijevi, koji je naprednija inačica izvornog topa L44. L55A1 pruža bolju balističku izvedbu zbog produljene cijevi (L55 označava duljinu cijevi od 55 kalibara, odnosno 6600 mm), što rezultira većom brzinom projektila i prodornom moći.
Top može ispaljivati najnovije kinetičke energetske projektile (KE) poput DM73 APFSDS (Armor-Piercing Fin-Stabilized Discarding Sabot) i programibilne višenamjenske visoko-eksplozivne projektile (HE) poput DM11, s dometom do 5000 metara. Sustav za upravljanje paljbom omogućuje da se upaljač DM11 može programirati u komori topa neposredno prije ispaljivanja za tri načina rada: detonaciju pri udaru, detonaciju s odgodom (za probijanje zidova i bunkera) ili detonaciju u zraku (air-burst) iznad cilja, što je iznimno učinkovito protiv pješaštva u zaklonu ili niskoletećih helikoptera. Ta fleksibilnost omogućuje posadi učinkovito djelovanje protiv širokog spektra ciljeva bez potrebe za promjenom vrste streljiva u cijevi.
Sustav upravljanja paljbom (FCS)
Leopard 2A8 posjeduje potpuno digitaliziran sustav upravljanja paljbom s naprednim dnevnim i termalnim ciljničkim napravama za zapovjednika PERI RTWL, odnosno za ciljača EMES 15. Oba sustava imaju vlastite termalne kamere treće generacije ATTICA s laserskim daljinomjerima i potpuno su stabilizirane za borbu u pokretu. Termalna naprava Hensoldt ATTICA GL Digital ima poboljšanu kvalitetu slike u srednjovalnom (MWIR) i dugovalnom (LWIR) infracrvenom spektru, omogućujući detekciju ciljeva na većim udaljenostima i u težim vremenskim uvjetima (magla, dim).
Zapovjednik je opremljen panoramskim periskopom PERI RTWL Digital (Round View, Day, Thermal, Laser). Ta naprava omogućuje sposobnost Hunter-Killer: zapovjednik detektira cilj neovisno o ciljaču, označava ga i predaje ciljaču na uništenje, dok odmah nastavlja skenirati sljedeću prijetnju. Digitalizacija omogućuje i sposobnost Kill-Kill u mrežnom okruženju. Ta sposobnost drastično skraćuje vrijeme odgovora, što je ključno u okršajima s drugim oklopnim vozilima.
Prelazak na potpuno digitalnu mrežnu strukturu kupole omogućuje bržu obradu podataka. Novi sustavi uključuju algoritme za videoobradu podržane umjetnom inteligencijom (AI), koji pomažu u bržoj klasifikaciji i praćenju ciljeva, smanjujući kognitivno opterećenje posade u stresnim situacijama. Digitalizacija olakšava usto održavanje i dijagnostiku, skraćujući vrijeme potrebno za popravke na terenu.
Sekundarno naoružanje
Leopard 2A8 opremljen je koaksijalnom strojnicom kalibra 7,62 mm smještenom uz glavni top. Na prikazanim tenkovima moglo se vidjeti da su opremljeni sučeljem za montažu daljinski upravljane oružne stanice (RCWS) na krovu kupole. Na norveškoj inačici 2A8 NOR to će vjerojatno biti sustav Kongsberg Protector, naoružan teškom strojnicom 12,7 mm ili automatskim bacačem granata 40 mm.

POKRETLJIVOST I AUTONOMIJA
Pogon
Leopard 2A8 zadržava dokazani dvanaestocilindrični višegorivni dizelski motor MTU MB 873 Ka-501 koji razvija 1500 konjskih snaga (1103 kW), povezan s transmisijom RENK HSWL 354. Taj pogon daje srednji omjer snage i mase (~ 21,6 KS/t), što rezultira dobrim ubrzanjem i pokretljivošću. Hidromehanička transmisija Renk HSWL 354 ima četiri stupnja prijenosa za vožnju naprijed i dva za vožnju unatrag. Transmisija koristi regenerativni sustav upravljanja, omogućujući okretanje u mjestu i precizno upravljanje pri velikim brzinama, što je bitno za manevriranje teškim vozilom.
Iako blok motora pripada naslijeđenom dizajnu, sustav hlađenja znatno je nadograđen kako bi se nosio s većim toplinskim opterećenjima nove elektronike i APS-a. Pouzdanost tog motora dobro je poznata, a njegova sposobnost rada u ekstremnim uvjetima čini ga idealnim za različite europske terene, što je ključno za uporabu u arktičkim područjima Norveške.
Pomoćna energetska jedinica (APU)
Velika je novina na Leopardu 2A8 integracija pomoćne energetske jedinice (Auxiliary Power Unit – APU) snage 20 kW s ultrakondenzatorima, koji služe za stabilizaciju vršnog napona. Oni isporučuju električnu energiju velike snage potrebnu za nagle pokrete kupole ili aktivaciju sustava Trophy, čuvajući APU od preopterećenja. APU omogućava produljeni tihi rad (silent watch) te puni rad senzora i kupole bez pokretanja glavnog motora. S druge strane, korištenje APU-a drastično smanjuje akustični i toplinski potpis vozila u stacionarnom položaju, čineći ga znatno težim za detekciju termovizijskim senzorima, u usporedbi s radom glavnog V12 motora koji generira veliku količinu ispušne topline.
Dodatno, namjenska jedinica za hlađenje odjeljka posade snage približno 10 kW podržava operacije u vrućim klimatskim uvjetima i kompenzira toplinsko opterećenje od dodatne elektronike. Taj sustav također osigurava termički kapacitet za buduće nadogradnje poput moćnijih protudronskih sustava ili dodatnih radiokomunikacijskih sustava.
Ovjes koristi nadograđene torzijske poluge i hidraulične amortizere za nošenje povećane borbene mase MLC 70-80 (Military Load Class). Krajnji pogoni ojačani su kako bi se spriječio kvar pod visokim momentom potrebnim za ubrzanje vozila od 70 tona. Ojačanja osiguravaju da mobilnost tenka ne bude kompromitirana, omogućujući mu da prati brze manevre mehaniziranih formacija. Vozilo koristi gusjenice Diehl 570F sa zamjenjivim gumenim jastučićima. Za norvešku inačicu 2A8 NOR dostupne su specijalizirane snježne pandže i zimske gusjenice koje osiguravaju trakciju na ledu i dubokom snijegu, ondje gdje standardne gusjenice gube čvrst kontakt s podlogom (grip).
DIGITALNE ARHITEKTURE I KOMUNIKACIJski SUSTAVI
Integrirani borbeni sustav
Leopard 2A8 znači i transformaciju iz analogne u digitalnu platformu, s digitaliziranim gotovo svim podsustavima, od distribucije energije do upravljanja paljbom i sučelja posade. Digitalna arhitektura dizajnirana je oko NATO-ove generičke arhitekture vozila (NGVA). Taj standard otvorene arhitekture omogućuje brzu integraciju novih senzora i softvera bez potrebe za intervencijama dobavljača. To znači da se buduće nadogradnje, bilo da se radi o novim komunikacijskim sustavima ili algoritmima umjetne inteligencije, mogu implementirati brže i jeftinije.
Vozač je opremljen kombiniranim termalnim / optičkim periskopima (SPECTUS), što omogućuje rad u potpunom mraku i kroz dimne zavjese. Poboljšana vidljivost za vozača povećava sigurnost manevriranja i smanjuje umor posade. Sustav svijesti o situaciji sastoji se od fuzije optičkih i infracrvenih senzora koji pružaju pregled oko vozila unutar 360 stupnjeva. Sustav automatski integrira podatke iz vlastitih senzora, radara sustava Trophy APS, laserskih senzora upozorenja i izvana primljenih podataka iz taktičkih komunikacijskih mreža. Sustav za upravljanje bojištem (BMS) varira ovisno o kupcu, ali okosnica podržava razmjenu podataka visoke propusnosti, praćenje prijateljskih snaga (Blue-Force Tracking) i integraciju s dronovima. Umreženost tenka omogućuje mu da djeluje kao čvor u široj senzorskoj mreži, razmjenjujući informacije o ciljevima s topništvom i zrakoplovstvom.
Leopard 2A8 NOR
Iako Leopard 2A8 ima standardizirano podvozje, posebni operativni zahtjevi korisnika dovode do različitih konfiguracija. Ključna razlika leži u paketu C4I i mjestu proizvodnje. Te razlike odražavaju ne samo taktičke preferencije već i industrijske strategije svake zemlje. Norveška inačica Leopard 2A8 NOR uključuje dodatne mogućnosti u usporedbi s njemačkom inačicom, posebno integrirani sustav CORTEX Integrated Combat Solution (ICS) domaće tvrtke Kongsberg Defence & Aerospace. CORTEX ICS podrazumijeva digitalnu zapovjednu arhitekturu koja omogućava integraciju u stvarnom vremenu s nacionalnim i NATO-ovim mrežama na razini pukovnije i brigade. To omogućuje modelu 2A8 NOR razmjenu podataka o ciljevima s drugim norveškim platformama (npr. protuzračnim sustavom NASAMS, avionima F-35, mornaričkim udarnim projektilima NSM), kao i korištenje norveških specifičnih kriptiranih radiouređaja (Thales Norway). Ta razina integracije stvara umreženu silu u kojoj tenk nije samo oklopna platforma već i senzorski čvor. CORTEX omogućuje distribuciju podataka velike brzine između stanica posade. Norveške tvrtke Teleplan, Sysint i Thales Norway također osiguravaju bitne komponente, uključujući sustav upravljanja bojištem, softver za sučelje te šifrirane komunikacijske pakete. Prilagođeno podvozje uključuje poboljšano hlađenje odnosno grijanje motora za arktičke uvjete te laserske senzore upozorenja kao standardnu opremu.
PROIZVODNJA I NABAVA
Norveška je prvotno u veljači 2023. naručila 54 tenka Leopard 2A7NO, ali u lipnju te godine nadogradila je narudžbu na standard 2A8 (označen kao 2A8 NOR) kako bi se uskladila s njemačkom nabavom i dobila tenkove s poboljšanim značajkama zaštite. Odluka je došla i nakon niza terenskih testiranja u teškim vremenskim uvjetima u sjevernoj Norveškoj 2022., kad su usporedno testirani Leopard 2A8 i južnokorejski tenk K2 Black Panther. Leopard je odabran na temelju bolje izdržljivosti, potencijala integracije s NATO-ovim sustavima i mogućnosti industrijskog partnerstva s Njemačkom. Prvi tenkovi bit će isporučeni tijekom 2026., a prva postrojba trebala bi biti operativna 2027. Isporuka sva 54 tenka očekuje se do 2031. Vrijednost ugovora iznosi 23,4 milijarde norveških kruna (približno dvije milijarde eura), što znači oko 36,7 milijuna eura po tenku.
Njemačka je prvotno naručila 18 tenkova Leopard 2A8 u svibnju 2023., nakon što je 18 tenkova Leopard 2A6 transferirano Ukrajini. U srpnju 2024. proširila je narudžbu za dodatnih 105 tenkova, dovodeći ukupni ugovor na 123 vozila. Ministar obrane Boris Pistorius najavio je u studenom 2025. narudžbu dodatnih 75 tenkova tijekom 2026. Isporuke Njemačkoj započinju u travnju 2026., s planiranim završetkom do 2030. Važan je aspekt norveškog programa domaća proizvodnja. Od 54 naručena tenka, 37 će biti sastavljeno u Norveškoj. To će obaviti tvrtka Ritek prema proizvodnom sporazumu potpisanom s KNDS-om u lipnju 2024. Ritek će provoditi konačnu montažu i integraciju u postrojenju u Levangeru, dok će preostali tenkovi biti proizvedeni u Njemačkoj.
Osim Njemačke i Norveške, tenkove Leopard 2A8 naručilo je ili će naručiti i nekoliko drugih europskih zemalja:
- – Hrvatska – 44 tenka Leopard 2A8, isporuke 2028. – 2030.
- – Češka – 44 tenka, isporuke 2028. – 2031.
- – Litva – 44 tenka, isporuke 2028. – 2030.
- – Nizozemska – 46 tenkova (moguće još šest), isporuke 2028. – 2031.
- – Švedska – 44 tenka (nova) + nadogradnja 66 starih, isporuke 2028. – 2031.
Kombinirane narudžbe obuhvaćaju gotovo četiristo novoproizvedenih tenkova. To stvara kritičnu masu koja snižava jedinične troškove i desetljećima osigurava logističku održivost. Češka i Hrvatska, primjerice, planiraju financirati svoju nabavu dijelom kroz EU-ov program Security Action For Europe (SAFE).
Operativna uporaba
Njemačka oklopna brigada Panzerbrigade 45 stacionirana u Litvi bit će prva postrojba koja će imati tenkove Leopard 2A8 u operativnoj uporabi. To će značiti i prvu dugoročnu njemačku vojnu prisutnost izvan nacionalnih granica od kraja hladnog rata.
Stacioniranje tenkova Leopard 2A8 u Litvi omogućava:
- – brzi odgovor na eventualne krizne situacije u baltičkoj regiji
- – interoperabilnost s poljskim, litavskim i drugim baltičkim oklopnim snagama
- – demonstraciju NATO-ove solidarnosti i zajedničke obrane
- – testiranje sustava u različitim geografskim i klimatskim uvjetima.
- Norveški tenkovi Leopard 2A8 NOR konfigurirani su za operacije u ekstremnim arktičkim uvjetima sjeverne Norveške. Područje Finnmark, koje graniči s Rusijom, ključna je geostrateška zona u kojoj konvencionalne oklopne snage moraju biti sposobne djelovati na temperaturama do –40 °C i po dubokom snijegu.
Arktička prilagodba uključuje:
- – poboljšano grijanje motora i ulja za startanje u hladnim uvjetima
- – pojačano grijanje odjeljka za posadu
- – prilagođene gusjenice za snijeg i led
- – testiranje elektroničkih sustava na ekstremnim temperaturama
- – integraciju s norveškim arktičkim borbenim doktrinama.
Vozilo će biti isporučivano sa zimskim shemama kamuflaže i pripremama za termalne pokrivke koje smanjuju kontrast tenka u odnosu na snježnu pozadinu. Specifična su modifikacija lakše bočne zavjese optimizirane za kretanje kroz duboki snijeg, sprečavajući nakupljanje leda u podvozju koje bi moglo blokirati gusjenice.

PERSPEKTIVE I BUDUĆI RAZVOJ
Leopard 2A8 može se, ali i ne mora shvatiti kao međukorak na putu prema budućem tenku Leopard 3, koji će 2030-ih i 2040-ih integrirati nove topove, motore i tehnologije zaštite. Može biti i temelj za neke druge europske programe tenkova, primjerice za francusko-njemački Glavni kopneni borbeni sustav (Main Ground Combat System – MGCS). Za sljedećih dvadeset godina upravo će kombinacija suvremenih senzora, aktivne zaštite i robusna mehanika Leoparda 2A8 definirati kako će Njemačka i nekoliko saveznica iz NATO-a ratovati s teškim oklopom. Na temelju trenutačnih ugovora i rasporeda isporuka, proizvodnja bi trebala dostići 58 novih tenkova godišnje. Taj broj ostaje skroman u usporedbi s južnokorejskim: 120 tenkova K2 godišnje. Manji je i u odnosu na rusku proizvodnju, koja prema dostupnim podacima premašuje tu razinu, čak i bez uračunavanja nadogradnji i renoviranja postojećih vozila. Međutim, Rusija već godinama ne izbacuje novi tenk u pravu serijsku proizvodnju. Koliko je poznato, to nije uspjela ni s tenkom T-14 Armata. S druge strane, europska industrijska baza, čiji je predvodnik upravo Njemačka, stavlja naglasak na kvalitetu, tehnološku sofisticiranost i interoperabilnost unutar NATO-a, što opravdava sporiji, ali tehnološki superioran pristup proizvodnji.
Digitalna arhitektura i robusni energetski sustavi Leoparda 2A8 omogućavaju integraciju budućih sustava, uključujući:
- – moćnije protudronske sustave (Counter-UAS)
- – naprednije senzorske pakete (višespektarski senzori)
- – usmjerene energetske sustave, npr. lasere (directed
-energy weapons) - – poboljšane komunikacijske sustave za umreženost svih sudionika ratnih operacija (network-centric warfare – NCW)
- – autonomne i poluautonomne sustave za izviđanje i nadzor.
ZAKLJUČAK
Leopard 2A8 velik je pomak u konceptu glavnog borbenog tenka za sredinu XXI. stoljeća. Kombinira dokazanu mehaničku robusnost sa sustavima aktivne zaštite, digitalnom integracijom i NCW sposobnostima. Prvi put nakon više od tri desetljeća Europa proizvodi potpuno nove glavne borbene tenkove. Umjesto čekanja na koncepte koji se tek trebaju razviti, poput MGCS-a, Njemačka i saveznice odlučile su pomaknuti granice podvozja treće generacije do maksimuma.
Leopard 2A8 NOR stoji kao dokaz fleksibilnosti te platforme, pokazujući da standardizirano podvozje može podržati sustave posebne za neku vojsku poput Kongsbergova CORTEX-a, osiguravajući nacionalni suverenitet nad ključnim podacima. Iako masa od 70 tona izaziva zabrinutost u vezi sa strateškom mobilnosti, taj kompromis svjesno je prihvaćen u korist što veće šanse za preživljavanje posade.
Integracija sustava Trophy APS, potpuno digitalizirana arhitektura, velika vatrena moć i operativna sposobnost za Arktik čine Leopard 2A8 referentnim standardom za treću plus generaciju glavnih borbenih tenkova. U kontekstu hibridnih prijetnji, ratovanja dronovima i protutenkovskih oružja vođenih tehnologijom fire-and-forget, aktivna zaštita i svijest o situaciji nisu luksuz, nego nužnost za preživljavanje na suvremenom bojištu. Ukratko, Leopard 2A8 most je između analognog sustava iz hladnog rata i potpuno digitaliziranog i umjetnom inteligencijom potpomognutog ratovanja iz sredine XXI. stoljeća.

Okidač: Rat u Ukrajini
Okidač za pokretanje proizvodnje Leoparda 2A8 ruska je invazija na Ukrajinu. Sukob je demonstrirao trajnu relevantnost glavnog borbenog tenka u osiguravanju kopnenog teritorija, ali i ranjivost oklopa na moderne protutenkovske vođene rakete (ATGM) i lutajuće streljivo. Leopard 2A8 izravan je industrijski odgovor na te prijetnje, dajući prioritet preživljavanju preko sustava aktivne zaštite (APS) i poboljšanog krovnog oklopa. Rat u Ukrajini također je razotkrio slabosti europskih zaliha i nemogućnost brze nadoknade gubitaka bez aktivnih proizvodnih linija. Stoga pokretanje proizvodnje Leoparda 2A8 nije samo tehničko pitanje već strateški imperativ za osiguranje vjerodostojnosti NATO-ova odvraćanja. Sposobnost industrije za isporuke nove platforme u razumnom roku postala je ključna mjera obrambene spremnosti, a program 2A8 služi kao testni primjer za širu revitalizaciju europske obrambene industrije.
Motor
U razvoju Leoparda 2A8 postojala je inženjerska i logistička debata oko mogućeg prelaska na noviji motor MTU MT 883 Ka-501 (poznat kao EuroPowerPack), koji nudi jednaku snagu iz znatno manjeg volumena (27,4 litre) i manje mase. Međutim, program A8 odlučio je zadržati stariji MB 873. Ta je odluka motivirana prije svega logističkom kompatibilnošću s postojećom flotom Leoparda 2 u NATO-u i dokazanom pouzdanošću većeg bloka motora u ekstremnim uvjetima. MB 873 posjeduje golemu termalnu masu, koja mu omogućuje bolju otpornost na pregrijavanje, što je ključno kada je vozilo dodatno oklopljeno i djeluje u vrućim uvjetima, a prostor za motor termički je opterećeniji.
Analiza troškova
Procjena je da Leopard 2A8 stoji približno 29 milijuna eura po vozilu. Taj je iznos drastično veći u odnosu na 13 do 15 milijuna eura koliko je 2A7+ stajao 2014. godine. Analiza tog povećanja otkriva nekoliko čimbenika:
- – trošak ponovnog pokretanja lanaca opskrbe i proizvodnih linija nakon 30 godina stanke u proizvodnji novih tijela
- – sam sustav aktivne zaštite stoji nekoliko milijuna eura po vozilu
- – cijena ne podrazumijeva samo tenkove već i opsežne pakete pričuvnih dijelova, simulatore, obuku posada i dugoročne ugovore o održavanju.

TEKST: Ivan Galović
