Poljaci ubrzavaju nabavu teškog BVP-a

Poljski portal Defence24 objavio je informaciju da lokalni obrambeni holding Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) želi ubrzati razvoj teških borbenih vozila pješaštva (BVP) za potrebe poljskih oružanih snaga. Program je pokrenut 2023. godine, a cilj je da se dobiju vozila koja će služiti za potporu glavnim borbenim tenkovima Abrams nedavno uvedenim u operativnu uporabu u 18. mehaniziranoj diviziji.

Dosad se govorilo o tome da će PGZ i ostale poljske tvrtke dizajnirati i proizvesti teški BVP vlastitim kapacitetima. No, pitanje je imaju li za to dovoljno vremena. Bilo je najavljeno da će prvi tehnološki demonstrator biti predstavljen do kraja 2023. godine, no taj rok nije ispunjen. Kako piše Defence24, ubrzanje programa postiglo bi se kombinacijom domaćeg i stranog: na strano oklopno vozilo postavila bi se domaća daljinski upravljana kupola/oružna stanica ZSSW-30 koju razvijaju tvrtke Huta Stalowa Wola (HSW) i WB Electronics. Ona je već bila predviđena za teški BVP. Opremljena je automatskim topom Mk44S Bushmaster II kalibra 30 mm, spregnutom strojnicom UKM-2000C te dvama lanserima protuoklopnih projektila Spike LR. Ugrađeno je i osam lansera dimnih kutija, sustav za upravljanje paljbom sa sposobnostima lovac-ubojica, naprednom optikom, laserskim daljinomjerima, sustavima za noćno gledanje te poboljšanim sustavom za određivanje ciljeva. Takva se kupola inače već integrira na dva domaća BVP-a: budući Borsuk na gusjenicama (na fotografiji, prototipovi u fazi testiranja) i aktualni Rosomak (na kotačima, inačica finske Patrije). Međutim, Poljaci navode da analize rata u Ukrajini govore da, barem što se tiče BVP-a na gusjenicama, suvremena bojišnica traži teža i bolje oklopljena vozila.

Prema tekstu s portala Defence24, trenutačno postoje tri kandidata za poljski teški IFV. Naravno, sva tri mogu biti prilagođena instalaciji kupole ZSSW-30. To su Lynx njemačke tvrtke Rheinmetall, Tulpar koji proizvodi turski Otokar te Redback južnokorejske tvrtke Hanwha. Poljski analitičari kažu da je potonje vozilo favorit, već i zbog jako dobre suradnje poljskog ministarstva obrane s vojnom industrijom dalekoistočne zemlje. 

Tekst: Domagoj Vlahović; Foto: Ministerstwo Obrony Narodowej / Leszek Chemperek