Predstavljen THeMIS ADDER

Premda je Singapore Air Show 2016, koji je održan od 16. do 21. veljače, primarno usmjeren na predstavljanje zrakoplovne industrije, bio je prigoda i za predstavljanje sustava koji su namijenjeni kopnenoj vojsci. Tako je svoju priliku za svjetsku promociju iskoristio estonski hibridni besposadni sustav. Radi se o UGV (Unmaned Ground Vehicle) sustavu odnosno o besposadnom vozilu THeMIS ADDER. Zajednički su ga razvile estonska tvrka Milrem i singapurska tvrtka Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics). THeMIS ADDER je razvijen na platformi vozila THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System), koji je proteklih godina samostalno razvio Milrem. Prema navodima dužnosnika Milrema THeMIS ADDER uspješno je okončao inicijalnu seriju zemaljskih testiranja te se do kraja 2016. očekuje početak serijske proizvodnje.

(Foto: Milrem)

Smatrajući kako će besposadni sustavi u idućih desetak godina biti u fokusu razvoja vojne industrije primarno za kopnene postrojbe, Milrem je razvio vozilo koje može biti iskoristivo za širok spektar zadaća. Tako se THeMIS može koristiti za prijevoz ljudi i opreme, za izvlačenje ranjenih, za različite inženjerijske zadaća te za izviđanje. Uz to, navode kako besposadni sustav donosi značajno manji operativni rizik jer se može koristiti bez ljudske posade.
Želeći napraviti korak više Milrem je počeo surađivati sa singapurskim ST Kineticsom, na zajedničkom projektu integriranja daljinski upravljivog oružnog sustava ADDER. Radi se o tureli teškoj 350 kg koja može biti naoružana singapurskim strojnicama u kalibru 7,62 mm (7,62 mm Coaxial) i 12,7 mm (CIS 50MG) te automatskim bacačem granata kalibra 40 mm (CIS 40 AGL). ADDER je opremljen i elektrooptičkim senzorskim paketom koji omogućava upotrebu sustava u raznim vremenskim uvjetima, danju i noću. Dodatna je velika kvaliteta THeMIS-a Digital Infantry Battlefield Solution (DIBS), taktički program za zapovijedanje i nadzor koji je razvijen u suradnji s estonskim obrambenim koledžom.


Temeljna inačica THeMIS-a dugačka je 2,5 m, široka 2 m, visoka 0,6 m. Masa je vozila 700 kg, uz mogućnost nošenja korisnog tereta do 700 kg. Maksimalna je brzina 50 km/h. Operativna autonomija vozila je do osam sati rada.


Igor SKENDEROVIĆ