U vojarni „Pukovnik Marko Živković“ na Plesu danas, u utorak, 2. kolovoza 2016. godine, uz…
Srušio se MiG-21 – piloti se katapultirali
Avion Hrvatskog ratnog zrakoplovstva MiG-21 dvosjed tijekom planske obučne aktivnosti 6. prosinca 2022. prije 14:00 sati srušio se na području kod Slatine u Virovitičko-podravskoj županiji. Piloti su se uspješno katapultirali i prizemljili te su u stabilnom stanju, izvan životne opasnosti i prevezeni u bolnicu na liječnički pregled
Tijekom pada aviona Hrvatskog ratnog zrakoplovstva MIG-21 dvosjeda, dva pilota uspješno su se katapultirala i prizemljila, a na mjesto nesreće sa zadaćom potrage i spašavanja odmah su bila upućena dva helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Mi-171 SH, pripadnici Pukovnije Vojne policije te bespilotne letjelice. Angažirane su bile i operativne snage sustava civilne zaštite: Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite, vatrogasci, Hrvatska gorska služba spašavanja, a na teren su upućeni i policijski službenici i lovci. Piloti su helikopterom Hrvatskog ratnog zrakoplovstva prevezeni s mjesta nesreće u Zagreb te sanitetskim prijevozom prebačeni na daljnju medicinsku obradu.
Na terenu je Državno odvjetništvo, pripadnici Vojne policije, Povjerenstvo za istraživanje zrakoplovnih nesreća i policijski službenici MUP-a.”Nažalost imali smo danas incident prilikom redovite obuke, prije svega želim izraziti žaljenje članovima obitelji koji su danas pretrpjeli strah i stres, na svu sreću piloti su pronađeni živi, oni su na liječničkom pregledu i nadam se da će biti sve u redu,” rekao je ministar obrane Mario Banožić na konferenciji za novinare.
Zahvalio je svim pripadnicima Hrvatske vojske, policije, Vojne policije, HGSS-a, vatrogasaca, lovaca i svih koji su se u prvim trenucima uključili u potragu za drugim pilotom i tako pomogli da ga pronađu prije mraka. Jedan pilot ima određene tjelesne ozljede i uskoro se očekuje izvješće o njegovu zdravstvenom stanju. “Ovo je još jedan od trenutaka koji potvrđuje da i dalje trebamo ulagati u Hrvatsko vojno zrakoplovstvo, prije svega u avione četvrte plus generacije, ljude i tehničare,” poručio je ministar. Incident, po njegovim riječima, pokazuje spremnost Hrvatske vojske da uspješno obavlja svoje zadaće unatoč izazovnim trenucima i stanju opreme. ”Tijekom redovite vježbovne aktivnosti pao nam je avion. Pratile su se sve procedure sigurnosti. To samo pokazuje da je odluka o nabavi aviona bila potrebna i pravodobna,” kazao je načelnik Glavnog stožera OSRH Robert Hranj te izrazio nadu kako se ovakav incident neće ponoviti te dodao kako su MiG-ovi pouzdani i redovito se servisiraju, a piloti su vrhunski. “Vojnički poziv nosi određene rizike. Puna potpora obitelji ozlijeđenog pilota,” kazao je Hranj.
Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec tijekom konferencije za medije iznio je detalje vježbe: “Imali smo planiranu obuku s pet aviona u istom trenutku u zračnom prostoru koji su određene zadaće trebali provesti koordinirano. U 13:44 dobili smo obavijest da je jedan od aviona objavio poziv u nuždi, u 13:48 posada je dojavila da će izvršiti katapultiranje, odnosno izbacivanje iz aviona zbog problema s radom motora. Unutar pola sata poletio je prvi tim za spašavanje i u 15:28 posade su uočile oba padobrana, što nam je potvrdilo da su oba pilota sigurno napustila avion prije udara u zemlju,” kazao je Križanec. U 16:25 piloti su već bili na putu prema Lučkom i predani sanitetu. Križanec je istaknuo kako je riječ o vrlo iskusnim pilotima, a “avion je prije 20 sati izišao s najkompleksnijeg 200-satnog pregleda”.
“Ovdje se radi o MiG-u dvosjedu, koji je vrlo različit od MiG-a jednosjeda, koji nam je na dežurnom borbenom dvojcu. Istraga treba pokazati je li siguran nastavak korištenja dvosjeda za obuku,” rekao je zapovjednik te dodao: “To su avioni s početka osamdesetih. Mi smo u XXI. stoljeću. Same sposobnosti koje ta platforma nudi nisu one koje su danas potrebne. Jednostavno, to je avion druge generacije, a sad nabavljamo avion četvrte plus. To je kao da neki automobil iz sedamdesetih i neki star deset godina nude isti komfor i sposobnosti,” rečeno je.
Kazao je i kako ti avioni u sebi imaju “sustav objektivne kontrole” koji će – bude li pronađen i bude li uporabljiv, odnosno budu li se iz njega mogli izvući podaci – omogućiti da se s vrlo velikom vjerojatnošću ustanovi “što je pošlo po zlu”.
“Imamo sumnju na otkaz rada motora i tim ćemo tragom pokušati ustanoviti što se stvarno dogodilo. Koristit ćemo i izjave pilota, svjedoka,” rekao je Križanec te dodao kako će “parametre dati vanjskom izvođaču da ih provjeri”, rekao je. “Ima određenih fizičkih ostataka dijelova trupa, ali nije baš puno ostalo,” kazao je o olupini aviona i dodao kako avion nije bio naoružan.
PRIPREMIO: Željko Stipanović/ FOTO: Mladen Čobanović, Goran Resovac