Taktički kamioni

Na svjetskom je tržištu još mali broj proizvođača koji je i dalje specijaliziran za velika vojna teretna kopnena vozila. Prodanih je relativno malo kad se usporede s onima na civilnom tržištu pa su zato mnoga vozila ustvari militarizirane inačice civilnih, prilagođene za teže uvjete uporabe u terenskim uvjetima

Iskrcavanje njemačkih i nizozemskih vojnih logističkih kamiona i drugih vozila u norveškoj luci Fredrikstad u rujnu 2018. za veliku NATO-ovu vježbu Trident Juncture (Foto: Bundeswehr/Marco Dorow)

Rat u Ukrajini još je jednom pokazao koliko su kamioni važni za opskrbu i prijevoz vojske te borbenih sustava do bojišnice. Te važne zadaće obavljaju se taktičkim kamionima, koji su poznati i kao taktička logistička vozila ili jednostavno kamioni za opskrbu. Kamioni, prijevoznici tereta na kotačima, sposobni za terensku vožnju, veza su između strateških luka i regionalnih skladišta za opskrbu na velikim udaljenostima, kao i ona na srednjim i kratkim udaljenostima između skladišta za opskrbu (glavnog) i odlagališta (priručnog) za snage na bojišnici. Opskrba se može produljiti sve do proširenog bojnog polja, obično od jednog do četiri kilometra od borbenih postrojbi. Zbog toga kopnene snage diljem svijeta moderniziraju svoje taktičke logističke flote kako bi poboljšale učinkovitost i sposobnosti održavanja operativnih snaga na terenu.

Na svjetskom je tržištu još mali broj proizvođača koji je i dalje specijaliziran za namjenske vojne kamione. Prodanih je relativno malo kad se usporede s prodanim komercijalnim kamionima na civilnom tržištu. Zato su mnogi vojni kamioni ustvari militarizirane inačice običnih civilnih komercijalnih kamiona prilagođenih za teže uvjete uporabe u terenskim uvjetima.

Novi je globalni trend da i vojni kamioni moraju zadovoljiti zakonsku regulativu za civilne kamione. To može imati dvojake posljedice. Naime, dobre su strane veća sigurnost vozača, kvaliteta sjedala, zaštita od buke, ABS kočnice, a one manje dobre komercijalni oblik kabine koji je teže oklopiti te zahtjevno ispunjavanje ekoloških standarda o količini štetnih tvari u ispušnim plinovima. Nadalje, civilni kamioni preinačeni u vojne zahtjevniji su za održavanje i popravak, pogotovo u terenskim uvjetima. U zemljama NATO-a u tijeku je nekoliko većih programa modernizacije, tj. zamjene kamiona: u Njemačkoj, Francuskoj, Nizozemskoj i Poljskoj, kao i u SAD-u te Kanadi.

HX3, najnovija inačica kamiona konzorcija Rheinmetall MAN Military Vehicles predstavljena je 6. svibnja 2021. (Foto: Rheinmetal)

Velike narudžbe

Njemačke oružane snage koristile su kamione MAN KAT1 i Mercedes-Benz Unimog. Njih postupno zamjenjuju nova nezaštićena transportna vozila UTF (Ungeschützte Transportfahrzeug) kako bi se zadovoljili povećani zahtjevi operacija u zemlji i izvan nje. Serija UTF uključuje vozila konfiguracije 6 x 6 nosivosti 5-7 tona i vozila konfiguracije 8 x 8 nosivosti do 14,2 tone. Teret se na njima može prevoziti na otvorenim (ravnim) platformama ili u zatvorenim (kontejnerima), a mogu biti opremljeni za prijevoz goriva (cisterne). UTF su proizvod tvrtke Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV), konzorcija poznatih tvrtki Rheinmetall i MAN. Aktualni su kamioni serije HX2 koji se mogu kretati po neuređenim i oštećenim cestama, ali zbog prilagođenog ovjesa s lisnatim oprugama sposobni su i za teške terenske operacije. Njemačka vojska tvrdi da kamioni na terenu čak mogu držati korak s glavnim borbenim tenkovima. Izvancestovne performanse uključuju sposobnost penjanja uz nagib od 60 % i prelazak 1,6 metara vode. Na kabinu se može postaviti daljinski upravljana oružna stanica. Kad je operativno potrebno, neoklopljena kabina može se zamijeniti oklopnom. Prvo od 3271 planiranih vozila isporučeno je Bundeswehru 2018. godine, očekuje se da će zadnja isporuka biti do kraja ove godine. Čelnici vojske naznačili su buduću potražnju za još najmanje 3000 logističkih vozila tipa UTF. Osim toga, njemačko Ministarstvo obrane dodijelilo je RMMV-u 2020. godine poseban ugovor za isporuku 4000 kamiona sa sustavom za rukovanje teretom na temelju inačice HX2 8 x 8. Ugovor se treba ispuniti do 2025. godine. Osim Bundeswehra, vozila HX2 koriste vojske Danske, Norveške, Švedske, Mađarske, Australije i Novog Zelanda.

Najnovija inačica HX3 predstavljena je 6. svibnja 2021. Kao i prethodnici, HX3 je dizajniran za vojnu namjenu MOTS (Military-Off-The-Shelf). Bit će dostupan u konfiguracijama 4 x 4, 6 x 6, 8 x 8 i 10 x 10, s aktivnim stražnjim ovjesom i opcijama upravljanja stražnjom osovinom. Potpuno automatiziran sustav za rukovanje teretom ALHS (Automated Load Handling System) i univerzalni podokvir otporan na torziju UTRS (Universal Torsion-Resistant Subframe) dodatno će poboljšati sposobnost u tradicionalnoj logističkoj ulozi. Inačica kamiona ATI (Artillery Truck Interface) u konfiguraciji 10 x 10 u budućnosti će se koristiti kao standardna osnova za različite topničke ili slične sustave.

Francuski program Porteur Polyvalent LOGistique (PPLOG) ”radni je konj“ za opskrbu francuske vojske i temelji se na kamionima Iveco (Foto: Armée de Terre)

Moderni sustavi

HX3 se i dalje temelji na militariziranim komercijalnim komponentama MAN-a, s novim sigurnosnim značajkama koje se prenose s komercijalnih kamiona. Tu su pomoć pri kočenju u nuždi EBA (Emergency Brake Assist), prilagodljiv tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) i upozorenje o napuštanju trake LDW (Lane Departure Warning), a sve se to može isključiti za taktičke operacije. Motori EURO 6 standardni su od 2014. godine, kompatibilni su za uporabu s vojnim gorivima. Za uporabu na goriva nižeg stupnja (do 5000 ppm sumpora), opcija je motor EURO 2. Bit će također dostupne opcije autonomne vožnje.

Unutrašnjost kabine potpuno je redizajnirana, poboljšana je ergonomija i raspored radnog prostora za vozača i suvozača. Prostrani pretinci za odlaganje stvari i dodatne šipke za fiksiranje, posebno iznad glava posade i ispred sjedala, nude još više mogućnosti za postavljanje informacijsko-komunikacijske te osobne opreme. Uz klasičan način zamračenja, HX3 sad ima i novi digitalan način zamračenja. Ako je potrebno, to onemogućuje sve funkcije prijenosa i prijma kako bi se smanjio digitalni potpis vozila.

HX3 ima poboljšanu zaštitu posade, zahvaljujući novom  dizajnu i ojačanoj strukturi kabine. Integrirana oklopna kabina IAC (Integrated Armour Cabin) pruža još veću zaštitu od mina i improviziranih eksplozivnih sredstava. Koncepti oklopa su modularni, dakle, omogućuju fleksibilno prilagođavanje razine zaštite individualnim zahtjevima. Za aktivnu samoobranu, na ojačani se krov sad može instalirati oružje većeg kalibra. Kamion daje i više mogućnosti za ugradnju sustava aktivne/pasivne zaštite kao što su Rheinmetallov ROSY (Rapid Obscuring System) i ADS (Active Defense System).

Njemački Bundeswehr provodi veliki program nabave kamiona UTF koji uključuje vozila konfiguracije 6 x 6 i 8 x 8 (Foto: Bundeswehr/Torsten Kraatz)

Traži(lo) se domaće

Sve do 2001. francuska je vojska u svojem voznom parku imala kamione isključivo domaćih proizvođača. Najveći dio dolazio je od najvećeg – Renaulta. Manji dio vozila bila su vozila tvrtke ACMAT koja je sad s Renaultom dio grupacije Volvo. Porteur Polyvalent LOGistique (višenamjenski logistički nositelj) ili PPLOG radni je konj za opskrbu francuske vojske. Više od polovine naručenih vozila ima oklopne kabine s balističkom i protuminskom zaštitom. Na vrhu kabine smještena je oružna stanica s posadom. U klimatiziranu kabinu može smjestiti niz vojnih komunikacijskih i zapovjednih sustava, kao i elektronički sustav protumjera. Kamion 8 x 8 ima autonoman zglobni sustav utovara s kukom postavljenom iza kabine i nosivost do 16 t. Vozilo je sposobno za različite terene i prilagođeno svim klimatskim zonama.

PPLOG je dio programa PPT (Porteur Polyvalent Terristriere – višenamjenski kopneni nositelj) francuske vojske objavljenog 2010. godine. Uz PPLOG (koji čini većinu planirane nabave), PPT uključuje vozila za popravke te inženjerijska vozila. Sva tri bazirana su na podvozju kamiona Iveco Defence M320.45. Iveco je paneuropski proizvođač, a kamione u Francuskoj sklapa tvrtka Soframe. Francuska vojska preuzela je prva vozila 2013., a planirana je isporuka ukupno 2400. Drugi strani proizvođač koji se probio na francusko tržište vojnih kamiona je švedska Scania. I ta tvrtka rabi modularne komponente iz civilnog komercijalnog programa na vozilima za vojnu uporabu. Scania je sklopila dva ugovora s francuskom vojskom, jedan o isporuci više od 30 oklopljenih kamiona – cisterni CaRaPACE (Camion Ravitailleur Pétrolier de l’Avant à Capacité Étendue) pogonske konfiguracije 8 x 6 i više od 400 neoklopljenih kamiona – cisterni CCP10 (Camion Citerne Polyvalent) pogonske konfiguracije 6 x 6.

Za široki spektar

Nizozemska provodi program zamjene vojnih vozila na kotačima DVOW (Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen). On uključuje zamjenu DAF-ovih logističkih vozila YA-4442 s 2800 kamiona Scania Gryphus, izvedenih iz civilne Scanie XT predstavljene 2017. godine. Nova vozila imaju značajno poboljšane terenske sposobnosti i modernu vetroniku (vehicle and electronics). Kamioni su modularni, mogu se konfigurirati za širok spektar misija. Neki će biti opremljeni dizalicom koja se nalazi iza kabine. Ovisno o zahtjevima misije, neoklopljena kabina može se zamijeniti potpuno oklopljenom. Ostala poboljšanja u odnosu na prijašnja vozila DAF uključuju paket pomoći vozaču i sustav situacijske svijesti od 360 stupnjeva. Kako bi se smanjila šteta za okoliš, Gryphus je opremljen sustavom AdBlue koji razgrađuje štetni dušikov oksid u bezopasne elemente.

Kopnene snage dobit će 2400 vozila, a ostatak druge postrojbe. Ukupno 2500 kamiona dolazi u standardnoj konfiguraciji 8 x 8 s teretom od 10 tona, a ostatak će biti vozila 6 x 6 i 4 x 4. Vozila su modularna i mogu se konfigurirati za različite misije, uključujući opcijsku montažu dizalica, generatora i/ili kontejnera. Veći kamioni imaju nosače za oružje, elektroničke protumjere, vojnokomunikacijske pakete, infracrvenu signalizaciju, nosače za kamere za kružnu situacijsku svijest i maskirnu boju. Neoklopljene kabine kamiona mogu se po potrebi zamijeniti oklopljenim. Program nabave također predviđa opće i specifične kontejnere ili module koje će osigurati britanska tvrtka Marshall Land Systems. Mnogi od tih modula bit će trajno montirani na inačice Gryphus 8 x 8.

Kamioni 6 x 6 dolaze u dvije inačice. Laka ima kapacitet od 10 tona, ali nije militarizirana, i koristit će se za transport na vojnim aerodromima. Teška inačica 6 x 6 ima kapacitet od 15 tona. Kamioni 4 x 4 imaju kapacitet od pet tona i bit će raspoređeni u marinski korpus. Isporuke u okviru programa DVOW počele su početkom 2021. godine, a završne su predviđene za 2026. godinu.

Prizor s vježbe kanadske vojske Rough Rider održane u rujnu 2020. na poligonu Wainwright. Tvrtka Mack je među opskrbljivačima kanadskog OS-a (Foto: Corporal Djalma Vuong-De Ramos)

Poljski prijelaz

Poljska vojska dugo je koristila vozila Star 66/660/266/1466, no čini se da budućnost pripada drugoj marki Jelcz. Od 2010. godine, Jelcz P.882D.53 koristi se u vojsci kao platforma za transport streljiva AWA (pol. Artyleryjski Wóz Amunicyjny) i WA za topničke sustave Regina i Rak. Za vozila iz serije 800 projektirane su oklopne kabine za dvije, četiri i šest osoba. Rezultat su platforme 882D.53, 882D.43 i 862D.43.

U isto je vrijeme Jelcz intenzivno razvijao i vozila koja su koristila podvozje serije 600. Prvo je razvijeno P662D.35 za samohodni višecijevni lanser raketa WR-40 Langusta. Ta vozila uključuju više platformi za potporu topničkih sustava Rak i Regina, kao što su vozila za popravak AWRU (pol. Artyleryjski Wóz Remontu Uzbrojenia) i vozila za popravak elektroničkih komponenti WRUE (pol. Wóz Remontu Uzbrojenia Elektronika). Također, ista je platforma korištena za izradu borbenih i potpornih vozila za postrojbu obalnog raketnog topništva, naoružanu projektilima Kongsberg NSM te za radar Liwiec i lansirne mostove MS-20 Daglezja. Nadalje, proizvodni program Jelcz koji se odnosi na seriju 600 uključuje i specijalizirane platforme poput cisterni ili klasičnih visokopokretnih transportnih vozila (662D.34, 662D.43, 642D.35, 662D.430P). Zadnji ugovor potpisan je za isporuku od 2019. do 2022. godine: 888 visokomobilnih vozila podvozja serije 400. Ta je narudžba već treći ugovor za isporuku vozila JELCZ 442.32 za oružane snage Poljske. Naime, prvi ugovor za isporuku 910 kamiona sklopljen je 2013., a drugi ugovor za njih 500 četiri godine poslije. Za Poljake je važno da novac koji se troši na modernizaciju vozila ide vlastitoj obrambenoj industriji. Prema dostupnim informacijama, vozilo se pokazalo dobrim. Koristi se za različite misije u zemlji i izvan nje i dobiva najbolje moguće ocjene korisnika uključujući i postrojbe Teritorijalne obrane. Vozila Jelcz koriste se u svim granama oružanih snaga Poljske.

Divovski američki projekt

Američka kopnena vojska provodi veliki program nabave kamiona CTT (Common Tactical Truck). Cilj je zamjena različitih modela srednjih kamiona Stewart & Stevenson FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) i teških kamiona Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck). Prema planovima, vozila trebaju služiti borbene rodove i rodove borbene potpore na svim razinama taktičke mobilnosti koliko god to zahtijevaju misija, neprijatelj, trupe, teren, vrijeme i civilni aspekti. Prijevoz se mora izvoditi na cestama i izvan cesta, non-stop i u svim klimatskim zonama. Planirano je više inačica CTT vozila: vozilo za rukovanje teretom (kamion kran), terenski traktor, šleper ili tegljač, cisterna i teretno vozilo. Ove će inačice obavljati sve kategorije misije opskrbe uključujući – ali ne ograničavajući se na – kontejnerski teret, opremu za premošćivanje i rasuti teret.

Vozila sa sustavom za rukovanje teretom LHS (Load Handling System) koristit će se za utovar, transport i istovar paleta, kao i ISO kontejnera, modula za inženjerske misije, te cisterni. Terenski traktor vući će različite poluprikolice s ravnim i niskim platformama do 40 tona nosivosti, uključujući radionice i cisterne goriva.Tegljač će biti ograničen na rad na cesti. Vući će poluprikolice s ravnim platformama i prikolice cisterne na autocesti. Kamion-cisterna nosit će i točiti minimalno 9464 litara goriva, a treba vući i prikolicu s dodatnim spremnikom goriva. Cisterne će točiti različita goriva izravno u zrakoplove i vozila, ili će prevoziti gorivo za druge cisterne ili u stanice za točenje goriva. Teretni ili kargo CTT primarno će prevoziti streljivo i imat će minimalni kapacitet od 10 t. Kamion će također vući prikolicu s dodatnim teretom. Teret može uključivati ​​osam standardnih transportnih paleta ili četiri MLRS raketna kontejnera. Utovarna dizalica utovarit će i istovariti teret.

Serija CTT vozila temeljit će se na modificiranim komercijalnim, gotovim COTS (Commercial, Off-The-Shelf) vozilima i uključivat će moderne i nove tehnologije kao i mogućnosti koje se ne mogu naći u prijašnjim vojnim kamionima. To će omogućiti učinkovitiju integraciju s drugim najsuvremenijim i razvojnim taktičkim vozilima i sustavima komunikacije, zapovijedanja i nadzor. Modularnost će omogućiti čestu izmjenu ili nadogradnju komponenti i sustava vozila kako bi se osiguralo da kamioni ostanu suvremeni tijekom svojeg životnog vijeka.

Svi kamioni Scania Gryphus za nizozemsku vojsku s predviđenim kontejnerima u skladu su s lokalnim Zakonom o cestovnom prometu. Ta pravila slijede i druge vojske NATO-a (Foto: Ministerie van Defensie)

Kandidatura stranih tvrtki?

Vojska nastoji zadržati što je moguće više zajedničkih osobina s civilnim inačicama novih kamiona, kako bi osigurala pristup zamjenskim komponentama i komponentama za nadogradnju po tržišnim cijenama. Odabir vozila sa zajedničkom platformom koja koristi isto podvozje, pogonski sklop i mjenjač također će pojednostaviti održavanje. Što se tiče održavanja, CTT će također biti opremljen umjetnom inteligencijom AI (Artificial intelligence) nadzorom i dijagnostikom stanja vozila kako bi se omogućili ciljani proaktivni popravci prije nego što se komponente pokvare.

Skraćeni nacrt dokumenta s CTT specifikacijama predstavljen je zainteresiranim tvrtkama 6. listopada 2021. Među zahtjevima su: zračna mobilnost (avionima C-5 i C-17) i morska plovidba (Roll-On, Roll-Off plovila), terenska sposobnost, minimalni doseg bez punjenja goriva od 500 km izvan ceste i 640 km na cesti, operacije vođene umjetnom inteligencijom, opcijski rad bez posade uključujući potpuno automatizirani utovar/istovar tereta, digitalne kontrole za vožnju i potencijal za konverziju vozila za hibridni ili električni pogon u budućnosti. U studenom 2021., vojska je pojasnila da još nije odlučila treba li dizajn CTT-a podržavati pretvorbu na puni električni pogon.

Zbog povećanja sigurnosti, vozaču bi na raspolaganju trebali biti komercijalno dostupni napredni sustavi ADAS (Advanced Driver Assist System). To uključuje upozorenje o napuštanju trake, zadržavanje trake, prilagodljiv tempomat, praćenje mrtvog kuta, upozorenje na sudar, izbjegavanje sudara, kontrolu stabilnosti, naprednu analizu ponašanja u vožnji i situacijsku svijest u svih 360 stupnjeva. Vojska traži i potpuno oklopljenu izmjenjivu kabinu (plus zaštita ispod kotača, podvozja i spremnika za gorivo) i/ili mogućnost prihvaćanja modularnog oklopa do razine MRAP-a. Predviđena je i opcija instalacije daljinski upravljane oružne stanice CROWS (Common Remotely Operated Weapon Station), kao i komplet za zaštitu strijelca na strojnici. Nadalje, vozilo treba biti projektirano tako da izdrži NBKO kontaminaciju, kao i učinke elektromagnetskog pulsa velike jačine HEMP (High Altitude Electromagnetic Pulse).

Za program CTT Američka kopnena vojska namjerava provoditi strategiju brze nabave. Zahtjev za prijedloge (RfP) za razvoj prototipa očekuje se tijekom trećeg tromjesečja proračunske 2022. godine. Dodjela ugovora za izradu prototipa nastupa tijekom četvrtog tromjesečja proračunske 2022. godine ili početkom sljedeće godine. Očekuje se da će vojska dati ugovore o izradi prototipa za tri tvrtke. Natječaj je otvoren i za inozemne proizvođače. Prototipovi iz inozemstva mogu se podnijeti na fazu procjene. Međutim, ako strani proizvođač pobijedi na natječaju serijska proizvodnja CTT-a mora se odvijati u Sjedinjenim Državama. Isporuka i procjena prototipa mogla bi se održati tijekom 2024. godine, s vjerojatnom dodjelom ugovora o proizvodnji u 2025. godini. Predviđa se da će uvođenje CTT-a početi u 2028. godini. Aktualna flota srednjih i teških vozila američke vojske sastoji se od približno 30 000 vozila. Još se ne zna hoće li CTT zamijeniti te kamione po načelu jedan za jedan. Novi kamion mora imati minimalan ekonomski vijek trajanja od 30 godina, s objektivnim vijekom trajanja od 40 godina.

Konvoj poluautonomnih kamiona američke vojske na jednoj od demonstracija buduće sposobnosti leader-follower ( Foto: U.S. Army photo by Jerome Aliotta/Released)

Na sjeveru Amerike

Kanadske oružane snage u proljeće su 2021. učinkovito dovršile svoj program modernizacije sustava vozila srednje podrške MSVS (Medium Support Vehicle System). Započeo je 2009. godine dodjelom ugovora tvrtki Navistar International za 1300 vojno-komercijalnih kamiona MILCOTS (Military Commercial Off-The-Shelf). Vozila su proizišla iz civilnog kamiona tvrtke International WorkStar 7400, a isporučena su u šest različitih konfiguracija. Tri od njih bile su inačice za prijevoz tereta s ukupno 360 vozila. Svi kamioni MILCOTS dodijeljeni su pričuvnim snagama samo za domaće operacije.

Dodatna narudžba za 1500 kamiona standardnog vojnog uzorka SMP (Standard Military Pattern) dodijeljena je tvrtki Mack Defense 2015. godine. Završne isporuke 2020. dovele su do ukupne nabave 1587 SMP kamiona i 322 prikolice. SMP, koji se temelji na kamionu Renault KERAX 8 x 8, postigao je punu operativnu sposobnost u veljači 2021. Novi projekt modernizacije logističkih vozila LVM (Logistics Vehicle Modernisation) Parlament je odobrio 2019. godine. Njime će Kanada za svoje oružane snage nabaviti laka (4 do 5 tona) i teška (16,5+ tona) logistička vozila kako bi se zamijenila sadašnja flota koja je pri kraju uporabnog vijeka. Osim vozila, nabavit će se i prikolice, specijalni kontejneri i moduli, sustavi za rukovanje teretom te cisterne za gorivo i vodu. Zahtjev za ponudama za prva dva tipa kamiona (oba klasificirana kao “srednji” u dokumentu) objavljen je u listopadu 2021. Oba zahtijevaju konvencionalnu kabinu i podvozje, kamion sa sandukom za teške uvjete rada, pogonski sklop 4 x 2 i dvostruke stražnje kotače. Među kandidatima su bili Daimler AG (povukao se u rujnu 2020.), General Dynamics, Iveco, Mack, Navistar, Oshkosh, Rheinmetall i Rheinmetall MAN. Prema trenutačnom planu, odobrenje projekta i dodjela ugovora očekuju se u 2023./2024. Prva isporuka očekuje se već 2026./2027., a konačna isporuka 2030./2031. Vozila će imati očekivani vijek trajanja od 20-30 godina.

Budućnost, naravno, autonomna

Glavna značajka koja će vjerojatno postati standard kod vojnih kamiona, barem među najvećim i najmodernijim oružanim snagama, jest autonomija vozila. Među autonomnim značajkama najzanimljiviji je napredni sustav pomoći vozaču (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems). Uz odgovarajuće sučelje, ADAS se može dodatno poboljšati. Nedavni eksperimenti koje je provela američka vojska dokazali su održivost operacija vođa-pratitelj (Leader-Follower). Kamion s posadom (zapovjednik, vozač, strijelac) na čelu konvoja vodio je devet besposadnih vozila. U rujnu 2020. Amerikanci po tom principu pokreću jednogodišnju operativnu tehničku demonstraciju OTD (Operational Technical Demonstration) u dvjema transportnim satnijama. Počevši od 2023. dodatne četiri transportne satnije dobit će komplete potrebne za takve demonstracije/vježbe. U početku će se postrojbe osposobljavati za upravljanje konvojima vođa-pratitelj s četiri autonomna vozila, napredujući do punog omjera posadnih-besposadnih vozila 1 : 9 do 2030. godine. Potpuno autonomne misije opskrbe smatraju se logičnim korakom za budućnost, posebno za potporu postrojbama raštrkanim širom bojišnice. Više neće biti izlaganja posada neprijateljskoj vatri ili zarobljavanju. Implementacija takve sposobnosti zahtijevat će daljnji napredak umjetne inteligencije.

Još jedna predvidljiva budućnost podrazumijeva prelazak na električne kamione. Taj ciklus vjerojatno će se ubrzati između 2035. i 2050. godine, prije svega zbog zakonskih obveza za smanjenjem razine štetnih plinova koji završe u atmosferi. To može izgledati kao veliki skok, ali kao priprema poslužit će hibridne inačice kamiona. Trenutačno civilne električne kamione proizvodi nekoliko velikih tvrtki: Volvo je lider, a prate ga Daimler Truck i Oshkosh.

U usporedbi s klasičnim kamionom, električni je kamion vrlo tih i u vožnji i u mirovanju. Električni kamioni zahtijevaju drugačije i rjeđe servisiranje od klasičnih kamiona. Na primjer, ne trebaju vam česte zamjene motornog ulja. Međutim, postoje druge funkcije koje zahtijevaju pregled i servisiranje. Najveći problem za vojsku su doseg, mogućnost i vrijeme punjenja. Punjenje preko noći od nekoliko sati za trenutačni operativni doseg od 300 km ne zadovoljava vojne potrebe, dok za brzo punjenje treba vanjska stanica za punjenje, a toga nema na bojištu. S jedne strane, tehnologija baterija vrlo je blizu praga koji električne kamione čini ekonomski konkurentnim, a s druge nedostaje brzo punjenje ili brza zamjena baterija. Postoji i alternativa u vidu kamiona na vodik, no i oni trebaju punionice, ali nude dvostruko veći doseg od električnih.


Specijalistica američkih marinaca Heather Campoalegre, pripadnica Kamionske satnije 1. marinske divizije, radi na održavanju prikolice M105A2 u bazi Camp Pendleton (Foto: USMC / Sgt. Miguel Rosales)

Do starosne imovine

Održavanje vojnih vozila značajna je sposobnost koju svaka vojska ima na listi prioriteta. Izrađuju se check liste (liste pregleda) te se sve u vezi s vozilima provjerava redovito i periodično. U američkim oružanim snagama to obavljaju pripadnici dočasničkog zbora i iznad njih specijalisti (Warrant Officer) koji u vojsci ostaju raditi dulje od ostalih, do starosne mirovine. Oni su motivirani održavati vozila u visokom stupnju ispravnosti zbog razrađenog sustava povećanja plaće i promaknuća.


Ivecov kamion Trakker primjer je uspješne konverzije civilnog vozila u vojno (Foto: Bundeswehr/Carsten Vennemann)

Narudžba za Iveco

U siječnju 2021. ured za nabavu njemačke vojske dodijelio je tvrtki Iveco Defense Vehicles ugovor za 1048 zaštićenih kamiona GTF (Geschützte Transportfahrzeuge) s rokom isporuke od 2021. do 2028. godine. Prva tranša sastoji se od 224 vozila temeljenih na Ivecovu militariziranom kamionu 8 x 8 Trakker, koja će se isporučiti u pet inačica. Vozila imaju oklopne kabine koje nude visoku balističku zaštitu za svoju klasu vozila, zaštitu od mina, IED-a i NBK-a. Neki će biti opremljeni hidrauličnim dizalicama i vitlima. Nosivost im je 15 tona. Iveco Trakker kamioni robusna su i mobilna vozila, a  proizvođač tvrdi da se mogu koristiti čak i u iznimno opasnim borbenim područjima.


Mercedesov kamion za ekstremne uvjete Zetros u uporabi njemačkog Bundeswehra (Foto: Bundeswehr/Bier)

Ostala ponuda

Nekad najpoznatije logističko vozilo Unimog više se ne proizvodi. Umjesto njega Mercedes-Benz nudi militarizirane inačice komercijalnih kamiona Atego i Actros kao i kamion za ekstremne uvjete Zetros. U Slovačkoj, Tatra i Tanax Trucks proizvode vojna vozila koja koristi tamošnja vojska. Finska vojska koristi vozila Sisu. Švedska je vojska naručila 487 logističkih vozila od svojih tvrtki Volvo i Scania. Ukrajinska vojska koristi kamione KrAZ, a ruska kamione KamAZ, Ural, GAZ i Zil.


Tekst  Ivan Galović