TB2 BAYRAKTAR – NOVA LETJELICA u HRZ-u

Nova postrojba opremljena besposadnim sustavima predstavljenim na Plesu zvat će se 125. izvidničko-borbena eskadrila i djelovat će unutar 91. krila. Unatoč tradiciji uporabe letećih dronova, naša vojska još nije imala cjelinu koja ima takav ustroj, osoblje, opremu i na kraju – sposobnosti

Jedna od šest HRZ-ovih letjelica Bayraktar TB2 tijekom demonstracije poletjela je do visine od otprilike 7000 stopa (više od 2100 metara)

Na predstavljanju novog besposadnog zrakoplovnog sustava Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) u vojarni “Pukovnik Marko Živković“ na Plesu, najveću pozornost privlačilo je šest letjelica Bayraktar TB2. Uzvanike, goste i predstavnike medija tog su 2. rujna zanimali i drugi tehnološki aspekti paketa nabave: centar za zapovijedanje i nadzor, simulator za obuku, zemaljske nadzorno-upravljačke stanice, zemaljske podatkovne stanice, pripadajuća ubojna sredstva… Međutim, ono što je zapravo bilo najznakovitije čuli smo u moderatorskoj najavi: bilo je to predstavljanje namjenski organiziranih snaga (NOS) koje su opremljene Bayraktarom. Snaga koja će uskoro postati stalna postrojba.

Vizualno, na letjelicama se ističu duljina od 6,5 metara i raspon krila od 12 metara. Lako je vidljiva i kupola s elektrooptičkim izvidničko-nadzorno-ciljničkim sustavom. Jedna od letjelica na demonstraciji bila je opremljena i jednom školskom vođenom bombom MAM

Hrvatska vojska ima itekako značajnu tradiciju operativnosti i uporabe besposadnih letjelica. Tijekom Domovinskog rata sa sustavima domaće proizvodnje postala je jedan od svjetskih pionira njihove uporabe na bojišnicama. Nažalost, tim putem nije i nastavila, iako su postrojbe poput Obavještajne pukovnije, tj. njezinih prethodnica i srodnica, i dalje rabile leteće dronove kao što su domaći BL M-99 Bojnik i izraelski Skylark. Tijekom 2019. godine bio je predstavljen i novonabavljeni izraelski sustav Orbiter-3. Vojnički gledano, sve nabrojene letjelice ponajviše služe za tzv. ISR zadaće (obavještajno djelovanje, nadzor, izviđanje). Mogu se rabiti i za pomoć civilnim institucijama. Međutim, TB2 je prije svega velika nadogradnja sposobnosti u odnosu na besposadne letjelice kojima se služila ili se služi Hrvatska vojska.

U paket vrijedan ukupno 67,01 milijun eura (bez PDV-a), dogovoren s proizvođačem turskom tvrtkom Baykar, uključeni su i drugi sadržaji. Primjerice, inicijalni komplet pričuvnih dijelova uključujući svu potrebnu opremu i alate za održavanje na korisničkoj razini, jamstvo od dvije godine, dvogodišnji boravak tehničkih stručnjaka tvrtke Baykar u Hrvatskoj, obuka u obučnom centru u Turskoj te transport cjelokupnog paketa u Hrvatsku. Sve to temeljem Ugovora o nabavi besposadnog zrakoplovnog sustava Bayraktar TB2. Podsjetimo, 21. studenog 2024. u Zagrebu su ga potpisali potpredsjednik Vlade i ministar obrane Ivan Anušić i izvršni direktor turske tvrtke Baykar Makina San. Ve Tic. A.Ş., Haluk Bayraktar.

U paket vrijedan ukupno 67,01 milijun eura (bez PDV-a), dogovoren s proizvođačem turskom tvrtkom Baykar, uključeni su i drugi sadržaji. Primjerice, inicijalni komplet pričuvnih dijelova uključujući svu potrebnu opremu i alate za održavanje na korisničkoj razini, jamstvo od dvije godine, dvogodišnji boravak tehničkih stručnjaka tvrtke Baykar u Hrvatskoj, obuka u obučnom centru u Turskoj te transport cjelokupnog paketa u Hrvatsku. Sve to temeljem Ugovora o nabavi besposadnog zrakoplovnog sustava Bayraktar TB2. Podsjetimo, 21. studenog 2024. u Zagrebu su ga potpisali potpredsjednik Vlade i ministar obrane Ivan Anušić i izvršni direktor turske tvrtke Baykar Makina San. Ve Tic. A.Ş., Haluk Bayraktar.

Osnovica pogona hrvatskog TB2 četverotaktni je benzinski motor snage 100 KS, s trokrakom elisom, maksimalne brzine do 220 km/h

Utjecaj na OSRH, ali i druge institucije

Nakon potpisa Ugovora, Bayraktar s hrvatskim oznakama prvi je put stigao u fokus javnosti 31. srpnja na velikom zagrebačkom mimohodu, a 11. kolovoza MORH je objavio da su počela testiranja letjelica u Hrvatskoj. Letjelica je u operativnoj uporabi u HRZ-u od rujna, dakle, prošlo je otprilike nešto više od devet mjeseci od potpisa. Što je zapravo vrlo brzo realiziran proces. Nakon helikoptera Kiowa Warrior i Black Hawk te višenamjenskih borbenih aviona Rafale, tehnička grana OSRH još je jednom pokazala da uz potporu MORH-a i drugih ustrojstvenih cjelina OSRH pažljivo i uspješno planira i provodi modernizaciju svoje zračne flote. Nova HRZ-ova postrojba zvat će se 125. izvidničko-borbena eskadrila i djelovat će unutar 91. krila. Unatoč spomenutoj tradiciji, naša vojska još nije imala postrojbu opremljenu besposadnim sustavima koja ima takav ustroj, osoblje, opremu i na kraju – sposobnosti. One će se odraziti na cijeli OSRH, pa imati utjecaj i na druge hrvatske državne i civilne institucije, poput Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva poljoprivrede kao i Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine.  U civilnom kontekstu, Bayraktar može nadzirati granicu, sudjelovati u traganju i spašavanju, protupožarnim aktivnostima… 

Bayraktar pripada klasifikaciji besposadnih letjelica MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). To znači da platforma djeluje na srednjim visinama, ali ima veliku letnu izdržljivost

U čisto borbenom smislu, Bayraktar TB2 nije najmoćnija besposadna letjelica na svijetu. To mjesto pripada puno većim, skupljim i kompleksnijim letjelicama, primjerice američkim MQ-9 Reaperima. Cijena jedne takve kreće se otprilike od trideset milijuna dolara, bez popratnih sustava, održavanja i obuke. Nema ga smisla uspoređivati niti s lutajućim streljivom (loitering munition) različitih doleta i borbenih mogućnosti. Isto vrijedi i za tzv. jednosmjerne napadačke besposadne letjelice (OWA – UAV) kao što je američki LUCAS ili iranski, tj. ruski Shahed 136/Geranj-2. Iako jeftiniji, to su ionako više krstareći projektili nego dronovi i dizajnirani su prije svega za jednokratne kinetičke udare. Komentari koji se mogu čuti u javnosti idu tako daleko da se Bayraktare uspoređuje s malenim tzv. FPV dronovima, onakvim kakve proizvodi osječka tvrtka Orqa. To ima smisla samo u zanimljivom kontekstu koji smo čuli na predstavljanju od načelnika GS-a OSRH general-pukovnika Tihomira Kundida: TB2 će se u HRZ-u moći koristiti i kao leteći nosač malih dronova. U svojoj klasi, Bayraktar je trenutačno sigurno među najboljim sustavima dostupnim na tržištu. Suradnik Hrvatskog vojnika Marin Marušić, autor detaljnog članka o sustavu TB2 (v. tekst  Bayraktar TB2 –  uspjeh koji traje, HV br. 723), komentira da je riječ o najpopularnijoj letjelici tog tipa, veličine i sposobnosti. Broj zemalja korisnica turskih sustava već ide k četrdeset, a neće se zaustaviti. S tim da Baykar kontinuirano radi na razvoju TB2 i njegovu opremanju novim, sve naprednijim oružnim i senzorskim sustavima.

Dijelovi sustava ugrađenih u letjelice mogu biti autonomni, dakle, neovisni od djelovanja pilota. Primjerice, sustavi za nadzor leta, za polijetanje i slijetanje…

U punom spektru

Ako govorimo o isplativosti nabave TB2 za OSRH, bitna je stavka i to što se on, sudeći po informacijama koje smo čuli na predstavljanju, brzo uklapa u sustav. HRZ i OSRH za novu eskadrilu osiguravaju dovoljan broj pilotskog, operaterskog, tehničkog, potpornog i drugog osoblja, a besposadni sustav usvojen je i organizacijski te infrastrukturno. I ne samo to, HRZ i suradnici uložili su velike napore i uspješno realizirali prilagodbu civilnih i vojnih propisa i procedura koji omogućuju letenje TB2 u zračnom prostoru Republike Hrvatske. Zapovjednik NOS-a i buduće 125. borbeno-izvidničke eskadrile pukovnik Andrej Tijan rekao je da proces izražen kroz tzv. sveobuhvatan pristup (total package approach) ne jamči samo brzo uvođenje sustava u operativnu uporabu, nego i održivost njegove uporabe te održavanja. “Obuka djelatnika provedena je u Turskoj od travnja do kolovoza ove godine. Svi polaznici uspješno su je završili s iznadprosječnim rezultatima te dobili pohvale kao vrlo uspješna i motivirana skupina“, istaknuo je pukovnik. I dodao da se to odnosi na sve specijalnosti: pilote, operatere sustava naoružanja i zrakoplovne tehničare. Obučeni su za uporabu sustava u punom spektru sposobnosti koje on ima, i ISR i borbenih i civilnih. U 2026. godini predviđeno je slanje druge skupine djelatnika na obuku u Tursku. Što se tiče održavanja, njegov će dio HRZ provoditi samostalno, a za složenije zahvate oslanjat će se na proizvođača. Tijan je rekao i da je komunikacijska arhitektura potrebna za uporabu sustava izgrađena tako da TB2 danas može djelovati na čitavom teritoriju RH, s naglaskom na informacijsku povezanost i umreženost sustava Bayraktar s ostalim korisnicima iz OSRH. Zapovjedni centar za letjelice već je potpuno operativan, povezan s posadama Bayraktara, a komunikacije su zaštićene zbog sigurne razmjene podataka prema višim razinama vođenja i zapovijedanja.   

Oznaka novoformirane 125. borbeno-izvidničke eskadrile 91. krila HRZ-a

Oružje i senzori

Glavne su odlike besposadnog zračnog sustava Bayraktar TB2 svestranost i operativna dokazanost. Pripada klasifikaciji besposadnih letjelica MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). To znači da platforma djeluje na srednjim visinama, ali ima veliku letnu izdržljivost  – kod TB2 proklamiranu na maksimalnih 27 sati. Dijelovi sustava ugrađenih u letjelice po potrebi mogu djelovati autonomno, dakle, neovisno o djelovanju pilota. Primjerice, sustavi za nadzor leta, za polijetanje i slijetanje… Tijekom ratova u Nagorno-Karabahu u azerbajdžanskoj uporabi Bayraktar se proslavio kinetičkim djelovanjima, tj. preciznim udarima po pješaštvu, oklopništvu, različitim utvrđenim ili artiljerijskim položajima te ključnim infrastrukturnim objektima. To je ponovio u ukrajinskoj uporabi tijekom obrane od ruske agresije. Na popisu potencijalnog naoružanja su vođene bombe: MAM-C, MAM-L, BOZOK i MAM-L IIR (najdulji domet potonjeg sustava – 25 km), a može nositi i već spomenute FPV dronove te lutajuće streljivo (loitering munition) dometa do 100 km. Jednom bombom MAM, doduše školskom, bila je opremljena i jedna od letjelica na demonstraciji na Plesu. Najzanimljivija je oružna opcija još u razvoju: minijaturni krstareći projektil Kemankeş 1 dometa do 150 km. On bi uz snažne kinetičke udare učinio TB2 i puno otpornijim na djelovanje protivničke protuzračne obrane. Bayraktar za oružje ima spremne četiri podvjesne točke, a maksimalna nosivost korisnog tereta je 150 kg. Osnovica pogona hrvatskog TB2 je četverotaktni benzinski motor snage 100 KS, s trokrakom elisom, maksimalne brzine do 220 km/h. Krstareća brzina je 130 km/h.  Vizualno, na letjelicama se ističu duljina od 6,5 metara i raspon krila od 12 metara. Lako je vidljiva i kupola s elektrooptičkim izvidničko-nadzorno-ciljničkim sustavom. Nakon što je godinama ugrađivao strana rješenja, Baykar se nedavno okrenuo domaćem – ASELFLIR-500 tvrtke ASELSAN. Hrvatski Bayraktari među prvima su opremljenima tim sustavom. On uključuje infracrvenu (1280 x 1024) te dnevnu TV kameru (4096 x 2880) visoke rezolucije, kameru koja radi u kratkovalnom infracrvenom (SWIR) spektru visoke rezolucije (1280 x 1024), laserski označivač cilja i daljinomjer (domet do 35 km), laserski uređaj za praćenje i laserski pokazivač. Osim toga što je ključan za ISR i kinetičke borbene misije, kvalitetan elektrooptički sustav dolazi do izražaja i tijekom misija potpore civilnim institucijama. Albanski premijer Edi Rama nedavno je objavio snimku kamere Bayraktara s prikazom osobe osumnjičene za podmetanje požara. Podaci o najvećoj visini na kojoj TB2 može letjeti različiti su čak na internetskoj stranici tvrtke. Protežu se od 6700 do 7620 m. Ista je stvar s operativnom visinom leta: od 4900 do 5500 m, a u vanjskim izvorima zabilježene su i veće visine (6800 m). Komunikacijska veza s operaterom ostvaruje se na udaljenostima većim od 150 km, no taj se broj može i povećati pomoću drugih letjelica ili radiorelejnih čvorišta.

Zapovjednik NOS-a i buduće 125. borbeno-izvidničke eskadrile pukovnik Andrej Tijan rekao je da proces izražen kroz tzv. sveobuhvatan pristup ne jamči samo brzo uvođenje sustava u operativnu uporabu, nego i održivost njegove uporabe te održavanja

Daljinski upravljani avion

Vrijedi ponoviti: najbitnije kod novog sustava jest što on donosi nove sposobnosti za cijeli OSRH. Bayraktari su besposadne letjelice koje imaju svoju dokazanu razinu čisto borbene uporabe. Ali jako je bitno i što sa svojim ISR i komunikacijsko-informacijskim sustavima i mogućnostima predstavljaju platformu koja može pridonijeti umrežavanju cijelih postrojbi OSRH u višerodovskim i intergranskim operacijama. “Sustav se pokazao boljim od svih naših očekivanja. Pruža mnoge mogućnosti za vojnu uporabu, ali i za civilne zadaće“, rekao je pukovnik Tijan, ali i dodao da upravljanje Bayraktarom ima svoju razinu zahtjevnosti. “U jednom dijelu leta njime obvezno moraju upravljati dva pilota. Puno je raznih postavki i mogućnosti. Za razliku od dronova, Bayraktar je daljinski upravljani avion. Leti u kontroliranom zračnom prostoru, što znači da njime upravljamo kao svakim drugim avionom u kojem su ljudi. Jednako komuniciramo s kontrolom leta, nemamo zonu koja je rezervirana samo za nas nego sudjelujemo u zračnom prometu. U tom dijelu, razina obučenosti pilota ista je kao kod pilota koji sjede u zrakoplovima s posadom“, zaključio je časnik s oznakom 125. borbeno-izvidničke eskadrile na odori. Na njoj piše Ex alto spectamus et subito ferimus, što na latinskom otprilike znači Gledamo odozgo i odjednom udaramo.


“Impresivne operativne sposobnosti“

Na predstavljanju u vojarni “Pukovnik Marko Živković“ bili su potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane Ivan Anušić, načelnik Glavnog stožera Oružanih RH general-pukovnik Tihomir Kundid, veleposlanica Republike Turske u Republici Hrvatskoj Hayriye Nurdan Erpulat Altuntaş i pripadnici Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Ministar Anušić izrazio je zadovoljstvo prikazanom demonstracijom: “Danas smo imali prilike promatrati impresivne operativne sposobnosti Bayraktara koje su naši pripadnici koji su se obučavali u Turskoj imali prilike danas pokazati. Bayraktari imaju brojne mogućnosti djelovanja i mogu se koristiti ne samo za borbena djelovanja, već i u civilne svrhe za potragu i spašavanje”.

Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH general-pukovnik Tihomir Kundid rekao je: “Besposadni zrakoplovni sustavi više nisu samo potpora već su danas postali ključan element koji se odnosi na borbenu moć Oružanih snaga Republike Hrvatske. Hrvatska vojska počela je s opremanjem i razvojem novih sposobnosti, kako bi mogla djelovati sa sustavima strateške razine kao što su Bayraktari i sustavima kao što su FPV dronovi.”

Irena Rački


Tekst Domagoj Vlahović   foto Filip Klen