Pripreme za prihvat helikoptera Kiowa Warrior

Helikopteri OH-58D Kiowa Warrior uskoro bi trebali letjeti hrvatskim nebom. Prema sporazumu koji bi uskoro trebao biti potpisan, 16 helikoptera bit će ove godine, u tri navrata, izravno zračnim putem isporučeno u bazu “Zemunik”. Dolaze kao borbene platforme koje znatno povećavaju vatrenu moć oružanih snaga: ratnog zrakoplovstva, a posebice kopnene vojske jer se mogu koristiti u protuoklopnoj borbi

Amerikanci ih zovu lakom konjicom odnosno očima i ušima kopnene vojske. Riječ je o helikopterima OH-58D Kiowa Warrior koji bi uskoro trebali letjeti hrvatskim nebom. Brigadir Davor Tretinjak, načelnik Stožera 93. zrakoplovne baze “Zemunik”, ujedno zamjenik zapovjednika baze, čelnik je stručnog tima HRZ-a i PZO-a za njihovo uvođenje u operativnu uporabu. Nedavno je kao dio stručnog tima OSRH i MORH-a boravio u Alabami, SAD, gdje je imao priliku letjeti na tom helikopteru. Brigadir Tretinjak letio je upravo na hrvatskom helikopteru, odnosno jednom od dva ondje uskladištena i pripremljena za isporuku Oružanim snagama RH. “Prema sporazumu koji bi uskoro trebao biti potpisan, 16 helikoptera bit će isporučeno zračnim putem izravno u bazu ‘Zemunik’. Sve, naravno, ovisi o dinamici potpisivanja ugovora i dinamici obuke, ali to bi se trebalo dogoditi tijekom 2016. unutar ukupno tri isporuke,” objašnjava brigadir. Ističe da su helikopteri praktički novi, proizvedeni između 2010. i 2012., a u operativnu su uporabu uvedeni između 2012. i 2015. godine. “To su za nas iznimno dobre letjelice, jednostavne i jeftine za održavanje. Riječ je o letjelicama XXI. stoljeća pa ne zahtijevaju nikakvu žurnu nadogradnju. Dolaze kao borbene platforme koje znatno povećavaju vatrenu moć oružanih snaga: ratnog zrakoplovstva, a posebice kopnene vojske jer se mogu koristiti u protuoklopnoj borbi,” ističe. Kad je nastao, helikopter Kiowa bio je napravljen kao izviđački i služio je za navođenje ostalih borbenih letjelica i sredstava KoV-a. Daljnjim razvojem postaje Warrior, odnosno može djelovati sam – u stanju je identificirati, prepoznati i naći cilj, sam ga pogoditi i uništiti. “Jako je sličan helikopteru Bell-206B, ali puno robusniji i s nižim stajnim trapom, oklopljen je i njim sam upravljao bez problema. Ima puno opreme i umjesto ‘klasičnih analognih pokazivača’, Digital Cockpit (Glass Cockpit and Display control system) pa se može reći da zahtijeva visoke sposobnosti i operatera i pilota. Zbog toga na njemu lete dva pilota jer desni upravlja letjelicom i oružnim sustavima, a lijevi MMS-om i navođenjem na ciljeve,” prepričava svoja iskustva i dojmove brigadir Tretinjak te ponovno ističe važnost toga što će helikopteri doći u kompletu sa svim sustavima, sa svim senzorima, čak i s dijelom borbenog naoružanja. S helikoptera će biti skinute američke oznake i stavljene hrvatske, a vjerojatno će ostati mat crne boje jer su namijenjeni prije svega za noćno djelovanje. Kao dom novih helikoptera odabrana je 93. zrakoplovna baza jer od 1997. u uporabi ima Bell-206B Jet Ranger, a jedan od preduvjeta za letenje helikopterom OH-58D jest da piloti imaju upisanu preobuku za helikopter Bell-206B. Budući da u bazi postoje iskusni piloti, smanjuje se vrijeme i cijena obuke. Tako će obuka koja je planirana za 2016. i 2017. biti ubrzana, odnosno dva do tri mjeseca kraća. “U Zadar će prvo doći kompletan američki zrakoplovno-tehnički tim, tim probnih pilota i tim instruktora koji će održati kompletnu obuku za naš zrakoplovno-tehnički sastav i pilote sve do potpune borbene uporabe tog helikoptera. Obuka će trajati otprilike šest mjeseci za tehničare i pilote, s tim da su prvi na redu tehničari. Također, dolaze simulatori i pričuvni dijelovi, kao i sve potrebno za obuku, a kad tehničari završe preobuku stiže glavnina helikoptera i piloti nastavljaju preobuku,” objašnjava brigadir Tretinjak. Čim obuka završi, negdje u ljeto 2017., prvih osam pilota bit će potpuno borbeno osposobljeno te će se moći reći da je OSRH u stanju sam održavati sve sposobnosti helikoptera Kiowa Warrior.
Helikopteri će se koristiti za borbeno izviđanje, borbeno djelovanje i potporu kopnenim snagama u svim uvjetima, danju i noću. Kako kaže naš sugovornik, mogu se koristiti čak i u civilne svrhe, npr. za traganje ili nadzor granica, zatim u potpori obalne straže, kao i za još niz potpornih aktivnosti. “To je sredstvo kopnene vojske i u potpori kopnene vojske pa se također u budućnosti nadamo da će se integrirati s ostalim sustavima vatrene potpore. Ima mogućnost laserskog označivanja ciljeva i djelovanja po njima, što znači da može samostalno odraditi zadaću ili linkom poslati podatke nekim drugim snagama koje će djelovati na cilj.” Helikopter ima senzorsku kupolu, tzv. MMS (Mast Mounted Sight) sustav koji omogućuje projekciju okolice na Digital Cockpitu u svim vremenskim uvjetima, danju i noću, do udaljenosti od osam kilometara. Važno je istaknuti da je posebnim ugovorom predviđeno da će se svi sustavi, od MMS-a do konstrukcije motora te naoružanja, održavati u bazi “Zemunik”.

brigadir Davor Tretinjak-načelnik stožera 93. zb “Zemunik”

“Mogu reći da su američki partneri bili iznimno susretljivi i odgovarali na pitanja koja smo im uputili mjesec dana prije. To se odnosilo uglavnom na tehničke stvari, a oni su nam pripremili odgovore tako da smo na licu mjesta mogli dogovarati sve detalje,” opisuje nam na kraju brigadir Tretinjak te još jednom ponavlja kako je Kiowa za hrvatske uvjete idealan helikopter koji će naše snage bez ikakvih problema imati dugi niz godina. Naravno, dolazak novih helikoptera otvara vrata moguće suradnje s europskim partnerima jer još neke zemlje razmatraju nabavu tih letjelica. Kako dodaje, s obzirom na to da će u bazi u Zemuniku biti i simulatori, postoji mogućnost da pripadnici vojski europskih zemalja u Hrvatsku dolaze na obuku, a danas-sutra u bazi bi moglo biti uspostavljeno i, primjerice, međunarodno obučno središte. Što se tiče infrastrukture i proširenja, dinamičkim planom predviđeno je uređivanje hangara, ali novi helikopteri ne zahtijevaju nikakve posebne uvjete i sva će oprema, alati i pričuvni dijelovi stići s njima. Dok većih infrastrukturnih promjena nema, potrebno će biti povećanje broja djelatnika pa brigadir Tretinjak otkriva da se unutar sustava već pokrenulo generiranje snaga jer će na temelju postojeće biti napravljena nova eskadrila koja će imati puno veći sastav. Zrakoplovno-tehnički letački sastav Eskadrile oduševljen je i raduje se novim helikopterima jer je to konačno pravi izazov za svakog vojnog pilota.
Bojnik Krešimir Ražov, zapovjednik Eskadrile helikoptera Bell-206B Jet Ranger, objašnjava nam da se radi plan i preustroj s obzirom na buduće zadaće. Dolaskom helikoptera promijenit će se misija Eskadrile koja će postati borbena. Također, sam bi se naziv Eskadrile u budućnosti trebao uskladiti s misijom i dobiti pridjev “borbena”.

“Za te se buduće zadaće i misije pripremamo na postojećim platformama Bell-206B III koje su temeljna platforma i nužan preduvjet za letenje na helikopteru Kiowa Warrior. Sve taktičke zadaće i pripreme za letenje provodimo na ovom helikopteru, a to je izvrsna priprema za buduću obuku koju će provoditi američki tim,” naglašava bojnik Ražov.
Dodaje da je trenutačno glavni fokus na noćnom letenju uz pomoć naočala za noćno gledanje (NVG). U tome su dosad ostvarili respektabilan nalet te osposobili pilote i instruktore letenja za temeljno i napredno NVG letenje pa se stoga mogu učinkovitije usredotočiti na zahtjevnije taktike i procedure u borbenim uvjetima. Kad su u pitanju pripreme i oprema, Eskadrila je nedavno od SAD-a dobila dodatnu donaciju NVG-a, američki model prilagođen za vojno djelovanje i integriran s helikopterima koji će doći. Prilagođene su za tzv. ADSS (ANVIS Display Symbology System) koji u vidnom polju pilota projicira sve bitne instrumentalne podatke i parametre helikoptera. Pilotima to daje znatnu prednost koja je bitna u realnom vremenu i borbenim uvjetima.
“Mi piloti u Eskadrili helikoptera svjesni smo važnosti ovog trenutka u povećanju naših sposobnosti i one će biti određen skok u tehnološkom smislu i mogućnostima uporabe oružnih sustava u OSRH. Imajući u vidu da je u svim zadaćama presudan ljudski čimbenik, iznimno smo motivirani za ulaganje maksimalnog napora u što kvalitetnije stjecanje znanja i vještina kako bismo ih učinkovito prenijeli na naše mlade pilote u Eskadrili.

bojnik Krešimir Ražov-zapovjednik Eskadrile helikoptera Bell-206B

Tu se piloti zapravo nalaze u epicentru u kojem moramo biti u stanju precizno i učinkovito integrirati i sinkronizirati borbenu moć, gdje primjena sinkroniziranih vatri daje puno veći učinak nego ukupan zbroj pojedinačnih, dok istodobno prikupljanje i dijeljenje podataka u realnom vremenu skraćuje vrijeme donošenja odluke,” nastavlja bojnik Ražov. “Nakon obuke s američkim timom instruktora bit ćemo kompletno osposobljeni za borbeno djelovanje u svim uvjetima, i danju i noću, u raznim zadaćama i na poligonima širom Hrvatske. Platforma za nas neće biti velika promjena vezano uz tehnike pilotiranja i osnovne procedure. Važna je činjenica da nam dolazi vrlo sofisticirana oprema koja ima velike mogućnosti integriranog djelovanja i koju ćemo uvesti u operativnu uporabu naših Oružanih snaga,” zaključuje zapovjednik Eskadrile.


800 000 sati borbenih letova uz 90 posto ispravnosti
Dugogodišnje je iskustvo oružanih snaga SAD-a u uporabi tog helikoptera u Iraku i Afganistanu dokazalo da svoju ulogu ispunjava ne samo izvrsno, nego i povoljno, pa je tako tvrtka Bell 2013. godine objavila podatak o ukupno provedenih 800 000 sati borbenih letova helikoptera OH-58D s gotovo 90 % ispravnosti.  OH-58D Kiowa Warrior robustan je model helikoptera Bell-406 te nasljednik i visokomodificirana inačica OH-58A/C iz obitelji Kiowa koji je bio izrađen na platformi Bell-206. Nakon uvođenja u operativnu uporabu prošao je nekoliko modifikacija i to je prvi američki vojni helikopter opremljen Glass Cockpitom s indikatorima za praćenje i upozorenje o pokretnim ciljevima, prikazom termalne i noćne slike te ANVIS sustavom (Aviation Night Vision System). Riječ je o jednomotornom četverokrakom lakom izvidničkom borbenom helikopteru opremljenom naprednim ciljničkim sustavima s pomoću kojih može precizno locirati i selektirati ciljeve i djelovati svojim naoružanjem po njima ili pak proslijediti podatke integriranoj naoružanoj platformi, operativnom zapovjedništvu odnosno drugim letjelicama u području djelovanja. Srce sustava ciljnička je oprema smještena u senzorskoj kupoli (Mast Mounted Sight – MMS) iznad glavnog rotora helikoptera. Obuhvaća senzore za noćno i termalno skeniranje, teleoptičke senzore za snimanje pri smanjenom osvjetljenju, laserski sustav za određivanje udaljenosti i označivanje cilja te optički ciljnički sustav, što omogućuje djelovanje u svim vremenskim uvjetima danju i noću. Helikopter je najčešće naoružan strojnicom 12,7 mm dometa 2 km, nevođenim raketnim zrnima 70 mm (Hydra) dometa od šest do devet kilometara, modularnim protuoklopnim raketnim sustavom (Hellfire) dometa osam kilometara i raketama zrak-zrak (Stinger) dometa pet kilometara. Što se tiče zaštite, opremljen je ojačanom oplatom te oklopljenim sjedalima za pilote. Opremljen je i elektroničkim protumjerama kao što su infracrveno ometanje te upozorenjem na neprijateljska radarska skeniranja i laserske zahvate.
Osnovna je namjena helikoptera izviđanje i napad. U borbenim se uvjetima koristi za protuoklopno djelovanje, blisku zračnu potporu i vrlo blisku zračnu potporu, pratnju i zaštitu konvoja, korekciju i navođenje topničke precizne paljbe te borbu u urbanim područjima. Helikopter OH-58D Kiowa Warrior koristeći velike manevarske sposobnosti, sveobuhvatan elektrooptički senzor, napredne komunikacijske sustave i veliku vatrenu moć, može izvršavati zadaće na cijelom teritoriju Republike Hrvatske, danju i noću, u složenim meteorološkim uvjetima, ali i u operacijama potpore miru kao potpora, pratnja i zaštita snaga iz zraka.


Petra Kostanjšak
Foto: P. Kostanjšak, US Army