Zrakoplovstvo je tehnički najnaprednija i najsloženija grana i sastavnica oružanih snaga, a oni koji provode…
Nabavom nove tehnike HRZ i PZO još snažniji u zračnom prostoru…
Od male jezgre hrabrih domoljuba razvili smo ratno zrakoplovstvo koje je tijekom ratnih godina čuvalo i očuvalo hrvatsko nebo. Vjerujem da ćemo u budućnosti, nabavom nove tehnike – u prvom redu borbenih zrakoplova – i općenitim prelaskom na zapadnu tehnologiju, biti još snažniji jamac sigurnosti i suvereniteta u zračnom prostoru…

Dvadeset peta obljetnica ustrojavanja grane konkretan je povod razgovoru sa zapovjednikom HRZ-a i PZO-a brigadnim generalom Miroslavom Kovačem. Kao pilot helikoptera u Domovinskom ratu, mjerodavan je svjedok prvih godina našeg zrakoplovstva, a vrlo upečatljivo zvuči podatak da je u jednoj ratnoj godini imao gotovo 400 sati leta u operativnim zadaćama. Međutim, razgovor je u najvećem dijelu bio posvećen sadašnjosti i budućnosti grane u kojoj su u tijeku ili tek predstoje neki iznimno važni projekti opremanja i modernizacije te razvoj novih sposobnosti…
Je li priča o 1991. godini i ustrojavanju tehnički tako složene grane u ratnim uvjetima jedinstvena u svijetu?
Svaki je slučaj manje-više jedinstven. Na samom početku Domovinskog rata zrakoplovstvo smo stvarali gotovo ni iz čega. Raspolagali smo sportskim i školskim zrakoplovima na koje smo sami ugrađivali oružne sustave… improvizirali smo u svemu. Tek nakon dolaska borbenih aviona MiG-21 i borbenih helikoptera Mi-24 postali smo zrakoplovstvo koje je sposobno izvršavati sve borbene zadaće. Ne smijemo zaboraviti nemjerljiv doprinos pilota i zrakoplovnih tehničara aeroklubova te onih koji su napustili tadašnju JNA. Tad se još jednom pokazao duh zajedništva, domoljublje i odlučnost u obrani Republike Hrvatske. Drugim riječima, od male jezgre hrabrih domoljuba razvili smo ratno zrakoplovstvo koje je tijekom ratnih godina čuvalo i očuvalo hrvatsko nebo. Vjerujem da ćemo u budućnosti, nabavom nove tehnike – u prvom redu borbenih zrakoplova – i općenitim prelaskom na zapadnu tehnologiju biti još snažniji jamac sigurnosti i suvereniteta u zračnom prostoru.
Upravo zato i ovom prilikom odajem posebnu počast i zahvaljujem svima koji su u proteklih 25 godina pridonijeli stasanju ratnog zrakoplovstva, umirovljenim i djelatnim pripadnicima, a najviše onima koji su za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračnu obranu dali svoje živote.
Na koje ste ratne operacije HRZ-a i PZO-a najponosniji?
Svu svoju moć prvi smo put pokazali u vojno-redarstvenoj operaciji Bljesak, dok je kruna bila VRO Oluja. Ipak, ne smijemo zaboraviti prva djelovanja Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek avionom An-2 na Vukovarskom bojištu te akcije Samostalnog zrakoplovnog voda Split letjelicom jednakog tipa u dalmatinskom zaleđu. Jedno od prvih borbenih djelovanja avionima MiG-21 bilo je na Dubrovačkom bojištu, slijede operacije Južni potez, Maslenica, Maestral, Ljeto 95… Sjećam se tadašnjih svjedočenja pripadnika naših kopnenih postrojbi o tome koliko im je samo značilo kad je avion s hrvatskim oznakama preletio iznad njihovih položaja… Znali su da smo tu da bismo neutralizirali upravo one točke iz kojih je neprijatelj najjače djelovao.
Pečat poslijeratnom djelovanju grane dale su međunarodne operacije i misije. Koliko su one značajne?
U KFOR-u smo od 2009. godine, u rotacijama s po dvadesetak pripadnika i dvama helikopterima, a sudjelujemo i u Zapovjedništvu te misije. Suradnjom sa zrakoplovstvima savezničkih i partnerskih zemalja, kroz zadaće i vježbe, stekli smo dragocjeno iskustvo međunarodnih operacija i podignuli stupanj interoperabilnosti u standardnim postupcima koje propisuju NATO-ove doktrine. Bez obzira na vrstu zadaće, uvjete i stupanj pripravnosti, naši su pripadnici uvijek bili spremni djelovati. Rekao bih da smo zahvaljujući našem znanju, zalaganju i zrakoplovnoj tehnici iznimno cijenjeni i prepoznati u tom okruženju. Štoviše, mislim da smo najčešće prvi izbor za najvažnije zadaće transporta.
S druge strane, u Afganistan su prvo upućivani pojedini pripadnici grane, a zrakoplovni timovi za obuku tek od 2010. godine. Ti su timovi uspješno obučili više od 400 afganistanskih pilota i tehničara. Ta nam je zadaća donijela i snažnije uvezivanje sa saveznicima, posebno iz SAD-a, Češke i Mađarske. Dio te suradnje ogleda se i u ustrojavanju Međunarodnog zrakoplovnog obučnog središta. Uz zajednički rad sa saveznicima, u okviru Pametne obrane, učimo jedni od drugih i podižemo razinu sposobnosti.
Može li se spomenuto Središte još razviti?
Ujesen prošle godine potpisan je međunarodni sporazum kojim su Hrvatska, Češka, Mađarska i Slovačka ustrojile Središte i Direkciju u češkom Vyškovu. Središte još nije NATO-ovo tijelo, ali je u procesu da to postane. Dokaz je ozbiljnosti samog projekta i izrada kataloga sposobnosti svake zemlje s kojima može sudjelovati u obučnim procesima. U Zemuniku smo se dokazali i obukom pripadnika Omanskog kraljevskog zrakoplovstva, a trenutačno se školuje njihov treći naraštaj. Zbog dokazane kvalitete i rokova provedbe obučnog procesa, iz Omana je već stigao zahtjev za školovanje sljedećeg, četvrtog naraštaja. Interes za sličnu obuku u Hrvatskoj pokazuju i neke zemlje iz jugozapadne Azije, pa i Europe.
Uvezanost HRZ-a i PZO-a s NATO-om je permanentna?
Mislim da smo tim zadovoljni i mi i NATO. Kroz NATINAMDS, NATO-ov integrirani sustav protuzračne i proturaketne obrane, povezani smo sa Združenim zračnim operativnim središtem NATO-a u španjolskom Torrejónu 24 sata dnevno, 365 dana u godini. Dosadašnje intervencije presretanja civilnih zrakoplova provedene su uspješno i pokazale su iznimnu učinkovitost našeg dežurnog borbenog dvojca i Središta za nadzor zračnog prostora HRZ-a i PZO-a. Ne smijemo zaboraviti niti pripadnike HRZ-a i PZO-a koji svoje dužnosti obnašaju u zapovjedništvima NATO-a te time aktivno sudjeluju u procesima i aktivnostima koji se izravno tiču zadaća Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane.
Eskadrila borbenih aviona u zadnje je vrijeme intenzivirala aktivnosti?
Javnost je upoznata s činjenicom da su borbeni avioni nedavno remontirani, ali stari su i ne možemo očekivati da će u budućnosti biti u jednakoj “formi” kao novi. Međutim, želim naglasiti da je rezultat pojačanog angažmana naših zrakoplovnih tehničara vrlo visok stupanj ispravnosti flote aviona MiG-21, koji zadovoljava sve standarde NATO saveza. Upravo zbog visokog stupnja ispravnosti borbenih aviona uspjeli smo podignuti razinu osposobljenosti i uvježbanosti posada te, nakon duljeg vremena, osposobiti nove borbene pilote. Iznimno sam ponosan što su s njima radili obučavatelji koji su se školovali isključivo u Republici Hrvatskoj. Nadalje, ove smo godine osposobili i dva probna pilota te uspješno proveli obuku i vježbu bojnog gađanja ciljeva u zraku. Održavanjem dostatne razine ispravnosti zrakoplova te povećanjem intenziteta letenja, steći ćemo uvjete za provedbu 24-satnog dežurstva u sustavu nadzora i zaštite zračnog prostora.
Nabava nove vrste borbenih aviona neizbježno je pitanje. HRZ i PZO ne donosi odluku, ali kako utječe na nju?
Pripadnici HRZ-a i PZO-a, kao kompetentni stručnjaci, dali su velik doprinos timu koji je krajem 2015. godine izradio Studiju razvoja i sposobnosti zaštite zračnog prostora RH višenamjenskim borbenim avionima. Iako je bilo govora da će se odluka donijeti do kraja 2016. godine, smatram da u nekim stvarima ne treba žuriti. Konkretno, prilikom donošenja tako velike odluke, slobodno mogu reći sudbonosne za HRZ i PZO, potreban je studiozan, a ne ishitren pristup. Iako resursi postojećih aviona istječu relativno brzo, 2024. godine, vrijeme je još uvijek na našoj strani, vremena za kvalitetnu i argumentiranu odluku još uvijek ima. S druge strane, potreban je i konsenzus na najvišoj državnoj razini, ali i na razini javnog mijenja. Smatram da je zadržavanje komponente borbenih aviona iznimno bitno. Kad se jednom izgubi ta sposobnost, više se nikad neće vratiti… ili iznimno teško… u prvom redu zbog kadra koji će napustiti sustav i nemogućnosti da ga u nekom realnom vremenu zamijeni novi. Konačno, uvjeren sam da nas i naši partneri i saveznici cijene, među ostalim, i po tome koliko smo sposobni i jaki.
Što projekt nabave helikoptera Kiowa Warrior donosi grani?
Puno više od samih helikoptera. Prvo, OH-58D vraćaju nam sposobnosti borbenog helikopterskog djelovanja koje su izgubljene stavljanjem izvan operativne uporabe helikoptera Mi-24. Drugo, širi se opseg zadaća grane, prije svega mogućnost potpore kopnenim snagama i snagama za specijalne operacije. Treće, to je helikopter zapadnog tipa, njegovim uvođenjem povećat ćemo stupanj interoperabilnosti sa saveznicima. I, na koncu, uvođenje nove tehnike sa sobom donosi novi polet i novi profesionalni motiv za svladavanje novih izazova, i pilotima i zrakoplovno-tehničkom osoblju.
Kakva je trenutačna situacija s Kiowama?
U kolovozu ove godine dopremljeno je pet letjelica i tri trenažera, a preostalih jedanaest stiže tijekom prosinca. Prilagodili smo ustroj 93. zrakoplovne baze, prilagodili i proširili tamošnju Eskadrilu helikoptera, obučili dodatne ljude za rad na helikopterima Bell 206B kako bi imali lakši prelazak na Kiowe. Zasad nismo pokrenuli posebne obučne procese za Kiowe, očekujemo da američka strana potpiše ugovore s kontraktorima koji će provoditi samu obuku. Prema zadnjim informacijama, obuka bi trebala početi vrlo brzo. Mi smo spremni, bili smo spremni i u kolovozu. Inicijalne sposobnosti dosegnut ćemo do kraja srpnja iduće godine, s određenim brojem pilota izvršit ćemo kompletnu obuku za djelovanje tim helikopterima u svim uvjetima te uz uporabu njihovih oružnih sustava. Nove sposobnosti planiramo prikazati u zadnjem tromjesečju 2017. godine na vojnoj vježbi s bojnim gađanjem.
Višenamjenski helikopteri Mi-171Sh su pred remontom?
Dakle, 9. studenog doneseno je na sjednici Odbora za obranu Hrvatskog sabora pozitivno mišljenje o remontu deset helikoptera. Slijedi postupak javne nabave i ugovaranja remonta. Sam proces nabave usluge remonta traje od tri do šest mjeseci. Ono što je sigurno je da će remont provoditi tvrtke koje je certificirao proizvođač. Očekujem izlazak prvih dvaju helikoptera s remonta najkasnije do rujna 2017., a zatim svaka dva mjeseca po još dva.
DPR spominje opremanje avionom za taktički zračni prijevoz i padobransku obuku do kraja 2020. Što je s tim projektom?
Prije svega napominjem da je taj proces isključivo u nadležnosti stručnih službi Ministarstva obrane. Znam da je bilo zainteresiranih strana i nekoliko ponuda za opremanje HRZ-a i PZO-a avionom navedenih karakteristika. Raspravljali smo o njima, no nismo precizno definirali koji bi to mogao biti avion i treba li nam sad. Mislim da nije dobro istodobno se posvetiti nabavi borbenih aviona, borbenih helikoptera, zapadnih transportnih helikoptera, transportnih aviona… Trebamo odrediti prioritete. Za mene je to nabava borbenog zrakoplova.
U DPR-u su i modernizacija radarskog sustava FPS-117 i opremanje bitnicom PZO sustava srednjeg dometa do kraja 2024. godine…
Modernizacija radara podrazumijeva zamjenu postojeće konfiguracije iz informatičkog paketa koji je kupljen s radarima novijom konfiguracijom Block III. Konačni je cilj dobivanje više podataka o zrakoplovu u dohvatu radara, ne samo o njegovoj poziciji i smjeru, nego i o tipu itd. Što se tiče PZO sustava, i tu će se morati donijeti odluka na razini države. Mislim da bi takav sustav znatno ojačao granu i dao novu dimenziju obrani hrvatskog zračnog prostora.
Kakva je suradnja sa Zrakoplovno-tehničkim centrom?
Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC) pouzdan je partner Hrvatskog ratnog zrakoplovstva već niz godina te je zaslužan za održavanje svih letjelica kojima trenutačno raspolažemo. Od postojeća tri stupnja održavanja zrakoplovne tehnike, prva dva provode se kapacitetima HRZ-a i PZO-a, a za treći se oslanjamo upravo na ZTC i tu nemamo primjedbi. Mislim da će se tako i nastaviti, pa i zahvaljujući jačanju njihovih vlastitih sposobnosti.
Kraj stajanke 91. zrakoplovne baze završava se novi objekt?
Na prostoru vojarne “Pukovnik Marko Živković” ustupljen je dio zemljišta za potrebe izgradnje novog terminala Međunarodne zračne luke Zagreb. Zauzvrat je MZLZ izgradio novi suvremeni objekt za smještaj posada i zrakoplova za dežurni borbeni dvojac. U objekt, izgrađen po najvišim svjetskim standardima, uloženo je više od 30 milijuna kuna i uskoro će biti u operativnoj uporabi.
Spomenuli ste privlačenje kadrova. Kakav je trenutačno interes mladih za poziv vojnog pilota?
Unatrag šest-sedam godina imali smo stagnaciju odaziva, ali sad ponovno bilježimo dvoznamenkast broj kadeta u naraštaju. Uočili smo potrebu provođenja predselekcije već nakon završenog trećeg razreda srednje škole, što podrazumijeva liječnički pregled u Zavodu za zrakoplovnu medicinu i selekcijsko letenje u Središtu za obuku “Rudolf Perešin” u Zemuniku. Intenzivno se radi na promjeni termina predselekcije jer smatramo da bi tako svi zainteresirani za poziv vojnog pilota na vrijeme mogli provjeriti svoje sposobnosti te se pripremiti za upis na studij Aeronautike – vojni pilot. Siguran sam da i naša nazočnost na raznim manifestacijama, aeromitinzima, kroz promociju vojnog poziva među srednjoškolcima, pridonosi popularizaciji pilotskog poziva.
S druge strane, ministar obrane donio je u rujnu ove godine odluku o uvođenju novog modela provođenja praktične nastave u postrojbama Oružanih snaga RH za učenike srednjih tehničkih škola. Za HRZ i PZO upravo je to baza iz koje dolazi novi naraštaj zrakoplovnih tehničara. Praksa će se, po novom modelu, provoditi u 91. i 93. zrakoplovnoj bazi. Time stječemo mogućnost “odgajanja” zrakoplovno-tehničkog kadra potrebnog za specifične poslove i zadaće Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Nadalje, stječemo uvid u raspoloživost takvog kadra na tržištu rada i, u konačnici, kreira se plan prijma u skladu s raspoloživošću radnih mjesta u postrojbama HRZ-a i PZO-a.
Uspjesi naše akrogrupe “Krila Oluje” na domaćoj i međunarodnoj zrakoplovnoj sceni te nabava helikoptera Kiowa Warrior nedvojbeno u tome imaju i dodatne – opravdane zasluge.
Uoči 25. obljetnice postojanja i djelovanja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane želim zahvaliti svima koji su pridonijeli uspjesima, razvoju i jačanju naše grane. Poseban pijetet odajem poginulim i preminulim zrakoplovcima. Zauvijek su ostavili trag u srcima zrakoplovaca i u povjesnici naše grane. Svima koji su u proteklih 25 godina dio svojeg profesionalnog života darovali Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu i protuzračnoj obrani, u ratu i u miru, svima koji već 25 godina čuvaju hrvatsko nebo, čestitam na uspjesima i postignućima. Unatrag šest-sedam godina imali smo stagnaciju odaziva, no sad ponovno bilježimo dvoznamenkast broj kadeta u naraštaju.
Inicijalne sposobnosti dosegnut ćemo do kraja srpnja iduće godine, s određenim brojem pilota izvršit ćemo kompletnu obuku za djelovanje helikopterima Kiowa u svim uvjetima te uz uporabu njihovih oružnih sustava. Nove sposobnosti planiramo prikazati u zadnjem tromjesečju 2017. godine na vojnoj vježbi s bojnim gađanjem.
Iako resursi postojećih aviona istječu relativno brzo, 2024. godine, vrijeme je još uvijek na našoj strani, vremena za kvalitetnu i argumentiranu odluku još uvijek ima. S druge strane, potreban je i konsenzus na najvišoj državnoj razini, ali i na razini javnog mijenja. Smatram da je zadržavanje komponente borbenih aviona iznimno bitno.
Kroz NATINAMDS, NATO-ov integrirani sustav protuzračne i proturaketne obrane, povezani smo sa Združenim zračnim operativnim središtem NATO-a u španjolskom Torrejónu 24 sata dnevno, 365 dana u godini. Dosadašnje intervencije presretanja civilnih zrakoplova provedene su uspješno i pokazale su iznimnu učinkovitost našeg dežurnog borbenog dvojca i Središta za nadzor zračnog prostora HRZ-a i PZO-a.
Jedno od prvih borbenih djelovanja avionima MiG-21 bilo je na Dubrovačkom bojištu, slijede operacije Južni potez, Maslenica, Maestral, Ljeto 95… Sjećam se tadašnjih svjedočenja pripadnika naših kopnenih postrojbi o tome koliko im je samo značilo kad je avion s hrvatskim oznakama preletio iznad njihovih položaja… Znali su da smo tu da bismo neutralizirali upravo one točke iz kojih je neprijatelj najjače djelovao.
Domagoj Vlahović, Snimio Tomislav Brandt