Američka kopnena vojska (US Army) objavila je 17. ožujka da je krajem veljače i početkom…
F-35 na istoku Azije

Singapursko ratno zrakoplovstvo (RSAF) i Agencija za obrambenu znanost i tehnologiju (DSTA) označili su višenamjenske borbene avione F-35 Lightning II kao nasljednike svoje aktualne flote F-16. Fighting Falconi morat će u mirovinu brzo nakon 2030. godine. Dvije su institucije odluku donijele nakon petogodišnje evaluacije, a temeljem nje zaključeno je da će se prvo kupiti manji broj F-35 i provesti daljnja ispitivanja prije no što se donese odluka o cijeloj novoj floti. Ministarstvo obrane Singapura u idućoj će fazi pregovarati s relevantnim stranama u SAD-u vezano uz detalje posla. Vijest je objavljena 18. siječnja, ali portal defense-aerospace, koji ju je prenio, u uredničkom je komentaru naglasio da je odluka bila očekivana. No, istodobno je izrazio sumnju prema singapurskoj namjeri o letu prije kupnje i postavio pitanje hoće li Pentagon pristati na takve uvjete, koliko će testni avioni onda stajati i u kojoj će mjeri otkrivati klasificirane podatke vezane uz F-35 strani koja ih možda i neće kupovati.
Nekoliko dana prije toga, japanska Agencija za nabavu, tehnologiju i logistiku potvrdila je da avioni budućih serija F-35 koje će nabavljati za svoje oružane snage neće biti sklapani u domaćim tvornicama. Prva serija od 42 Lightninga proći će postupak završnog sastavljanja i provjere (Final Assembly and Checkout – FACO), u tvornici u Mitsubishijevu vlasništvu u Nagoyi. No, s budućih 105 neće biti tako, a glavni je razlog to što je jeftinije uvesti gotov avion iz SAD-a nego transferirati tehnologiju i proizvoditi ga u Japanu. Jane’s je još u ožujku 2018. objavio da je japanski avion skuplji 33 milijuna dolara od američkog. Japanska će se industrija ubuduće koncentrirati na održavanje, popravak, nadogradnju i remont F-35.
Domagoj VLAHOVIĆ