Ruska novinska agencija TASS 12. je travnja objavila da su joj domaći vojni i industrijski…
ASDA 2025 – Međunarodna ekspanzija
Jadranska vojna i zrakoplovna izložba i konferencija od izložbe koja je bila više lokalnog ili regionalnog karaktera postala je međunarodni događaj u punom smislu riječi
Nakon šest izdanja u Splitu i jednog u Zadru, ASDA je ove godine prvi put došla u hrvatski glavni grad. Treba istaknuti da su dva grada u Dalmaciji bili uspješni organizatori. To, uostalom, pokazuje činjenica da je Jadranska vojna i zrakoplovna izložba i konferencija od prvog izdanja 2011. godine uspješno prošla vrijeme kad zemlje i nisu previše ulagale u obranu. Prošla je i godina pandemije, te se održala i u kontekstu po kojem Hrvatska i okolne zemlje nisu veliko tržište za renomirane svjetske tvrtke vojne industrije. “Organizacija ovakve međunarodne izložbe zahtijeva puno posla. I zato želim zahvaliti brojnim institucijama koje su uložile izniman trud kako bi se ovaj događaj održao. Prije svega Ministarstvu obrane RH na ključnoj, entuzijastičnoj i kontinuiranoj potpori“, rekao je direktor TNT Productionsa Justin Webb 8. travnja na otvorenju trodnevne izložbe.
Novo vrijeme, koje je nažalost puno nesigurnije, dovelo je i do novih okolnosti. Obrambena (ili vojna) industrija opet je u fokusu, zemlje povećavaju obrambene proračune i ulažu u modernizaciju svojih oružanih snaga. Sukladno tome, ali i kvalitetnoj suradnji američke tvrtke TNT Productions te Ministarstva obrane RH i pokroviteljstvu Vlade RH, ASDA je od izložbe koja je bila više lokalnog ili regionalnog karaktera postala međunarodni događaj u punom smislu riječi. To ne znači da je hrvatska vojna industrija oslabila. Naprotiv, ona napreduje. No interes stranaca za benefite koje im donosi ASDA se povećava. Ne odnosi se to samo na zemlje iz kojih dolaze tvrtke-izlagači, nego i na zemlje koje šalju svoja službena vojna i politička izaslanstva. Ove godine bilo ih je dvadesetak iz različitih dijelova svijeta.
Obrana je top-tema
Sva izaslanstva koja posjete ASDA-i imaju priliku vidjeti neki zanimljiv proizvod, pa možda i dogovoriti potencijalni posao. Jer sajam je primarno poslovni događaj (business-to-business), namijenjen najviše za predstavnike vlada i obrambene industrije. Tako da je na marginama ASDA-e predviđen velik broj međusobnih sastanaka različitih izaslanstava te s predstavnicima tvrtki. Isto tako, i tvrtke imaju priliku razgovarati i pregovarati o mogućnostima suradnje.
Sve to značajno je zbog pristupa u kojem članice NATO-a i Europske unije žele provesti što bolju i bržu modernizaciju svojih oružanih snaga, a najbrži i najpovoljniji put za to je međunarodna suradnja koja uključuje i industrijske te akademske institucije. “Obrambena industrija danas postaje top-tema. Unazad dvije ili tri godine Europa i svijet počeli su promišljati o sigurnosti i o pripremi za eventualne ugroze koje u ovom trenutku prijete. Tako ćemo ovdje vidjeti i nove tehnologije, nova naoružanja, a vidjet ćemo i ono što Hrvatska vojska ima kao i opremu koja će tek biti u arsenalu Oružanih snaga RH”, rekao je ministar obrane Ivan Anušić na otvorenju izložbe.
Napredak ASDA-e dokazuje upravo jedan oružni sustav koji će biti nabavljen za OSRH: na vanjskom izložbenom prostoru tvrtka KNDS Deutschland pokazala je demonstracijski tenk Leopard 2A8. Znamo da je riječ o jednom od najmodernijih tenkova današnjice i njime bi se trebale opremiti Oružane snage RH. Riječ je o sustavu koji tek treba ući u serijsku proizvodnju, i zato nije baš puno viđen po izložbama, pa čak ni u KNDS-ovim medijskim objavama. Dakle, ASDA i Zagreb među prvim su lokacijama s javno izloženim demonstracijskim Leopardom 2A8, i takva odluka KNDS-a svojevrsno je priznanje za izložbu.
Tvrtke vjerne od samih početaka
Inače, u Zagrebu se predstavilo 236 izlagača iz 28 zemalja (188 stranih i 48 hrvatskih izlagača). Zanimljivo je te brojeve usporediti s prvom ASDA-om održanom 2011.: tada je bilo 138 izlagača iz 23 zemlje (84 stranih i 54 hrvatskih). To jasno dokazuje prethodnu tezu o međunarodnoj afirmaciji priredbe. Imena na ovogodišnjoj listi zaista su impresivna: uz spomenuti KNDS, iz Njemačke je stigao i Rheinmetall, iz Francuske Dassault i Thales, paneuropski MBDA, iz Izraela Rafael i Israeli Aerospace Industries, norveški Kongsberg, poljski WB Group, finska Patria, američki Lockheed Martin i L3Harris. Ove su se godine posebno potrudile turske tvrtke. Njihova brzorastuća vojna industrija predstavila se kroz Aselsan, Baykar, MKE i druge. Naravno, hrvatska industrija bila je predstavljena kroz svjetski ugledne HS Produkt, Dok-ing i Šestan-Busch, ali bilo je i drugih hrvatskih izlagača koji su itekako zapaženi na svjetskom tržištu. “Hrvatska intenzivno radi na razvoju svoje obrambene industrije, a sa svojim saveznicima dogovara daljnju suradnju kako bismo unaprijedili našu i njihovu obrambenu industriju”, rekao je ministar Anušić istaknuvši kako je ove godine Hrvatska dosegnula 2 % ukupnog iznosa BDP-a za obranu i nastavlja u tom smjeru dalje. “Do 2027. planiramo dosegnuti 2,5 %, a do 2030. godine 3,0 % ukupnog iznosa za obranu”, rekao je. Neke od tvrtki ostale su vjerne ASDA-i od samih početaka, na svih osam izložbi. “Posebno zahvaljujem tvrtkama i izlagačima koji su s nama već po tko zna koji put. Vaša je potpora neprocjenjiva. Bez svih vas ovaj događaj ne bi bio moguć. Od srca vam zahvaljujem”, rekao je Justin Webb.
Vanjska izložba – najbolja dosad
Vratimo se Zagrebu i početku priče. Kao najveća dvorana u Hrvatskoj, Arena je dobro poduprijela ekspanziju ASDA-e. Doduše, unutarnji izložbeni prostor nije se činio baš puno bogatijim po broju izložaka u usporedbi s proteklim izdanjima, no štandovi su bili veći i bolje dizajnirani. Sve je bilo nekako prohodnije i preglednije, time i jednostavnije za razgledavanje. A vjerujte, za to vam je trebalo više sati. Ipak, najveća je prednost Arene vanjski izložbeni prostor. Jasno je da su neki proizvodi vojne industrije veliki i masivni te ih nije lako smjestiti u dvoranu. Zato je bilo izvrsno što je izvan same Arene bilo puno mjesta za već spomenuti Leopard 2A8, ali i druge sustave. I na tom vanjskom prostoru predstavile su se dvije vojske: hrvatska i američka. Saveznici iz SAD-a izložili su jedan od svojih samohodnih višecijevnih lansera na kotačima HIMARS, sustav kakav nabavlja Republika Hrvatska. Posjetitelji su mogli razgledati još jedan raketni sustav – M270 MLRS, kao i oklopno vozilo na kotačima Stryker, haubicu M777 i još neka oružja. OSRH je pokazao samohodnu haubicu PzH 2000, oklopna vozila Patria, vozila MRAP i Bradley… Na vanjskom dijelu bili su i promidžbeni šatori OSRH u kojima su se hrvatski građani mogli upoznati s našom vojskom, pa i s tim kako bi mogli postati njezini pripadnici. Na baš svim lokacijama vanjske izložbe bili su vojnici ili drugi stručnjaci koji su objašnjavali uporabu i funkcioniranje svih tih sustava. Lako je pretpostaviti da je za hrvatsko građanstvo za koje je sajam bio otvoren zadnjeg dana, 10. travnja, upravo vanjski prostor bio najatraktivniji. Ukratko, kategorički se može utvrditi da je ovogodišnja vanjska izložba dosad bila najbolja na ASDA-i. Time se i ASDA priključila trendu koji postavljaju najveći vojni sajmovi na svijetu – vanjski prostor bitan je koliko i unutarnji.
Tekst: Domagoj Vlahović; Foto: Josip Kopi, Filip Klen