Izvor: Ukroboronprom Ukrajinska obrambena tvrtka razvila je novo Phantom-2 teško besposadno taktičko višenamjensko vozilo s…
Bradley donosi sasvim novo iskustvo
Ekipa Hrvatskog vojnika posjetila je kod Slavonskog Broda pripadnike OSRH, mehaničare koji prolaze obuku za održavanje borbenih vozila pješaštva M2A2 ODS na razini postrojbe
Projekt Bradley uveo je neke pozitivne promjene i na Kindrovo, tvornički poligon tvrtke Đuro Đaković. Među postrojenjima smještenim nedaleko od Slavonskog Broda i odnedavno su potpuno obnovljena i uređena baraka s učionicama, te također obnovljen mali hangar – radionica. Ta dva objekta, baš kao i pista uz koju se nalaze, te jedna nadstrešnica za smještaj različitih vojnih vozila, poprište su procesa vrlo bitnog za OSRH: obuke za tehničko osoblje, tj. mehaničara OSRH za održavanje vozila Bradley. Dio obuke održava se i u samom sjedištu tvrtke, istodobno s obnovom (refurbishment) ukupno 62 vozila koja će biti u operativnoj uporabi u OSRH (opširnije v. tekst Bradley – novi oklop Hrvatske vojske, HV br. 719).
Svečana primopredaja prvih četiriju Bradleyja Hrvatskoj vojsci u Našicama (opširnije v. tekst Veća borbena moć Sokolova, HV br. 726) bila je održana deset dana prije dolaska naše ekipe na Kindrovo. Međutim, obuka mehaničara počela je nešto prije, prvi ciklus bio je održan od 30. listopada do 20. prosinca 2024. Obišli smo pripadnike koji se obučavaju kroz drugi ciklus, od 7. siječnja do 5. ožujka 2025., dakle 42 radna dana i ukupno osam tjedana. Službeni je naziv obuke Field Level Maintenance New Equipment Training (FLMNET) i obuhvaća temeljno održavanje Bradleyja na razini postrojbe, terensko i stacionarno.
Dominacija u prostoru
Obuku uz potporu tvrtke Đuro Đaković provode certificirani instruktori tvrtke BAE Systems Inc., američke podružnice konglomerata čije je sjedište u Ujedinjenoj Kraljevini. Među polaznicima su mehaničari iz 1. oklopno-mehanizirane bojne Sokolovi Gardijske oklopno-mehanizirane brigade (GOMBR) Hrvatske kopnene vojske (HKoV), postrojbe koja će imati Bradleyje u operativnoj uporabi. S njima su i kolege iz 2. mehanizirane bojne Pume GOMBR-a: brigada želi imati što veći broj tehničara obučenih za Bradley. Na kraju, tu su i pripadnici Remontnog zavoda (RZ) Zapovjedništva za potporu (ZzP). FLMNET je zapravo početak njihove obuke, jer bi RZ trebao dobiti sposobnosti i viših razina održavanja Bradleyja, naravno, uz suradnju s Amerikancima i Đurom Đakovićem. Trenutačno je predviđena obuka 48 pripadnika OSRH kroz četiri ciklusa dok se na poligonu “Gašinci“ kod Đakova i u vojarni “132. brigade HV“ u Našicama odvija obuka posada Bradleyja.
Polaznike i instruktore FLMNET-a našli smo u radionici na Kindrovu. Svi nose mehaničarske kombinezone, kacige i zaštitne naočale. Kad smo ušli, Bradley M2A2 ODS (Operation Desert Storm) odmah nam je upao u oči. Riječ je o jednom od primjeraka koji se nalaze u fazi završnih testiranja prije službene predaje Sokolovima. Hangar je dovoljno velik, no borbeno vozilo pješaštva visoko je čak tri metra i dominira cijelim prostorom. Iza njega je još viša i šira pomična dizalica. Ispred vozila je motor izvađen upravo tom dizalicom: Cummins VTA 903-VT. Tih dana, obuka je bila koncentrirana baš na taj sklop od šest stotina konjskih snaga, kao i na sustave transmisije koji zajedno jamče dovoljnu pokretljivost vozila čija borbena masa prelazi 32 tone. Prije Kindrova, polaznici su već bili i u postrojenjima Đure Đakovića u kojima se vrši obnova Bradleyja. Kako se vozila ondje praktički potpuno rastavljaju, to je i izvrsna prilika za upoznavanje s njihovim najsitnijim dijelovima i sustavima. Razgovor koji čujemo u radionici isključivo je na engleskom: instruktori pokazuju i objašnjavaju, polaznici postavljaju pitanja. Prošli su specijalistički tečaj engleskog jezika za Bradleyje u Središtu za strane jezike “Katarina Zrinska” Hrvatskog vojnog učilišta (HVU).
Usvajanje sustava logistike
Došlo je vrijeme za pauzu i koristimo ga za razgovor sa satnikom Dominikom Jurićem, časnikom za održavanje u Sokolovima. I on je polaznik FLMNET-a, no naravno da će se baviti održavanjem Bradleyja s organizacijske strane. Za početak, upoznat će vozilo do najsitnijih detalja. Razgovaramo u jednoj od učionica i vidimo dio obučnih materijala – knjige debljine telefonskih imenika. S tim da svaka od njih obuhvaća po jedno područje: općenito upoznavanje s vozilima i pripadajućim dijelovima i pojmovima, zatim podvozje, pogon, oružne sustave, kupolu, sustave oklopne zaštite… Satnik nam u početku opisuje američki način i organizaciju obuke koja je kombinacija teorijskog i praktičnog dijela, te svakodnevnih provjera usvojenog znanja. Isto tako, svi polaznici obuke uče i prolaze sve sustave. Naime, u svojem sustavu održavanja Bradleyja na razinama postrojbi, Amerikanci nemaju subspecijalnosti: svi se mehaničari nazivaju Bradley Mechanic (mehaničar za Bradleyje). Takav će sustav biti primijenjen i u Sokolovima. Satnik Jurić smatra da je američki način prenošenja znanja zanimljiv i učinkovit i da ga mehaničari Hrvatske vojske lako usvajaju. Doduše, vrijedi napomenuti da naši mehaničari već imaju puno iskustva s borbenim vozilima pješaštva BVP M-80A i da često iznenađuju američke instruktore detaljnim pitanjima. “Naravno, postoji dosta razlika u tehnologiji između Bradleyja i BVP-a, ali princip i glavni sustavi su isti“, čuli smo od polaznika. Temeljna je razlika ipak u tome što je američki sustav održavanja definiran do svakog poteza odvijačem, do svakog vijka i matice. “Za Bradley postoji 11 tehničkih priručnika, svaki od njih ima 1100 do 1300 stranica“, kaže nam satnik Jurić. Američka kopnena vojska proslavila se po svojem nenadmašnom sustavu logistike, a takav sustav kod Bradleyja u velikom će se dijelu usvojiti u OSRH. Podsjećamo da u vojarni “132. brigade HV“ u Našicama već postoje ili se dovršavaju odgovarajuće radionice i druge prostorije za održavanje i smještaj Bradleyja, a projektom je predviđeno da Amerikanci opreme OSRH sa svim potrebnim alatima, strojevima, pričuvnim dijelovima i drugom opremom za taj posao. U to spadaju i spomenute dizalice. Satnik Jurić ističe i da za različite komponente Bradleyja postoje jako dobri dijagnostički sustavi i zbog toga je lakše detektirati uzrok eventualnih nepravilnosti ili smetnji. Ukratko, s Bradleyjima će problemi koji su bili vezani uz BVP, a najviše su se odnosili na zastarjelost sustava te nemogućnost nabave različitih pričuvnih dijelova ili alata, postati prošlost.
“Bolji, savršeniji, moderniji“
Jedan od dobrih i očitih primjera novog načina rada tiče se upravo motora. Zahvaljujući dizalici i jednostavnoj instalaciji ili deinstalaciji, na motoru se, za razliku od BVP-a, može raditi dok je izvan vozila. Čak i laicima trebalo bi biti jasno koliko je onda lakše testirati motor ili uklanjati manje kvarove. Imali smo priliku promatrati pokretanje rada motora izvan vozila. Bilo je dima i nešto buke, ali ne previše, sigurno ne za 600 KS (motor BVP-a snage je 315 KS). Prije Kindrova, polaznici su već radili s jednim motorom u Đuri Đakoviću, na jednom primjerku koji nije predviđen za operativnu uporabu. Učili su, među ostalim, podešavanje ventila i injektora. Inače, vađenje motora sigurno se radi barem jednom godišnje, na godišnjem tehničkom pregledu. Razvodnik Robert Živković iz Sokolova kaže nam da ga, kao mehaničara, vozilo impresionira i dodaje kako se informirao o njemu još prije no što je proces opremanja OSRH i počeo. “Prije sam radio na BVP-u i Bradley je jednostavno – puno bolji, savršeniji, moderniji. Na njemu je i lakše raditi. Obuka pruža dobar osjećaj, jako bih želio uspjeti u njoj“, dodaje. Kod Bradleyja najveći mu dojam ostavljaju pogonski sklop i podvozje. Skupnik vojni specijalist Denis Matoković iz Remontnog zavoda ZzP-a ima iprakse sa zapadnim sustavima. U RZ-u već radi s američkim lakim oklopnim vozilom MRAP M-ATV, a nekad je bio u Topničko-raketnoj pukovniji i radio sa samohodnim haubicama PzH 2000. “Ipak, Bradley donosi sasvim novo iskustvo“, ističe skupnik. Obuku smatra iznimno zanimljivom, čemu pridonose i iskusni američki instruktori: ¨Svaki dan radimo i prolazimo testiranja, jednostavno, moramo se – usavršavati“.
Uskoro slijedi i obuka za rad na kupoli. To će se raditi dva tjedna, tu ima puno posla, jer uključuje i senzorske i oružne sustave, s tim da potonji podrazumijevaju glavni top Bushmaster M242 Enhanced Configuration kalibra 25 x 137 mm, spregnutu strojnicu M240C kalibra 7,62 x 51 mm, lanser protuoklopnih raketa TOW i bacače dimnih kutija. Iz vozila je bio izdvojen i glavni top, na njemu je bilo odmah vidljivo da ima novu cijev, a inačica Enhanced Configuration još podrazumijeva i poboljšani sustav hranjenja i spremnik, što joj omogućava uporabu više vrsta streljiva.
Najbolja odlika
U okviru zaštitnih sustava, jako će zanimljiva biti obuka za rad na sustavu BUSK III (Bradley Urban Survivability Kit III). Riječ je o “paketu“ za dodatnu pasivnu zaštitu posade i vozila, koji na M2A2 ODS ima svoje fiksne i montažne elemente. On, među ostalim, podrazumijeva dodatnu protueksplozivnu zaštitu za spremnik goriva, vozačko sjedalo otporno na eksploziju, sustav za preživljavanje kupole i sustav za hitno otpuštanje izlazno-ulazne rampe. Podsjetimo, vijesti s bojišnice u Ukrajini, u kojima Bradleyje koriste oružane snage napadnute zemlje, naglašavaju visoku razinu preživljavanja posada kao jednu od najboljih odlika američkih borbenih vozila pješaštva. Bradley je teško oklopljen, a uvijek postoji i mogućnost ugradnje dodatne zaštite, primjerice eksplozivno-reaktivnog oklopa (ERA). Ciklus obuke završit će teorijskim i praktičnim ispitima koje će polaznici trebati uspješno proći kako bi dobili američki certifikat. Ne sumnjamo da će u tome i uspjeti, barem sudeći po dojmovima koje smo stekli na Kindrovu. “Bradley je velik plus za mehaničare, što se pokazuje i na ovoj obuci na kojoj vidljivo ima puno entuzijazma. Svi se veselimo novom sredstvu“, zaključuje satnik Jurić.
Tekst Domagoj Vlahović; Foto Tomislav Brandt