FRES vozila za asimetrično ratovanje

Britanski FRES program nabave novih borbenih vozila od svog početka suočava se s mnogim izazovima zbog kojih prolazi kroz česte promjene

Program Future Rapid Effect System, poznatiji jednostavno kao FRES, pokrenut je 5. svibnja 2004. za razvoj nove generacije oklopnih vozila pogodnih za ekspedicijske operacije, a to znači i dovoljno lagana za prijevoz transportnim avionima. Od tada FRES konstantno prolazio kroz promjene. Na primjer početni zahtjev da buduće oklopno vozilo mora imati dovoljno malu masu kako bi se moglo prevoziti transportnim avionom C-130 Herucules definitivno je odbačen a odlučeno je da će novi standard biti budući sveeuropski transportni avion A400M.
Jedini zahtjev koji se dosad nije mijenjao jest da FRES oklopna vozila budu prilagođena asimetričnim uvjetima ratovanja i iskustvima stečenim u Iraku i Afganistanu. Zbog tih iskustava, ali i ograničenja u poglede mase, preferiraju se borbena vozila na kotačima. Traži se velika pokretljivost te dostatna paljbena moć i oklopna zaštita u skladu s taktikom uporabe go fist, go fast, go home. Iako su prvobitni planovi govorili kako bi se prva FRES borbena vozila mogla naći u postrojbama početkom idućeg desetljeća, zbog stalnih promjena britansko ministarstvo obrane uporno odbija odrediti čvrste rokove. Sadašnji okvirni planovi govore kako bi prva vozila mogla postići ograničenu operativnu uporabu (initial operational capability- IOC) potkraj 2012., a u punu (in-service date – ISD) ne bi ušla prije 2017. godine.

Umjesto žurbe s ulaskom FRES vozila u operativnu uporabu znatno se veća pozornost usmjerava odabiru odgovarajućih vozila koja će u potpunosti (ili bar većim dijelom) odgovarati zahtjevima suvremenog asimetričnog ratovanja. Iskustva iz Iraka pokazala su kako asimetrično ratovanje ima dva lica. Prvo je dužina trajanja misije i zbog toga povećanje naprezanje vozila koja su svakodnevno u uporabi. S druge strane, bitke su kratke i intenzivne sa često nejasnim položajima neprijatelja i vlastitih snaga. Zbog toga se traže izdržljiva, ali i pokretna vozila kod kojih paljbena moć nije glavno obilježje (za razliku od tenkova).

U prosincu 2006. zamjenik britanskog načelnika glavnog stožera general pukovnik Andrew Figgures izjavio je pred obrambenim komitetom britanskog parlamenta kako će FRES vozila zamijeniti postojeća oklopna borbena vozila u dvije britanske oklopne brigade, te da će se njima opremiti dodatne srednje brigade (trenutno označene mehaniziranima). Na taj će se način te postrojbe bolje prilagoditi uvjetima djelovanja u asimetričnim sukobima (operacije uspostave i/ili održavanja mira). Srednje će brigade djelovati samostalno, ali i kao potpora oklopnim brigadama. Kao glavne značajke FRES vozila on je naveo visok stupanj preživljavanja, prilagodljivost raznim zadaćama te taktičku i operacijsku mobilnost. General Figgures posebno je istaknuo kako se od FRES vozila očekuje da će, za razliku od sadašnjih teških oklopnih vozila koje rabi britanska vojska, pružiti povećane mogućnost ofenzivnog djelovanja.

Konstantne promjene
U početku je FRES program trebao “proizvesti” vozilo prolagođeno uporabi u konvencionalni visokointenzivnim sukobima. Iskustva u Iraku i Afganistanu u zadnje tri godine snažno su utjecala na FRES, tako da se danas traži znatno kompleksnije vozilo koje će moći djelovati u složenijem okruženju. Početna masa od 17 tona odbačena je kao nerealno mala, kao i mogućnost da se istodobno rabi više različitih platformi. Sad se teži trima platformama koje će poslužiti za stvaranje tri vozila: FRES Utility Vehicle (UV), FRES Reconnaissance i FRES Heavy (za paljbenu potporu) koje će moći (morati) obavljati 16 različitih zadaća. Osim toga, za Utility Vehicle masa je povećana na 27 do 30 tona. Od FRES vozila očekuje se da će imati tzv. otvorenu elektroničku arhitekturu (EA) koja će korisniku pružiti širi izbor nadogradnje i prilagođavanja uvjetima djelovanja (zamjenom postojećih i/ili ugradnjom novih elektroničkih i senzorskih sustava).

Strategija nabave
Odluka o prilagođavanju novim (ekspedicijskim) uvjetima djelovanja britanske vojske donesena je još 1998., pa se britansko ministarstvo obrane godinu dana kasnije pridružilo njemačkom u programu razvoja borbenog vozila na kotačima Boxer. Iako im se 2001. pridružila i Nizozemska, u srpnju 2003. Velika Britanija se povukla iz programa uz obrazloženje da Boxer ne zadovoljava njihove potrebe, pa je pokrenula vlastiti program FRES. Svrha je bila razviti novu generaciju oklopnih borbenih vozila. Stvorena je industrijska grupacija na čelu s tvrtkom Alvis Vickers i podugovaračima BAE Systems i General Dynamics UK. U početku se vjerovalo da FRES program može u kratkom vremenu donijeti revolucionarna rješenja kao što je, recimo, električni pogon. Britansko ministarstvo obrane podržavalo je program sve do kraja 2006. kad je postalo jasno da revolucionaran pristup vodi u slijepu ulicu zbog prevelikih tehnoloških rizika i konstantnog povećavanja troškova. Zbog toga je početkom ove godine bitno promijenjen pristup, pa je odlučeno da će se zapravo unutar FRES programa obaviti klasičan odabir već postojećih borbenih vozila na kotačima. Tako je 7. lipnja ove godine službeno objavljeno da su u najuži izbor ušli Piranha Evolution tvrtke General Dynamics UK, VBCI tvrtke Nexter i, zamislite, Boxer MRAV konzorcija ARTEC (vidi Hrvatski vojnik broj 147/148).

Od 2004. do danas planovi nabave FRES vozila stalno su se mijenjali, kako u ukupnim brojkama tako i pojedinačno po tipovima. Zbog toga se o nabavnim kvotama može govoriti samo okvirno. Ukupno se planira nabaviti 3775 vozila po nabavnoj cijeni od 14 milijuna britanskih funti. Ova brojka će se podijeliti na tri inačice, od čega će više od 2000 vozila biti tip UV (Group 1) s masom od 27 do 30 tona. Oko 800 vozila bit će tipa Reconnaissance (Group 2) i masom od 20 do 25 tona. Oko 550 vozila bit će Heavy (Group 3) s masom od 30 do 40 tona. Ostaje mogućnost i da se naknadno nabave i teža vozila na gusjenicama kao što su modificirani Bulldog ili Warrior.

Prvi će u postrojbe doći FRES UV (od 2012.). Dvije godine kasnije u postrojbe bi trebala početi stizati vozila tipa FRES Reconnaissance. Isporuka serijskih FRES Heavy vozila neće započeti prije 2016. ili tek 2017. godine. Sadašnji planovi predviđaju da će samo FRES UV biti oklopno vozilo na kotačima u konfiguraciji 8×8, dok će FRES Reconnaissance i FRES Heavy biti na gusjenicama, što samo pokazuje kako britanska vojska još uvijek nema veliko povjerenje u borbena vozila na kotačima. Uz to prihvaćen je pristup odvajanja Systems of Systems Integratora (SOSI) od Vehicle Systems Interationa (VSI), iako se to može primijeniti, ovisno o mogućnostima proizvođača pobjedničkog vozila.

Ispitivanja mogućnosti
Nakon što se je odustalo od razvoja potpuno novog vozila za FRES UV, raspisan je međunarodni natječaj za odabir vozila. Na njega se javilo šest ponuđača: ARTEC sa Boxerom, BAE Systems sa SEP 8×8, General Dynamics/GD s Piranhom V, Iveco s VCI, Nexter s VBCI-om i Patria s AMV-om. Već smo spomenuli kako je početkom lipnja ove godine britansko ministarstvo obrane objavilo da u finalni dio odabira ulaze Boxer, Piranha i VBCI. Istodobna testiranja mogućnosti sva tri vozila obavljena su od srpnja do rujna ove godine, a pobjednik bi se trebao znati tijekom studenoga. Otprilike u isto vrijeme britansko ministarstvo obrane bi moralo obznaniti i SOSI pobjednika za FRES UV. Iako je vrijednost dodatnih sustava (oružja i elektroničke opreme) u FRES UV relativno mala zainteresiranih tvrtki nije nedostajalo: BAE Systems, GD UK, Thales zajedno s Boeingom, te Lockheed Martin zajedno s Ultrom. Sve te tvrtke još su više zainteresirane za SOSI program za vozila FRES Reconnaissance i FRES Heavy.

Poseban dio programa bit će ugrađivanje C4I opreme koja mora biti kompatibilna s Bowman programom digitalizacije bojišta britanske vojske. Ta oprema morat će sjediniti sustave za kontrolu stanja vozila sa sustavima za prijenos podataka. Imat će i važnu ulogu u povećanju mogućnosti preživljavanja kroz mogućnost uporabe sustava za otkrivanje i ometanje daljinski upravljivih eksplozivnih naprava (RCIED). Vjeruje se kako će tvrtka koja dobije SOSI ugovor za FRES UV najviše problema imati s otklanjanja interferencija između ometaća RCIED-a i komunikacijske i druge elektroničke opreme na vozilu.

Kandidati
Zanimljivo je da su sva tri odabrana vozila koja su ušla u “Trials of Truth” završni odabir još uvijek u fazi razvoja, za razliku od nekih odbačenih kandidata koji su u serijskoj proizvodnji i operativnoj uporabi. Objašnjenje je bilo da upravo ta činjenica da su u visokom stupnju razvoja, ali koji još uvijek nije dovršen, dopušta prilagođavanje specifičnim FRES zahtjevima. To posebno znači da se u zadanom ograničenju od najviše 30 tona mase zadovolje zahtjevi britanske kopnene vojske za razinom oklopne zaštite, bez da se kompromitiraju mogućnosti prijevoza vojnika i mobilnosti.

Prema programu koji je dala Defence Equipment and Supply (DE&S) agencija britanskog ministarstva obrane “Trials of Truth” sastoje se od tri elementa. Prvi je testiranje osnovnih značajki koje su proizvođači naveli kao projektne mogućnosti vozila. Drugi je element ocjenjivanje mogućnosti poboljšanja konstrukcije i značajki vozila kako bi se uskladile s FRES zahtjevima, posebno u pogledu dugoročne uporabe.

Treći je element posebno osjetljiv, odnosi se na komercijalne uvjeta nabave, a ne izravno na vozila. Naglasak je na spremnosti tvrtki da ispune zahtjeve Defence Industrial Strategy, posebno u pogledu prava na intelektualno vlasništvo. U ovaj dio ulaze proračuni troškova nabave i operativne uporabe. DE&S kaže da su ta tri elementa ključna za krajnji odabir jednog ili više vozila koja će uči u završnu fazu provjere mogućnosti. Rezultati će biti objavljeni u studenome.

Glavni je problem s kojim se DE&S mora nositi jest što da ni jedno od ponuđenih vozila trenutačno ne može u potpunosti ispuniti sve zahtjeve FRES programa, pa se mora odabrati vozilo s najviše potencijala da ih dostigne. Nedostaci su posebno vezani uz nedovoljnu zaštitu pri masi vozila od 30 tona. Zahtijevana razina zaštite postiže se tek nakon što se probije gornja granica mase. Povećana masa uzrokuje i smanjenje taktičke pokretljivosti, ali i mogućnosti izvođenja posebnih inačica zbog ograničenja u snazi motora i nosivosti podvozja. Sadašnji planovi predviđaju razvoj devet inačica, od kojih su glavne sanitetsko vozilo, oklopni transporter, zapovjedno vozilo, vozilo za paljbenu potporu, lako oklopno vozilo, logističko vozilo i vozilo za obuku vozača. Ove su inačice ključne za opremanje buduće lake brigade. Ostale inačice bit će razvijene naknadno.

Inovativni pristup
Ako se ostane pri planovima da prva FRES UV vozila uđu u ograničenu operativnu uporabu 2012. svi će sudionica morati primijeniti neka inovativna rješenja za ubrzanje razvoja vozila i organizacije serijske proizvodnje. Britansko ministarstvo obrane tvrdi kako na raspolaganju ima dovoljno novca i kako sve ovisi o ponuđačima. To što ni jedan proizvođač triju vozila koja su ušla u drugi krug odabira nema središte u Velikoj Britaniji tamošnje ministarstvo obrane ne smatra problemom. Spremni su prihvatiti i da se prva vozila naprave u pogonima matičnih tvrtki dok se ne organizira serijska proizvodnja na Otoku.

U kontekstu činjenice što ni jedna britanska tvrtka u ovom trenutku nema pogodno oklopno vozilo na kotačima za FRES program prisjetimo se malo prošlosti triju preostalih kandidata. Razvoj francuskog VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie) pokrenut je 2000. godine, nakon što je Francuska odustala od zajedničkog projekta VBM/GTK/MRAV (danas Boxer) s Njemačkom i Velikom Britanijom. Boxer su na kraju zajedničkim sredstvima i znanjem napravile Njemačka i Nizozemska. Piranha Evolution temelji se na vozilu Piranha IV švicarske tvrtke Mowag, u vlasništvu američke korporacije General Dynamics. Piranha IV razvijena je privatnim sredstvima kao konkurent VBCI-u i Boxeru. Nexterova tvrtka Giat otkupila je od Mowaga licenciju za proizvodnju Piranhe IV za potrebe francuske vojske, a nizozemska je vojska više puta testirala to vozilo prije nego se odlučila za Boxera. I britanska tvrtka Vickers Defence (kasnije Alvis Vickers, sada dio korporacije BAE Systems) ima licenciju za proizvodnju Piranhe IV za potrebe britanske vojske, ali je britansko ministarstvo obrane u srpnju 2002. odbilo razmotriti njezinu kupnju jer je tada aktivno sudjelovalo u financiranju razvoja MRAV-a.

Ni jedno od tih vozila nije izravno razvijano za potrebe asimetričnog ratovanja i po FRES zahtjevima. Zapravo su projektirani kao zamjena za dotadašnja borbena vozila pješaštva na gusjenicama s namjerom sudjelovanja u klasičnim bitkama. Zbog toga je veliki problem kako originalni projekt prilagoditi novim zahtjevima, posebno u pogledu maksimalne mase i razine oklopne zaštite.

Serijska proizvodnja Boxera odobrena je 2006. a prve isporuke njemačkoj vojsci započet će tijekom 2009. Nizozemska vojska će svoje prve Boxere dobiti tijekom 2011. Na testiranju za FRES program sudjeluje PT14 prototip, koji je namjenski napravljen za britansku vojsku još dok je tamošnje ministarstvo obrane sudjelovalo u MRAV programu. Nakon izlaska Velike Britanije iz tog programa vozilo je vraćeno ARTEC-u. Iako je PT14 opremljen njemačkom radijskom opremom (SEM 80), zbog svojih britanskih korijenja ima obavljenu pripremu za ugradnju Bowman sustava i prikaznika, što mu daje određenu prednost ispred ostala dva suparnika. Iako mu je borbena masa između 33 i 35 tona, prazan teži samo 25, što znači da bi se u svaki A400M (nosivost mu je 37 tona) mogao prevesti jedan Boxer opremljen za borbu. Pri masi vozila od 35 tona dolet A400M bio bi oko 1700 nautičkih milja (nešto više od 3000 kilometara). Sa smanjenjem mase na 30 tona dolet bi se povećao na 2400 nautičkih milja (oko 4300 kilometara).

Borbena masa svakog oklopljenog vozila, pa tako i Boxera, najviše ovisi o razini oklopne zaštite. Standardna razina oklopne zaštite Boxera zadovoljava STANAG 4569 standard koji ga štiti od probojnog streljiva teških strojnica kalibra 14,5 mm i granata malokalibarskih topova. Po izvorima iz OCCAR-a (Organisation Conjointe de Coopération en mati?re d’ARmement) za Boxer je razvijen novi modularni oklop koji uz istu masu pruža znatno višu razinu zaštite. Posebno visoka razina zaštite postignuta je protiv protutenkovskih mina i eksplozivnih naprava.

Piranha Evolution
Piranha Evolution nastala je unapređenjem Piranhe IV mase 25 tona. Iako je razvoj Piranhe IV dovršen još uvijek nije ušla u serijsku proizvodnju. Dugačka je 7,24 metra, široka 2,8 m i visoka 2,2 m. Bez oružja i dodatnog oklopa masa joj je samo 15 tona i ima nosivost od čak 10 t. U inačici oklopnog transportera može prevesti tri člana posade i pješački desant od osam vojnika. Iako je Mowag 2005. predstavio model Piranhe IV s povećanim unutarnjim prostorom na 14 m3, procjenjuje se da je veličina iskoristivog prostora na Piranhi Evolution oko 13,2 m3.

Iako u osnovi Piranha Evolution zadovoljava osnovne zahtjeve FRES programa General Dynamics stalno ponavlja da je njihov pravi kandidat za taj program Piranha V koja je još uvijek u razvoju i čija bi borbena masa bila od 26 do 28 tona. Iako General Dynamics tvrdi da je, zahvaljujući iskustvu sa Strykerom, sposoban u najkraćem roku dovršiti razvoj Piranhe V i pokrenuti njezinu serijsku proizvodnju, britansko se ministarstvo obrane ipak odlučilo za vozilo čiji je razvoj dovršen. Tvrde i da su sposobni iskustva stečena tijekom borbene uporabe Strykera u Iraku i Afganistanu prenijeti na Piranhu Evolution te joj, unutar zadanih okvira maksimalne mase, pružiti visoku razinu oklopne zaštite.

VBCI
Razvoj VBCI-a koji je započeo još 2000. dovršen je prošle godine, a prvi serijski primjerci inačice oklopnog transportera trebali bi biti isporučeni francuskoj kopnenoj vojsci do kraja ove godine. VBCI je razvila tvrtka Nexter u kooperaciji s Reanultom VI. Francusko je ministarstvo obrane dosad naručilo 700 VBCI-a, od toga 550 u inačici oklopnog transportera i 150 zapovjednih vozila.

Nexter je na FRES-ov “Trials of Truth” poslao peti od šest postojećih prototipova. Vozilo su opremili radiouređajem PR4G V2 koji se može spojiti sa Sageminim SIT zapovjednim sustavom. Za potrebe testiranja opremili su ga Selaxovom Enforcer daljinski upravljivom kupolom naoružanom teškom strojnicom kalibra 12,7 mm. U standardnoj specifikaciji VBCI je dugačak 7,44 metra, širok 2,98 m i visok 2,3 m. Unutrašnji prostor ima zapreminu od 13 m3. Prazan teži 18 tona, a kad ga se potpuno opremi za borbu masa mu naraste na 28 tona. Inačica oklopnog transportera za francusku kopnenu vojsku teži 26,5 tona, iako proizvođač navodi da se, bez utjecaja na vozne mogućnosti, masa može povećati za još 25 posto. VBCI je od početka projektiran kako bi se mogao prevoziti transportnim avionom A400M.

Osnovna razina oklopne zaštite zadovoljava standard STANAG 4569 Level 4, ali se uz neznatna poboljšanja može zadovoljiti i standard Level 5. Što se tiče zaštite od mina, VBCI je zaštićen od učinka osam kilograma eksploziva što zadovoljava standard STANAG 4569 Level 3. U razvoju su i novi oklopi koji će poboljšati zaštitu od mina, a posebno od RPG-7 projektila koji napadaju s gornje strane vozila.

Izvidničko vozilo
Kako britanska vojska kao glavno izvidničko vozilo rabi već zastarjeli gusjeničar Scimitar, FRES program joj je dobra prilika da izabere njegovog nasljednika. Iako bi se i na osnovi pobjednika u FRES UV natječaju moglo napraviti dobro izvidničko vozilo britanska vojska preferira gusjeničara čija borbena masa neće biti veća od 20 tona (u usporedbi s 11 tona Scimitara). BAE Systems ponudio je umanjenu inačicu borbenog vozila pješaštva CV90. Očekuje se kako će i General Dynamics učiniti isto s BVP-om Ulan/Pizarro.

Iako britanska vojska preferira izvidničko vozilo na gusjenicama, General Dynamics se nada kako njegov Advanced Hybrid Electric Drive (AHED) 8×8 vozilo još uvijek ima šanse. AHED, po tvrdnjama proizvođača, ima za samo dva do tri posto slabiju pokretljivost izvan puteva u usporedbi s vozilom iste mase na gusjenicama. S druge strane ima znatnu prednost u pogledu pouzdanosti, troškova uporabe i nezamjetljivosti (stealth). Zahvaljujući hibridnom električnom pogonu AHED ima znatno veći unutarnji prostor i pouzdaniji pogon.

Srećko RADOVIĆ