Inženjerijska bojna Gardijske motorizirane brigade 2. je lipnja na vojnom poligonu ”Crvena zemlja“ provela pokaznu…
Haubica CAESAR – apsolutni hit na tržištu
Tijekom pariške međunarodne izložbe naoružanja i vojne opreme Eurosatory 2024, izaslanstvo Ministarstva obrane RH potpisalo je Okvirni sporazum za pristupanje Republike Hrvatske programu zajedničke nabave haubica CAESAR. Okvirni sporazum nije obvezujući, ali svakako je zanimljiv, jer riječ je o dokazanom i modernom borbenom sustavu
Prije rata u Ukrajini mnogi su vojni stručnjaci diljem svijeta smatrali da su jedina ozbiljna oružja za kopneno ratovanje visokog intenziteta oklopljena vozila na gusjenicama. No, događaji nakon otvorene ruske agresije pokazali su suprotno: topnička oružja na kotačima ne samo da su savršeno prikladna za ratovanje visokog intenziteta već se i pokazuju boljima od nekih drugih vrsta oružja. Topnički sustavi montirani na kamionska podvozja ili šasije zadnjih su godina dobili na popularnosti. U ponudi je sve više sustava na kotačima, ali i puno je više potencijalnih kupaca koji ih žele nabaviti gotovo odmah. U protekle dvije godine zabilježene su narudžbe za vojske više zemalja. Francuska, Litva i Belgija odabrale su francuski CAESAR Mk2; Estonija CAESAR Mk1; Češka CAESAR 8 x 8. Brazil je odabrao izraelski ATMOS 2000, a Ujedinjena Kraljevina i Njemačka objavile su planove za kupnju sustava RCH 155 temeljenog na njemačkom vozilu Boxer u konfiguraciji pogona 8 x 8. Kupci mogu odabrati i neku od drugih haubica, kao što je slovačka Zuzana 2, češka DITA, turski Arpan 155, švedski Archer, srpska Nora B-52, japanski Type 19 ili kineski SH-15. Ukrajina je u međuvremenu počela proizvodnju haubice na kotačima 2S22 Bohdana, a prošle se godine i Rusija pridružila trendu, haubicom na kotačima 2S43 Malva, prekidajući svoju tradiciju ponude gusjeničnog samohodnog topništva.
Uz navedene, koje su već u ponudi, blizu je serijske proizvodnje i nekoliko prototipova samohodnih haubica: njemačka ATI na podvozju Iveco 8 x 8 i AGM na vozilu Piranha 10 x 10 HMC, turska T-155 Yavuz, bosansko- -hercegovačka H-155, slovačka EVA, češka Morana ili srpska Nora B-52 NG. Finska tvrtka Patria namjerava usto postaviti svoje vučeno topničko oružje od 155 mm na podvozje s kotačima. Zanimljivo je da Američka kopnena vojska nema u uporabi samohodni topnički sustav na kotačima iako je 2021. testirala haubice CAESAR, ATMOS, Archer i Nora B-52.
Prednosti kotača
Zanimanje za samohodno topništvo na kotačima proizlazi iz želje za puno većim stupnjem mobilnosti i većom mogućnosti preživljavanja u odnosu na vučene haubice. Upravo je mobilnost bila ključna za vojske koje su se okrenule kotačima. Ministarstvo obrane Belgije nazvalo je kupnju haubica CAESAR ulaganjem u iznimnu mobilnost, dok je estonski ministar obrane Hanno Pevkur u intervjuu za tiskovinu Postimees prilično zanimljivo objasnio razlog zašto je izbor pao na haubice CAESAR. “Ne možete puno manevrirati na gusjenicama”, prokomentirao je nešto nižu razinu pokretljivosti nedavno kupljenih južnokorejskih gusjeničnih haubica K9 u odnosu na francuske kotačne haubice.
Za zemlje koje žele izgraditi i poboljšati svoje topničke snage bitna je i niža cijena kotača u odnosu na gusjenice. Francuska je krajem 2023. naručila 109 haubica CAESAR Mk2 kalibra 155 mm, i to za 3,2 milijuna eura po vozilu. Njemačka je u ožujku 2023. godine za 18,4 milijuna eura po vozilu kupila deset gusjeničnih haubica PzH 2000. Rad i održavanje sustava na kotačima najčešće su također jeftiniji: studije iz SAD-a i Europe pokazuju uštedu od otprilike 30 posto.
Ipak, široka uporaba topništva na kotačima u Ukrajini prije svega je diktirana dostupnošću tih oružnih sustava, a ne taktičkim izborom. Međutim, topnička oružja na kotačima pokazala su se dobrima u ratu koji karakterizira intenzivna protutopnička paljba. Dobar je primjer za takav zaključak sustav CAESAR (le CAmion Équipé d’un Système d’ARtillerie – kamion opremljen topničkim sustavom). Proizvodi ga francuska podružnica njemačko-francuskog konglomerata KNDS, nekadašnja tvrtka Nexter. U Hrvatskoj je CAESAR nedavno doživio medijsku pozornost. Naime, tijekom pariške međunarodne izložbe naoružanja i vojne opreme Eurosatory 2024, održane od 17. do 21. lipnja, izaslanstvo Ministarstva obrane RH potpisalo je Okvirni sporazum za pristupanje Republike Hrvatske programu zajedničke nabave haubica CAESAR. Pristupanje je Hrvatskoj ponudila Francuska, a zajednička nabava provodila bi se putem tamošnje agencije za naoružanje (Direction Générale de l’Armement – DGA). Okvirni sporazum nije obvezujući, ali pod grupacijom KNDS (tj. pod njezinim njemačkim dijelom, nekadašnjom tvrtkom Krauss-Maffei Wegmann), je i proizvodnja njemačke haubice PzH 2000. Hrvatska vojska već je ima u operativnoj uporabi, pa bi se eventualna nabava CAESAR-a mogla opisati kao proširenje uspješne suradnje. Službenih izvješća o broju, inačici i rokovima isporuke haubica za OSRH još nema. Nedavno je interes za njih pokazala i Slovenija.
Opasni dronovi i protuoklop
Vratimo se Ukrajini: vojska koja brani svoju zemlju trenutačno u uporabi ima oko 50 haubica CAESAR. Ruski vojni blogeri naveli su u travnju ove godine na kanalu Telegram domet, točnost i pokretljivost kao njihove najbolje značajke te istaknuli da su one krivac za neutraliziranje brojnih ruskih topnika protutopničkom paljbom. Naglasili su da je njihova prednost agilnost, koja ruskim snagama ne daje dovoljno vremena da ih lociraju i učinkovito uzvrate ukrajinskim poslugama.
S mnoštvom tehnologije koja leti nad bojištem, uključujući lutajuće streljivo (loitering munition), današnja se ratna igra svodi na to da ne smijete biti uočeni, a tu je CAESAR u velikoj prednosti. Mnoštvo dronova znači da posluge oružja u Ukrajini moraju kamuflirati svoje paljbene položaje ili se povući odmah nakon djelovanja kako bi izbjegle protuudare. S druge strane, sveprisutno protuoklopno oružje i dronovi znače da topništvo na gusjenicama ima dosta problema. U dvije godine intenzivne uporabe u Ukrajini je uništeno oko deset posto njezinih haubica CAESAR, a neke procjene govore da se gubici ukrajinskog gusjeničnog i vučenog topništva penju do trećine. Ukrajinsko korištenje topničke taktike pucaj i bježi (shoot and scoot) sugerira na to da budućnost leži u visokomobilnom topništvu, bilo da je na gusjenicama ili na kotačima. Reagirajući na to, KNDS je predvidio porast potražnje za samohodnim haubicama. U njegovu su portfelju osim haubica CAESAR i PzH 2000 i samohodne haubice na kotačima RCH 155 i AGM Iveco 8 x 8. Francuski dio KNDS-a reorganizirao je proizvodne linije kako bi proizvodnja porasla sa sadašnjih šest na osam haubica mjesečno tijekom 2024. No, cilj je doseći proizvodni kapacitet od 12 haubica mjesečno u roku od jedne godine. Da bi to učinili, Francuzi su već uložili u povećanje proizvodnje komponenti sustava.
Prema riječima francuskog ministra obrane Sébastiena Lecornuja, povećanje proizvodnje omogućeno je skraćenjem vremena izrade topničkog sustava. Trenutačno je proizvodni ciklus haubice CAESAR sa 30 mjeseci smanjen na 15. Osim toga, Nexter je uspio nabaviti potreban inventar i zaposliti dodatne radnike. Plan je da 2024. bude proizvedeno 80 tih haubica. CAESAR je počeo ulaziti u operativnu uporabu svojih kupaca 2008. godine i dokazao se ne samo u Ukrajini nego i u Afganistanu, Maliju, Libanonu, Iraku, Siriji, zemljama Sahela, na Bliskom istoku i u istočnoj Aziji. Djelovao je u teškim uvjetima (vjetar, prašina, pijesak, kamenje, snijeg, noć, planina, džungla, pustinja, ekstremne vrućine…) i izvješća govore da se pokazao pouzdanim. Dosad su te haubice ispalile više od 100 000 granata i prešle više od milijun kilometara uključujući 50 000 km u borbenim operacijama.
Za početak – samostalni razvoj
Francuske tvrtke (prvo GIAT Industries, potom Nexter) koje su ga razvijale do takvih rezultata nisu došle lako. Razmišljajući o situaciji u topništvu francuske vojske, njihovi čelnici te inženjeri procijenili su da postoji praznina između vučenog topa 155 mm TRF1 i teškog samohodnog topa 155 mm AuF1, odnosno AuF2. Stoga su početkom 1990-ih započeli samostalan razvoj novog topničkog sustava na kotačima koji u potpunosti ispunjava standard modernog topništva JBMOU 155/52 (Joint Ballistic Memorandum of Understanding).
Prvi primjerak nove samohodne haubice CAESAR prikazan je 1994. Proizvođači su ga predstavili kao sustav koji je operativan i kompatibilan sa snagama za brzo djelovanje, vrlo pokretljiv i potpuno usklađen s NATO-ovim standardima. No, tek je 2000. godine potpisan ugovor za opremanje francuske vojske s pet predserijskih jedinica na podvozju Mercedes-Benz Unimog U2450L u konfiguraciji 6 x 6. Te prve samohodne haubice korištene su za upoznavanje vojske s novim topničkim sustavom i za eksperimentalnu uporabu u postrojbama. Strano vozilo nije odabrano slučajno. Proizvođači su tad bili okrenuti u prvom redu inozemnim kupcima, a takav tip vozila bio je u uporabi u velikom broju zemalja koje su imale osiguranu logističku potporu i opskrbu pričuvnim dijelovima. S druge strane, vozilo Unimog U2450L poznato je po dobrom svladavanju teških terena. Prohodnost vozila dodatno je poboljšana ugradnjom sustava za središnju regulaciju tlaka u pneumaticima iz vozačeve kabine, ugradnjom servoupravljanja, te uporabom pneumatika s run flat umetcima. Iako u početku njegova razvoja francuska vojska nije pokazala prevelik interes za CAESAR, ipak ga je kupila, vjerojatno i zato da bi osigurala početak serijske proizvodnje i povećala izglede za prodaju stranim kupcima. S vremenom su promjene u sigurnosnom okruženju utjecale na to da francuska vojska postane jako zainteresirana za taj borbeni sustav. Vlada i GIAT potpisali su 2004. godine 300 milijuna eura vrijedan ugovor za isporuku 72 samohodne haubice CAESAR francuskim kopnenim snagama. Bile su bazirane na domaćem podvozju Renaultove (danas Arquus) Sherpa 5 u konfiguraciji 6 x 6. Serijska proizvodnja novih samohodnih haubica danas poznatih kao Mk1 počela je 2007. godine. U međuvremenu je francuska vojska, zbog sve većih potreba za angažiranjem u međunarodnim vojnim misijama i operacijama, odlučila kupiti ukupno 120 haubica CAESAR. Francuske nabave nastavljene su i nakon toga, a zadnja narudžba odnosi se na 109 haubica CAESAR Mk2 čija isporuka treba započeti 2026. To znači da će biti zamijenjene haubice AMX-30 AuF1, kojima se bliži kraj nakon više od 47 godina uporabe. Prethodne nabave haubica CAESAR umirovile su 2022. godine vučene haubice TRF1. Uvođenje CAESAR-a u operativnu uporabu francuske vojske ubrzo je postalo vrlo značajna referencija na inozemnom tržištu. Prvi je strani kupac tajlandska vojska: 2006. kupila je šest sustava na Renaultovim kamionima. Saudijska Arabija te je godine naručila 80 haubica na podvozju Mercedes-Benz Unimog U2450L. Nastavila je nabave pa ih tamošnja vojska u uporabi trenutačno ima više od 150, od kojih je pola na Renaultovim kamionima. No, te su haubice domaći proizvod po francuskoj licenciji. CAESAR se može montirati i na druga kamionska podvozja, primjerice IVECO, TATRA, indijski ASHOK Leyland ili francuski Soframe.
Cijev za 2000 opaljenja
Haubica CAESAR na neki je način postala utemeljitelj nove klase lakih, zračno prijenosnih, dalekometnih i samohodnih topničkih oružja. Temeljna je prednost što ima sličnu paljbenu moć kao i postojeća vučena i samohodna topnička oružja, ali posjeduje znatno veću stratešku mobilnost i kraće vrijeme za djelovanje izraženo u pripremi elemenata za gađanje te zauzimanju i napuštanju paljbenog položaja. Dizajnirana je za uništavanje ljudstva, te topništva, utvrda i druge protivničke opreme. Konstrukcijsko je rješenje jednostavno: na stražnji dio kamionskog podvozja postavljena je nadograđena inačica topa TRF1 155 mm s cijevi duljine 52 kalibra i komorom zapremnine 23 litre, koja potpuno udovoljava standardu JBMOU 155/52. Brzina proizvodnje cijevi trenutačno je osam mjesečno. Cijev bi trebala izdržati 2000 opaljenja najjačim punjenjem. Usta cijevi završavaju dvokomornom plinskom kočnicom, a iza kabine vozila ugrađen je držač (kopča) cijevi koji je fiksira za vrijeme transporta i ima ulogu putne kočnice. Daljinsko upravljanje držačem skraćuje vrijeme dovođenja sustava u operativno stanje. Zatvarač je tipa konusno-navojni (zavojni) s otvaranjem prema gore. Njegovo je otvaranje i zatvaranje automatsko. U zatvaraču je revolverski punjač topovskih kapsula. Kako bi se smanjilo opterećenje posluge, a prije svega povećala brzina paljbe, na desnoj strani zadnjaka ugrađen je poluautomatski punjač streljiva namijenjen samo za punjenje projektila, dok se barutna punjenja pune ručno. Mogu se rabiti konvencionalna barutna punjenja u vreći ili modernija modularna barutna punjenja koja sve više zamjenjuju konvencionalna. Modularna barutna punjenja imaju dvije inačice: TMCS (Top Modular Charge System) i BMCS (Bottom Modular Charge System). TMCS i BMCS moduli su simetričnog oblika, tako da nije bitan njihov položaj pri punjenju cijevi. Prednosti su modularnog sustava barutnog punjenja lakše i brže rukovanje, povećana brzina paljbe i pojednostavnjena logistika (samo dvije vrste modula). Postavljanje elevacije cijevi i smjera oružja je hidrauličko. Za posrednu paljbu područje elevacije iznosi od +17 do +66 stupnjeva, a po smjeru 17 stupnjeva lijevo i desno. Kabina onemogućava postizanje pune depresije cijevi duž osi vozila. U slučaju kvara hidrauličkog sustava, koristi se ručni način s klasičnom ciljničkom napravom. CAESAR se može koristiti i za uništavanje zemaljskih ciljeva neposrednom paljbom. U tom načinu djelovanja vozilo se mora okrenuti desno u odnosu na pravac cilja, a gađati se mora s lijeve strane vozila. Optički ciljnik za neposredno gađanje postavlja se s lijeve strane oružja. Prilikom neposrednog gađanja elevacija se kreće u rasponu od –3 do +10 stupnjeva. Kut koji cijev tad zahvaća s osi vozila (u horizontalnoj ravnini) iznosi između 21 i 27 stupnjeva. Opaljenje se vrši daljinski, pritiskom na tipku s lijeve strane haubice.
Pucaj i bježi
Samohodna haubica u konfiguraciji pogona 6 x 6 koristi podvozje kamiona Renault Sherpa 5 ili 10, a ovisno o inačici motor je dizelski Renault DXi 7 snage 240 odnosno 320 KS. Na cesti može postići maksimalnu brzinu od 80 km/h, odnosno 50 km/h u uvjetima izvan ceste, s maksimalnim operativnim dosegom od 600 km. Može svladati uspon veći od 40 % i bočni uspon veći od 30 % te prijeći vodenu prepreku dubine 1,2 metra. Masa CAESAR-a manja je od 18 tona, što znači da se može prevoziti transportnim avionima C-130, A400, IL-76 i C-17. Unutrašnjost kabine omogućava smještaj pet članova posluge. U hitnom slučaju za rad su dovoljna i tri člana. Kabina se može oklopiti kako bi se osigurala balistička zaštita razine 2 od metaka kalibra 7,62 x 39 mm u skladu sa standardom STANAG 4569. U prednjem desnom dijelu kabine na mjestu suvozača, odnosno zapovjednika, nalazi se balističko računalo sustava za upravljanje paljbom. Iznad kolijevke je postavljen radar koji mjeri brzinu projektila na ustima cijevi. Ti podaci prosljeđuju se računalu koje vrši balističke proračune. Ono se može okretati na svojem postolju i omogućava zapovjedniku vozila da s jedne strane primi zapovijedi i ima uvid u taktičku situaciju, a s druge omogućava vozaču pristup podacima ključnim za navigaciju. Na stražnjoj je strani vozila pokretna ruka s monitorom na kojem se prikazuju elementi za gađanje. U položaju za paljbu velika platforma koja se nalazi na stražnjem dijelu haubice hidraulički se spušta na tlo kako bi se osigurala stabilna podloga za paljbu (uloga lafeta). Velika površina platforme oružju osigurava stabilnost, a na njezinu su stražnjem dijelu klinovi koji služe za probijanje tla. Istodobno se četiri stražnja kotača podižu iznad tla tako da velika platforma, odnosno podloga apsorbira sav trzaj paljbe. Vrijeme dovođenja oružja iz položaja za hodnju u borbeni položaj iznosi manje od 60 sekundi, a za napuštanje manje od 40 sekundi. Streljivo je na vozilu pohranjeno u spremnicima. S desne su strane dva spremnika za ukupno 18 projektila, a s lijeve za isto toliko barutnih punjenja. Prije punjenja potrebno je skinuti platformu i postaviti je u predviđeni položaj kako bi imala ulogu stube i poslužila za lakši pristup streljivu. Projektil se ručno postavlja na ruku punjača iza haubice da bi se zatim punjenje izvršilo poluautomatski, dok se barutna punjenja ubacuju u cijev ručno. Brzina paljbe je šest projektila u minuti uz mogućnost ispaljenja tri projektila u 18 sekundi. U KNDS-ovu prospektu stoji da se za minutu i 40 sekundi iz haubice može ispaliti šest projektila i napustiti paljbeni položaj kako bi se izbjegla protupaljba.
Izbor sve veći i veći
Podinačica sustava CAESAR Mk1 u konfiguraciji 8 x 8 predstavljena je na međunarodnoj izložbi naoružanja i vojne opreme DSEI 2015. Dizajnirana je da ispuni operativne zahtjeve u borbi visokog intenziteta i nudi poboljšane mogućnosti u odnosu na inačicu 6 x 6. Haubica je postavljena na podvozje vozila Tatra 815-7 koje pruža povećanu mobilnost i veću nosivost. CAESAR 8 x 8 uključuje potpuno automatski sustav punjenja, zadržavajući brzinu paljbe od šest projektila u minuti, ali smanjujući opterećenje operatera. Ima sposobnost višestrukog ispaljivanja granata s istodobnim dolaskom na cilj (engl. Multiple Rounds Simultaneous Impact – MRSI). Kapacitet streljiva u spremnicima je dvostruk: 36 projektila. Motor je znatno snažniji, od 410 KS. Na cesti može postići maksimalnu brzinu od 90 km/h, odnosno 50 km/h u uvjetima izvan ceste, s maksimalnim operativnim dosegom od 600 km. Može svladati uspon veći od 40 % i bočni uspon veći od 30 %, prijeći vodenu prepreku dubine 1,2 metra te rov širine dva metra. Kabina može biti oklopljena u skladu s razinom 3 STANAG 4569, odnosno otporna na balističke prijetnje u kalibru 7,62 x 51 i 7,62 x 54R mm, a otporna je protiv mina do mase šest kilograma (razina 2). Na inačicu u konfiguraciji 8 x 8 može se postaviti sekundarno naoružanje, bacači dimnih kutija, IED ometač i elektroničke protumjere. KNDS je na izložbi Eurosatory 2024 prvi put javno predstavio CAESAR NG (Nouvelle Génération), poznat i kao CAESAR Mk2, čiji razvoj traje od 2021. Ta inačica označava daljnji razvoj inačice Mk1 izvornog vozila CAESAR 6 x 6 te uključuje nove tehnologije i rješenja koja su nametnula aktualna operativna iskustva i informacije. Glavni je ugovaratelj i integrator KNDS France, a glavni su mu partneri u projektu Arquus (podvozje) i Safran (elektronika). Haubica se nalazi na novom kamionskom podvozju Arquus Armis. Nova je i kabina s poboljšanim oklopom, a i ovaj su put tu četvera vrata za poboljšanu pokretljivost. Vozilo ima novi motor od 460 KS, što je gotovo dvostruko više od prethodnika, kao i novi automatski mjenjač, što bi trebalo omogućiti brže zauzimanje i napuštanje paljbenog položaja. CAESAR Mk2 zadržava jednaku cijev i zatvarač, ali ima novi radar za mjerenje brzine izlaska projektila iz cijevi (MVR) i novi softver za sustav za upravljanje paljbom, kao i Safranov inercijski navigacijski sustav Geonyx, koji će zamijeniti sustav SIGMA 30. Ima poboljšanu geolokaciju i točnost navođenja u okruženjima bez GNSS signala. Haubica će imati i snažniju hidrauličnu pumpu, koja omogućuje brže spuštanje i podizanje stabilizirajuće platforme. To bi teoretski moglo skinuti nekoliko sekundi za zauzimanje i napuštanje paljbenog položaja. Nova kabina bit će sposobna primiti vetroniku borbene informacijske mreže SCORPION, kao što je softverski radio Thales NCT-t iz programa CONTACT i ometač (jammer) Thales ECLIPSE anti-IED, čija bi se tehnologija mogla proširiti i na ometanje besposadnih letjelica. Očekuje se da će novo podvozje i oklopna kabina te njihova povećana balistička i protuminska zaštita povećati ukupnu masu na 25 tona, što neće znatnije utjecati na to da CAESAR Mk2 bude i dalje vrlo lako prenosiv transportnim avionima, što je neizbježan zahtjev francuske vojske. CAESAR Mk2 imat će maksimalni domet gađanja veći od 40 km sa standardnim streljivom, protežući se na više od 46 km s Excaliburom i do 55 km s projektilima VLAP. Kapacitet streljiva jednak je prethodnikovu: 18 projektila, kao i brzina paljbe od šest projektila u minuti, a može djelovati s nominalnom posadom od pet, odnosno s minimalnom posadom od tri člana.
Tražene svuda
S jedne je strane cilj svih tih poboljšanja povećati mobilnost i operativnu učinkovitost, a s druge odražavaju napredak u tehnologiji samohodnih haubica, integrirajući nove značajke temeljene na operativnim povratnim informacijama i tehnološkom napretku. Sve veća primjena haubica CAESAR u različitim operacijama te sve veći broj narudžbi iz više zemalja upućuju na njihovu sve važniju ulogu u modernim vojnim operacijama. Haubice CAESAR u konfiguracijama 6 x 6 i 8 x 8 u uporabi su vojski zemalja iz Europe, s Bliskog istoka te iz južne i istočne Azije. Proizvedeno ih je više od 340. Pokazale su se robusnim, pouzdanim i lakim za održavanje u borbi protiv lako naoružanih pobunjenika te u ratovanju visokog intenziteta. Te operativne sposobnosti dokazane diljem svijeta dovele su CAESAR do toga da je danas najprodavaniji moderni topnički sustav na kotačima u svijetu. Danas je u 11 zemalja, u uporabi ili naručeno, ukupno više od 660 haubica CAESAR u inačicama Mk1 i Mk2. U operativnoj su uporabi u Francuskoj, Indoneziji, Maroku, Saudijskoj Arabiji, Tajlandu i Ukrajini. Danska je svojih 19 donirala Ukrajini. Armenija, Belgija, Češka, Estonija i Litva uskoro će postati novi korisnici. Potencijalni su kupci Malezija, Hrvatska i Slovenija.
Ponuda streljiva
Nexterov arsenal streljiva uključuje seriju projektila LU (trenutno-fugasni, osvjetljavajući, dimni i vježbovni projektil) punjenu neosjetljivim (IM) ili konvencionalnim eks-plozivima, projektil BONUS MKII (protuoklopni, pametni), kao i novi navođeni projektil KATANA. Svi su u kalibru 155 mm. Domet je, ovisno o projektilu, od 4,5 do preko 40 km. U načinu izravne paljbe maksimalni domet iznosi dva kilometra. Seriju projektila LU odlikuje visoka razina točnosti, a inačice punjene neosjetljivim eksplozivom osiguravaju lakši transport bilo kojim putem. KATANA će imati srednje odstupanje pogotka od cilja do deset metara na udaljenosti većoj od 40 kilometara. Razvoj će biti završen do kraja 2025., a trenutačno se provodi test navođenja u okruženju s ometanjem. U portfelju je i upaljač SPACIDO, odnosno sustav za korekciju putanje na cijelom dometu, koji radi tako što uspoređuje stvarnu putanju s teoretskom. SPACIDO osigurava veću točnost, omogućava preciznije djelovanje po visokoisplativim ciljevima, minimizira učinke kolateralne štete, smanjuje sigurnosnu udaljenost u odnosu na prijateljske snage te smanjuje potrošnju streljiva. S druge strane, CAESAR je sposoban koristiti i cijeli raspon NATO-ovih topničkih projektila 155 mm namijenjenih za cijevi duljine 39 i 52 kalibra, uključujući vođene topničke granate Excalibur ili Vulcano.
Digitalizacija djelovanja i obuke
Haubica CAESAR može djelovati samostalno ili biti povezana s mrežom topničkih postrojbi i sustava C4I (Command, Control, Communications, Computers and Intelligence – zapovjedni, nadzorni, komunikacijski, računalni i obavještajni). Kompatibilna je sa sustavom Thales ATLAS, koji je združeno integrirano rješenje za upravljanje topništvom od razine brigade do pojedinog oružja Sustav za upravljanje paljbom sastoji se od inercijskog navigacijskog sustava (Safran Sigma 30, iXBlue ili Nexter NAVSTAR), spojenog na balističko računalo (Matra Défense Equipements & Systèmes CS 2002-G ili Nexter BACCARA). Podatke o početnoj brzini projektila moguće je dobiti od radara koji se ugrađuje kao opcija, iznad kolijevke cijevi. Prijenos podataka osigurava komunikacijski radiouređaj Thales PR4G. KNDS nudi svoje rješenje sustava za upravljanje paljbom i C2 nazvano FINDART. Osim elemenata za gađanje, ti uređaji također omogućuju praćenje logističkih, taktičkih i navigacijskih rješenja, koja se zatim mogu povezati sa sustavima za upravljanje bojištem (BMS). Ponuda KNDS-a uključuje simulatore za obuku topničkih postrojbi, bilo da se radi o hardverskim (CAESAR Crew Training System) ili digitalnim sustavima (obučni programi, 3D simulatori itd.). Konfigurabilni i skalabilni, ti alati omogućuju znatno smanjenje troškova obuke topničkih postrojbi ispaljivanjem minimalne količine bojnog streljiva.
TEKST: Ivan Galović