Hrvatski tim za profesionalne ratne igre

HRV WG tim, koji djeluje u okviru HVU-a “Dr. Franjo Tuđman”, organizirao je krajem svibnja edukativnu stratešku ratnu igru Terra Incognita 25, na kojoj su sudjelovali polaznici Ratne škole “Ban Josip Jelačić”. Bila je to prilika da se pobliže upoznamo s djelovanjem hrvatskih časnika, stručnjaka za wargaming, koji je danas u NATO-u prepoznat kao optimalna analitička metoda

Brigadir Paljević ističe da je provedba edukativne strateške ratne igre Terra Incognita 25 svojevrsna prekretnica za hrvatski obrambeni sustav te da se uvelike mijenja pristup sustava mogućnostima i prednostima koje korištenje profesionalnih ratnih igara donosi na svim trima razinama: edukativnoj, operativnoj i analitičkoj

Profesionalne ratne igre koriste se u vojnoj znanosti i struci od početka XIX. stoljeća, kad su pod nazivom Kriegsspiel uvedene u prusku vojsku. Od tog vremena u vodećim vojskama svijeta koriste se konstantno, s razdobljima manjeg ili većeg intenziteta. Pojavom komercijalnih inačica dostupnih na tržištu, doživjele su i široku javnu uporabu. U engleskom jeziku razlika je jasna: komercijalne ratne igre označavaju se kao war games, a njihova provedba kao war gaming; profesionalne ratne igre su wargames, a djelatnost wargaming (WG). Zadnjih godina primjećuje se prava renesansa uporabe profesionalnih ratnih igara. U vojnim stručnim krugovima danas su možda i aktualnije no ikad dosad, prije svega zbog koristi koje donose modernim oružanim snagama. U vojnoj strateškoj i taktičkoj izobrazbi i obuci općeniti su očekivani ishodi igara brojni. Među njima je, primjerice, razumijevanje odnosa između faktora operativnog vremena, udaljenosti i tempa donošenja odluka u suvremenoj borbi. Tu je i zapovijedanje integriranim združenim snagama u dinamičnoj pomorskoj odnosno kopnenoj kampanji. Takva kampanja može obuhvaćati cijeli spektar sukoba, razumijevanje mogućnosti prijetnje te rizike povezane s djelovanjem protivnika u uvjetima Anti-Access/Area Denial (A2/AD) u međusobno spornim prostorima. Među prednostima je i razumijevanje korištenja ograničenih resursa u borbi te integracija koncepta u planove obrane, razumijevanje analize rizika pri donošenju odluka, razumijevanje prirode ratovanja u svim domenama XXI. stoljeća te kombiniranje bitaka u kampanje za postizanje strateških ciljeva.

Članovi tima: satnik Dalibor Gernhardt (lijevo), pukovnik Leonardo Lorusso (u sredini) i osnivač brigadir Marijan Paljević (desno)

Gdje je Hrvatska vojska?

Sve navedeno prepoznao je i NATO. Suočen s radikalnom promjenom strateškog konteksta, Sjevernoatlantski savez sugerirao je metodu profesionalnih ratnih igara kao optimalnu analitičku metodu za razvoj novih strateških dokumenata, doktrinarnih načela i strukture snaga u najširem smislu. Dva od tri strateška cilja NATO-ova Savezničkog zapovjedništva za transformaciju (ACT) predviđaju profesionalne ratne igre kao metodu za dostizanje tih ciljeva. No, wargaming je u okviru NATO-a još uvijek deficitarna sposobnost. To treba promijeniti, jer njezina vrijednost posebno dolazi do izražaja u okolnostima promjene globalne strateške pozicije Saveza nakon ruske agresije na Ukrajinu. NATO stoga snažno podupire uvođenje wargaminga u širok spektar svoje prilagodbe tim okolnostima. Prije svega u pripremi i analizi operacija i kampanja, izgradnji modela strukture snaga te analizi i prilagodbi strateških dokumenata Saveza i zemalja članica. I nakon ovakvog uvoda, vrijedi postaviti logično pitanje: “Gdje je tu Hrvatska vojska?” Odgovor je: “Iznenađujuće visoko.” Dobili smo ga od 26. do 29. svibnja na Hrvatskom vojnom učilištu “Dr. Franjo Tuđman”. Tih dana održana je edukativna strateška ratna igra Terra Incognita 25, u kojoj su sudjelovali polaznici 27. naraštaja Ratne škole “Ban Josip Jelačić”. Organizator je bio Hrvatski tim za profesionalne ratne igre (HRV WG tim), koji djeluje u okviru HVU-a. Dosad je djelovanje Tima bilo manje poznato, pa čak i na razini MORH-a i OSRH. No Tim postoji i intenzivno djeluje već nekoliko godina, a danas već visoko kotira i unutar nadležnih struktura NATO-a.

Naš sugovornik brigadir Marijan Paljević iz Centra za obrambene i strateške studije “Janko Bobetko” osnivač je HR WG tima. U okviru Centra formirana je 2020. godine radna skupina sa zadaćom uspostave i uvođenja sposobnosti pripreme, dizajniranja i provedbe profesionalnih ratnih igara. Međutim, koliko je sustav uopće bio upoznat s njima?

Plakat za ratnu igru Terra Incognita 25 autorice Andreje Sečen (Ilustracija: Andreja Sečen)

Počeli su – od početka

“Znali smo da je dio viših časnika i generala tijekom školovanja, posebno na prestižnim inozemnim vojnim školama, imao priliku vidjeti profesionalne edukativne ratne igre i sudjelovati u njima u ulozi igrača. Dakle, pojam ratne igre bio je poznat u sustavu. No, ubrzo se pokazalo kako je u sustavu nemoguće pronaći sistematizirane profesionalne ratne igre s definiranim pravilima. Jednako tako, nismo uspjeli pronaći niti jednog certificiranog časnika za pripremu, dizajniranje i provedbu profesionalnih ratnih igara. Stoga smo zaključili kako moramo početi – od početka. Sretna je okolnost bila što se, uvjetno rečeno, nove profesionalne ratne igre (nove stoga što se uvelike razlikuju od tradicionalnih ratnih igara iz prijašnjih razdoblja) upravo tad počinju znatnije razvijati i primjenjivati u najnaprednijim zapadnim oružanim snagama”, sjeća se brigadir Paljević. Dobar uvid u problematiku stekao je kao uspješan polaznik Ratne škole Bundeswehra, dakle, vojske iz zemlje koja je izmislila wargaming – Njemačke. Tu je školu završio i tadašnji hrvatski predstavnik u nadležnom panelu NATO-ove Organizacije za znanost i tehnologiju (NATO STO) brigadir Zdravko Barbarić. Upravo je NATO STO inzistirao na učinkovitoj implementaciji wargaminga u Savez. “Budući da smo bili senzibilizirani za problematiku profesionalnih ratnih igara, brzo smo se usuglasili glede inicijative za njihovo uvođenje u OSRH. Brigadir Barbarić pronašao je u organizaciji NATO STO pokrovitelja koji je podupirao, tu, po njihovu mišljenju, kritičnu sposobnost NATO-a i oružanih snaga zemalja članica. NATO STO ponudio je Hrvatskoj potporu u usvajanju sposobnosti, a Hrvatska je s njim 2021. godine potpisala prvi ugovor za osposobljavanje Tima za profesionalne ratne igre. Kako smo bili među prvima koji su zatražili takvu potporu, STO nam je dodijelio SAD kao mentorsku naciju u stjecanju sposobnosti ratnih igara”, nastavlja brigadir.

Učenje od najboljih

Sve je dalje išlo dobro. Odlukom mentorske nacije, za konkretnog mentora hrvatskom timu dodijeljen je centar za analize Američke kopnene vojske (U.S. Center for Army Analysis – CAA) na čelu s dr. Stevenom Stoddardom. “Na našu sreću, osoba zadužena za HRV WG tim postao je dr. Karsten Engelmann, za kojeg smo s vremenom shvatili da u američkoj zajednici profesionalnih ratnih igara uživa istaknut status. Zahvaljujući njegovu posredovanju imali smo priliku učiti ne samo od brojnih specijaliziranih stručnjaka iz CAA-e već i od stručnjaka iz drugih uglednih američkih institucija”, opisuje hrvatski časnik.

Nakon uspješnog prvog ugovora, koji je završio u svibnju 2022. provedbom ratne igre operativne razine za predstavnike grana i uprava GS OSRH, NATO je Timu omogućio i drugi, prošireni ugovor do kraja svibnja 2025. godine. CAA u tom mjesecu provodi i završno certificiranje Tima. Pripadnici Hrvatske vojske dosegnuli su punu operativnu sposobnost u pripremi, dizajnu i provedbi profesionalnih ratnih igara operativne i strateške razine. Sve dosadašnje troškove usvajanja sposobnosti WG-a snosili su NATO STO i SAD kao mentorska nacija. Timu je u međuvremenu 2020. godine pristupio pukovnik Leonardo Lorusso i satnik Dalibor Gernhardt. Paralelno s operativnim angažmanom u području razvoja ratnih igara, oba završavaju doktorske studije. Teme disertacija obrađuju problematiku ratnih igara u okviru aeronautike, odnosno kibernetike. HRV WG tim od početka je usmjerio svoj razvoj prema punom spektru primjene metode profesionalnih ratnih igara: edukativnom (educational), operativnom (experiential) i analitičkom (analytical).

Tim je na taktičkoj razini dizajnirao više ratnih igara prilagođenih potrebama OSRH. Na operativnoj razini uglavnom primjenjuje generički model (Operational Wargame System – OWS), koji je razvilo specijalizirano središte Marinskog korpusa SAD-a (USMC) te ga Timu ustupilo na korištenje. Pukovnik Lorusso izvršio je prilagodbe dizajna i mehanike igre za potrebe OSRH, a satnik Gernhardt prilagodio je kartografsku podlogu. Oba inovativna rješenja dobila su najvišu ocjenu tvorca igre iz USMC-a. Radi se inače o seriji ratnih igara koja pokriva suvremene i moguće buduće sukobe od 2025. do 2030. Dizajn je usredotočen na planove i odluke na visokoj taktičkoj i operativnoj razini rata u svim domenama ratovanja. Mehanika ratne igre OWS široko je rasprostranjena u profesionalnim krugovima i koristi se u gotovo svim važnijim vojnoobrambenim institucijama.

Afirmacija na razini NATO-a

Na strateškoj razini HRV WG tim dizajnirao je vlastitu generičku ratnu igru pod nazivom Regional Strategic Wargame System (RSWG). Spomenuta strateška ratna igra Terra Incognita 25 jedna je od njezinih inačica – prilagođenih edukativnoj svrsi ratnih igara. Prilikom provedbe igre HRV WG tim dobio je iznimno kvalitetnu i zahtjevnu potporu Katedre strategije Dekanata HVU-a. “Provedba igre svojevrsna je prekretnica za hrvatski obrambeni sustav. Uvelike se mijenja pristup sustava mogućnostima i prednostima koje korištenje profesionalnih ratnih igara donosi na svim trima razinama: edukativnoj, operativnoj i analitičkoj”, uvjeren je brigadir Paljević.

HRV WG tim kontinuirano surađuje s ustrojstvenim cjelinama OSRH. Trenutačno je angažiran na projektima Glavnog stožera OSRH, na projektu modernizacije HRZ-a te na edukaciji hrvatskih polaznika vojnih sveučilišnih programa i slijedno rastućih izobrazbi OSRH. No, radi i na međunarodnoj afirmaciji. Odmah po završetku igre Terra Incognita 25 započinje mentoriranje Tima češkog OS-a i pripremu ratne igre operativne razine koju će provesti ove jeseni u Češkoj. Naime, nakon stjecanja pune operativne sposobnosti, Tim je spreman provesti osposobljavanja novih timova za profesionalne ratne igre na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Način na koji je to HRV WG tim postigao očito je impresionirao NATO STO, koji je pripadnicima Hrvatske vojske dodijelio ulogu mentora pripadnicima češkog OS-a vezano uz stjecanje sposobnosti pripreme, dizajna i provedbe profesionalnih ratnih igara operativne i strateške razine. Tim je u prosincu 2024. na Sveučilištu obrane Češke Republike u Brnu s češkim i slovačkim polaznicima te djelatnicima Sveučilišta proveo stratešku ratnu igru, za što je dobio odlične ocjene studenata, profesora i čelništva češkog OS-a. Češka strana potom je vojnodiplomatskim putem uputila zahtjev za dugoročnu suradnju s HRV WG timom.

HRV WG tim višekratno je uključen i u znanstveno-stručne projekte pod pokroviteljstvom organizacije NATO STO – od razmatranja konceptualnih mogućnosti doktrinarnih izazova višedomenskih operacija, do sudjelovanja u projektu tzv. Summer School za mlade znanstvenike iz članica NATO-a i partnerskih zemalja koji će karijere posvetiti radu u području obrambenih industrija. Tim je 2024. gostovao na Sveučilištu Bundeswehra u Münchenu, a ove će godine sudjelovati na Ljetnoj školi Sveučilišta u Ankari.


Općenito se smatra da je za pripremu i dizajn igre potrebno šest mjeseci

 Kako HRV WG tim dizajnira igru?

“Prema zahtjevu pokrovitelja, odnosno naručitelja ratne igre, HRV WG tim dizajnira igre od taktičke, operativne do strateške razine i to za sve korisnike – od kadeta do Ratne škole i Glavnog stožera OSRH. Tim dizajnira igre samostalno, a vrijeme pripreme i dizajna ovisi o složenosti zahtjeva naručitelja ili pokrovitelja. Kao vrijeme potrebno za pripremu i dizajn igre općenito se uzima šest mjeseci. Tim većinu elemenata za pripremu igre kreira te proizvede ili nabavi samostalno, dok je za tisak karata, formulara i slično nezamjenjiva pomoć koju dobiva od kolega iz Odjela za knjižničnu i izdavačku djelatnost HVU-a “Dr. Franjo Tuđman”. Tim tijekom razvoja igre itekako uzima u obzir aktualnu situaciju u OSRH i u svijetu i prema njoj osvježava scenarij. Brigadir Paljević navodi da su ratne igre po definiciji kompromisna vještina između realnosti, pouzdanosti i igrivosti (reality, reliability, playability). “To im daje životnost i fleksibilnost – zato i postoje tako dugo uspijevajući se stalno s vremenom modernizirati. Obično se na postojeće sistemske igre – svejedno koje razine ratovanja – nadograđuju specifičnosti koje traži naručitelj ili pokrovitelj. Dobivaju se tako igre prilagođene pojedinom zahtjevu”, opisuje časnik.


Simulacije i profesionalne ratne igre dopunjavaju se i nisu jedne drugima konkurencija

Koje su glavne razlike između vježbi u Simulacijskom središtu ZOD-a HKoV-a i wargaminga?

“Simulacije su nezaobilazan dio tzv. svetog trojstva vojne znanosti: znanstvene podloge, neposrednog iskustva i konceptualnog uvida, pri čemu simulacije vežemo uz prvi dio, a ratne igre uz konceptualni uvid. Simulacije i profesionalne ratne igre dopunjavaju se i ni na koji način jedne drugima ne konkuriraju. Priprema i provedba simulacijskih vježbi zahtijeva veći angažman ljudstva i tehnike, dok konceptualni pristup ratnim igrama težište stavlja na fleksibilnost te na neposredan uvid u kvalitetu ljudske odluke i njezine posljedice. Moguća kombinacija dviju metoda uvijek je dobrodošla”, opisuje brigadir Paljević.


(Foto: Jonathan Neill) i 3b – Pripadnici HRV WG tima organiziraju ratne igre i u inozemstvu, primjerice na Ljetnoj školi NATO STO-a u Münchenu i na Sveučilištu obrane u Brnu

Međunarodna suradnja

Hrvatski tim za profesionalne ratne igre (HRV WG tim) dosad je ostvario aktivnu suradnju s eminentnim američkim ustanovama čiji su analitički odjeli za WG u samom svjetskom vrhu:

  • centar za analize Američke kopnene vojske (CAA), Fort Belvoir
  • Ratna škola Američke kopnene vojske – Centar za strateško vođenje (U.S. Army War College – Center For Strategic Leadership), Carlisle
  • Marinski korpus SAD-a – Središte za inovacijsko i buduće ratovanje “Brute Krulak”, Quantico
  • Američka mornarička poslijediplomska škola, Monterey.

Dodatnu profesionalnu i znanstvenu suradnju HRV WG tim uspostavio je s kolegama iz:

  • NATO-a (NATO ACT – Grana za eksperimentiranje i wargaming)
  • Švedske (Švedska agencija za obrambena istraživanja – FOI)
  • Danske (Akademija Danske kraljevske ratne mornarice)
  • Češke (Sveučilište obrane)
  • Australije (Australski wargaming tim, GS OS-a)
  • Njemačke (Sveučilište Bundeswehra)
  • Italije (Nacionalno istraživačko vijeće – IBB)
  • Turske (Sveučilište Atılım).

Pripremio Domagoj Vlahović; Foto Tomislav Brandt i HRV WG tim