Portugal je odobrio kupnju dodatnih dvaju odobalnih ophodnih brodova klase Viana do Castelo od brodograđevne…
Intenzivnim uvježbavanjem do sigurnog letenja
Pripadnici 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva krajem siječnja uspješno su proveli obuku u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje (Night Vision Goggles – NVG)
Jedna je od iznimno važnih i korisnih sposobnosti letačkih helikopterskih posada sposobnost letenja u složenim noćnim uvjetima uz korištenje opreme za noćno letenje – Night Vision Goggles (NVG). Kako letjeti na malim visinama, pri minimalnom noćnom svjetlu, kako na vrijeme uočiti žice dalekovoda, vrhove krošanja, zgrade, antene i sve druge za let helikoptera potencijalno opasne situacije, kako uspješno manevrirati pa u mraku uočiti neobilježenu, ali odgovarajuću potencijalnu podlogu koja može poslužiti za slijetanje helikoptera i obavljanje zadane zadaće? Četvorica polaznika obuke u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje, dvojica pilota i dvojica tehničara letača, na sva ta pitanja moraju imati spremne odgovore i u zraku, u letjelici moraju brzo, rutinski procjenjivati situaciju i reagirati.
Pukovnik Bernard Bartoluci ostvario je tijekom 20 godina vojne karijere impresivne referencije: on je pilot i kapetan, nastavnik je letenja, iza njega su stotine sati provedenih u letu, zapovjednik je Voda za specijalne zračne operacije 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera i voditelj helikopterske obuke u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje. U zadnjem tjednu siječnja on i njegov tim bdjeli su nad četvoricom polaznika obuke u noćnim uvjetima, upućivali ih, provjeravali i bodrili te ih na kraju doveli do uspješnog završetka obučnog ciklusa.
Pukovnik Bartoluci objašnjava nam bit obuke i vještinu koju polaznici moraju svladati: “Niskim letom i gledanjem kroz NVG jasnije se i preciznije vide detalji, vide se zapreke, žice dalekovoda, stabla, ono što se golim okom u mraku teže ili nikako ne raspoznaje – no, istodobno, NVG jako sužava vidno polje pa čovjek umjesto uobičajenih 200 stupnjeva, pod noćnom opremom može vidjeti tek 40 stupnjeva.”
Tijekom obuke svih pet članova posade: pilot, kopilot i trojica tehničara letača koriste opremu za noćno letenje NVG. Uz pilota i kopilota u kabini je i jedan tehničar letač, dok su dva tehničara letača na otvorenim bočnim vratima teretnog prostora i promatrajući svaki svoju stranu helikoptera, javljajući što vide, oni su za pilota i oči, i uši. Svaki za sebe članovi posade vide malo, ali uz odgovarajuću, profesionalnu obuku i dovoljno sati vježbe svi zajedno vide sve ono što je potrebno za uspješno provođenje zadaća.
Pukovnik Bartoluci naglašava važnost timskog rada i uigranosti u toj vrsti aktivnosti: “Višečlana je helikopterska posada u ovakvim uvjetima izrazito uzajamno ovisna. Svaki član daje određene informacije, sve te informacije su važne i zbog toga je potrebno raditi na zajedničkoj uigranosti posade, prenošenju informacija, standardiziranom rječniku. Potrebno je postići rutiniranu razinu postupanja posade, a to se može dosegnuti samo intenzivnim vježbanjem kroz stalne obučne cikluse.”
U zadnjem su tjednu siječnja, kad bi se nad Zagrebom smračilo, polaznici i njihovi instruktori završavali redovite pretpoletne brifinge i provjere, provjeravalo se zdravstveno stanje članova posade, ažurirali zadnji podaci o vidljivosti, izmaglici ili točki rosišta u predviđenom području leta, a onda su zauzimali svoja mjesta u helikopterima i obavljali zadnje kontrolne pripreme. Zatutnjali bi moćni motori i letjelice s peteročlanom posadom polijetale su u noć, prema nenaseljenim i neosvijetljenim područjima, leteći tek stotinjak metara iznad šuma i rijeka Zagrebačke, Karlovačke, Krapinsko-zagorske i Bjelovarsko-bilogorske županije.
Ako ste ih čuli, odahnite. Spavajte mirno. Ako ste ih čuli, to znači da su tu, i da su kao i uvijek dosad spremni prvi priskočiti i pomoći… kad god zatreba.
Polaznici letačke obuke u noćnim uvjetima uz korištenje opreme za noćno letenje – Night Vision Goggles (NVG).
Skupnik Matej Josić od 2016. je u 194. eskadrili višenamjenskih helikoptera, a postati tehničar letač bila mu je želja od djetinjstva. “Ova obuka razlikuje se od prethodnih i teža je upravo zbog NVG naočala. Kao tehničar letač na bočnim vratima osiguravam tu stranu, sve informacije dojavljujem pilotu i navodim helikopter na ograničene terene. Sad, zimi, rad nam otežava i jaka hladnoća, no zbog ljubavi prema ovom poslu ništa nije preteško.”
Desetnik Goran Bezuk je odrastajući uz oca koji je bio pilot i sudionik Domovinskog rata i sam vrlo rano otkrio ljepotu letenja – i sad se, kaže, ne vidi nigdje drugdje nego u helikopteru. U Eskadrilu na Lučkom došao je 2014., a obuci je pristupio kao tehničar letač. “Uzbuđen sam i jako motiviran – ovo mi je prvi put da letim noću koristeći opremu za noćno letenje i to je jedno sasvim novo iskustvo.”
Natporučnik Tihomir Grganić u Eskadrili je od 2013., a na obuci za noćno letenje uz korištenje NVG opreme je kopilot. “Night Vision Goggles jedan je od vrhunaca obuke vojnih pilota helikoptera i za mene je ovo prvo takvo iskustvo. Peteročlana posada u helikopteru u ovakvim okolnostima mora biti posebno povezana, uigrana i dobro uvježbana. Naš je posao takav da nikad nije kraj vježbanju i učenju – koliko god bili iskusni i letjeli, iz svake situacije uvijek možemo naučiti još nešto i postati još malo bolji,” kaže natporučnik Grganić pa zaključuje: “No, naš posao je i takav da kad ga jednom probaš, kad jednom iskusiš upravljanje letjelicom i digneš se – ni jedan posao poslije toga više nije dovoljno dobar i zanimljiv.”
Satnik Stjepan Previšić u Eskadrili je od 2006. godine. Fascinacija letenjem prati ga i raste s njim još od djetinjstva, a sad, kao kapetan, stječe iskustvo noćnog leta uz korištenje Night Vision Goggles opreme. “Riječ je o vrlo vrijednoj nadogradnji stečenih letačkih iskustava, no možda je najvažniji segment ovog načina letenja povjerenje prema ljudima, članovima posade. Svaki član može sam za sebe biti iskusan, najbolji – no uspješnost ove vrste zadaća krije se u međusobnom povjerenju, komunikaciji i iznimnoj uigranosti svih članova. Samo takva posada uspješno završava zadaću i pobjeđuje.”
Sposobnosti leta u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje (Night Vision Goggles – NVG) iznimno su važne ne samo u borbenim zadaćama nego i u aktivnostima koje vojska redovito provodi u situacijama kad je potrebno pružiti pomoć civilnoj zajednici. Važnost razvijene sposobnosti noćnog letenja uz korištenje NVG-a bila je naglašena i kod velikog potresa koji je 29. prosinca 2020. pogodio Petrinju i okolicu. Dvije helikopterske posade s dva helikoptera koja su tad polijetala s Lučkog prevozile su pacijente iz sisačke bolnice.
Sposobnost leta u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje u okolnostima hitnih intervencija nužna je u zadaćama koje se provode iznad urbanih područja, ali i u onima iznad nenaseljenih područja. Sposobnost vrhunskih pilota helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva da tijekom medicinskih letova, akcija traganja i spašavanja, intervencija nakon prirodnih nepogoda i katastrofa lete nisko, u mraku, rješavaju probleme u otežanim uvjetima noćnog letenja, slijeću na nepripremljene terene, nasipe, šumske proplanke ili helidrome koji nemaju svu potrebnu infrastrukturu utjecala je dosad na stotine ljudskih sudbina i spasila mnoge živote.
Da bi se iznimno važna sposobnost leta u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje NVG provodila i unapređivala, da bi se time i ubuduće civilnoj zajednici osigurala pomoć u izvanrednim situacijama koju jedino Hrvatska vojska može pružiti, nužne su redovite obuke helikopterskih posada.
Tekst: Lada Puljizević
Foto: Mladen Čobanović