Intenzivnim uvježbavanjem do sigurnog letenja

Pripadnici 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva krajem siječnja uspješno su proveli obuku u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje (Night Vision Goggles – NVG)

Jedna je od iznimno važnih i korisnih sposobnosti letačkih helikopterskih posada sposobnost letenja u složenim noćnim uvjetima uz korištenje opreme za noćno letenje – Night Vision Goggles (NVG). Kako letjeti na malim visinama, pri minimalnom noćnom svjetlu, kako na vrijeme uočiti žice dalekovoda, vrhove krošanja, zgrade, antene i sve druge za let helikoptera potencijalno opasne situacije, kako uspješno manevrirati pa u mraku uočiti neobilježenu, ali odgovarajuću potencijalnu podlogu koja može poslužiti za slijetanje helikoptera i obavljanje zadane zadaće? Četvorica polaznika obuke u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje, dvojica pilota i dvojica tehničara letača, na sva ta pitanja moraju imati spremne odgovore i u zraku, u letjelici moraju brzo, rutinski procjenjivati situaciju i reagirati.

Pukovnik Bernard Bartoluci ostvario je tijekom 20 godina vojne karijere impresivne referencije: on je pilot i kapetan, nastavnik je letenja, iza njega su stotine sati provedenih u letu, zapovjednik je Voda za specijalne zračne operacije 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera i voditelj helikopterske obuke u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje. U zadnjem tjednu siječnja on i njegov tim bdjeli su nad četvoricom polaznika obuke u noćnim uvjetima, upućivali ih, provjeravali i bodrili te ih na kraju doveli do uspješnog završetka obučnog ciklusa.

Pukovnik Bartoluci objašnjava nam bit obuke i vještinu koju polaznici moraju svladati: “Niskim letom i gledanjem kroz NVG jasnije se i preciznije vide detalji, vide se zapreke, žice dalekovoda, stabla, ono što se golim okom u mraku teže ili nikako ne raspoznaje – no, istodobno, NVG jako sužava vidno polje pa čovjek umjesto uobičajenih 200 stupnjeva, pod noćnom opremom može vidjeti tek 40 stupnjeva.”

Tijekom obuke svih pet članova posade: pilot, kopilot i trojica tehničara letača koriste opremu za noćno letenje NVG. Uz pilota i kopilota u kabini je i jedan tehničar letač, dok su dva tehničara letača na otvorenim bočnim vratima teretnog prostora i promatrajući svaki svoju stranu helikoptera, javljajući što vide, oni su za pilota i oči, i uši. Svaki za sebe članovi posade vide malo, ali uz odgovarajuću, profesionalnu obuku i dovoljno sati vježbe svi zajedno vide sve ono što je potrebno za uspješno provođenje zadaća.

Pukovnik Bartoluci naglašava važnost timskog rada i uigranosti u toj vrsti aktivnosti: “Višečlana je helikopterska posada u ovakvim uvjetima izrazito uzajamno ovisna. Svaki član daje određene informacije, sve te informacije su važne i zbog toga je potrebno raditi na zajedničkoj uigranosti posade, prenošenju informacija, standardiziranom rječniku. Potrebno je postići rutiniranu razinu postupanja posade, a to se može dosegnuti samo intenzivnim vježbanjem kroz stalne obučne cikluse.”

U zadnjem su tjednu siječnja, kad bi se nad Zagrebom smračilo, polaznici i njihovi instruktori završavali redovite pretpoletne brifinge i provjere, provjeravalo se zdravstveno stanje članova posade, ažurirali zadnji podaci o vidljivosti, izmaglici ili točki rosišta u predviđenom području leta, a onda su zauzimali svoja mjesta u helikopterima i obavljali zadnje kontrolne pripreme. Zatutnjali bi moćni motori i letjelice s peteročlanom posadom polijetale su u noć, prema nenaseljenim i neosvijetljenim područjima, leteći tek stotinjak metara iznad šuma i rijeka Zagrebačke, Karlovačke, Krapinsko-zagorske i Bjelovarsko-bilogorske županije.

Ako ste ih čuli, odahnite. Spavajte mirno. Ako ste ih čuli, to znači da su tu, i da su kao i uvijek dosad spremni prvi priskočiti i pomoći… kad god zatreba.


Polaznici letačke obuke u noćnim uvjetima uz korištenje opreme za noćno letenje – Night Vision Goggles (NVG).

Skupnik Matej Josić od 2016. je u 194. eskadrili višenamjenskih helikoptera, a postati tehničar letač bila mu je želja od djetinjstva. “Ova obuka razlikuje se od prethodnih i teža je upravo zbog NVG naočala. Kao tehničar letač na bočnim vratima osiguravam tu stranu, sve informacije dojavljujem pilotu i navodim helikopter na ograničene terene. Sad, zimi, rad nam otežava i jaka hladnoća, no zbog ljubavi prema ovom poslu ništa nije preteško.”

Desetnik Goran Bezuk je odrastajući uz oca koji je bio pilot i sudionik Domovinskog rata i sam vrlo rano otkrio ljepotu letenja – i sad se, kaže, ne vidi nigdje drugdje nego u helikopteru. U Eskadrilu na Lučkom došao je 2014., a obuci je pristupio kao tehničar letač. “Uzbuđen sam i jako motiviran – ovo mi je prvi put da letim noću koristeći opremu za noćno letenje i to je jedno sasvim novo iskustvo.”

Natporučnik Tihomir Grganić u Eskadrili je od 2013., a na obuci za noćno letenje uz korištenje NVG opreme je kopilot. “Night Vision Goggles jedan je od vrhunaca obuke vojnih pilota helikoptera i za mene je ovo prvo takvo iskustvo. Peteročlana posada u helikopteru u ovakvim okolnostima mora biti posebno povezana, uigrana i dobro uvježbana. Naš je posao takav da nikad nije kraj vježbanju i učenju – koliko god bili iskusni i letjeli, iz svake situacije uvijek možemo naučiti još nešto i postati još malo bolji,” kaže natporučnik Grganić pa zaključuje: “No, naš posao je i takav da kad ga jednom probaš, kad jednom iskusiš upravljanje letjelicom i digneš se – ni jedan posao poslije toga više nije dovoljno dobar i zanimljiv.”

Satnik Stjepan Previšić u Eskadrili je od 2006. godine. Fascinacija letenjem prati ga i raste s njim još od djetinjstva, a sad, kao kapetan, stječe iskustvo noćnog leta uz korištenje Night Vision Goggles opreme. “Riječ je o vrlo vrijednoj nadogradnji stečenih letačkih iskustava, no možda je najvažniji segment ovog načina letenja povjerenje prema ljudima, članovima posade. Svaki član može sam za sebe biti iskusan, najbolji – no uspješnost ove vrste zadaća krije se u međusobnom povjerenju, komunikaciji i iznimnoj uigranosti svih članova. Samo takva posada uspješno završava zadaću i pobjeđuje.”


Sposobnosti leta u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje (Night Vision Goggles – NVG) iznimno su važne ne samo u borbenim zadaćama nego i u aktivnostima koje vojska redovito provodi u situacijama kad je potrebno pružiti pomoć civilnoj zajednici. Važnost razvijene sposobnosti noćnog letenja uz korištenje NVG-a bila je naglašena i kod velikog potresa koji je 29. prosinca 2020. pogodio Petrinju i okolicu. Dvije helikopterske posade s dva helikoptera koja su tad polijetala s Lučkog prevozile su pacijente iz sisačke bolnice.


Sposobnost leta u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje u okolnostima hitnih intervencija nužna je u zadaćama koje se provode iznad urbanih područja, ali i u onima iznad nenaseljenih područja. Sposobnost vrhunskih pilota helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva da tijekom medicinskih letova, akcija traganja i spašavanja, intervencija nakon prirodnih nepogoda i katastrofa lete nisko, u mraku, rješavaju probleme u otežanim uvjetima noćnog letenja, slijeću na nepripremljene terene, nasipe, šumske proplanke ili helidrome koji nemaju svu potrebnu infrastrukturu utjecala je dosad na stotine ljudskih sudbina i spasila mnoge živote.

 Da bi se iznimno važna sposobnost leta u noćnim uvjetima s opremom za noćno letenje NVG provodila i unapređivala, da bi se time i ubuduće civilnoj zajednici osigurala pomoć u izvanrednim situacijama koju jedino Hrvatska vojska može pružiti, nužne su redovite obuke helikopterskih posada.

Tekst: Lada Puljizević

Foto: Mladen Čobanović