Razvoj samohodnog kineskog topništva počinje puno kasnije od razvoja vučnog i odvija se postupno. Međutim,…
Kineske samohodne haubice (II. dio)
Nakon što se kineska obrambena industrija dokazala tridesetogodišnjom proizvodnjom više tipova samohodnih haubica na gusjenicama, u XXI. stoljeću okrenula se takvim oružjima na kotačima…
Kineski je NORINCO pokrenuo 2002. razvoj samohodne haubice SH1 namijenjene izvozu. Prikazana je 2007. na vojnoj izložbi IDEX u Abu Dhabiju (UAE). Naoružana je haubicom 155 mm duljine cijevi 52 kalibra. Kompatibilna je sa svim standardnim NATO-ovim streljivom 155 mm, kao i s NORINCO-ovim, pa i precizno vođenim streljivom razvijenim na temelju ruske tehnologije Krasnopolj. Najveći domet od 53 km postignut je raketno potpomognutim projektilom V-LAP s pomoću desetog barutnog punjenja. Na prvi pogled SH1 nalikuje na francusku haubicu Caesar. Za podvozje je uzeto terensko vozilo Wanshan WS5252 konfiguracije 6 x 6. Sustav ima oklopljenu kabinu za pet članova posade. Na krovu vozila montirana je teška strojnica QJC88 kalibra 12,7 mm. Masa vozila iznosi 22 t, a može se transportirati većinom srednjih transportnih zrakoplova.
25 projektila
Borbeni komplet haubice iznosi 25 projektila s pripadajućim punjenjima. Projektil se u cijev stavlja s pomoću mehaničke ruke. Preciznost pogađanja ciljeva osigurava digitalni sustav za upravljanje paljbom. Mjerač početne brzine projektila nalazi se na stražnjem dijelu cijevi. Računalo izračunava elemente za gađanje te ih prosljeđuje na zaslone zapovjednika, ciljača i punitelja. Sustav je povezan s C4ISR-om čime su znatno povećani učinkovitost i preciznost paljbene potpore. Cijev se pokreće po visini od 0 do +70 stupnjeva, a vodoravno 20 stupnjeva u svaku stranu. Pokretanje po elevaciji i pravcu odvija se s pomoću električnog ili hidrauličnog mehanizma. Prije gađanja na tlo se spušta platforma u obliku dvaju stabilizatora koja služi za održavanje vozila stabilnim prilikom gađanja. Nadalje, SH1 opremljen je navigacijom te sustavima za određivanje položaja i usmjeravanje. Informacije o ciljevima za gađanje dobiva od zapovjednog vozila bitnice. Posadu čini pet članova. Oklopljena kabina štiti od streljačkog oružja do 12,7 mm i krhotina topničkih granata. Vozilo postiže najveću brzinu od 90 km/h, a pokreće ga dizelski motor od 236 KS (173 kW). Kotači sa središnjom regulacijom tlaka u gumama osiguravaju dobru terensku prohodnost. Vozilo može svladati okomitu prepreku visine 1,2 m. Haubica SH1 nije bila namijenjena za kinesku Narodnooslobodilačku vojsku, ali lako može biti prilagođena za njezine potrebe. Zasad je u uporabi u vojskama Pakistana i Mjanmara. Bojnu SH1 čine 24 haubice, četiri zapovjedna vozila bitnice, zapovjedno vozilo bojne, meteorološki radar, četiri 6 x 6 izvidnička vozila i topnički radar.
Ponovno D30
U ponudi NORINCO-a nalazi se i manja haubica, kalibra 122 mm, oznake SH2, razvijana usporedno s SH1. Podvozja dviju haubica međusobno se razlikuju: SH2 nalazi se na sredini vozila, a SH1 na njegovu stražnjem kraju.
Na SH2 ugrađena je vučna haubica PL96 i to na novodizajnirano teretno vozilo konfiguracije 6 x 6, ali očito razvijeno od kineskog HMMWV-a konfiguracije 4 x 4. Pogonske osovine nalaze se s prednje i stražnje strane. Spomenuta u prvom nastavku članka, PL96 kineska je inačica haubice D30 od 122 mm i kompatibilna s njezinim streljivom. Najveći domet ovisi o projektilu i kombinaciji punjenja. Domet gađanja s klasičnim projektilom iznosi 15,3 km, s projektilom s povećanim dometom 22 km, a kod raketno potpomognutog projektila 27 km. SH2 može ispaljivati domaći precizni vođeni projektil nastao na temelju ruskog projektila Kitolov 122 mm. Elementi za gađanje zauzimaju se automatski, a prije gađanja vozilo se za tlo učvršćuje dvjema hidrauličnim stopama.
Posadu vozila čine četiri člana. Oklopljena kabina pruža zaštitu od streljačkog oružja do 12,7 mm i krhotina topničkih granata. Haubica SH2 također je opremljena sustavom NBK zaštite. Vozilo pokreće dizelski motor koji razvija 215 KS (158 kW), opremljeno je i središnjim sustavom za reguliranje tlaka u gumama. SH2 može se transportirati većinom srednjih transportnih zrakoplova Y-8 ili Y-9.
Za desantne postrojbe
SH2 ima sustav trzanja (povratnik) montiran iznad cijevi. Pokretanje po elevaciji i pravcu odvija se s pomoću električnog mehanizma. Zauzimanje elemenata po elevaciji moguće je od 0 do 70 stupnjeva, a po pravcu lijevo i desno 30 stupnjeva. Brzina gađanja iznosi od šest do osam projektila u minuti. Borbeni komplet čine 24 projektila, a nalazi se iza haubice na stražnjem dijelu vozila.
Najveća brzina koju postiže na cesti premašuje 90 km/h, a najveći doseg iznosi 600 km. Može svladati uspone do 60 posto. Radijus okretanja manji je od 13 m. Borbena masa iznosi 11,5 tona. Haubica SH2 spremna je za borbeno djelovanje u roku od 45 do 50 sekundi. Za prelazak iz hodnog položaja u spremnost za paljbu te opaljenje šest projektila i napuštanje paljbenog položaja potrebno je manje od dvije minute.
SH2 kompaktna je haubica, funkcionalna, laka, vrlo precizna, velike brzine kretanja, kratkog vremena reakcije, dobrih performansi motora. Zahvaljujući digitalizaciji, riječ je o oružju neovisnih borbenih sposobnosti. Promatrajući međunarodno tržište čini se naprednom u odnosu na mnoge slične topničke sustave. Namijenjena je izvozu, ali lako se može prilagoditi potrebama kineskih desantnih postrojbi i marinaca.
Demonstracija na poligonu
Daljnjim razvojem SH2 nastaje SH5, naoružana haubicom 105 mm. NORINCO je u srpnju 2011. organizirao njezinu demonstraciju na poligonu “Alašan” u pokrajini Unutrašnjoj Mongoliji, s ciljem prodaje nekim zemljama u razvoju. Haubica 105 mm s cijevi duljine 37 kalibara instalirana je na jednakom kamionskom podvozju 6 x 6 koje koristi i SH2.
Zauzimanje elemenata po visini (elevaciji) moguće je od 0 do 70 stupnjeva, a po pravcu lijevo i desno 30 stupnjeva. Najveći domet ovisi o projektilu i kombinaciji punjenja. S klasičnim streljivom postiže najveći domet od 18 km. Borbeni komplet čini 40 projektila, a nalazi se iza haubice na stražnjem dijelu vozila. Elementi za gađanje zauzimaju se automatski, a prije gađanja vozilo se za tlo učvršćuje dvjema hidrauličnim stopama. Posadu čine četiri člana. Brzina gađanja iznosi od šest do osam projektila u minuti.
Oklopljena kabina pruža zaštitu od streljačkog oružja do 12,7 mm i krhotina topničkih granata. Haubica SH5 također je opremljena sustavom NBK zaštite.
Na kabini i na dvama vratima sa svake strane nalaze se neprobojna stakla. Svi prozori na vozilu imaju jednaku razinu zaštite kao i oklopljena kabina.
Vozilo postiže najveću brzinu od 100 km/h na cesti te najveći doseg od 800 km. Motor je postavljen na prednjoj strani vozila, a pričuvni kotač nalazi se sa stražnje strane.
U 11. postroju
Od triju prethodnih haubica prilično se razlikuje oružje dugog imena PLL-05 (Тype-05) 120 mm SPM-H (6 x 6). Označeno je kao samohodni minobacač/haubica 120 mm za neizravnu i izravnu paljbenu potporu te amfibijsko vozilo. Razvijeno je na podvozju oklopnog prijevožnjaka ZSL-92 (WZ-551). Glavno oružje puni se s pomoću poluautomatskog zatvarača. Potječe od starijeg samohodnog sovjetskog gusjeničnog minobacača 2S9 Nona-S (na podvozju BMD-1) i poboljšane inačice samohodnog oružja na kotačima 2S23 Nona-SVK (podvozje BTR-70 8 x 8).
Prvi je put javno prikazano 2001. te ponuđeno za izvoz (oznaka WMA-029), a 2008. godine prva su serijska oružja upućena u 127. laku mehaniziranu diviziju 54. grupe armija. U sastavu bojne nalazi se 18 oružja. Na vojnom mimohodu u Pekingu (2009.) vozila su bila u sastavu 11. postroja. Prototipno vozilo imalo je manju kupolu, sličnu onoj na 2S23 Nona-SVK, ali konstruktori su poslije izradili novu i prostraniju.
Izravno i neizravno
Oružje ima ožlijebljenu cijev sa zatvaračem i poluautomatskim punjačem, ali nema plinsku kočnicu, termoizolacijsku oblogu niti odvod barutnih plinova. Može ispaljivati minobacačke mine, haubičke projektile i vođene kumulativne projektile po laserskom snopu za izravno navođenje. Uključeni su i samonavođeni precizni projektili tipa Kitolov koji mogu djelovati po ciljevima odozgo, s kasetnim punjenjem (na udaljenostima do devet kilometara) i s vjerojatnosti pogađanja od 80 do 90 posto prvim hitcem.
Oružje može, ovisno o taktičkoj potrebi, djelovati neizravno, ubacnom putanjom (zbog elevacije od –4 do +80 stupnjeva) i izravno, tj. i u ulozi protuoklopnog oružja na malim i velikim udaljenostima. Sektor djelovanja po pravcu iznosi 360 stupnjeva (kod None-SVK je lijevo/desno po 35 stupnjeva). Udaljenosti neizravnog gađanja različite su: s haubičkim projektilima do 9,5 km, s minama s raketnim motorom do 12,8 km, a sa standardnim minobacačkim minama do 8,5 km. Prema nekim izvorima, učinkovitost razornih topničkih projektila jednaka je učinkovitosti projektila 152 mm. S kumulativnim projektilima precizno gađa do 1200 m i može probiti pancirni oklop debljine od 600 do 650 mm.
Bogati komplet
Borbeni komplet čini 36 granata/mina smještenih u kupoli i oklopnom tijelu. Brzina paljbe u minuti razlikuje se prema vrsti projektila/mina koje ispaljuje: četiri do šest kumulativnih, šest do osam haubičkih i deset minobacačkih. Preciznost paljbe prati se s pomoću sustava za upravljanje vatrom (SUV) u trima načinima rada: ručnom, poluautomatskom i automatskom. Na kupoli se uočava kućište panoramske dnevno-noćne ciljničke naprave i laserskog sustava za navođenje.
Pomoćno naoružanje čini teška strojnica 12,7 mm Type-85 (QJC88). Namijenjena je za obranu vozila od protivničkog pješaštva na otvorenom i u slabijim zaklonima, zatim za obranu od lako oklopljenih borbenih vozila te od helikoptera. Na objema se stranama kupole nalaze po tri bacača dimnih kutija. U osobnom su naoružanju osim jurišnih pušaka AKS-74 još i dva ručna raketna lansera PZO Igla-1 i 15 ručnih bombi.
Oklop s prednje strane štiti od pancirnih projektila 12,7 mm, a s ostalih strana od projektila 7,62 mm te krhotina topničkih granata. Zaštiti posade pridonosi i širok opseg paljbenih mogućnosti naoružanja vozila. U sastavni dio opreme ubraja se uređaj za kolektivnu NBK zaštitu i sustav za automatsku detekciju, sprečavanje i gašenje požara, kao i sustav za središnju regulaciju tlaka u gumama sa zaštitnim ulošcima.
Raspored u vozilu
Oklopno tijelo, bazirano na konfiguraciji 6 x 6, koncepcijski je prilagođeno osnovnom oružju: naprijed su vozač i zapovjednik, iza njih je motorni odjeljak, a u produžetku prostor za kupolu (ciljač i poslužitelj) te streljivo. Naprijed su dva prozorska zaštitna stakla s čeličnim poklopcima za zaštitu u borbi u kojoj se koriste periskopi za promatranje. Iznad su dva ulazna otvora s poklopcima. Na krovu kupole također su dva otvora s poklopcima i turela s kružno raspoređenim prizmama za promatranje. Sa stražnje strane nalaze se jednokrilna vrata koja služe za ulazak posade i utovar streljiva. Na bočnim stranama tijela vozila, između prvog i drugog kotača, manja su vrata za izlaz u slučaju nužde i pristup motoru. Iza kupole je košara za opremu posade. Vozilo je ukupne mase oko 16,5 t (duljina 6,65 m bez oružja, širina 2,86 m) i može se transportirati avionima Y-8.
Vozilo PLL-05 pokreće turbinski, osmocilindarski, zračno hlađeni dizelski motor Deutz BF8L 413F od 320 KS (235 kW), s njemačkom transmisijom mehaničkog tipa, 55-111 GPA (mjenjač s 9 + 1 stupnjeva prijenosa), redukcijom prijenosa za teže terene i hidrauličnim servoupravljačem.
Spremna u 90 sekundi
PCL-09 ili CS/SH1 (izvozni naziv) još je jedna NORINCO-ova 122 mm samohodna haubica na kotačima. Prvi je put prikazana 2010. godine tijekom vojne vježbe. Nalik je na francuski Caesar 155 mm, s tim da je montirana na stražnjem dijelu vozila 6 x 6. Za djelovanje može biti spremna za manje od 90 sekundi. Haubica je već ušla u uporabu kineske Narodnooslobodilačke vojske.
Teška strojnica 12,7 mm može se radi samozaštite montirati na krovu kabine. Zauzimanje elemenata po visini i pravcu je hidrauličko, a ima i pričuvni ručni sustav. Za neizravno gađanje zauzimanje elevacije moguće je od –3 do +70 stupnjeva, a po pravcu 30 stupnjeva lijevo i desno. PCL-09 ima najveći domet 27 km s brzinom paljbe od osam projektila u minuti. U položaju za paljbu sa svake se strane vozila na tlo postavljaju dva stabilizatora. Vozilo nosi borbeni komplet od 40 komada streljiva.
Vozilo za PCL-09 ili CS/SH1 na platformi je kamiona 6 x 6 s osovinom sprijeda i dvjema sa stražnje strane. Neoklopljena kabina potpuno je zatvorena, montirana na prednjem dijelu vozila, a ima pojedinačna sjedala za pet članova posade. Na svakoj su strani kabine dvoja vrata, a otvor je dostupan i u gornjem desnom dijelu.
Najveća brzina na cesti iznosi 85 km/h, a najveći doseg 600 km. Masa vozila iznosi 16,5 tona.
Dva velika pojedinačna spremnika za streljivo i pribor nalaze se na sredini vozila između kabine i haubice.
NORINCO-ov zaključak
Zadnji model s popisa predstavljen je 2014. na zrakoplovnoj izložbi China Airshow u Zhuhaiju. Riječ je o NORINCO-ovoj novoj haubici CS/SH1 122 mm na vozilu 4 x 4, izvoznoj inačici PCL-09. Haubica SH1 122 mm montirana je na stražnjem dijelu lakog kamiona 4 x 4.
CS/SH1 koristi 4 x 4 vozilo za sve terene s otvorenim krovom kabine i posluge. Vozilo može prevoziti ukupno četiri člana posluge. Haubica se spušta u paljbeni položaj na stražnjem dijelu vozila, a s dva se kraka lafeta na tlu povećava stabilnost.
Punjenje se obavlja iza oružja. Elevacija po visini iznosi od –4 do +80 stupnjeva. Najveći je domet haubičkog projektila 9,5 km, minobacačkih mina 8,5 km, a kumulativnog projektila 1,2 km.
Haubica se u položaj za hodnju smješta na stražnjem dijelu vozila, s cijevi po sredini vozila, između članova posluge. Streljivo se sprema na stražnjem dijelu vozila.
Omjer cijene i kvalitete
Kina je sa svojim samohodnim haubicama sve prisutnija i na inozemnim tržištima. Takvom trendu pridonosi razvoj, proizvodnja i ponuda s komponentama napredne tehnologije. Najviše izvozi u zemlje Afrike, Bliskog i Dalekog istoka, Azije, ali širi se i na tržište Južne Amerike. Nešto starije i modernizirane samohodne haubice imaju dvostruko, pa i trostruko nižu cijenu od europskih i američkih. Kineska namjenska industrija dostigla je, dakle, visoku razinu razvoja samohodnih haubica te ulazi u sve ravnopravniju utrku s konkurentima.
Ivan GALOVIĆ