Eurosatory 2016

Na svakom izdanju najpoznatije svjetske izložbe, koja se održava svake dvije godine, poboljšava se cjelokupna ponuda kopnene i protuzračne zemaljske obrane i sigurnosti. Dio te ponude, s naglaskom na novitetima, predstavljamo u ovom tekstu

Eurosatory je od svojeg početka 1967. jedan od najvećih i najvažnijih događaja iz svijeta obrane i sigurnosti u Europi. Svake dvije godine na njemu se predstavlja cijela kopnena i zrak-zemlja obrambena i sigurnosna industrija i trgovina. Mjesto na kojem je Eurosatory u svojem 25. izdanju, 13. put pod tim imenom (od 1992., dotad Satory I-XII), održan od 13. do 17. lipnja jest Parc des Expositions, Paris Nord Villepinte, Francuska.
Od 2002. do 2016. broj izlagača udvostručen je do ukupno 1572, od čega ih je 70 % iz inozemstva (iz 56 zemalja), a 33 su nacionalna paviljona. Francuska je bila zastupljena s 546 izlagača, a slijede veliki proizvođači naoružanja i vojne opreme iz SAD-a sa 135, SR Njemačke 112, Ujedinjenog Kraljevstva 83 i Izraela s 49. Hrvatska je bila zastupljena s devet tvrtki (Agencija Alan, HS Produkt, Šestan-Bush, Dok-ing, Šešir, Kap-ko, P-MTČ, Galeb, HGK), dok su tvrtke iz Slovenije znatno povećale broj s osam iz 2014. na ovogodišnjih 18.

Mnoga državna i vojna izaslanstva dolaze na Eurosatory kako bi se upoznala s najnovijim dostignućima obrambene industrije (Foto: Eurosatory)

Više od 200 izaslanstava iz 121 zemlje posjetilo je događaj, uključujući ministre, zamjenike ministara i državne tajnike, načelnike vojnih stožera te direktore tvrtki i agencija za nacionalno naoružanje.
Svakodnevno su se mogle vidjeti demonstracije uživo bespilotnih letjelica, borbenih vozila i vojne opreme. Tijekom pet dana održano je i 60 konferencija posvećenih području sigurnosti, radionica i posebnih priredbi.
Eurosatory nije samo izložba, nego i platforma za međunarodnu razmjenu ideja, iskustava i mišljenja stručnjaka i dužnosnika posvećenih obrani. Službeno je predstavljeno 450 novih proizvoda. Svi su ti čimbenici pridonijeli konsolidaciji Eurosatoryja kao svjetskog lidera u domeni vojnih izložbi.
Nezaobilazan je dio izložbe prikaz OS-a Francuske, osmišljen tako da pokaže najvažnije dosege francuske vojske i domaće industrije koja je podupire u usvajanju modernih tehnologija.
Iz izložbe u izložbu poboljšava se cjelokupna ponuda kopnene i protuzračne zemaljske obrane i sigurnosti, a Eurosatory je događaj na kojem se mora sudjelovati. Eurosatory 2016 ispunio je, po tko zna koji put, očekivanja mnogih stručnjaka i vladinih dužnosnika.
Sljedeće će se, 26. izdanje Eurosatoryja, održati od 11. do 15. lipnja 2018. godine.

Lynx u fokusu
Rheinmetall je predstavio novo borbeno vozilo pješaštva Lynx na gusjenicama. Karakteriziraju ga četiri temeljne sposobnosti: paljbena moć, zaštita snaga, situacijska svijest i pokretljivost. Lynx ima Rheinmetallovu LANCE oružnu kupolu sa stabiliziranim automatskim topom (30 mm ili 35 mm), s mogućnošću učinkovitog gađanja ciljeva na udaljenostima do 3000 metara te u pokretu. Može biti opremljen protuoklopnim vođenim raketama i spregnutom strojnicom povezanom s glavnom optikom.

Prijevožnjak Bastion u operativnoj je uporabi većeg broja afričkih zemalja (Foto: Acmat)

S dizelskim motorom instaliranim u prednjem dijelu i modularnim konceptom oklopne zaštite, arhitektura vozila pruža visok stupanj zaštite. Uz oklop za vanjsku zaštitu, spall liner zaštita (izrađena od aramidnih vlakana, polietilena ili stakloplastike) štiti posadu u unutrašnjosti vozila.
Zapovjednik i ciljač imaju pristup stabiliziranom elektro-optičkom ciljničkom sustavu (Stabilized Electro-optical Sighting System – Seoos), digitalnom TV-IR optičkom sustavu s integriranim laserskim daljinomjerom i sustavu za upravljanje paljbom. U borbenom odjeljku, zasloni osiguravaju posadi prikaz od 360 stupnjeva. Rheinmetallov sustav situacijske svijesti SAS, s automatskim otkrivanjem i praćenjem cilja, poboljšava sposobnost hunter-killer i smanjuje vrijeme reakcije posade. Nove prijetnje mogu se brzo neutralizirati glavnim ili sekundarnim naoružanjem. Senzori upozorenja na laser LWS (Laser Warning Sensors) i akustični sustav otkrivanja snajpera ASLS (Acoustic Sniper Locating System) također čine dio paketa. Sustav borbenog upravljanja i taktički komunikacijski sustavi zaokružuju opremu koja se nalazi unutar vozila.
Lynx ima odličan omjer specifične snage te može svladavati nagibe do 60 stupnjeva, a bočne više od 30 stupnjeva. Prelazi rovove široke do dva i pol metra, vodu do metar i pol dubine, a može svladati okomitu zapreku višu od metra.
Značajka Lynxa je i svestranost. Dolazi u dvjema inačicama: KF31 i KF41 (KF je pokrata od Kettenfahrzeug, tj. gusjeničar). Lynx KF31 može primiti 3 + 6 vojnika, a njegova masa iznosi 38 tona. Lynx KF41 malo je veći, može nositi 3 + 8 vojnika i mase je 44 tone. Oba mogu biti konfigurirana za druge uloge, uključujući zapovjedno vozilo, vozilo za izviđanje, vozilo za popravke i izvlačenje te ambulantnu inačicu.

Operativni prijevožnjak
ACMAT Defense kao dio grupacije Renault Trucks Defense predstavio je oklopni prijevožnjak Bastion 4 x 4 APC koji je razvijen na temelju podvozja serije VLRA TDN-TDE kao pouzdana višenamjenska platforma. U operativnoj je uporabi u većem broju afričkih zemalja, od Toga, Kameruna, Etiopije, Somalije, Tunisa, do Ugande i Čada.
Monocoque struktura Bastionova podvozja ima optimizirane kutove tijela i nisku siluetu radi povećanja preživljavanja. Visoka tvrdoća čelične oplate pruža zaštitu od streljačkog oružja (razina balističke zaštite od 1 do 3 prema STANAG-u 4569) i krhotina topničkog streljiva.
Bastion APC ACMAT može biti opremljen različitim vrstama daljinskih oružnih stanica i kupola sa 7,62 mm ili 12,7 mm strojnicama te 40 mm automatskim bacačem granata.
Vozilo pogoni petolitarski TDI motor snage 215 KS na 2300 okretaja u minuti. Najveća brzina iznosi 110 km/h, a sa spremnikom goriva može prijeći 1000 km.

VAB Mk3 uvelike je poboljšana inačica standardnog oklopnog vozila VAB (Foto: Renault Trucks Defense Group)

Na razini MRAP-a
Renault Trucks Defense pripremio je demonstraciju uživo VAB-a Mk3, najnovije generacije borbenih oklopnih prijevožnjaka na kotačima. Vozilo se temelji na standardnom VAB oklopnom vozilu, ali s brojnim poboljšanjima. Novi dizajn prilagođen je novim prijetnjama na bojnom polju, kao što su improvizirane eksplozivne naprave i minska sredstva. Renaultov je cilj zamjena starijih borbeno dokazanih vozila BTR, M113 i VAB, a nudi i povoljniju cijenu.
Izgledom je VAB Mk3 sličan standardnoj inačici, s motorom sprijeda, prostorom za stalnu posadu u sredini i za snage koje se prevoze odostraga. Novi modularni dizajn, dovoljna nosivost i inovativna elektronička arhitektura omogućuju svestranost i širok raspon oružnih sustava.
Masa vozila iznosi 20 tona, sedam više od starog VAB-a. Ima modularni dizajn i monocoque strukturu podvozja. Opremljen je novim oklopom koji pruža zaštitu za posadu i vojnike razine 4 prema STANAG-u 4569. Zaštita od improviziranih eksplozivnih naprava na razini je MRAP-ova, a može voziti tri člana posade i sedam vojnika.
Naoružan je strojnicom 12,7 mm koja može biti i daljinski upravljana, a može biti opremljen kupolom naoružanom topom do 30 mm.
VAB Mk3 ima Renaultov motor od 320 do 400 KS s automatskim mjenjačem 6 + 1 brzina, može razviti najveću brzinu na cesti od 105 km/h, prijeći metar širok rov te svladati okomitu zapreku visoku pola metra.

S istoka Europe
Bjelorusija je predstavila novi vojni kamion 8 x 8 MZKT-6002. Sa svojim off-road sposobnostima i torzijskom krutosti, MZKT-6002 zapažen je u klasi tro-, četvero- ili petoosovinskih vozila za prijevoz tereta visoke vrijednosti, složenih i osjetljivih taktičkih sustava i oružja.
MZKT-6002 razvijen je za bjeloruski OS, ali i za međunarodno tržište. Ima niskoprofilnu čeličnu kabinu izrađenu za vozača i još do dvije osobe. Kabina može biti dodatno opremljena kompletom oklopne zaštite kao i zaštitom od mina i improviziranih eksplozivnih naprava. Na krovu se nalazi otvor za borbeno djelovanje koji može poslužiti i kao izlaz u slučaju nužde.
Motor je turbodizelski Caterpillar C15 koji razvija 540 KS u kombinaciji sa 6-stupanjskim automatskim mjenjačem. Ima 8 x 8 konfiguraciju s punim pogonom na svim kotačima. Najveća brzina iznosi 110 km/h, a sa spremnikom goriva od 312 litara može prijeći do 1000 km. Razmak od tla (klirens) iznosi 420 mm, a radijus okretanja praznog vozila 12,5 m.

Jedna je od najočekivanijih premijera bio Rheinmetallov Lynx: oklopnjak na gusjenicama (Foto: Rheinmetall)

Estonsko-singapursko vozilo
Estonski Milrem i singapurski ST Kinetics prikazali su prvi put uživo oružanu inačicu besposadnog vozila THeMis (Tracked Hybrid Modular Infantry System). Vozilo ima ST Kineticsovu daljinski upravljanu oružnu stanicu ADDER montiranu na Milremovo vozilo THeMIS.
“Naoružana vozila tog tipa mogu uvelike povećati paljbenu moć postrojbi, a mogu biti čak i zamjena za vojnike u nekim taktičkim situacijama,” rekao je čelnik Milrema Kuldar Väärsi. Proizvođači kažu da je THeMIS prvo takvo u cijelosti modularno hibridno vozilo (dizelsko-električno) na svijetu, s nosivošću od 500 kg i brzinom kretanja od 25 do 50 km/h. Na baterije se može kretati punih osam sati. Osim oružanih taktičkih misija, može služiti i kao platforma za dubinsko izviđanje, za borbu protiv improviziranih eksplozivnih naprava, MEDEVAC te transport.

Izraelski multikalibar
Israel Weapon Industries (IWI) predstavio je prvi put vojnu inačicu jurišne puške X95, bullpup konfiguracije, u kalibru .300 AAC Blackout.
X95 (MICRO TAVOR) multikalibarska je platforma s mogućnošću prebacivanja na bilo koji od četiri kalibra (5,56 x 45 mm, 9 mm, 5,45 x 39 mm, a sad i 7,62 x 35 mm). Prebacivanje je jednostavno i postiže se promjenom cijevi. S obzirom na to da streljiva BLK 300 i 5,56 mm imaju jednake dimenzije, koristi se jednak standardni AR spremnik.
Izraelsku je industriju predstavio i Elbit Systems. Izložio je panoramski sustav IronVision koji pruža situacijsku svijest od 360 stupnjeva, a montira se na kacigu HMS (Helmet Mounted Systems). Sustav omogućuje tenkovskim te posadama borbenih vozila da vide kroz oklopno vozilo u stvarnom vremenu, stvarajući potpunu i jasnu vizualizaciju na bojištu.
IronVision temelji se na senzorima i arhitekturi koja je već integrirana u mnogim zrakoplovima i helikopterima. Novi HMS ima naprednu tehnologiju See-Through Armor (STA) koja omogućuje pogled kroz vozilo kako bi se dobila puna situacijska svijest u stvarnom vremenu te tako identificiralo i pratilo protivničke snage.
Slika se projicira u boji, bez kašnjenja, na vizir nositelja kacige, po danu i po noći i u svim vremenskim uvjetima. Kroz svoje user-friendly sučelje, IronVision iskorištava digitalnu infrastrukturu vozila neprimjetno integrirajući STA tehnologiju s postojećim C4I sustavom i sustavom upozorenja.
Kaciga i sustav potpore prikupljaju podatke iz različitih digitalnih izvora unutar i oko vozila. IronVision prikazuje i prati različite stvari, u rasponu od jednog vojnika koji stoji ili puzi nekoliko metara od vozila, pa do vozila u pokretu na udaljenosti od 150 do 300 metara. Zahvaljujući kacigi, korisnik dobiva potpunu slobodu kretanja i može skratiti ciklus dobivanja potrebnih informacija od senzora do ciljača (sensor-to-shooter) dok je u potpunosti zaštićen unutar vozila.

Elbitova kaciga za posade oklopnih vozila, sa sustavom koji pruža situacijsku svijest od 360 stupnjeva, bila je među zanimljivijim izlošcima Eurosatoryja (Foto: Elbit Systems)

Patria na četirima štandovima
Patria je na četirima štandovima prikazala oklopno modularno vozilo AMV. Vozilo na prvom štandu bilo je opremljeno Selexovom 12,7 mm daljinski upravljanom oružnom stanicom zajedno sa Selexovom GVA (Generic Vehicle Architecture) kompatibilnom elektronikom.
Na otvorenom je, na štandu BAE Systemsa, bilo izloženo zajedničko rješenje, AMV35 borbeno izvidničko vozilo CRV (Combat Reconnaissance Vehicle), koje se nudi OS-u Australije u sklopu programa Land 400. Na trećem štandu nalazilo se vozilo Patria AMV opremljeno kupolom Cockerill 3030 i naoružano topom 30 mm, a AMV Rosomak prema licenciji proizveden u Poljskoj postavljen je na štandu poljske grupacije PGZ. Finska je također pokazala Patria AMV Part Task Trainer umrežen s Patria Nemo Training Simulatorom. Riječ je o rješenju za kombiniranu obuku na minobacačkom sustavu Nemo i vozilu Patria AMV. Simulator kombinira virtualnu obuku sa stvarnim Nemovim hardverom i softverom instaliranim u kabini, simulirajući mjesto zapovjednika ili ciljača u vozilu.
Patria AMV Part Task Trainer (PTT) kombinira virtualnu obuku u različitom okruženju s vozačeva mjesta sa svim osnovnim kontrolama i sustavima. Oba se simulatora temelje na Virtual Battle Spaceu, rješenju za obuku u različitim simuliranim scenarijima.

Novi LMV
Talijanski je Iveco na izložbi imao svjetsku premijeru LMV 2, nove inačice borbeno dokazanog lakog višenamjenskog vozila LMV (Light Multirole Vehicle). LMV 2 pruža bolje performanse, pouzdaniji je, a smještaj posade udobniji. Jedna je od najvažnijih prednosti povećanje nosivosti od oko 40 %, dakle na oko tonu i pol, ovisno o konfiguraciji. LMV 2 ima novi motor od 220 KS, nadograđen pogonski sklop i novi sustav za filtriranje zraka. Automatski mjenjač nadograđen je dvjema dodatnim brzinama (ukupno osam). U sprezi sa sustavom za automatsko upravljanje pogonom ADM (Automatic Drive Management System) osiguravaju se bolje performanse vozila. Nova elektronska kontrola stabilnosti ESC (Electronic Stability Control) radi i u off-road uvjetima, povećava sigurnost, udobnost vozača i agilnost u vožnji. Daljnja poboljšanja pokretljivosti postignuta su posebno dizajniranim sustavom ovjesa. Vozilo ima bolju zaštitu od improviziranih eksplozivnih naprava, pogotovo u zaštiti vrata. Nov je i krov vozila kako bi se omogućila montaža različitih oružnih stanica (ručno ili daljinski upravljanih). Vozilo je dizajnirano tako da se može postaviti više elektroničke opreme. Održavanje je pojednostavljeno smanjivanjem broja zamjenjivih sustava.

Bjeloruska obrambena industrija predstavila je kamion MZKT-6002 (Foto: Volat Defence)

Kutak za haubice
Nexter se istaknuo novom teškom inačicom samohodne haubice CAESAR 8 x 8. Haubica 155 mm s duljinom cijevi od 52 kalibra integrirana je na vozilo Tatra 8 x 8 koje ima bolju pokretljivost. Izvorna nezaštićena kabina zamijenjena je zaštićenom, s četirima vratima, koja ima razinu 2 balističke i protuminske zaštite po STANAG-u 4569, a može se i nadograditi. Borbeni komplet streljiva povećan je s 18 na 30, a tu je i automatski punjač.
S druge strane, njemački je Krauss-Maffei Wegmann (KMW) na štandu KNDS-a i Nextera prikazao svoju novu daljinski upravljivu haubicu RCH 155 mm (Remote Controlled Howitzer). Temelji se na visokozaštićenom vozilu na kotačima Boxer 8 x 8, a glavni je oružni sustav 155 mm AGM (Artillery Gun Module), koji sve radnje, od punjenja do opaljenja, vrši potpuno automatski, s pomoću daljinskog upravljača.
Sa samo dva člana posade i dobrom pokretljivosti, sustav otvara nove strateške, operativne i taktičke mogućnosti za topničke operacije. Komplet streljiva na RCH 155 iznosi 30 projektila 155 mm i 145 modularnih punjenja, od čega je šest punjenja koja se koriste za najveći domet. Domet ovisi o vrsti projektila, a može djelovati na ciljeve udaljene više od 40 km.
Projektili i punjenja učitavaju se automatski, a ciljanje i ispaljivanje obavlja se daljinski, ispod oklopa vozila Boxer. Brzina paljbe iznosi do osam projektila u minuti.
Kupola na vozilu Boxer RCH 155 naoružana je haubicom 155 mm / 52 kalibra koja se nalazi i na PzH 2000.

Prijevožnjak umjesto AMV-a
Otokar, najveća privatna tvrtka turske vojne industrije, sudjelovao je na izložbi sa šest različitih oklopnih vozila TULPAR-S, Arma 8 x 8, Arma 6 x 6, Cobra II, Cobra, Ural. Prvi je put izloženo oklopno vozilo na gusjenicama TULPAR-S APC. Riječ je o 15-tonskoj amfibijskoj platformi, prvi put predstavljenoj u konfiguraciji borbenog vozila pješaštva za vrijeme IDEF-a 2015 u Istanbulu. Na Eurosatoryju je prikazan u konfiguraciji oklopljenog borbenog prijevožnjaka. Uz dvočlanu posadu prevozi još osam potpuno opremljenih članova posade. Na izložbi je TULPAR-S bio naoružan daljinski upravljivom oružnom stanicom BAŞOK RCWS 7,62 mm. Koristi CCD dnevnu kameru i termalnu kameru. Stanicom daljinski upravlja zapovjednik vozila s pomoću višefunkcionalnog zaslona, upravljačke jedinice i ručice. U slučaju nužde stanicom se može i ručno upravljati.
TULPAR-S ima modularni oklop, a balistička zaštita sastoji se od na mine otpornog dvostrukog sloja zavarene konstrukcije, poda koji apsorbira udarce, sjedala posade otpornih na mine i zaštitnih slojeva u unutrašnjosti vozila.
Motor ima 360 KS, šest cilindara u liniji, dizelski je, s četirima brzinama naprijed i dvjema natrag. Može svladati okomitu zapreku visine 0,8 m, rov širok 2,6 m, uspon do 60 % i bočni nagib do 30 %.

Finska je pokazala Patria AMV Part Task Trainer umrežen s Patria Nemo Training Simulatorom (Foto: Patria)

Novi ili stari Leopard?
Rheinmetall Defence predstavio je i napredni glavni borbeni tenk (Main Battle Tank Advanced Technology Demonstrator). Temelji se na tenku MBT Leopard 2A4, s novom nadogradnjom i poboljšanjima. Rheinmetall nije izvorni proizvođač tenkova Leopard 2, nego je od ukupno 2125 izgrađenih Leoparda 2A4, za njemačku i nizozemsku vojsku izgradio njih 977. Na tenku je Rheinmetallov top od 120 mm kao i na američkom Abramsu M1A1. U fokusu je modularni pristup koji može zadovoljiti trenutačne operativne potrebe korisnika, kao i mogućnost primjerene nadogradnje u budućnosti.
Zapaženi aspekti modularnog koncepta uključuju paket za zaštitu snaga, koncept digitalne kupole, daljinski upravljivu oružnu stanicu, pomoćni agregat, klimatizacijski uređaj, kao i brojne druge sustave (nova zapovjednikova naprava, sustav situacijske svijesti, zapovjednikova kočnica, sustav za otkrivanje kvarova), a sve to dovodi do relativno skromnog povećanja mase. Osim toga, optimiziran koncept slaganja modula u najmanjoj mjeri pridonosi promjeni konture vozila.

Noviteti iz Kine
Kineski Norinco (North Industries Corporation) prikazao je svoju ponudu, ali samo u obliku modela. Od samohodnih topničkih sustava mogle su se vidjeti makete haubica na gusjenicama PLZ52 155 mm / 52 kalibra s vozilom za opskrbu streljivom i PLZ 45 155 mm / 45 kalibara koja je već prodana u dvije zemlje. S obzirom na trend zamjene gusjeničnih vozila onima na kotačima, i Norinco je popunio svoju ponudu samohodnih haubica inačicom SH1 155 mm / 52 kalibra na platformi 6 x 6 s oklopljenom kabinom. Vučni topnički sustavi nisu zanemareni, a predstavile su ih makete haubica AH1 155 mm / 45 kalibara i AH2 155 mm / 52 kalibra, obiju s pomoćnim pogonskim uređajem. Norinco je završio razvoj najnovije vučne haubice AH4 155 mm / 39 kalibara, vrlo slične BAE Systemsovu konceptu M777. U izradi su korišteni lagani materijali što je omogućilo smanjenje mase na 4,26 tona kako bi vozilo mogle koristiti snage za brzo raspoređivanje. Norinco je usto predstavio i tri haubice u kalibru 122 mm: na gusjenicama SH3 te na kotačima SH2 i CS/SH1.
Norinco proizvodi i samohodne višecijevne lansere raketa koji služe za paljbu na velikim udaljenostima. Na izložbi je predstavljena maketa AR3 koji može imati lansere 370 mm ili 300 mm s nenavođenim ili vođenim raketama kako bi se omogućilo precizno djelovanje na udaljenostima do 280 kilometara.

Francuska samohodna haubica Caesar također ima novu inačicu koja je izložena u Parizu (Foto: Ministère de la Défense)

Poljski minobacač
Poljska je Huta Stalowa Wola (HSW), dio Polish Defence Groupa, na izložbi prikazala RAK 120 mm 24 kalibra M120K, samohodni minobacač na platformi Rosomak 8 x 8. Rosomak je finska Patria, oklopno modularno vozilo (AMV) proizvedeno u Poljskoj, s tim da se pogonski sklop ZF 7HP 902S i motor Scania DI1249A03P i dalje uvoze.
Na krovu je prema natrag montirana kupola s minobacačem 120 mm koji se puni sa stražnje strane. Borbeni komplet sastoji se od 46 minobacačkih granata, od čega se 20 nalazi u automatskom punjaču. Najveća udaljenost gađanja ovisi o kombinaciji granata, odnosno punjenja, a kreće se od sedam kilometara sa standardnom do petnaest s granatom s povećanim dometom. Najmanja udaljenost gađanja iznosi 500 m. Brzina paljbe iznosi od šest do osam granata u minuti. Spremnost za paljbu iznosi manje od 30 sekundi, a položaj se može napustiti za manje od 15 sekundi. Cijev je duga tri metra, a može zauzeti elevaciju od –3 do +80 stupnjeva. Kupola se može okretati 360 stupnjeva, a sve radnje punjenja i okretanja vrše se električno. Sekundarno naoružanje čini strojnica 7,62 mm UKM-2000 D, a sa svake strane kupole nalaze se četiri bacača dimnih kutija od 81 mm. Posadu čine tri člana. Najveća brzina na cesti iznosi 80 km, a sa spremnikom goriva može prijeći 500 km. Standardnu opremu čine balističko računalo, GPS, digitalni radiouređaji, sustav upravljanja bojnim poljem, sustav laserskog upozorenja i sustav upravljanja paljbom.

Lovac poput lovine
Na izložbi je prvi put prikazan Centauro II (8 x 8) lovac na tenkove MGS (Mobile Gun System) koji je CIO (Iveco – Oto Melara konzorcij) razvio za OS Italije. To je prvi lovac na tenkove na svijetu na platformi 8 x 8. Naoružan je trećom generacijom topa 120 mm, duljine cijevi 45 kalibara, s integriranom plinskom kočnicom i poluautomatskim punjačem. Paljbena moć jednaka je onoj većine modernih glavnih borbenih tenkova, a može ispaljivati sve najnovije generacije 120 mm NATO-ova streljiva.
Kupola je opremljena najnovijom generacijom optoelektroničkih naprava za zapovjednika i ciljača, koje zajedno s komunikacijskim uređajima i sustavom zapovijedanja i nadzora osiguravaju najveću situacijsku svijest. Može se usto opremiti i daljinski upravljivom oružnom stanicom Hitrole Light RCWS koja povećava fleksibilnost u neratnim operacijama radi osiguranja najveće zaštite posade. Posadu čine tri člana.
Potpuno novo tijelo ima višu razinu balističke i protuminske zaštite. Motor je Ivecov, dizelski, razvija 720 KS, a zajedno s automatskim mjenjačem postiže najveću brzinu na cesti od 105 km/h.

Ivan GALOVIĆ