Kineski razarači Type 051C

Prilagodbom starog projekta novim zahtjevima kineski su projektanti stvorili novu klasu razarača, namijenjenu protuzračnoj obrani flote. Nova je klasa na Zapadu označena kao Type 051C

U nepunih pet godina kineska je brodogradnja uspjela porinuti čak tri različite klase razarača i jednu klasu fregata, i po svemu sudeći nema namjeru posustati. Sve je započelo 25. svibnja 2002. porinućem prvog razarača klase Guangzhou (drugi brod iste klase porinut je 31. listopada iste godine). Zatim je već 29. travnja 2003. slijedilo porinuće prvog razarača klase Lanzhou (vidi Hrvatski vojnik broj 46/47). Drugi brod iste klase porinut je 29. listopada iste godine. U međuvremenu je 11. rujna 2003. porinuta i prva fregata klase Ma’anshan (vidi Hrvatski vojnik broj 42/43). Porinuće druge fregate obavljeno je u studenom iste godine. Sredinom 2005. u javnost su dospjele i prve vijesti o unapređenom projektu ove fregate, označen kao Type 054B. Nova bi fregata trebala dobiti ruski protuzračni raketni sustav Shtil-1 s okomitim sustavom lansiranja. Prva fregata Type 054B vjerojatno će se naći u moru tijekom 2007. godine. Početkom kolovoza 2005. zamijećeni su i intenzivni radovi na kineskom nosaču zrakoplova koji je od ožujka 2002. stajao u kineskoj luci Dalian u neposrednoj blizini tamošnjeg velikog brodogradilišta (vidi Hrvatski vojnik broj 56).

Možda slučajno a možda i ne, (vjerojatnija je druga opcija) u tom je brodogradilištu iste godine započela gradnja prvog razarača iz serije na zapadu označene kao Type 051C. I dok su se razarači klase Guangzhou i Lanzhou gradili praktički u središtu Šangaja, te se dinamika njihove gradnje mogla pratiti doslovno iz dana u dan, gradnja prvog razarača iz serije Type 051C ostala je neprimijećena praktički sve do njegovog porinuća 28. prosinca 2004. A i tada, nakon njegovog porinuća, pravi podaci o njegovoj namjeni i naoružanju ostat će skriveni još gotovo godinu dana. Jedino oko čega su se svi analitičari slagali je da će nositi oznaku 115 i da će ga, nakon opremanja, predati Sjevernoj floti kineske ratne mornarice. Drugi brod iz iste klase porinut je sredinom prosinca 2005. Zanimljivo je da neki analitičari tvrde da će taj razarač nositi oznaku 116, a neki da će dobiti oznaku 114, što samo potvrđuje činjenicu koliko se na Zapadu još uvijek malo zna o ovim brodovima.

Povijest projekta
Razarači Type 051C u osnovi su identični razaraču klase Luhai (Type 051B) koji je porinut 16. listopada 1997., a u operativnu je uporabu primljen 4. siječnja 1999. Luhai je bio veliki napredak za kinesku vojnu brodogradnju jer je bio suvremeno projektirani razarač koji je sa svojih 5500 tona standardne istisnine mogao djelovati daleko od matične luke. Odmah su se pojavile najave da je to tek prvi brod u klasi i da se u brodogradilištu Dalian gradi i drugi brod iste klase. Navodni drugi brod nikad nije porinut. Dapače, sve do porinuća razarača Guangzhou 2002. kineska ratna mornarica iz tamošnjih brodogradilišta nije dobila niti jedan razarač. U međuvremenu su kupljena dva ruska razarača klase Sarič (NATO oznaka Sovremenny) koja su isporučena tijekom 1999. i 2001. Odustajanje od daljnje gradnje razarača klase Luhai zapravo je bila vrlo logična odluka, posebici ako se njihove borbene mogućnosti usporede s borbenim mogućnostima razarača klase Sarič.

Najveći nedostatak razarača Luhai bio je nedostatak protuzračnog raketnog sustava srednjeg i/ili velikog dometa. Ugrađeni sustav HQ-7, koji je u osnovi kineska kopija francuskog sustava Crotale, ima maksimalni domet od samo 13 km i brzinu od samo 2,4 Macha. Sustav je pogodan za blisku obranu broda od protubrodskih vođenih projektila, ali je neuporabljiv u zadaćama obrane flote. Važnost obrane flote na velikim i srednjim daljinama porasla je kupnjom i opremanjem nosača zrakoplova. Donedavno se vjerovalo da će razarači klase Lanzhou sa svojim HHQ-9 protuzračnim raketnim sustavom obavljati zadaće protuzračne obrane nosača zrakoplova, ali je pojava razarača serije Type 051C to dovela u pitanje. Naime, razarači klase Lanzhou su po svojoj koncepciji višenamjenski ratni brodovi sposobni za samostalno djelovanje na oceanskim prostranstvima. Opremljeni su moćnim radarskim sustavom i protuzračnih raketnim sustavom, s čak osam protubrodskim vođenih projektila velikog dometa, te borbenim helikopterom opremljenim za protupodmorničku borbu. Svojim konstrukcijskim odlikama i opremljenošću razarači klase Lanzhou mogu se uspješno nositi i s američkim razaračima klase Areligh Burke.

Opis broda
Kao što je već spomenuto razarači iz serije Type 051C snažno se oslanjaju na klasu Luhai koja je ima standardnu istisninu 5500 i punu 6600 tona. Razarač Luhai dugačak je 153 m, širok 16,5 m i ima gaz od 6 metara. Procjenjuje se da je zbog potrebe ugradnje novog protuzračnog raketnog sustava trup serije Type 051C donekle izmijenjen. Tako je dužina trupa povećana za dva metra na 155 m. Širina je povećana za pola metra na 17 m, dok je gaz vjerojatno ostao isti. Zapadne procjene govore i da je puna istisnina povećana za 400 tona na 7000 t. Slučajno ili ne to su isti podaci kao i za klasu Lanzhou iako se radi o dva potpuno koncepcijski različita broda.

Raspored naoružanja i opreme zadržan je identičan kakav je i na razaraču Luhai osim što je zbog potrebe ugradnje okomitih lansera uklonjen helikopterski hangar. Tako će iz daljine razarači Type 051C imati gotovo identičnu siluetu kao i razarač Luhai. Na pramcu je zadržan prostor za top, a iza njega su postavljena dva vertikalna lansera. Oblik nadgrađa sa zapovjednim mostom neznatno je izmijenjen. Zadržana su dva jarbola i dva dimnjaka. Na krmenom dijelu, gdje je kod razarača Luhai veliki helikopterski hangar za dva helikoptera sad su smještena četiri vertikalna lansera s pripadajućim radarom. Na samom završetku krme zadržana je helikopterska platforma.
Zanimljivo je da kod razarača Type 051C nisu napravljeni nikakvi pokušaji za smanjenje radarskog odraza, za razliku od razarača klase Guangzhou i Lanzhou. Vjerojatno su kineski mornarički stručnjaci zaključili da defanzivna namjena razarača Type 051C – protuzračna obrana flote, ne zahtijeva brod smanjenog radarskog odraza, posebice ako je u pratnji nosača zrakoplova.Broj članova posade biti će vjerojatno nešto veći od 250 s oko 45 časnika.

Pogonski sustav
Kod razarača Taype 051C sve je tajnovito, pa čak i pogonski sustav. Razarač Luhu ima pogonski sustav u kombinaciji dizelskih motora i plinskih turbina (CODOG) koji mu omogućava maksimalnu brzinu od 29 čvorova. Razarači klase Lanzhou također imaju CODOG pogonski sustav dovoljno snažan da ga pokrene do vršne brzine od 29 čvorova. Zbog toga je logično da će i razarači serije Type 051C imati isti sustav koji se sastoji od dvije ukrajinske plinske turbine DA-80 ukupne snage 35,7 MW (48 600 KS) i dva dizelska motora MTU 20V956TB92 ukupne snage 6,5 MW (8840 KS). Dizelski bi motori služili za postizanje krstareće brzine od 15 čvorova i maksimalnog doplova od nekih 4500 nautičkih milja.

I tu bi priči o pogonskoj skupini razarača Type 051C vjerojatno bio kraj da ne postoji nemali broj kineskih izvještaja koji tvrde da će pogon zapravo biti parni. Kineska ratna mornarica ima bogato iskustva s uporabom parnog pogona, a rabi ga i na svoja dva razarača klase Sarič. Ipak je malo čudno zašto bi za najsuvremenije razarače odabrala relativno zastarjeli pogon kad je za razarače klase Lanzhou i Guangzhou modernu kombinaciju plinskih turbina i dizelskih motora. Odgovor se vjerojatno krije u namjeni razarača Type 051C – eskortiranje nosača zrakoplova. Naime, nosači zrakoplova, kako bi olakšali polijetanje aviona sa svojih paluba, često voze brzinama oko 30 čvorova. Prvi kineski nosač neće imati parne katapulte koji to polijetanje dodatno olakšavaju te će morati brzinama od oko 30 čvorova voziti jako često. Ne bi bilo dobro da ga razarači, zaduženi za njegovu protuzračnu zaštitu, ne mogu pratiti. Zbog toga bi vršna brzina od 29 čvorova bila nedostatna, te razarači Type 051C moraju dobiti dovoljno jak pogon da ostvare vršne brzine veće od 30 čvorova. Jednostavno rješenje je ugradnja pogonskog sustava kojeg kineska mornarica već dobro poznaje i koji se pokazao pouzdanim. A to je pogonski sustav razarača Sarič koji se sastoji od četiri visokotlačna parna kotla i dvije parne turbine GTZA-674 pojedinačne snage 37 285 kW. To je dovoljno da se razarači standardne istisnine 6500 i pune 7940 tona potjeraju do vršne brzine od 32 čvora. Kako će razarači serije Type 051C vjerojatno imati kojih 900 tona manju punu istisninu i vršna bi im brzina mogla biti koji čvor veća od 32, a to je sasvim dovoljno za eskortiranje nosača zrakoplova. Uz to parni pogon ima prihvatljivu potrošnju pri velikim brzinama krstarenja, tako da razarači klase Sarič pri konstantnoj brzini od 32 čvora mogu preploviti 2400 nautičkih milja.

Protuzračni raketni sustav
Kako je osnovna zadaća razarača Type 051C protuzračna zaštita flote, ponajprije nosača zrakoplova, tako je i njihovo najvažnije oružje protuzračni raketni sustav. U ovom slučaju to je sovjetsko-ruski sustav S-300 Fort (SA-N-6 Grumble). Već je duže vrijeme poznato da je Kina kupila dvije inačice sustava S-300 – S-300PMU namijenjena uporabi na kopnu i S-300 Fort za ugradnju na brodove. U početku se činilo da će se kineski S-300 Fort naći na razaračima klase Lanzhou, ali je kasnije potvrđena ugradnja kineskog sustava HQQ-9. Pokazalo se da su Kinezi odlučili svoje S-300 Fort ugraditi na koncepcijski ne tako moderne razarače, ali će ih dodatno prilagoditi namjeni.
S-300 Fort moderan je protuzračni raketni sustav koji u svojoj starijoj inačici (koja je vjerojatno prodana Kinezima) rabi projektil 5V559 dužine 7,25 metara i promjera tijela 45 centimetra. Masa u trenutku lansiranja je 1625 kilograma, od čega na bojnu glavu otpada po nekim izvorima 133 a po nekim 90 kilograma. Maksimalni domet projektila je 100 km protiv ciljeva na srednjim i velikim visinama. Protiv ciljeva koji lete na malim visinama domet je 25 kilometra. Minimalni domet djelovanja je sedam kilometra. Ovaj projektil može gađati ciljeve u rasponu od 10 metara do 27,4 kilometra. Maksimalna brzina mu je 2000 metara u sekundi.
Projektil 5V559 smješten je u svoj kontejner-lanser koji se pak smješta u osmerostruke okomite lansere. Razarači Type 051C imat će ukupno šest lansera, što znači da će na raspolaganju imati 48 projektila. Zanimljivo je da istu koncepciju imaju i sovjetsko-ruske krstarice klase Slava čija je puna istisnina 11 490 tona. Razarači Type 051C imat će dva lansera smještena na pramcu broda, između pramčanog topa i zapovjednog mosta. Još četiri lansera projektanti su smjestili na krmu broda, u nadgrađe koje kod razarača Luhu služi za smještaj helikoptera. Na krov nadgrađa postavljen je radar za motrenje zračnog prostora i navođenje projektila 30N6E. Neuobičajeno je da se tako velika masa smjesti na brod tako visoko iznad vodene crte, ali slično je rješenje već uporabljeno na razaračima klase Lanzhou.

Od 1998. kupcima se nude i dva nova projektila – 9M96 i 9M96/2. Prvi ima maksimalni domet 40 km i namijenjen je uništavanju ciljeva koji lete na vrlo malim visinama dok drugi ima domet od 120 km i optimiziran je za uništavanje ciljeva na velikim i srednjim visinama. Oba su projektila znatno manja od starog projektila 5V559 te čak četiri stanu u njegov kontejner. Zasad ne postoje izvještaji da je kineska ratna mornarica kupila te projektile. Radar 30N6E namijenjen je motrenju zračnog prostora i navođenju projektila na otkrivene ciljeve. Istodobno može pratiti šest ciljeva i na njih navoditi do dvanaest projektila.
Slično kao i kod američkog sustava Patriot taj radar motri samo određeni dio zračnog prostora. Kako bi konstantno motrili cijeli zračni prostor razarači Type 051C dobili su radar MR-760MA Fregat-MA (NATO oznake Top Plate-B) čije su antene postavljene na vrh središnjeg jarbola. Ovaj se radar lako raspoznaje jer se zapravo koristi dvjema radarskim antenama smještenim jedna iza druge i zakošenim s desna na lijevo. Maksimalni domet motrenja ovog 3D radara je 300 kilometara. Radar radi u D/E frekvencijskom rasponu (1-3 GHz) i brzina vrtnje antene mu je 15 okretaja u minuti. Radar Fegat-MA je uvezan u brodski zapovjedni sustav te je vjerojatno cijeli proces od otkrivanja cilja do lansiranja protuzračnog projektila na njega automatiziran.

Topničko naoružanje
Topničko naoružanje razarača Type 051C ne razlikuje se bitno od topničkog naoružanja razarača klase Guangzhou i Lanzhou. Na pramcu je postavljen top kalibra 100 mm koji je vjerna kopija francuskog topa DCN/Creusort-Loire Mod 68 CADAM istog kalibra, osim što kineski top ima kupolu oblikovanu po stealth standardu. Maksimalna brzina paljbe mu je 60 do 80 granata u minuti. Maksimalni domet mu je 17 km protiv ciljeva na vodi i kopnu, te 8 km protiv ciljeva u zraku. Iako je riječ o vrlo dobrom višenamjenskom topu njegova uloga na razaračima Type 051C bit će drugorazredna.

Daleko veću će ulogu imati topnički sustavi Type 730 namijenjeni bliskoj proturaketnoj obrani broda. Ti su topovi vjerna kopija nizozemsko-američkog sustava Goalkeeper. Oznaka Type 730 odaje da je riječ o Gatlin topu sa sedam cijevi kalibra 30 mm koji je kineska kopija američkog topa General Electric Sea Vulcan 30 (GAU-8/A) kalibra 30 m. Ako su kineski stručnjaci uspjeli napraviti dovoljno vjernu kopiju onda i njihov top ima maksimalnu brzinu paljbe od 4200 granata u minuti i maksimalni učinkovit domet 1,5 km. Type 730 opremljen je jednim radarom za otkrivanje i praćenje ciljeva, koji radi u I/K frekvencijskom rasponu, i smješten je na lijevoj strani kupole. Na desnoj se nalazi elektrooptički sustav namijenjen praćenju cilja i usmjeravanju paljbe. Osnovne podatke o položaju cilja sustav Type 730 dobiva od radara Type 364 Seagull C. Na razaračima Type 051C po jedan ovaj topnički sustav nalazit će se na svakom boku broda, otprilike na sredini broda.
Na vrh jarbola smještenog odmah iza zapovjednog mosta postavljena je antena višenamjenskog radarskog sustava Type 364 Seagull C. Taj radar radi u H frekventnom rasponu, a glavna namjena mu je otkrivanju ciljeva u zraku i na površini mora, te navođenje protubrodskih projektila. Glavna namjena ovog radara na razaračima Type 051C bit će otkrivanje protubrodskih projektila koji lete na vrlo malim visinama i osiguranje podataka za djelovanje proturaketnih topničkih sustava. Zbog toga mu je antena postavljena na vrh višeg jarbola. Maksimalni domet motrenja mu je oko 100 km, te može pratiti ciljeve u rasponu visina od 0 do 8000 m. Radar je osposobljen za automatsko praćenje ciljeva koji lete do brzine od 3 Macha.

Protubrodsko naoružanje
Da bi se ostvario konstantno motrenje cijelog zračnog prostora razarači Type 051C dobili su radar MR-760MA Fregat-MA, čije su antene postavljene na vrh središnjeg jarbola
Iako je primarna zadaća razarača Type 051C protuzračna obrana flote (nosača zrakoplova), ipak će ih opremiti i s protubrodskim vođenim projektilima. Zbog malog slobodnog prostora na palubi dobit će samo dva četverostruka lansera usmjerena prema bokovima broda. Lansere će smjestiti na nadgrađe između prednjeg dimnjaka i središnjeg jarbola. Iako zapadni izvori navode da će ove razarače naoružati s protubrodskim projektilima YJ-83 (C-803/CSS-N-8 Saccade) potpuno je sigurno da će dobiti iste protubrodske vođene projektile kojim su opremljeni i razarači klase Lanzhou – YJ-62 (C-602). Cjevasti lanseri ovih velikih protubrodskih projektila prvi su put viđeni na razaračima Lanzhou i duže vrijeme bili su nepoznanica. Tek je nedavno otkriveno da se u cjevastim lanserima nalaze projektili YJ-62. Ovi veliki projektili imaju maksimalnu brzinu od 0,9 Macha i maksimalni domet od čak 280 kilometara. Na središnjem dijelu putanje rabe inercijalni sustav vođenja potpomognut satelitskom navigacijom (vjerojatnije rabe ruski sustav GLONASS umjesto američkog GPS-a). U završnoj fazi leta uključuje se aktivni radar za samonavođenje na cilj. Procjenjuje se da bojna glava ima masu od čak 300 kilograma. Iako se to izričito ne navodi vjerojatno je da YJ-62 projektili imaju i ugrađen datalink kako bi tijekom leta mogli primati podatke o promjeni pozicije cilja ili o napadu na drugi cilj.

Protupodmorničko naoružanje
Iako je osnovna namjena razarača Type 051C protuzračna zaštita flote, iako su izgubili mogućnost nošenja helikoptera, te iako se to na fotografijama ne vidi, sigurno su dobili i protupodmorničko oružje, barem za samoobranu. To se oružje vjerojatno sastoji od dva trostruka torpedna aparata promjera 324 mm, svaki smješten na jedan bok broda. Razarač Luhai rabi protupodmorničke torpedne aparate Whitehead B515 promjera 324 mm iz kojih se lansiraju laka protupodmornička vođena torpeda Yu-2/5/6. Iz istog se torpednog aparata može lansirati i znatno moderniji torpedo Yu-7 koji je razvijen na osnovi američkog torpeda Mk-46 Mod-1. Kineski torpedo Yu-7 dugačak je 2,6 m i promjera 324 mm. Ima aktivno-pasivni sustav vođenja i bojnu glavu mase 45 kg. Maksimalna brzina mu je 43 čvora i najveći domet 15 km. Na televizijskoj snimci makete razarača Type 051C vidi se da će razarači dobiti i četiri višecijevna lansera raketa. Po dva će lansera postaviti na svaki bok broda, na krmu pokraj 30N6E radara. Lanseri su opremljeni s po tri reda sa šest cijevi kalibra 122 mm. Primarna zadaća tih lansera je protupodmornička borba, dok se sekundarno mogu iskoristiti i za lansiranje radarskih i infracrvenih ometača, te mamaca za vođena torpeda. Odlike VLR-a nisu poznate iako se može procijeniti da im je učinkovit domet protiv podmornica veći od četiri kilometra. Ovi su VLR-i postavljeni i na razarače Guangzhou i Lanzhou.
Iako to nije potvrđeno razarači Type 051C sigurno imaju ugrađen i aktivni sonar, najvjerojatnije pramčani, koji u njihovom slučaju služi jedino za blisku samoobranu broda.

Zaključak
Oko razarača Type 051C ima mnogo više nepoznanica nego što ih je bilo oko razarača klase Guangzhou i Lanzhou. Vjerojatno je najveći razlog jer se grade u brodogradilištu Dalian koje baš i nije pristupačno (za razliku od šangajskog brodogradilišta Jiangnam gdje su građeni razarači klase Guangzhou i Lanzhou), ali i to što kineska ratna mornarica nema naviku davati službene podatke o svojim ratnim brodovima, posebice o onim najsuvremenijim. Ono što je sigurno je da su opremljeni ruskim protuzračnim sustavom S-300 Fort i da im je primarna zadaća protuzračna zaštita flote (nosača zrakoplova). Jedan dobro obaviješteni izvor navodi da je ime prvog razarača iz serije Type 051C Shenyang. Ako je to točno, onda i cijela klasa nosi to ime.

Tomislav JANJIĆ