“Krila Oluje” – opet u “šestorki”

Akrogrupa HRZ-a predstavila je u Zemuniku ovogodišnji program, ali i dvojicu novih članova. Njihov prijam i uvježbavanje omogućili su da se grupa vrati letenju u formaciji od šest aviona…

U vojarni “Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku 16. svibnja održana je prezentacija programa akrogrupe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva “Krila Oluje” za 2022. godinu. No, ono što svakako vrijedi izdvojiti jest predstavljanje dvojice novih članova. Osim što je riječ o mladim pilotima koji su budućnost HRZ-a, njihov prijam i uvježbavanje omogućili su da se hrvatska akrogrupa vrati letenju u formaciji od šest aviona. Upravo u tom obliku “Krila Oluje” postala su sinonim za profesionalnost i preciznost izvedbe, osvajajući nagrade i priznanja na prestižnim međunarodnim i tuzemnim manifestacijama. “Takav uspjeh iznimno je bitan jer, osim što će direktno osigurati kvalitetniju promidžbu poziva, indirektan je pokazatelj kvalitete obuke koja se provodi unutar 392. eskadrile aviona 93. krila HRZ-a – postrojbe koja će u konačnici i vršiti obuku mladih kandidata koji će se prijaviti za poziv vojnog pilota,” rekao je za Hrvatski vojnik vođa grupe satnik Darko Belančić.

Nakon što su izveli ovogodišnji program, pilotima “Krila Oluje” uručena su odobrenja i certifikati o uvježbanosti programa za 2022., a novim članovima natporučniku Danijelu Rigi i poručniku Matiji Đurašinu uručene su diplome. Put u elitno društvo sigurno nije bio lak za novi dvojac. Natporučnik Danijel Rigo i poručnik Matija Đurašin su, kako objašnjava Belančić, u proces odabira kandidata za akrogrupu ušli relativno rano. “Kako smo mi primarno nastavnici letenja, svi kandidati koji eventualno uđu u grupu svojedobno su bili naši učenici. Stoga mi već dosta rano možemo primijetiti kandidate koji imaju potencijal da postanu piloti akrogrupe,” naglašava satnik. Po završetku obuke mladi se pilot razvija i profilira unutar postrojbe te, osim letačke vještine, u 392. eskadrili aviona imaju priliku vidjeti i njegove druge osobine. Kvalitete kao snalažljivost, kolegijalnost, profesionalnost, samokritika jednako su važne kao i sama vještina letenja jer biti pilot akrogrupe ne znači samo letjeti precizno zadane elemente već i profesionalno predstavljati poziv i oružane snage kojima pripada.

Snalaženje u zahtjevnijem letu

Svakodnevnim obavljanjem letačkih zadaća mladi pilot stječe znanje i iskustvo koje mu je preduvjet za pristupanje akrogrupi te se po ostvarenih 600 sati naleta može prijaviti za selekcijsko letenje. Kroz nekoliko dinamičnih selekcijskih letova piloti “Krila Oluje” mogu vidjeti kako se kandidat snalazi u novim, zahtjevnijim elementima, kakav mu je proces pripreme prije leta te, što je i najbitnije, kakva mu je analiza nakon leta.

Zadovolji li kandidat uvjete selekcijskog letenja, dinamičnu obuku za demopilota počinje na PC-9M, avionu koji koriste “Krila Oluje”. Uvježbavanjem zahtjevnih i dinamičnih elemenata pojedinačnim avionom, prvo na većoj visini, a potom na manjoj, mladi kandidat “brusi” vještinu te se postupno navikava na nove uvjete, one koji će mu uskoro postati normalno područje rada.

Po uspješnom završetku demoobuke, kandidat je korak bliže ulasku u akrogrupu. Međutim, prava obuka tek tad počinje.

Voditelj grupe nove kandidate razvrstava na njihove buduće pozicije na kojima počinju obuku ovisno o popunjenosti grupe i planovima za budući razvoj. To čini u dogovoru s ostalim članovima te ovisno o dotadašnjem uspjehu kandidata.

S obzirom na specifičnost svake pozicije, pilot akrogrupe obučava se isključivo za jedno mjesto u grupi te ne može mijenjati pozicije bez dodatne preobuke za novo mjesto. Uobičajeno je da se lijevi pratitelji najčešće nastavljaju razvijati na lijevoj strani grupe, napredujući od jednostavnijih prema složenijim pozicijama, dok se desni razvijaju na svojoj, desnoj strani.

Kandidati potom napreduju od jednostavnijih elemenata u formaciji od dva ili tri aviona, prvo na većim visinama, a potom na manjim. Formacija se zatim povećava na četiri, pet ili šest aviona, elementi se postupno slažu, a visina leta smanjuje. Na kraju obuke mladi kandidati moraju biti uvježbani za sve elemente koje grupa izvodi u svojem programu, ali ne nužno i za cijeli program. Po završetku obuke kandidati moraju zadovoljiti na ispitnom letu nakon kojeg dobivaju diplomu pilota te plave oznake akrogrupe. Cijeli tim tad nastavlja uvježbavanje programa po segmentima dok ne dođe u fazu kad se svi segmenti povezuju u cjelinu.

Otvaraju se nove mogućnosti

Službena prezentacija programa i postave zadnji je korak, kad cijeli tim, uključujući i nove, mlade kandidate uspješno prikazuje kompletan program s kojim će nastupati u nadolazećoj sezoni. Upravo takva prezentacija viđena je sredinom svibnja u Zemuniku. Ako je ona pokazatelj kakvi su dani pred Krilima Oluje, onda svi ljubitelji zrakoplovstva mogu računati na to da će imati u čemu uživati – što na različitim manifestacijama, što preko različitih videouradaka. Satnik Belančić ističe da se ponovnim letenjem u formaciji od šest aviona, ali i ugradnjom dimne instalacije, otvara potpuno novi raspon elemenata koje će “Krila Oluje” moći izvoditi u idućim godinama. “Već u ovoj sezoni ponovno smo vratili neke od prepoznatljivih elemenata kao što su kokice i trostruko ogledalo. Dosadašnje zvono u formaciji, popularno zvano blanka (po našoj svjetski poznatoj visašici Blanki Vlašić) izvodimo uz puštanje dimnog traga, što je dodatno pridonijelo atraktivnosti elementa. U program smo ubacili i novu formaciju zmaj 6, koju smo nazvali ivanišević jer izgleda kao teniski reket, a može se vidjeti neposredno prije razdvajanja cijele formacije na manje sekcije. Cilj nam je svjetskoj javnosti prezentirati ne samo naše letenje nego i fantastične uspjehe naših sportaša,” ponosno najavljuje vođa grupe. A za sve one koje zanima gdje mogu vidjeti “Krila Oluje” uživo, saznali smo i kako izgleda njihov ovogodišnji kalendar nastupa. Dakle, od aktivnosti u Hrvatskoj, u najavi su već tradicionalni Susreti za Rudija u Donjoj Stubici, kao i vojne manifestacije Dan OSRH na Jarunu te Dan pobjede i domovinske zahvalnosti u Kninu. Što se tiče međunarodne scene, vrlo brzo nakon prezentacije u Zemuniku hrvatski su piloti i njihova ekipa za potporu otišli u Francusku na Cognac Air Show 2022. U srpnju ih očekuje sudjelovanje na Aerosu 2022 u Mariboru, a u rujnu idu u Austriju na Airpower 22 u Zeltwegu te u Češku na NATO Days u Ostravi.

“Očekujemo iznimno kvalitetnu sezonu te se nadamo da će ‘Krila Oluje’ biti vidljiva iznad cijele Republike Hrvatske,” zaključuje satnik Belančić

“Pojačanim interesom za poziv vojnog pilota, a zbog nabave novog lovačkog aviona, pojačan je i angažman pilota ‘Krila Oluje’ unutar 392. eskadrile aviona. Iz tog će razloga angažman ‘Krila Oluje’ biti optimiziran i koordiniran s povećanim letenjem u matičnoj postrojbi. Unatoč tomu, očekujemo iznimno kvalitetnu sezonu te se nadamo da će ‘Krila Oluje’ biti vidljiva iznad cijele Republike Hrvatske,” zaključuje satnik Belančić.


natporučnik Danijel Rigo: “S pravim pristupom sve je moguće!”

“Nakon tri godine rada kao komentator grupe dočekao sam i dan kad više neću morati biti uz mikrofon i gledati dečke kako lete. Drago mi je što su nam omogućili da pozovemo svoje najbliže kako bi uveličali ovaj nastup jer bez njihove podrške ovo ne bi bilo moguće. Svakako ću zapamtiti taj 16. svibnja ‘22. Budući da sam dugo bio komentator, želja za pridruživanjem grupi u meni je sve više rasla tako da mi ovaj dan puno znači.

Osim selekcijske obuke, morali smo proći i obuku za demopilota, koja je isto tako bila zahtjevna. Već tad je izvođenje demoprograma na malim visinama bilo poprilično fizički naporno. Svaka je obuka na svoj način teška, ali s pravim pristupom sve je moguće. Na samom početku bio mi je izazov nalaziti se na poziciji gdje me od vođe dijeli svega nekoliko metara. Najteže je od svega bilo opustiti se. Što smo bili opušteniji, bilo je lakše pratiti tempo obuke, ali i kako su nam govorili: ‘Što se više opustite, više ćete vidjeti.’ Naravno, i nakon prezentacije programa ima još toga na čemu moramo raditi, svakim treningom, letom, nastupom naučimo nešto novo.”

poručnik Matija Đurašin: “Pomislio sam: ‘Ovo mora biti super!’”

“Otkad sam došao u Eskadrilu aviona, imao sam želju letjeti u akrogrupi. Još kad sam ih 2015. godine prvi put vidio uživo u Varaždinu, pomislio sam: ‘Ovo mora biti super!’ I evo, korak po korak, nekoliko godina kasnije sad sam dio te grupe i zbog toga mi je iznimno drago. Najteže mi je, ujedno i najizazovnije tijekom obuke bilo kad sam mijenjao poziciju jer se vanjski pratitelji prvo obučavaju za unutarnju poziciju, a nakon toga za vanjsku. Kako i jedna i druga imaju specifičnosti, nakon što sam se naviknuo na unutarnju, transfer na vanjsku i prilagodba bili su izazovniji, ali nakon nekoliko letova na vanjskoj poziciji sve je počelo lagano sjedati na svoje, a kako su letovi odmicali postajalo je sve lakše i lakše.

Današnji dan znači puno u svakom smislu. Osobno vidjeti rezultate napora i rada svih ovih mjeseci iznimno je ispunjavajuće i mogu reći da je ovo dosad najveći uspjeh u mojoj karijeri. Drago mi je stoga da sam ga mogao podijeliti sa svojim najbližima. S druge strane, današnji dan obilježava početak novog procesa, gdje kao novi članovi akrogrupe zajedno sa starijima moramo i dalje raditi na usavršavanju kako bismo u najboljem svjetlu, kroz letačku vještinu i disciplinu, predstavili Republiku Hrvatsku i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo na domaćim i međunarodnim nastupima.”


“Novi i poseban doživljaj”

Uz kolege i članove obitelji novih pilota, prezentaciji je nazočio i ministar obrane Mario Banožić sa suradnicima, zamjenik načelnika Glavnog stožera OSRH general-pukovnik Siniša Jurković, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec te drugi predstavnici HRZ-a. “Svaki moj dolazak u Zemunik u pravilu je novi i poseban doživljaj. Današnje predstavljanje novog programa ‘Krila Oluje’ i povećanje broja članova grupe novi je i poseban doživljaj kojem smo svjedočili kroz ove vrlo atraktivne 22 minute,” rekao je ministar.

Tekst  Domagoj Vlahović, Jelena Jakšić

Foto Filip Klen