Le Bourget 2015

Od 15. do 20. lipnja 2015. održan je 51. međunarodni sajam zrakoplovne i svemirske tehnike Le Bourget 2015 (51e Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace). Tradicionalno je priređen u istoimenoj zrakoplovnoj luci u sjeveroistočnom predgrađu, grada svjetlosti, Pariza

Najnoviji ponos ukrajinske zrakoplovne industrije na Le Bourgetu 2015 – An-178 , Foto: Igor Božinovski

Le Bourget je prvi put održan 1909. Danas je najstariji, najprestižniji i najveći sajam zrakoplovstva u Europi. Svake neparne godine privlači sve one koji su bitni za globalni svijet zrakoplovstva i koji, na svoj određeni način, u većoj ili manjoj mjeri, određuju evoluciju čovječanstva kroz prizmu zrakoplovne i svemirske tehnike. Le Bourget desetljećima na jednom mjestu okuplja elitu zrakoplovnog svijeta, od zrakoplovnih industrijalaca, biznismena, inženjera, pilota, predstavnika različitih civilnih, političkih i vojnih institucija, agencija te entuzijasta. Takvi su sajmovi inače i prigoda za ceremonijalna potpisivanja strateških ugovora velikih vrijednosti uz visoku pozornost medija, kakvih i ove godine nije nedostajalo.
Ove je godine Le Bourget okupio rekordan broj od 351 000 posjetitelja iz cijeloga svijeta koji su uživali u zrakoplovnim novinama izloženim na ukupno 330 000 m2, od čega se 130 000 m2 odnosilo na pokrivene izložbene prostore. Na Le Bourgetu 2015 ukupno je izlagalo 2260 izlagača iz 47 zemalja svijeta, a na statičkom je dijelu bilo izloženo 120 civilnih i vojnih zrakoplova.

Potvrda Airbusa
Kako se i očekivalo na sajmu je dominirao domaćin s tvrtkom Airbus. Proizvođač sa sjedištem u Blagnacu kod Toulousea pohvalio se potpisanim ugovorima za ukupno 421 avion iz obitelji Airbus. Ukupna je vrijednost ugovora 57 milijardi dolara. Fabrice Brégier, glavni direktor Airbusa, napomenuo je i kako je njegova tvrtka potpisala ugovor o razumijevanju s Wizz Airom, najvećim niskotarifnim prijevoznikom u istočnom i centralnom europskom prostoru. Ugovor se odnosi za 110 primjeraka A320neo aviona. Inačica predstavlja skupinu aviona koja je još u razvoju i kojom će se zamijeniti postojeća obitelj A320, poznatijih i kao A320ceo (Current Engine Option). Kratica neo označava New Engine Option, tj. koncept opremanja aviona A320 novim motorima. To je ujedno i zadnji korak u projektu modernizacije A320 (označen i kao A320E, E – Enhanced) koji je započeo 2006. Osim motora A320neo odlikuje se i usavršenom aerodinamikom aviona uz dodavanje velikih zakrivljenih završetaka krila (wingleti poznatiji i pod nazivom sharklets). U odnosu na prethodnika smanjena im je ukupna masa, imaju novu kabinu s većim prostorom za smještaj prtljage i naprednim sustavom za pročišćavanje i obradu zraka.

T129 ATAK je novi turski borbeni helikopter u sastavu KoV-a OS-a Turske, Foto: Igor Božinovski

Konkurencija Boeingu
Budući korisnici moći će izabrati opremanje aviona pogonskom skupinom CFM International LEAP-1A ili Pratt & Whitney PW1100G. Značajna ukupna poboljšanja na pogonskoj skupini očituju se u 15 %-tnoj manjoj potrošnji goriva, 8 %-tnim manjim operativnim troškovima, manjoj razini buke te smanjenjem razine dušikovih oksida (NOX) koja iznosi do 10 % u odnosu na obitelj aviona A320. Dolet aviona također je povećan do 900 km.
Posebnu pozornost u Parizu plijenio je i širokotrupni A350 XWB (eXtra Wide Body) koji predstavlja dosadašnji vrhunac ergonomskih rješenja posebno posvećenih udobnosti putnika. A350 XWB prvi je avion tvrtke Airbus kojem su i trup i krila primarno izrađeni od polimernih materijala ojačanih ugljičnim vlaknima. Avion je predviđen kao zamjena za A330 i A340 te je direktna konkurencija Boeingovim B787 i B777.
Na kraju, Airbus se predstavio i svojim električnim avionom – konceptualnim i tehnološkim demonstratorom Airbus E-Fan 1.0.

Dassaultov civilnjak
Dassault, najpoznatiji ljubiteljima vojne tehnike po lovcima Mirage i Rafale, predstavio je najnoviji tromotorni francuski poslovni mlažnjak Falcon 8X. Avion je izveo svoj prvi let 6. veljače 2015. s aerodroma Bordeaux-Mérignac, dakle, projekt je još u fazi ispitivanja. Avion je nasljednik poznatog Dassaultova Falcona 7X s poboljšanom aerodinamikom i povećanom količinom goriva. Falcon 8X odlikuje se pogonskom skupinom koja se sastoji od 3 P&W PW307D čija je iskoristivost goriva do 35% veća u odnosu na konkurentske avione iste kategorije. S ovim motorima Falcon 8X zahtijeva kraće uzletno-sletne staze. Ovisno o konfiguraciji putničke kabine ovaj ultratihi avion uz posadu od dva pilota te osam do devetnaest putnika ima dolet 11 945 km.

Rafaleove pobjede
Zbog visoke razine buke, koja može omesti poslovne sastanke i prezentacije kojima obiluju slični zrakoplovni sajmovi, letački program vojnih zrakoplova posebno je planiran. Posjetiteljima Le Bourgeta 2015 svojim vrhunskim letačkim programom dokazao se višenamjenski Rafale. Dassault Aviation s Rafaleom bilježi velike i značajne pobjede na natječajima za višenamjenski borbeni avion u Egiptu, Indiji i Kataru. Posljednja podinačica aviona za francuske zračne snage je F3/F3+ (F – France) koja je, među ostalim, opremljena i instalacijom za nošenje nuklearnog naoružanja. Planirano je da se Rafale u sastavu francuskih zračnih snaga kao osnovni višenamjenski borbeni avion zadrži do 2040. godine. Debitant među borbenim avionima na Le Bourgetu 2015 bio je kinesko-pakistanski JF-17 Thunder. U Francusku su stigla čak tri aviona ovog tipa iz sastava pakistanskih zračnih snaga kako bi se promovirali i probili tržište te ušli među svjetske konkurente. Glavni im je adut izrazito niska komparativna cijena. Jednomotorni JF-17 zapravo je kombinacija starog koncepta višenamjenske borbene platforme s parcijalnom primjenom vrhunskih tehničkih i tehnoloških rješenja. Tako je avion opremljen po istoj filozofiji naoružanja, senzora i sustava avionike kao i avioni četvrte i viših generacija, a posebno se ističe DSI (Diverterless Supersonic Inlet) izvedba bočnih usisnika. Oni su vrhunac u pogledu osiguravanja kvalitete zračne struje u usisniku pri svim brzinama leta te pozitivno pridonose i radarskoj nevidljivosti aviona.

Airbusov teški transporter A400M u letačkom programu, Foto: Kristijan Kunovski

Štedljive letjelice
U ozbiljnim rezovima vojnih proračuna u zemljama diljem svijeta, američke tvrtke Textron i AirLand Enterprises LLC privukle su veliku pozornost svojim novim lakim dvomotornim podzvučnim avionom E530 Scorpion. Prototip je aviona tijekom 2012. i 2013. konstruiran u pogonima tvrtke Cessna u Wichiti (Kansas), a prvi je let obavljen 12. prosinca 2013. Scorpion je ponajprije zamišljen kao laka platforma za izvršavanje obavještajnih zadaća, lakih borbenih djelovanja, nadzora i izviđanja (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – ISR). Zbog velike razlike u operativnim troškovima u odnosu na jurišnika A-10 te lovce-bombardere F-15E i F-16 koji se zajedno koriste u zadaćama bliske zračne potpore (Close Air Support – CAS), Scorpion bi se u budućnosti mogao angažirati i za ove zadaće. Prema izjavama proizvođača otkupna je cijena aviona oko 20 milijuna dolara, a troškovi po satu leta iznose 3000 dolara. Uzimajući u obzir enormnu razliku u operativnim troškovima u odnosu na višenamjenske borbene avione četvrte i viših generacija, Scorpion bi se mogao pokazati pouzdanim i zadovoljavajućim rješenjem.

Alternativna filozofija
U duhu iste filozofije alternativnih rješenja namjenskih zrakoplovnih platformi sa značajno smanjenim operativnim troškovima, posebno se isticao Archangel. To je naoružani izvidnički avion namijenjen ponajprije za nadzor rubnih državnih graničnih područja. Svoju ulogu može naći i u izvršavanju ISR-a i protuterorističkih zadaća, patroliranju iznad mora, borbenim djelovanjima u konfliktima malog i srednjeg intenziteta te u geografskim područjima sa složenim reljefom. Proizvođač je aviona američka tvrtka IOMAX USA koja je Archangela napravila na bazi poljoprivrednog Air Tractora AT-802. Avion se posebno odlikuje mogućnošću nošenja visokopreciznih ubojnih sredstava za djelovanje po fiksnim i pokretnim ciljevima na zemlji i na vodenim površinama. Archangela je do sada naručilo Zapovjedništvo snaga za posebno djelovanje UAE-a. Ponuđen je i zračnim snagama Filipina kao zamjena za dotrajale OV-10 koji se koriste za provedbu protupobunjeničkih (CounterINsurgency – COIN) zadaća. Kabina aviona izvedena je po posljednjim ergonomskim rješenjima s kompatibilnošću za korištenje naočala za noćno gledanje (NVG).
Srednji vojni transportni avion ukrajinske tvrtke Antonov prvi je put sudjelovao na Le Bourgetu, a zanimljivo je da je avion prvi let izvršio 7. svibnja 2015.! Ukrajinski stručnjaci u An-178 vide nasljednika transportnih aviona kraćih/srednjih relacija An-12, An-24, An-26 i An-32. U Antonovu trenutačno rade na inačici An-178-111 koja bi trebala biti opremljena motorima i sustavima avionike zapadnih proizvođača kako bi se smanjila ovisnost u ruskim tvrtkama te stekli uvjeti za dobivanje certifikata Europske agencije za civilno zrakoplovstvo (EASA). U letačkom programu nastupio je i Airbusov teški vojni transporter A400M.

LLC Scorpion slijeće nakon izvođenja letačkog programa, Foto: Kristijan Kunovski

Kajmanov let
Od helikoptera na Le Bourgetu 2015 vrhunski letački program izveo je srednji NH90 Caiman. Ovaj je helikopter prvi s cjelokupnom izvedbom sustava upravljanja Fly-By-Wire (FBW). NH90 se izvodi u dvije osnovne inačice – Tactical Transport Helicopter (TTH) za snage KoV-a te za mornaricu NATO Frigate Helicopter (NFH).
Na stajanci se mogao razgledati eksperimentalni Eurocopter X³ (X-Cubed) koji je hibridna izvedba helikoptera tvrtke Airbus Helicopters. Tehnološki demonstrator High-speed, long-range Hybrid Helicopter ili H³ koncept postigao je 2013. maksimalnu brzinu od 472 km/h u režimu krstarenja, čime je postavio i neslužbeni brzinski rekord za helikoptere.
Turske zračne snage predstavile su se svojim novim borbenim helikopterom T129 ATAK. On je realiziran sukladno zahtjevima KoV-a OS-a Turske za novom generacijom dvomotornog helikoptera namijenjenog ponajprije za zadaće izviđanja, a razvijen je na osnovi borbeno dokazanog AgustaWestland A129 CBT.
Sljedeći sajam Le Bourget već je zabilježen i rezerviran od 19. do 25. lipnja 2017.

Pripremio: Danijel Vuković