Satnija riječnih brodova – mala postrojba za velike zadaće

Rijetko smo pisali o Satniji riječnih brodova i vjerujemo kako su malobrojni oni koji znaju za tu postrojbu i ono što njezini pripadnici rade… Da biste ste se uvjerili na kako visokoj razini i s kojom odgovornošću izvršavaju svoje zadaće, morate doći u malu, ali prekrasno uređenu osječku vojarnu “Vrbik” i vrlo brzo postat će vam sve puno jasnije….

Satnija riječnih brodova u sastavu je Inženjerijske pukovnije HKoV-a i nakon nekoliko preustroja konačno je poprimila postojeći oblik i sastav. Jedna je od njezinih ključnih zadaća pomoć civilnim institucijama u slučaju poplava, poput one strašne u Gunji i Rajevu Selu, ali i u slučaju drugih nepogoda u kojima je uloga pripadnika Hrvatske vojske gotovo nezamjenjiva.

Budući da ustrojbeno spadaju u Inženjerijsku pukovniju u Karlovcu, u svakom su trenutku spremni ustrojiti protupoplavne namjenski organizirane snage. Vremenske su prilike u zadnje vrijeme postale iznimno hirovite i nerijetko stvaraju ozbiljne probleme stanovništvu. Ta je postrojba jedina specijalizirana i, zahvaljujući nekoliko vrsta čamaca i ostale opreme kojom raspolaže, omogućuje u slučaju potrebe prevoženje i spašavanje ljudi i materijalnih sredstava.  

Zapovjednik postrojbe bojnik Ivica Miložić

Kako nam ističe zapovjednik postrojbe bojnik Ivica Miložić, uz svakodnevnu obuku koju provode imaju i tim ronilaca te su razvili suradnju s brojnim drugim institucijama, među kojima je i Specijalna policija MUP-a. Velika je razlika između ronjenja na moru i onog na rijeci u tome što je rijeka mutna i vidljivost stoga iznimno slaba. Konkretno na Dravi, ronioci zbog slabe vidljivosti zadaće izvršavaju isključivo na opip. Kako bi suradnja bila na potrebnoj razini, a nerijetko uspješnost izvršavanja zadaća ovisi isključivo o brzini, na vezu u vojarni osim vojnih plovila nalaze se i plovila Specijalne policije MUP-a, Lučke kapetanije, HGSS-a i Carine.

Uz OB “Šokadija”, koji je zapravo ratni brod postrojbe, u vojarni su i brze brodice “Arimar” s izvanbrodskim motorima Honda 50 KS i deset velikih aluminijskih čamaca (ALDČ), koji služe za prijevoz ljudi odnosno tereta. Upravo su ta plovila korištena za vrijeme poplava zato što su kvalitetno napravljena, imaju izvrsnu plovnost i mogu ponijeti dosta tereta.

Potpora Inženjerijskoj pukovniji

Unatoč tomu što je dislocirana u odnosu na matičnu postrojbu, temeljna je zadaća Satnije potpora Inženjerijskoj pukovniji. Usto, njezini pripadnici gotovo svakodnevno obilaze priobalje, prikupljaju podatke o rijeci Dravi te su u svakom trenutku spremni prebaciti dio ljudstva ili uspostaviti mosno mjesto prijelaza. Kako bi mogli izvršiti sve zadaće, nerijetko surađuju s postrojbama HRM-a, s čijih brodova provode bojna gađanja. Naime, na Dravi je iz sigurnosnih razloga takva uvježbavanja nemoguće provoditi. Ponovit ćemo misao s početka teksta: gotovo da i ne znate da ta postrojba postoji,… ali nema veće vježbe u kojoj nije dala doprinos… Zadnja takva aktivnost bila je na Jarunu, kad su pripadnici Hrvatske vojske izveli pokaznu vježbu, a ronioci postrojbe radili na osiguranju… Ono što posebno impresionira podatak je da sastav postrojbe 70 posto čine mladi. Neki su došli iz HRM-a, a u šali kažu: Onaj tko ovamo dođe, taj više ne želi nikamo otići….

Suradnja s gradskim tijelima nikad nije bila upitna i iz godine u godinu proširuje se i unapređuje. Još uvijek su nam u sjećanju slike kad se Drava toliko zaledila i postojala je opasnost da prilikom topljenja leda dođe do velikih poplava. Satnija je tad bušila led, u koji je stavljala eksploziv, te ga razbijala i tako spriječila moguću veliku katastrofu. Drava može biti opasna i stvoriti goleme probleme povezane s vremenskim nepogodama… Zato je ova mala, ali vrijedna postrojba ovdje… Njezina je vrijednost prepoznata ne samo unutar vojnog sustava nego i u civilnim institucijama… I zato je Osječani vole … kao i svi oni kojima je pomogla, a njih je puno…

Željko Stipanović