Uvježbavanje pilota MiG-ova za borbene zadaće

Aktivnosti s obnovljenim i moderniziranim borbenim MiG-ovima u Zadar su od 9. studenog do 4. prosinca privremeno izmjestile gotovo cijelu Eskadrilu borbenih aviona. Riječ je o glavnom obučnom događaju za cijelu granu, s fokusom na uvježbavanju pilota MiG-ova za borbene zadaće. Letačke su aktivnosti također obuhvaćale i letačku obuku kroz razdjele navigacijskog i grupnog letenja, kao i “osvježavanje” obuke borbenih pilota trenažnim letovima do Rijeke, Pule, Splita i Dubrovnika iz instrumentalnog letenja, kao i drugih procedura prilaza i slijetanja na izvanmatični aerodrom…

Tijekom velikog dijela studenog stanovnici Zadra, a i drugih dijelova Dalmacije, mogli su u više navrata vidjeti i čuti najbrže i najmoćnije borbene letjelice u Hrvatskoj, MiG-21. Aktivnosti s obnovljenim i moderniziranim avionima u Zadar su od 9. studenog do 4. prosinca privremeno preselile gotovo cijelu Eskadrilu borbenih aviona (EBA), dobar dio 91. zrakoplovne baze kojoj ona pripada, pa i elemente Zapovjedništva HRZ-a i PZO-a. Povod za takvo privremeno izmještanje na jug morao je biti važan. Riječ je o glavnom obučnom događaju (GOD) za cijelu granu, s fokusom na uvježbavanju pilota MiG-ova za borbene zadaće. Letačke su aktivnosti također obuhvaćale i letačku obuku kroz razdjele navigacijskog i grupnog letenja, kao i “osvježavanje” obuke borbenih pilota kroz trenažne letove do Rijeke, Pule, Splita i Dubrovnika iz instrumentalnog letenja, kao i drugih procedura prilaza i slijetanja na izvanmatični aerodrom. Aktivnosti nisu obuhvatile dežurni borbeni dvojac (DBD), koji zapovjedno nije pod EBA-om i svoju zadaću radi u ritmu 24/7 u okviru NATO-a (NATINAMDS).
U skladu s postrojbom koja je bila u središtu obučavanja, u Zadru je na čelu snaga na terenu bio zapovjednik EBA-e pukovnik Željko Ninić. Druge postrojbe iz 91. zb, zatim “domaće” postrojbe zadarske 93. zb, SzO-a “Rudolf Perešin”, pa i elementi Zapovjedništva za potporu te Zapovjedništva specijalnih snaga (tim za traganje i spašavanje u slučaju nezgode), bili su u potpori “vitezovima”. Takvo izmještanje i namjenska, pa i intergranska organizacija, zahtijevali su iznimno dobru koordinaciju i pripreme mjesecima unaprijed. Osim vojne organizacije, trebalo je misliti i na civilnu komponentu. Sve su obučne aktivnosti borbenih pilota provedene izvan dometa naseljenih područja i uz poštivanje svih zakonskih i sigurnosnih procedura. Jedino što u potpunosti nisu mogli provesti jest gađanje i raketiranje ciljeva u zraku (na metu koju vuče tzv. avion remorker) iznad poligona “Dugi otok”, unatoč apsolutnoj spremnosti i osoblja i tehnike. Naime, element na koji se nije moglo utjecati bile su magla i niska naoblaka koje su danima prekrivale Dalmaciju. Stroge mjere sigurnosti u takvim uvjetima ne dopuštaju bojno gađanje, bez obzira na najvišu razinu kojom je bila osigurana vježba i područje. No, sve do točke bojnog gađanja, uključujući i “fiktivno” gađanje te letenje u složenim meteorološkim uvjetima, uspješno je provedeno i zapovjednik EBA-e potvrdio je da su piloti spremni za sve što podrazumijevaju faze obuke koje su prošli. To uključuje i dva nova pilota lovca koja smo nedavo predstavili u Hrvatskom vojniku, a koji su bili u prilici “prikupiti” nove sate letenja te nastaviti preobuku. “Jako sam zadovoljan sa svim što je poduzeto u pripremi GOD-a, uloženo je jako puno napora na svim razinama da krenemo što spremniji. Zapovjednik cjelokupne aktivnosti brigadir Mato Mikić, načelnik stožera 91. zb, poduzeo je sve mjere da se GOD provede racionalno i sigurno, uzimajući u obzir smjernice nadređenog zapovjednika i sva ograničenja. Nadalje, odnos svih djelatnika prema provedbi zadaća bio je izvanredan, vidio se maksimalan trud da se sve provede kvalitetno, sigurno, u skladu s realnim planovima i očekivanjima. Zahvalan sam na svemu što su nam omogućili naši domaćini u Zadru. Ukupno, jako sam zadovoljan postignutim rezultatom našeg boravka u Zadru,” zaključio je pukovnik Ninić.
Dakle, EBA i njezini MiG-ovi podignuli su tijekom boravka u Dalmaciji razinu svoje uvježbanosti i obučenosti. Što se tiče željno očekivanog bojnog gađanja ciljeva u zraku, svi se u Eskadrili, a vjerujemo i u HRZ-u i PZO-u, nadaju da će ono biti provedeno vrlo brzo. Ne mora se organizirati isključivo u okviru GOD-a, koji se u načelu održava jednom godišnje, i može se fokusirati na bilo koji dio HRZ-a i PZO-a. Postoji i mogućnost da se provede u planu obuke 2016. godine 91. zb ili EBA-e i bude samostalna obučna aktivnost. Bitno je da obuka, zahvaljujući obnovljenoj tehnici, funkcionira na svim razinama.


“Kako je letjeti u moderniziranom avionu MiG-21?” Pitanje smo uputili pukovniku Niniću kao pilotu, a ne kao zapovjedniku EBA-e. “Avion je kao letjelica aerodinamičan i s aspekta manevriranja jednak kakav je i bio. Najveća je promjena u onome što zovemo situacijskom svjesnošću (engl. Situational Awareness). S nekoliko dodatnih instrumenata u kabini i integracijom pokazivača na tim instrumentima došli smo do znatno više razine te svjesnosti. Drugim riječima, neke boljke originalnog aviona MiG-21bis otklonjene su na remontu u Rumunjskoj 2003. godine, a odnedavno su, prilikom remonta u Ukrajini 2013./2014., znatno poboljšani i drugi aspekti svjesnosti. To se najviše vidi u modernijoj i kvalitetnijoj komunikacijsko-navigacijskoj opremi. Integracija više podataka na jednom instrumentu dovodi do povećanja sigurnosti letenja, pilot više ne mora pronalaziti četiri podatka na četirima različitim instrumentima, nego jednim pogledom u kratkoj jedinici vremena.”


Domagoj Vlahović, Snimio Tomislav Brandt