Do kraja godine trebao bi biti poznat pobjednik USAF-ova natječaja za avion namijenjen naprednoj letačkoj…
Međunarodna izložba zrakoplovne i svemirske tehnike MAKS-2015
Na ovogodišnjem je MAKS-u izlagalo 600 ruskih te 155 stranih izlagača iz 30 zemalja

Unatoč sankcijama, ovogodišnja je međunarodna izložba zrakoplovne i svemirske tehnike MAKS-2015, održana u blizini Moskve, okupila i mnoge neruske zrakoplovne tvrtke. Ostat će posebno upamćena i po broju zrakoplova koji su debitirali. Nova akrogrupa ruskih zrakoplovnih snaga “Krila Tavride”, nove podinačice borbenih aviona Suhoj i MiG, civilnih i borbenih helikoptera Mil i Kamov, tehnološki demonstrator MiG 1.44, novi sustavi PZO-a, samo su pojedini debitanti na ovogodišnjem MAKS-u. Na statičkom je dijelu bilo izloženo više od 110 zrakoplova. Uz otvoreni dio, u dvadesetak su zatvorenih paviljona bili štandovi s proizvodima izlagača. U aviograd Žukovski, poznatiji i kao naukograd, stiglo je oko 400 000 posjetitelja te jedinstvene zrakoplovne manifestacije.
314 novih aviona
Prema očekivanjima, u prvom je planu bio interes za stanje i budući razvoj ruskih zrakoplovnih i svemirskih snaga, a u skladu s tim organizirane su tematske konferencije. Rusko vojno zrakoplovstvo još od 2008., kad su do izražaja došli njegovi operativni i tehnički nedostaci tijekom konflikta s Gruzijom, obnavlja flotu. Od prosinca te godine naručilo je ukupno 314 novih aviona! Strateške zrakoplovne snage velikog doleta u svojem sastavu trenutačno imaju bombardere Tu-160, Tu-95MS i Tu-22M3. Za potrebe nadopune gorivom u zraku tu su još i Il-78 te izvidnička platforma Tu-22MR. Danas postoji 16 primjeraka Tu-160. Oni će do 2020. biti modernizirani na inačicu Tu-160M koja će se odlikovati boljim ukupnim operativnim i taktičkim značajkama. Nakon tog stupnja modernizacije svi bi primjerci do 2023. trebali biti dorađeni na standard Tu-10M2. Prema izjavi zamjenika ministra obrane Ruske Federacije Jurija Borisova, nakon što je uspješno obnovljena proizvodnja Tu-160, Oružane snage Ruske Federacije dobivat će nakon 2023. svake godine najmanje tri Tu-160M2. Taj je korak značajan i za dinamiku odvijanja projekta budućeg strateškog bombardera pete generacije PAK DA, gdje se realno očekuju odgode. Flota bombardera Tu-95MS trenutačno broji 38 aviona, dok je 60 primjeraka konzervirano. Od 2013. avionima se produljuje životni vijek uz određenu modernizaciju na standard Tu-95MSM. Na stajanci MAKS-a našao se i bombarder Tu-22M3. Rusko ratno zrakoplovstvo broji četrdesetak primjeraka tog aviona, a 109 ih je otpisano. Od 2012. usvojena je modernizacija Tu-22M3 na standard Tu-22M3M i očekuje se da će svi operativni primjerci biti modernizirani do 2020. godine.

Konzervirani Suhoji
Okosnicu taktičke jurišne razine zrakoplovnih snaga danas čini dvjestotinjak primjeraka poznatog Su-25, a stotinjak je tih aviona konzervirano. Do 2020. godine 80 bi aviona trebalo biti modernizirano na inačicu Su-25SM. Nadalje, tu su i poznati taktički bombarderi Su-24M koji bi do 2020. trebali u potpunosti biti zamijenjeni lovcima bombarderima Su-34 koji pripadaju 4++ generaciji. Potonji se određenom dinamikom uvode u sustav zrakoplovnih snaga te je planirano skoro opremanje Oružanih snaga Ruske Federacije sa 124 primjerka Su-34.
Lovačka se sastavnica zrakoplovnih snaga oslanja na razne inačice aviona MiG-29 (MiG-29S, MiG-29M, MiG-29SMT, MiG-29UB/UBT). Najnovija je, 4++ generacija tih aviona ostvarena unificiranim inačicama MiG-29M/M2, MiG-29K/KUB te MiG-35. Na izložbi je debitirala inačica MiG-29K u shemi ruskih mornaričkih zrakoplovnih snaga. MiG-35D dominirao je u letačkom programu, a njegove je manevarske sposobnosti demonstrirao probni pilot tvrtke RSK “MiG” Stanislav Gorbunov. Na statičkom se dijelu izložbe tvrtka RSK “MiG” predstavila i avionom MiG-29SMT, a iz svojeg je središta unutar Instituta za ispitivanja aviona u letu “M. M. Gromov” (LII) prvi put prikazala MiG-27 i MiG 1.44 MFI. Potonji je prije dvadesetak godina predstavljao tehnološki demonstrator lovca tvrtke “MiG” u natječaju za lovca pete generacije. Javno je prikazan određenim uzvanicima samo jednom i to nakratko, 1999. na stajanci i u rulanju u Žukovskom, a ove je godine na MAKS-u bio prava atrakcija. MiG 1.44 napravljen je u samo jednom primjerku i poletio je samo dva puta, nakon čega je projekt obustavljen u korist ponude koncepta lovca pete generacije tvrtke Suhoj.

Mornarički debitant
Danas se u sastavu ruskih zrakoplovnih snaga nalazi nekoliko inačica Su-27 (ukupno 360 primjeraka). Od 2010. provodi se modernizacija tih aviona na inačice Su-27SM i Su-27SM3, koje se razlikuju od početnog modela po vrsti i količini ugrađene avionike, pogonskoj skupini (AL-31F-M1), ojačanoj konstrukciji te dodatnim mjestima za nošenje naoružanja. Razvijen na osnovi dvosjedne inačice Su-27UB, Su-30 težak je višenamjenski borbeni avion 4+ generacije. Oružane snage Ruske Federacije trenutačno raspolažu trima avionima Su-30 te sa 16 aviona Su-30 M2 i 32 aviona Su-30SM. Na izložbi je debitirala inačica Su-30SM iz sastava ruskih mornaričkih zrakoplovnih snaga. Korak nadomak petoj generaciji višenamjenski je Su-35S (4++ generacija). Sukladno ugovoru iz 2009., ruskim će zrakoplovnim snagama od 2012. do 2015. biti isporučeno 48 aviona Su-35S. Trenutačno se u operativnoj uporabi nalaze 34 aviona tog tipa. Za letački program pobrinuo se Sergej Bogdan, probni pilot tvrtke Suhoj. Presretačke će zadaće i dalje biti povjerene jedinoj platformi te namjene – MiG-31, danas najbržem borbenom avionu na svijetu. Osnovna je polazna inačica MiG-31B opremljena sondom za nadopunu goriva u zraku. Inačica MiG-31BS nadograđena je avionikom, ali bez sonde za nadopunu goriva u zraku. MiG-31BM opremljen je najnovijim sustavima avionike te satelitskom navigacijom. Planovi su da se do 2020. godine 60 aviona MiG-31B modernizira na inačicu MiG-31BM. Najnovija je inačica MiG-31BSM, aktualna od 2014., opremljena AESA radarom Zaslon-M. Tvrtka Dinamika, najpoznatiji ruski proizvođač simulatora leta, predstavila se simulatorom za MiG-31BM. Prema najavama, “MiG” razmatra razvoj budućeg presretača koji bi nosio oznaku MiG-41.
Ništa od statičkog T-50
Iako već treći put na MAKS-u, ruski borbeni avion pete generacije Suhoj T-50 nije prikazan na statičkom dijelu izložbe. No, nije izostao vrhunski letački program koji je priredio probni pilot tvrtke Sergej Bogdan. Od prošle je godine T-50 u fazi provođenja združenih ispitivanja s ciljem konačnog definiranja operativnih značajki za implementaciju aviona u sustav zrakoplovnih snaga. Do kraja ove godine tim će se ispitivanjima pridružiti još tri prototipa T-50, izjavio je Jurij Sljusar, direktor tvrtke holdinga Ujedinjene zrakoplovne tvrtke (OAK). Nadodao je da će se prva operativna eskadrila s avionima T-50 formirati 2016./2017. godine.
Platforma za naprednu i namjensku obuku ruskih borbenih pilota realizirana je kroz Jak-130 koji bilježi i dobru prodaju na međunarodnom planu. Da bi se to dodatno potenciralo, osnovana je i javnosti prvi put prikazana nova ruska akrogrupa “Krila Tavride” koja nastupa na šest aviona Jak-130.

Noviteti Kamova
Tvrtka Kamov predstavila se certificiranim lakim višenamjenskim helikopterom Ka-226T koji se osim turbovratilnim motorima Rolls-Royce Allison 250-C20R/2, može opremiti i snažnijim parom Turbomecinih motora Arrius 2G1. S potonjom pogonskom skupinom helikopter ostvaruje operativni vrhunac od 6100 m. Mornarička inačica Ka-52K također je prvi put predstavljena na MAKS-u, u sklopu statičkog dijela tvrtke holdinga Ruski helikopteri. Vanjska obilježja koja razlikuju Ka-52K od osnovne inačice Ka-52 jesu sklopivi krakovi glavnog rotora te preklopiva krila. Krila Ka-52K kraća su od krila Ka-52 i imaju po dvije podvjesne točke, a na osnovnoj se inačici nalaze po tri točke. Konstrukcija Ka-52K dodatno je zaštićena od korozije. Avionika objedinjuje sustav za instrumentalno slijetanje na palubu nosača aviona, kao i girostabiliziranu elektrooptičku stanicu GOES-451 dometa do 25 km. U skoroj je budućnosti planirana integracija protubrodskog naoružanja (Kh-35UE), a ostali su borbeni sustavi jednaki kao na osnovnoj inačici. Ka-52K inicijalno je razvijen za raspored na nosačima klase Mistral. Rusija je 2011. od francuske tvrtke STX France naručila dva takva broda. Zbog složene političke situacije nije izvjestan rasplet oko isporuke brodova, no unatoč tomu, proizvodnja Ka-52K nastavlja se i bit će raspoređeni na sličnim brodovima ruske proizvodnje.

Serijski 26T2
Ruski je Mil predstavljen teškim transportnim helikopterom Mi-26T2. Na izložbi MAKS-2013 bio je izložen prototip tog modela, a ove je godine prvi put izložen primjerak iz serijske proizvodnje koja je inicirana narudžbom šest helikoptera za alžirsko Ministarstvo obrane. Najnovija je inačica Mi-171A2 također bila izložena na Milovu dijelu statičke izložbe. Koncept podinačice za arktičke uvjete Mi-8AMTŠ-VA također je prikazan na MAKS-u, kao i serijski proizveden primjerak srednjeg transportnog helikoptera Mi-38-2. Unatoč smanjenim sredstvima za istraživanje i razvoj, nije napušten interes za razvoj koncepta civilnog helikoptera velikih brzina. Tvrtka Mil predstavila je tehnološki demonstrator koncepta helikoptera (na osnovi modifikacije Mi-24) optimiziranog za postizanje velikih brzina (rus. PSV) koji bi trebao poletjeti do kraja ove godine.
Predstavljen je i Mi-8MTV-5-1, posebno modificiran na inačicu Mi-8-MTPR1, s jedinstvenim ometačkim sustavom Richag-AV. Riječ je o novorazvijenom sustavu tvrtke KRET koji se može integrirati na zrakoplove, kopnena vozila, bespilotne letjelice, brodove te ostale borbene platforme radi zaštite od protivničkog PZO djelovanja.
Pratt & Whitney i Airbus
Unatoč zategnutim odnosima Rusije i SAD-a, američki je paviljon na izložbi okupio vodeće američke zrakoplovne tvrtke. Tako je Pratt & Whitney ponosno predstavio i isporučio prvi motor PW1400G-JM za predstavnika nove generacije ruskih putničkih aviona MS-21. Drugi bi motor trebao biti isporučen krajem rujna, dok bi prvo javno predstavljanje aviona MS-21 trebalo biti održano do kraja ove godine.
Francuski je Airbus na izložbi debitirao sa svojim A350 koji je sudjelovao i u letačkom programu.
Napisali: Danijel Vuković i Dorijano Mohorović