Moderna oklopljena vozila (II. dio)

Europski proizvođači oklopnih vozila ponudili su brojne konstrukcije koje zadovoljavaju očekivanja mnogih korisnika diljem svijeta te pokazuju kako tradicionalni proizvođači sa Starog kontinenta, unatoč novoj konkurenciji, i dalje proizvode vrhunska vozila

Foto: BAE Systems, lako oklopno vozilo Panther za britansku vojsku ustvari je Iveco LMV

Odjel za vojna vozila tvrtke Iveco dobio je ozbiljne narudžbe u proteklih nekoliko godina za svoje višenamjensko lako vozilo (LMV) 4 X 4, koje je dostupno u običnoj i potpuno oklopljenoj varijanti. Ponuđene su dvije verzije LMV-a: standardna 3,2-metarska varijanta nosivosti 2,3 tone, te nova (3,5- metarska) varijanta nosivosti 2,5 tona s četverim vratima i proširenim stražnjim dijelom ili kraća varijanta s dvojim vratima i mogućnošću montaže različitih modula na stražnji dio. Modularni oklopni sustav se koristi inovativnom tehnikom primijenjenih oklopnih panela, koje isporučuje njemačka tvrtka IBD Deisenroth, a postavljeni su između vanjske i unutarnje strukture vozila. Varijacije zaštite sežu od razine 1 (streljivo kalibra 5,56 mm i 7,62 mm) pa do razine 4 (streljivo kalibra 14.5 mm). Svako vozilo ima ojačanu podnicu, koja štiti posadu od mina. Za ovu godinu, tvrtka Iveco očekuje balističku certifikaciju razine 2 i minsko-eksplozivnu certifikaciju razine 3a, a u postupku je povećanje zaštite od improviziranih eksplozivnih naprava. Pokuse vodi IBD-ov Active Defense System, u kojem je prikazan napad raketnim projektilima te sličnim prijetnjama.

Foto: Arzamas, Rusko lako oklopno vozilo Tigr 2330

Talijanska je vojska naručila 1200 vozila u prosincu 2004., a pojavila se potreba za ukupno 2500 vozila koja uključuju namjenska, izvidnička, oružna vozila, i vozila za specijalne postrojbe. Sva su vozila opremljena oklopom, izuzevši 23 koja su unutar prve narudžbe od 66 vozila. Tu je još i 16 sanitetskih vozila baziranih na varijanti s produženim razmakom osovina i skraćenom kabinom, a vozila bi trebala biti isporučena do prosinca 2008.

Tvrtka BAE Systems Land Systems proizvodi 401 vozilo Panther, uz opciju za još 400, čime su zadovoljeni uvjeti britanske vojske za njihovo buduće vozilo za vezu i zapovijedanje. Sva će vozila biti oklopljena, a 326 bit će naoružano daljinski upravljanom kupolom Rafael Enforcer koji je opremljena strojnicom kalibra 7,62 mm. Više od 100 vozila već je dostavljeno u roku. Vozila Panther bit će raspoređena za 15 specifičnih uloga kao što su zapovjedno vozilo za protutenkovske i minobacačke vodove i inženjerijske postrojbe, vozilo zapovjednika za vezu izvidničkih i pješačkih postrojbi, te za elektroničko djelovanje.

Iveco isporučuje 440 LMV-a i 120 oklopnih setova za potrebe Belgijskih snaga, uz mogućnost još dvije isporuke od po 90 vozila i 30 kompleta. Norveška je sklopila ugovor u prosincu 2007. za još 35 vozila koja će se pridružiti onim 25 koja su već u službi norveške vojske. Nova će vozila biti opremljena sa daljinski upravljanim oružnim sustavom Kongsberg’s Protector. U prosincu 2007. godine, španjolska je vojska naručila početnu količinu od 40 LMV-a kako bi riješila hitne operativne zahtjeve i prihvatila isporuku prvih 10 vozila još istog mjeseca. Ta su vozila opremljena ugrađenom balističkom zaštitom umjesto montažnim modularnim sustavom te je također uključena zaštita od mina za peteročlanu posadu. Španjolska bi trebala naručiti još oko 400 vozila. Kupila ih je i Češka Republika koja je svoja dva vozila opremila i Protectorom. Očekuje se kako će im trebati još vozila pa je izgledna kupnja još tih vozila.
Kako bi se povećala nosivost korisnog tereta, tvrtka Iveco nudi komplet koji umanjuje težinu osnovnog modela: IPK1 smanjuje težinu za 225 kg uporabljujući lagani aluminijski valjani okvir te manja sigurnosna prozorska stakla, dok IPK2 smanjuje za 600 kg uporabljujući laganiji oklopni materijal te izostavljajući sjedala za posadu. Tvrtka također radi na povećanju bruto težine vozila sa sadašnjih 7100 kg na 7250 kg. Iveco također planira manju i jeftiniju varijantu vozila.

Rusija

Arzamas Tigr 2330 vozilo je sa troja vrata čija je kabina izrađena od zavarenih oklopnih čeličnih ploča te se nalazi na GAZ-ovom podvozju koje ima neovisan ovjes za svaki kotač izveden pomoću torzijskih šipki. Ovisno o namjeni, vozilo ima dvočlanu posadu te najviše do sedam sjedala u stražnjoj kabini. Na krov se može postaviti strojnica kalibra 12,7 mm ili automatski bacač granata, a puškarnice su izvedene na stražnjim prozorskim stranicama te omogućuju napadnutoj posadi pucanje iz lakog naoružanja kroz iste. Bruto težina vozila iznosi 7600 kg, korisna nosivost 1200 kg, dužina 5,7 m, te širina i visina od 2,3 m. Vozilo je pogonjeno Euro-2 153kW CumminsB-205 rednim, šeterocilindarskim dieselskim motorom te ima manualni ili automatski mjenjač. Uz dva rezervoara za gorivo zapremine 68 litara, moguće je prijeći put od 900 km.

Foto: UK MoD, Poznato francusko lako oklopno vozilo Panhard VBL u Afganistanu

Francuska
Tvrtka Panhard proizvodi razna 4 x 4 oklopljena vozila kako bi se zadovoljile potrebe francuske vojske. Popularno vozilo Vehicule Blinde Leger (VBL) bilo je razvijeno početkom 80-ih godina kako bi udovoljilo zahtjevima francuske vojske za vozilom težine manje od 3,5 tona, te koje bi se moglo uporabiti za izviđanje i kao nosač protuoklopnog projektila srednjeg dometa MBDA Milan. Više od 1600 VBL-a bilo je izrađeno za vojsku, a još 700 izvezeno u 15 zemalja. Uz dvočlanu ili tročlanu posadu, VBL može postići najveću brzinu od 95 km/h te prevaliti put od 800 km. U slučaju varijante za izvidničke zadaće, VBL-ovi su obično naoružani strojnicom montiranom na krovni nosač.

Panhard je poboljšao VBL-ove razvijajući verziju s dužim osovinskim razmakom (VB2L), koja pak može prevesti četveročlanu posadu i dodatni teret. Od studenog 2006. godine, tvrtka je isporučila 91 vozilo VB2L u izvidničkoj varijanti za opremanje pukovnije francuske vojske. Pukovnija ima četiri varijante VB2L: 61 je vozilo opremljeno Thales Optronics Sophie termalnom kamerom te ostalom opremom za nadzorne misije, 16 je opremljeno laserskim označivačem, osam je konfigurirano za potrebe održavanja, a četiri služe za prijevoz čamaca i ostale specijalne opreme za “mokre” izvidničke misije. Od vojske se očekuje narudžba dodatnih VB2L vozila sa sklopivim jarbolom na koji se montira postavlja optronička nadzorna oprema.
Krajem veljače 2008. francuska je vojska zaprimila prvih 30 od 933 pettonskih Panhard A4 AVL (lako oklopljeno vozilo) vozila naručenih unutar 150 milijuna eura vrijednog ugovora kojim su se odredili zahtjevi za zaštićeno vozilo (program pod imenom PVP) sposobno za prijevoz tri ili četiri vojnika, te koje se može prevoziti transportnim avionom. Vozilo A4 je pogonjeno Ivecovim 2,8 litarskim turbo dizelskim motorom, kabina je izrađena sendvič tehnikom oklopa od čelika, aluminija i keramike čime se postiže Stanag 4569 razina 2 zaštita posade i motora pri čemu je podnica zaštićena od protupješačkih mina kao što je DM 31. PVP će djelomično zamijeniti nezaštićene P4 u ulozi zapovjednog vozila, pa za prijevoz timova s protuoklopnim oružjem, te za izviđanje. PVP vozilima bit će opremljeno šest brigada za prikupljanje informacija za potporu topničkim postrojbama. Vozilo PVP je opremljeno strojnicom montiranom na krovnom nosaču, a tvrtka radi na razvoju varijante vozila s pet sjedećih mjesta. Pretpostavlja se da bi vojska mogla naručiti 1500 dodatnih PVP-a.

Kako bi se ponudila cjelokupna lepeza vozila težine od 5 pa do 10 tona, tvrtka Panhard je razvila dvije dodatne PVP varijante: PVP HD (za teške uvjete rada) koji će moći ponijeti 1,5 tona korisnog tereta, te PVPXL koje će pak moći ponijeti 3 tone. Oklopna zaštita bit će povećana na Stanag 4569 razina 3 za PVP HD, a na razinu 4 za PVPXL, a obje će verzije nuditi bolju zaštitu od eksplozija mina. PVPXL je projektirana za prijevoz osam potpuno opremljenih vojnika te dvije snažne posade različitih C4ISR sustava. Francuska paravojna policija mogla bi biti početna mušterija za PVPXL.

Foto: Krauss-Maffei Wegmann, Lako izvidničko oklopno vozilo Fennek

Njemačka
Tvrtka Rheinmetall predstavila je PVP izvedenicu, poznatu kao Gavial, kako bi se zadovoljili njemački vojni zahtjevi za zaštićeno zapovjedno vozilo i vozilo za posebne namjene (GFF) . Oklopljeno vozilo težine do 5,3 tona koje bi se moglo prevoziti pomoću CH-53 transportnog helikoptera. Za projekt GFF Bundeswehr planira raspodjelu vozila na četiri kategorije: lagani 5,3 tonski GFF 1; 7,5 tonski GFF 2; 12,5 tonski GFF 3 i 25 tonsko GFF 4 namjensko vozilo za svaki teren. Vozila sa kotačima i sa gusjenicama bit će raspoređena u nekim kategorijama. Gavial ima 5 vrata umjesto 3 kao kod PVP-a, sjedala za četveročlanu posadu te novi sustav ovjesa koji vozilu omogućuje spuštanje kako bi se moglo utovariti u helikopter CH-53. Ostale promjene uključuju dodatni pasivni oklop, te zaštitu od nuklearnih, bioloških i kemijskih utjecaja. Njemačka vojska planira opremanje svojih GFF 1 vozila s krovnom strojnicom kalibra 5,56 ili 7,62mm. Zahtjevi za grupu 2 (vozilo bruto težine od 5,3 do 7,5 tona, sposobno za prijevoz od 1000 do 2000 kg korisnog tereta) mogu se ispuniti razvojem vozila kao što su Mowag Eagle IV ili Rheinmetall Caracala. Caracal je baziran na Ivecovom LMV-u.

Sredinom svibnja 2008. tvrtke Krauss-Maffei Wegmann i Rheinmetall najavile su timsku suradnju na razvoju novog oklopljenog višenamjenskog vozila (AMPV) u klasi 5 do 9 tona. Model je prikazan na izložbi naoružanja Eurosatory 2008, a partneri planiraju kompletiranje prvog prototipa u 2009. tako da vozilo bude spremno do 2011. Poticaj toj inicijativi bila je odluka o razvoju porodice vozila koja će potpuno udovoljiti zahtjevima korisnika u klasama GFF1 i GFF2. Manje vozilo AMPV1 je zamišljeno kao vozilo za vezu, dok AMPV2 nudi veći razina zaštite te veću nosivost korisnog tereta. Oba će modela imati osobinu patrolnog vozila s nezaštićenom podnicom u stražnjem dijelu te jedan komplet za prijenos opreme sa sigurnosnom ćelijom koja je u produžetku stražnje strane vozila. U planu je također specijalna patrolna verzija AMPV1, koju će se moći prevoziti unutar transportnog helikoptera njemačke vojske tipa CH-53.

KMW je također predstavio prvi pokusni model Fennek tehnologije budućnosti (GP-F2T) koji je baziran na laganom oklopljenom izviđačkom vozilu 4 x 4 Fennek, a koji tvrtka razvija kako bi zadovoljila potrebe nizozemske i njemačke vojske za novim izvidničkim vozilom za široki spektar vojnih zadaća. Projekt Fennek vrijedan je 500 milijuna eura kojim će se pokriti 612 vozila izrađenih u KWM-u te njihovoj podružnice Defense Vehicle Systems, iako te brojke mogu rasti kako se vozilo bude prilagođavalo za nove zadaće otvarajući tako i nove tržišne niše. U sklopu originalnog ugovora, nizozemska će vojska dobiti 202 izvidnička vozila, 130 vozila za protutenkovsko djelovanje opremljena sa Rafael Spike-MR ispali-i-zaboravi protuoklopnim projektilom, te 60 ostalih vozila. Njemačka je vojska naručila 178 izvidničkih, 24 borbenih, te četiri vozila za topničko izviđanje. Rujna 2005. Nizozemska je vojska od turskog Aselsana naručila 18 postolja za montažu protuzračnog sustava za lansiranje projektila zemlja-zrak Raytheon Stinger, kojeg je KMW bio ugradio u vozilo Fennek. Njemača vojska planira kupnju još 137 izvidničkih, 10 borbena, te 32 ostala vozila. Tvrtka KMW pregovara sa obje vojske zbog razvoja dodatne varijante vozila Fennek. Fennek je težine 10,2 tone i oklopljen je modularnim oklopnim sustavom koji štiti od probojnih pancirnih zrna kalibra 7,62 mm dok je u isto vrijeme odjeljak za tročlanu posadu zaštićen od protutenkovskih mina. Izvidnička varijanta Fenneka upotpunjena je sklopivim senzorskim modulom Rheinmetall Defense Electronic BAA koji sadrži termalnu optiku i laserski deljinomjer, a koji se može izdići 1,5 metar iznad krova vozila. Nizozemski Fenneki su naoružani manualno upravljanom teškom strojnicom kalibra 12,7 mm, dok je Njemačka verzija opremljena Heckler & Koch bacačem granata kalibra 40 mm. Četiri je vozila kupila češka vojska, a Austrija je najavila mogućnost njihove nabave. Dva osnovna modela modularnih GP-F2T jesu optimizirana za posadu od tri do šest članova te razne zadaće, ovisno o željama i potrebama kupaca.

Marijo PETROVIĆ