Modernizacija Oružanih snaga Španjolske

Kako se geopolitičke napetosti povećavaju, obrambena potrošnja NATO-ove članice s jugozapada Europe već raste, a tako bi trebalo biti i ubuduće. Velik dio tih sredstava posvećuje se nabavi novih oružnih sustava iz svih operativnih domena

Pripadnici OS-a Španjolske na NATO-ovoj vježbi Steadfast Defender 2021. Vojska daje velik doprinos NATO-u, ali trebat će još vremena da obrambeni proračun dosegne barem dva posto BDP-a Foto: NATO

Oružane snage Španjolske (Fuerzas Armadas Españolas) već su ušle u razdoblje intenzivne modernizacije, koje bi se trebalo dodatno zahuktati. Ministrica obrane Margarita Robles u siječnju 2024. izjavila je da bi te godine izdvajanje za obranu trebalo doseći 1,30 posto BDP-a, nakon što je s povijesno najmanjih 0,93 posto 2018. došlo na 1,24 posto 2023. godine. Podaci na internetskoj stranici CIA World Factbook navode da je potrošnja od 1,3 posto otprilike i ostvarena. Prema dosadašnjim najavama, španjolska vlada namjerava postići izdvajanje od dva posto BDP-a za obranu do 2029., održavajući trend rasta u idućim godinama. U usporedbi s drugim velikim europskim zemljama, obrambena potrošnja Španjolske još uvijek se čini skromnom. Kako se geopolitičke napetosti u Europi povećavaju, njezina bi obrambena potrošnja trebala znatno narasti. Velik dio povećanja odnosi se na nove oružne sustave iz svih operativnih domena.

Španjolski tenk Leopard 2E dobro se snašao i u snježnim uvjetima na NATO-ovoj vježbi Brilliant Jump 2022 u Norveškoj. Svi bi trebali biti modernizirani Foto: NATO

Ništa od novih tenkova

Španjolska kopnena vojska (Ejército de Tierra), vezano uz modernizaciju, koncentrirana je i na preustroj, najviše na prilagodbu svojih brigada modernom načinu ratovanja. Međutim, u prvi plan javnosti ipak najviše dolaze modernizacijski projekti koji se tiču oružnih sustava. Za razliku od nekoliko zemalja NATO-a koje nabavljaju nove tenkove, Španjolska je odlučila modernizirati postojeću flotu. U njoj je više od 200 glavnih borbenih tenkova Leopard 2E za potrebe teške brigade koja bi trebala 2029. dostići početnu operativnu sposobnost. Tenkovi Leopard 2E imaju sličnosti s Leopardom 2A6, ali imaju i komponente kao što su borbeni sustav LINCE Battle Management System (BMS) i licencijski proizvedene ciljničke naprave tvrtke Indra. U prvoj fazi Leopard 2E prijeći će na inačicu 2EM1, s početnom operativnom sposobnošću planiranom za 2029., dok će treća faza dovesti do razvoja standarda Leopard 2EM2+, s punom operativnom sposobnošću 2032. godine. Inačica Leopard 2EM2+ uključivat će poboljšanja kao što su aktivni sustav zaštite, top L55A1, daljinski upravljana oružna stanica, sustav svijesti o situaciji, laserski sustav upozorenja, novi paket oklopa, zaštita podvozja od mina, kao i sustav dimne zaštite ROSY. Ostala poboljšanja uključuju instalaciju višespektarskih kamuflažnih mreža, kao i novi pogonski sklop s novim gusjenicama za povećanje mobilnosti.

Temelj mehaniziranog pješaštva čine borbena vozila Pizarro, temeljena na gusjeničnoj platformi ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development). Riječ je o zajedničkom projektu austrijske tvrtke Steyr-Daimler-Puch AG i španjolske tvrtke (tj. podružnice američke tvrtke) General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas (GDELS-SBS). U dvije faze nabavljeno je više od 260 vozila, od kojih je više od 200 u inačici borbenog vozila pješaštva VCI/C (Vehículo de Combate Infantería/Caballería), dvadesetak u inačici zapovjednog vozila VCPC (Vehiculo de Puesto de Mando) i tridesetak u inačici inženjerijskog borbenog vozila VCZ Castor (Vehículo de Combate de Zapadores). Ministarstvo obrane objavilo je 21. prosinca 2023. da je s konzorcijem Tess Defence potpisan ugovor procijenjen na oko dvije milijarde eura za proizvodnju gotovo 400 novih oklopnih vozila Vehículo de Apoyo de Cadenas (VAC). Program VAC datira iz 2021. godine. Vozilo je temeljeno na oklopnom inženjerijskom vozilu VCZAP Castor izrađenom na platformi ASCOD 2 Pizarro. Castor je dizajniran za zadaće kao što su izravnavanje terena i uklanjanje zapreka. Naoružan je daljinski upravljanom oružnom stanicom Mini Samson s teškom strojnicom kalibra 12,7 mm. Castor i Pizarro imaju jednak pogon, koji uključuje motor MTU 8V199 TE20 snage 720 KS i transmisiju SAPA SG-850. Zasad je naručeno 36 vozila, koja bi trebala zamijeniti borbena vozila inženjerije M113 VCZ.

Oklopno vozilo na gusjenicama Pizarro (desno, na NATO-ovoj vježbi Dragon 24 u Poljskoj) temelj je i budućih vozila VAC Foto: Ministerio de Defensa

Oslonac na GDELS

VAC treba zamijeniti staru flotu različitih vozila M113. Ima modularni dizajn pa omogućuje različite zadaće: od transporta trupa i opreme do specijaliziranih uloga, uključujući konfiguracije kao što su zapovjedno vozilo, prijevoz osoblja i inženjerijsko vozilo. Specijalizirane inačice uključuju samohodni minobacač, protuoklopno vozilo, vozilo za topničko motrenje, kao i modele namijenjene za spašavanje i hitnu pomoć. Masa VAC-a iznosi oko 34 tone, najveća brzina 74 km/h, a operativni doseg 450 km na asfaltiranim cestama. Na vozila se može postaviti i dodatni prilagodljivi oklop te sustavi aktivne zaštite. VAC će nadopuniti postrojbe opremljene tenkovima Leopard 2E i borbenim vozilima pješaštva VCI/C Pizarro. Prema planovima španjolske vojske, prelazak s M113 na budući VAC bit će postupan tijekom sljedećeg desetljeća, zaključno sa 2035. godinom. Važan projekt pokrenut je u prosincu 2021. TESS Defence tad je započeo proizvodnju VCR Dragona (Piranha V), oklopnog vozila na kotačima konfiguracije 8 x 8. To je vozilo sestrinske švicarske tvrtke Mowag iz grupacije GDELS. Španjolska je naručila 348 vozila po cijeni od 2,08 milijardi eura. Kopnena vojska mogla bi u konačnici dobiti do 1000 Dragona u tri isporuke (druga od 365 vozila do 2035., a treća od 285 nakon 2035.), zamjenjujući dva tipa vozila na kotačima koja su sad u uporabi – Pegaso VEC-M1 i Pegaso BMR M1. Prva tranša proizvodnje obuhvaća šest inačica: borbeno vozilo pješaštva (VCI), izvidničko vozilo (VEC), zapovjedno vozilo bojne (VCPC), inženjerijsko borbeno vozilo (VCZ), prednje motrilačko vozilo topništva (VCOAV) i logističko vozilo (VREC). Neke od inačica bit će opremljene kupolama Guardian 30 domaćeg dizajna i proizvodnje. One se mogu integrirati s topom 30/40 mm Mk 44 Bushmaster II, dimnim kutijama i spregnutom strojnicom 7,62 mm te dodatno s dva protuoklopna lansera (ATGM). Kupola je testirana s protuoklopnim raketama Spike LR2, koje kopnena vojska koristi od 2007. godine. Od ukupno 348 vozila VCR Dragon, 277 bit će u inačici borbenog vozila pješaštva. Objavljene taktičko-tehničke značajke navode operativni doseg od 550 km, najveću dopuštenu masu od 33 tone i korisnu nosivost od 9,4 tone. Najveća brzina prelazi 100 km/h. Pogon se sastoji od dizelskog motora Scania DC13 i mjenjača SW624 tvrtke Sapa. VCR 8 x 8 opremljen je ovjesom tipa MacPherson s podešavanjem visine i sustavom regulacije tlaka u gumama prikladnim za različite terene. Posadu čine tri člana (zapovjednik, vozač i ciljač), a može se ukrcati još šest vojnika. Uz pomoć privatnih tvrtki modernizirat će se i flota talijanskih lovaca tenkova na kotačima B1 Centauro (španjolska oznaka VRCC-105) konfiguracije 8 x 8, kojih kopnena vojska ima 105. Ugovor je vrijedan 8,8 milijuna eura. Španjolci žele ugraditi najnoviju termičku navlaku na topovsku cijev kalibra 105 mm i naoružati ga s dvije ili tri Rheinmetallove strojnice MG3 kalibra 7,62 mm.

Španjolski Eurofighter Typhoon na NATO-ovoj vježbi Ramstein Flag 24 iznad Grčke početkom listopada 2024. Španjolci su ugovorili isporuke novih aviona u inačici Tranche 4 Foto: U.S. Air Force / Tech. Sgt. Emili Koonce

Od zglobnih do lakih vozila

Španjolske oružane snage trenutačno raspolažu i s oko 70 švedskih zglobnih vozila na gusjenicama Bv 206. Inačica Bv 206S, borbeno oklopno vozilo, može prevoziti deset osoba / vojnika i vozača. Nasuprot tomu, klasični Bv 206 može primiti do 17 osoba/vojnika i prilagodljiv je za različite zadaće, kao što je prijevoz osoba, transport opreme, operacije traganja i spašavanja, medicinska evakuacija i zapovjedno mjesto. Oba su modela amfibijska i mogu se prevoziti helikopterom. Pokrenuta je njihova modernizacija i produljenje vijeka uporabe najmanje do 2027. godine. Za to će se izdvojiti oko pet milijuna eura. Za potrebe kopnene vojske nabavlja se u okviru programa VMTT (Vehículo Militar Todoterreno Táctico) 4500 lakih vozila za neborbene zadaće Peugeot Landtrek. Ugovor je vrijedan 217 milijuna eura. Nova vozila trebala bi zamijeniti vozila PS10 Anibal kupljena 2004. Dio vozila bit će isporučen i Civilnoj gardi (žandarmerija), zrakoplovstvu i mornarici. Domaća tvrtka Urovesa i španjolska vojska potpisale su u srpnju 2024. ugovor za nabavu 38 novih vozila VAMTAC ST5. Vrijednost ugovora je 23,6 milijuna eura, a dio je okvirnog sporazuma za isporuku do 700 vozila VAMTAC u različitim konfiguracijama. VAMTAC je taktičko vozilo slično američkom HMMWV-u (Humvee). Ta su vozila namijenjena španjolskom KoV-u, zračnim snagama i mornaričkom pješaštvu. Dostupna su u tri inačice: I3, S3 i ST5. Na njih se može instalirati široka lepeza oružja, uključujući strojnice, bacače granata, protutenkovske projektile, minobacače 81 mm i lake protuzračne rakete. Najnovija inačica VERT (Vehículo de Reconocimiento Terrestre) za izviđanje i nadzor bit će opremljena minidronovima koji mogu pokriti udaljenosti do 25 km, te mikrodronovima dometa od tri do pet kilometara.

Moguća haubica španjolske kopnene vojske Donar temelji se na gusjeničnoj platformi ASCOD s topničkim modulom (AGM) 155mm/L52 tvrtke KNDS Deutschland Foto: KNDS Deutschland

Ambiciozan plan za haubice

Ulaže se i u topničko-raketne sustave. Ministarstvo obrane sklopilo je 15. prosinca 2023. ugovor vrijedan gotovo 700 milijuna eura za opskrbu kopnene vojske raketnim sustavom. Potpisan je s konzorcijem koji uključuje domaću tvrtku Escribano Mechanical & Engineering i Rheinmetall Expal Munitions, španjolsku podružnicu njemačke tvrtke. Španjolska je odabrala sustav PULS, samohodni višecijevni lanser raketa koji je razvila izraelska tvrtka Elbit Systems. Ugovor uključuje transfer tehnologije za proizvodnju dijelova lansera i streljiva u Španjolskoj. U lanser će biti integriran Talos, sustav upravljanja paljbom koji koristi španjolsko zemaljsko topništvo. Za početak se nabavlja 12 lansera PULS, što je ekvivalent raketnoj bojni. Paket usto uključuje više od 30 vozila i sustava za potporu. Što se tiče streljiva, kupljena je početna serija od 680 raketa, dometa 35, 150 i 300 km, te vježbovne rakete dometa od sedam do 15 km. Nabava uključuje i višenamjenske radare i taktičke besposadne letjelice za lociranje ciljeva i identifikaciju, kao i lutajuće streljivo (loitering munition). Isporuka lansera i raketa započet će ove godine. Zadnje serije raketa trebale bi biti isporučene do 2028.

Ministarstvo obrane objavilo je i ambiciozan plan nabave 145 samohodnih haubica. Njima će zamijeniti zastarjele američke haubice M109, koje su bile u uporabi više od pet desetljeća, te vučene haubice Santa Bárbara Sistemas 155/52 APU-SIAC. Inicijativa uključuje nabavu 36 haubica na kotačima i 109 na gusjenicama. Španjolska vojska precizirala je zahtjeve za nove haubice, ističući kalibar 155 mm s duljinom cijevi između 47 i 52 kalibra. Domet mora biti veći od 40 kilometara uz korištenje osnovnog streljiva. Očekuje se da će se natjecati nekoliko proizvođača. GDELS-SBS već je predstavio svoje kandidate: Donar i Piranha Advanced Artillery Carrier (AAC). Donar se temelji na gusjeničnoj platformi ASCOD s topničkim modulom (AGM) 155mm/L52 tvrtke KNDS Deutschland. Piranha AAC, vozilo na kotačima konfiguracije 10 x 10, također može biti naoružano AGM-om.

Dizelsko-električna podmornica S-81 Isaac Peral prva je u klasi od četiri plovila Foto: Navantia

Gotovo sto tisuća granata

Španjolska vojska planira usto obnoviti zalihe topničkog streljiva, za početak za haubice M109 i SIAC kalibra 155 mm. State Department odobrio je 14. lipnja 2023. moguću prodaju 271 precizno navođene taktičke granate M982A1 Excalibur i pripadajuće opreme za procijenjeni iznos od 48,2 milijuna dolara. U prosincu te godine objavljeno je da će biti nabavljena nadograđena inačica ExcaliburS. Nešto poslije toga, u ožujku 2024., Španjolska je od tvrtke Rheinmetall naručila 94 200 topničkih granata kalibra 155 mm. Okvirni sporazum sklopljen u tu svrhu vrijedan je oko 208 milijuna eura. Topničke granate trebale bi biti isporučene španjolskoj vojsci do kraja 2025. godine. S tom je tvrtkom za isto razdoblje isporuke dogovorena isporuka oko pola milijuna paketa modularnih barutnih punjenja za topničko streljivo 155 mm povećanog dometa. Narudžba je vrijedna oko 205 milijuna eura. Rheinmetall je u travnju 2024. dobio i ugovor za isporuku 104 000 minobacačkih granata u kalibrima 60, 81 i 120 mm vrijedan više od deset milijuna eura. S tim je povezan i posao sklopljen s tvrtkom Rheinmetall Expal Munitions. Ona će tijekom sljedeće tri godine isporučiti 84 samohodna minobacača EIMOS (Expal Integrated MOrtar System) u kalibru 81 mm za iznos od 134 milijuna eura. Sustav je integriran na lako vozilo VAMTAC ST5 konfiguracije 4 x 4 u klasi od pet tona, koje proizvodi domaća tvrtka Urovesa. Španjolska vlada odobrila je u listopadu 2023. nabavu protuoklopnih sustava Spike LR2. Ugovor o nabavi vrijedan je 285 milijuna eura i uključuje isporuku 1680 raketa zajedno sa 168 lansera. Proizvodnju projektila preuzet će konzorcij španjolskih tvrtki posebno osnovan za tu svrhu. Danas za protuoklop španjolska vojska ima sustave Spike LR, MILAN i TOW ATGW. Spike LR i LR2 interoperabilni su, mogu se ispaljivati iz jednakih lansera uz nadogradnju softvera.

Što će biti s Hornetima?

Španjolska zajedno s Francuskom i Njemačkom sudjeluje u međunarodnom programu Future Combat Air System (FCAS), koji bi trebao definirati budućnost borbene komponente Španjolskih zračnih i svemirskih snaga (Ejército del Aire y Del Espacio) od 2040. nadalje. Prema sadašnjim koncepcijama, kombinacija budućeg borbenog lovca i dronova trebala bi zamijeniti aktualne lovce četvrte generacije. Što se tiče Španjolske, to su avioni Eurofighter i F-18A/B Hornet. U međuvremenu su, sredinom 2022., konzorcij Eurofighter i Ministarstvo obrane Španjolske potpisali ugovor za nabavu dvadeset aviona Eurofighter Typhoon Tranché 4 u okviru programa Halcón I. Predviđeni su za isporuku do 2026. godine. Ugovor za dodatnih dvadeset pet Typhoona u okviru programa Halcón II zaključen je 5. studenog 2024. u Berlinu. Vrijedan je četiri milijarde eura. Španjolska će tako postupno zamijeniti svoju zastarjelu flotu Horneta, u njezinu zrakoplovstvu poznatih kao C.15. Istodobno razmatra i daljnje kupnje. Buduće opcije uključuju još jednu seriju Typhoona u sklopu Halcóna III ili kupnju američkog aviona F-35 Lightning II.

Španjolska i Turska trenutačno pregovaraju o zanimljivoj strateškoj razmjeni. Prijedlog uključuje razmjenu 24 turska trenažna aviona Hürjet za šest španjolskih transportnih aviona A400M. Španjolska nastoji zamijeniti svoj školski avion Northrop Grumman F-5M, čiji bi vijek uporabe uz još jednu modernizaciju trebao završiti do 2030. godine. Razmjena se čini korisnom za obje zemlje. Za Španjolsku je to prilika za modernizaciju trenažne eskadrile i rješavanje viška A400M. Za Tursku bi sporazum značio ne samo proširenje flote A400M već i priliku za jačanje referencija Hürjeta. Španjolska, kao jedan od ključnih dionika konzorcija Airbus, imala je važnu ulogu u proizvodnji aviona A400M. Međutim, rastući troškovi projekta naveli su je da odluči zadržati samo 17 od 27 naručenih aviona A400M, a preostalih deset stavi na tržište.

Španjolske zračne snage odabrale su švicarski školski avion Pilatus PC-21 za zamjenu svoje zastarjele flote mlaznih trenažera CASA C-101. Ukupna vrijednost narudžbe objavljene 27. studenog 2019. iznosi 204,75 milijuna eura za 24 aviona i simulatore te logistički paket. Pilatus Aircraft dobio je u ožujku 2023. novi ugovor za isporuku još 16 aviona PC-21 ukupne vrijednosti 240 milijuna eura. Tri civilna aviona A330-200 koja će Airbus pretvoriti u višenamjenske zračne tankere (MRTT) kupljena su od domaće civilne tvrtke. Ministarstvo i tvrtka Iberia ugovor su potpisali 2021. godine. Putnički avion bit će opremljen crijevom i sustavom za dopunu goriva te posebnim kompletom za medicinsku evakuaciju (MEDEVAC). A330 MRTT imat će kapacitet od 111 tona goriva. Moći će se koristiti kao namjenski transportni avion za prijevoz do 300 vojnika ili do 45 tona tereta. Konverzija je započela krajem 2022., a očekuje se da će ove godine ući u uporabu. Ministarstvo obrane naručilo je 2021. i 18 lakih helikoptera H135 Nival za potrebe obuke. Prvi je isporučen u listopadu 2023. godine.

C295 MPA i C295 MSA – dvije nove inačice Airbusovih aviona za OS Španjolske Foto: Airbus

Prekretnica za mornaricu?

Ulazak u operativnu uporabu dizelsko-električne podmornice S-81 Isaac Peral 30. studenog 2023. važna je prekretnica za španjolsku mornaricu (Armada). Klasa S-80, koja bi se trebala sastojati od četiri plovila, sposobna je za izvršavanje širokog spektra misija, uključujući protupovršinsko i protupodmorničko ratovanje, prikupljanje obavještajnih podataka i nadzor. U budućnosti bi mogla dobiti sposobnost napada na kopnene ciljeve. Isaac Peral prva je od četiri podmornice klase S-80. Isporuka ostalih triju podmornica predviđena je za razdoblje od 2026. do 2030. godine. Iako se jako oduljio, Španjolska je zahvaljujući programu koji provodi tvrtka Navantia jedna od rijetkih zemalja koja može projektirati i graditi podmornice.

Navantia je od Ministarstva obrane dobila i ugovor za projektiranje i izgradnju pet višenamjenskih fregata F-110 za španjolsku mornaricu. Planirana je isporuka od 2027. do 2031. godine. F-110 novi je tip višenamjenskog ratnog broda koji će zamijeniti zastarjele fregate klase Santa María. U siječnju 2023. najavljeno je da će se za fregate klase Álvaro de Bazán (F-100), ali i nove F-110 nabaviti projektili Naval Strike Missile norveške tvrtke Kongsberg za djelovanje na površinske i kopnene ciljeve na udaljenosti većoj od 185 km. Isporuka se očekuje od 2027. godine. Za mornaricu su 2023. ugovorena i dva ophodna broda (BAM III) klase Meteoro u vrijednosti 550 milijuna eura. Plan je da ulaze u uporabu od sredine do kraja 2020-ih, a pridružit će se floti od šest postojećih brodova u klasi. U izgradnji je od 2023. brod Poseidón (A-21), koji će služiti za zadaće traganja i spašavanja. Riječ je o modificiranom plovilu klase Meteoro. Isporuka je planirana za 2026. godinu. Za brod je odobreno 166 milijuna eura. Planirana je i nabava dvaju brodova za oceanografska istraživanja i jednog broda za potporu kao dopune postojećim tankerima Cantabria i Patiño. Kad je riječ o mornaričkom zrakoplovstvu, mornarički avioni AV-8B Harrier koji služe na španjolskom lakom nosaču aviona Juan Carlos I trebali bi uskoro biti zamijenjeni. Zasad su jedina opcija američki V/STOL avioni F-35B Lightning II.

Airbus je 20. prosinca 2023. objavio da je Ministarstvo obrane Španjolske dogovorilo s proizvođačem nabavu 16 aviona C295. Riječ je o proizvodu tvrtke Airbus, tj. njezine španjolske podružnice nekadašnjeg naziva CASA. Ugovor je vrijedan 1,7 milijardi eura, a uključuje konfiguracije za pomorske ophodnje (MPA) i pomorski nadzor (MSA). Avioni bi trebali igrati ključnu ulogu u poboljšanju sposobnosti protupodmorničkog ratovanja i operacija nadzora, izviđanja te traganja i spašavanja. C295 MPA trebao bi zamijeniti nedavno umirovljenu flotu aviona P-3 Orion. Opremljen je za protupodmorničko i protupovršinsko ratovanje te za misije nadzora i izviđanja, što znači da će moći nositi niz oružja, uključujući torpede. Može služiti i kao leteći zapovjedni i nadzorni. S druge strane, C295 MSA naslijedit će avione CN-235 VIGMA. Usmjerena prije svega na pomorske i kopnene zadaće, ta je inačica namijenjena borbi protiv krijumčarenja, ilegalnih migracija i trgovine drogom. Igrat će i ključnu ulogu u nacionalnim i međunarodnim misijama traganja i spašavanja. Očekuje se da će isporuke započeti 2027. godine.

 

Studija za helikopter

State Department odobrio je 15. ožujka 2022. prodaju osam mornaričkih višenamjenskih helikoptera MH-60R, povezane opreme i pričuvnih dijelova Španjolskoj za procijenjeni iznos od 950 milijuna dolara. Višenamjenski helikopter MH-60R, baziran na poznatom Black Hawku, namijenjen je za protupovršinske i protupodmorničke misije, no može i prevoziti teret, izvršavati zadaće traganja i spašavanja te komunikacijski prijenos. Uvođenjem u operativnu uporabu zamijenit će helikoptere SH-60B Seahawk.

Španjolska je još 2006. počela kupovati višenamjenske helikoptere NH90 europskog konzorcija NHIndustries. Isporučeno je 15 helikoptera za kopnenu vojsku i šest za zračne snage. Tijekom 2018. naručena je nova serija od 23 helikoptera NH90, od kojih je sedam u mornaričkoj inačici MSPT (Maritime Spanish Tactical Transport Helicopter). Opremljena je za misije borbenog traganja i spašavanja (CSAR), medicinske evakuacije (MEDEVAC) i logističkog transporta. Prvi helikopteri MSPT isporučeni su početkom 2024., a preostali bi trebali biti isporučeni do kraja 2026. Ministarstvo obrane pokrenulo je i opsežnu studiju za procjenu dizajniranja nove, napredne inačice helikoptera NH90 HSPN za protupodmorničko i protupovršinsko ratovanje. Važan aspekt studije uključuje i određivanje kompatibilnosti inačice HSPN s budućim pomorskim ophodnim avionima C-295 i fregatama F-100 te F-110. Španjolci su se usredotočili na uključivanje naprednih sustava kao što su Data Link 16, Tactical Common Data Link (TCDL), akustični sustavi SAES i protumjere elektroničkog ratovanja.

GDELS-SBS isporučio je 6. svibnja 2024. mornaričkom pješaštvu tri nadograđena oklopna vozila Piranha IIIC. Isporuka je dio programa održavanja na sredini vijeka uporabe F10. Prema potpisanom okvirnom sporazumu, predviđena je obnova i nadogradnja ukupno 21 vozila Piranha IIIC. Program uključuje nadogradnju pogona i zaštitnih sustava, izmjene za poboljšanje ukupnih performansi vozila, mobilnosti te udobnosti posade. Niz modernizacijskih projekata u OS-u Španjolske znači dobar uzlazni trend. Doduše, pitanje je je li i dva posto BDP-a tek od 2029. dovoljno ambiciozan cilj. Iako Španjolska ulaže 30 posto vojnog proračuna u modernizaciju oružanih snaga, što je u vrhu NATO-a, iduće će godine biti ključne da uravnoteži svoje obveze prema Savezu, domaće prioritete i potrebu da drži korak s europskim saveznicama vezano uz vojne sposobnosti.


Španjolski vojnici iz sastava NATO-ove Borbene grupe u aktivnosti ojačane prednje prisutnosti u Latviji na vježbi u bazi Ādaži u veljači 2022. Foto: NATO

Pištolji, puške, puškostrojnice

Španjolska je krajem 2023. potpisala s njemačkom tvrtkom Heckler & Koch ugovor za kupnju do 5800 pušaka (G36 ili HK416) za 11,6 milijuna eura, kao i 5900 pištolja USP za 2,47 milijuna eura. Isporuka je planirana kroz tri godine. Španjolska je od 2022. pokrenula nekoliko natječaja i dodjela ugovora za jurišne puške HK416, HK417 i bacače granata GLM A1 za svoje mornaričko pješaštvo. Dosad su HK416 koristile samo španjolske specijalne pomorske ratne snage (FGNE). Danas se njim opremaju i specijalne snage. To znači da HK416 postaje standardno oružje koje će postupno zamijeniti G36.

Početkom listopada 2024. potpisan je i ugovor vrijedan više od dva milijuna eura za dodatnu seriju puškostrojnica Minimi MK3 belgijskog FN Herstala, namijenjenih opremanju mornaričkog pješaštva. Taj ugovor druga je nabava te vrste naoružanja u roku od jedne godine. Iako točan broj naručenih primjeraka nije objavljen, analiza prethodnih ugovora sugerira približnu količinu od oko stotinu. Mornarica je od kraja 2021. postupno u svoj arsenal uvodila strojnice Minimi i Minimi MK3, s gotovo stotinu lakih (5,56 x 45 mm) i srednjih (7,62 x 51 mm) strojnica nabavljenih između 2021. i 2022., nakon čega je uslijedila serija od 46 krajem 2023. godine.


S norveškom tvrtkom Kongsberg potpisan je ugovor za modernizaciju i nabavu dodatnih sustava NASAMS Foto: Kongsberg

PZO projekti

Španjolci žele kupiti i nove bitnice američkog sustava za protuzračnu obranu Patriot. Još 4. listopada 2023. odobrio je State Department potencijalnu inozemnu vojnu prodaju (FMS) procijenjenu na 2,8 milijardi dolara, koja uključuje kupnju četiriju moderniziranih bitnica Patriot Configuration-3+, prateće opreme i raketa. U svibnju 2024. s norveškom tvrtkom Kongsberg potpisan je ugovor vrijedan 410 milijuna eura za modernizaciju i nabavu dodatnih sustava protuzračne obrane NASAMS. Španjolska je njihov prvi strani korisnik, i to s više od dva desetljeća operativnog iskustva. Program modernizacije postavljen je tako da znatno poboljša postojeće sposobnosti osam bitnica NASAMS-a. Krajem 2024. potpisan je novi ugovor za kupnju raketa AIM-120 AMRAAM za NASAMS-e vrijedan 26,2 milijuna eura, no točan broj nabavljenih raketa nije naveden. Ministarstvo obrane sklopilo je u prosincu 2023. s MBDA-om España, dijelom poznate paneuropske tvrtke, ugovor vrijedan 325 milijuna eura za isporuku 522 prijenosna protuzračna sustava vrlo kratkog dometa Mistral 3. Ugovor uključuje i modernizaciju stotinjak starijih Mistrala, opremu za obuku i sveobuhvatan paket logističke i tehničke potpore. Španjolci će uložiti 39 milijuna eura kako bi produljili vijek uporabe protuzrakoplovnih topova kopnene vojske GDF 35/90 dok se čeka zamjena za njih. Nabavljeni su još 1970-ih i modernizirani početkom tisućljeća na inačicu GDF-007. Maksimalni učinkoviti domet je 4000 metara. Modernizacijom su dobili sposobnost ispaljivanja rasprskavajućeg streljiva AHEAD (Advanced Hit Efficiency And Destruction). Nedavno je kopnena vojska testirala učinkovitost tih topova u neutraliziranju dronova.


Maketa Airbusove letjelice SIRTAP u prirodnoj veličini (mock-up) Foto: Airbus Defense and Space SAU 2024 / Gonzalo Cases-Mango

Letjelice SIRTAP

Ministarstvo obrane Španjolske finaliziralo je ugovor s Airbusom za kupnju besposadnih letjelica SIRTAP. Ugovor vrijedan 495 milijuna eura podrazumijeva prvi besposadni zrakoplovni sustav klase II/III domaćeg dizajna, razvoja i proizvodnje za uporabu u oružanim snagama. Sustav uključuje letjelicu s fiksnim krilima i zemaljski segment za zapovijedanje i nadzor, oba trenutačno u razvoju. Ministarstvo obrane i Airbus potpisali su 29. studenog 2023. ugovor za proizvodnju devet kompletnih sustava. Svaki od sustava sastoji se od tri besposadne letjelice i zemaljske nadzorne stanice, a bit će raspodijeljeni između kopnene vojske, zračnih i svemirskih snaga. Prvi let zakazan je za ovu godinu. Plan je da isporuka kompletnog sustava započne od 2027., s postupnim isporukama do 2030. godine. SIRTAP bi trebao biti sposoban nositi teret mase do 150 kg, imati impresivnu letnu izdržljivost, tj. više od 20 sati, te prijeći udaljenosti do 2000 km na visinama koje dosežu 6400 m. Besposadne letjelice SIRTAP djelovat će zajedno s otprije nabavljenom flotom američkih borbenih besposadnih letjelica MQ-9A Predator B.


TEKST: Ivan Galović