Izaslanstvo NATO Defense Collegea iz Rima na čelu s general-bojnikom Pascalom Valentinom posjetilo je 31.…
MORANE 24 – Suradnja po NATO-ovu konceptu
Aktivnosti koje su pripadnici hrvatskog i francuskog ratnog zrakoplovstva provodili na hrvatskom tlu i zraku fokusirane su na zajedničko uvježbavanje pilota, zrakoplovnih tehničara i vojnika drugih specijalnosti okupljenih oko višenamjenskih borbenih aviona Rafale
Stojimo na stajanci u vojarni “Pukovnik Marko Živković“, ispred novog, velikog zrakoplovnog hangara. Pažljivo gledamo u nebo, vedar je dan i vidljivost je izvrsna. I onda, čujemo buku mlaznih motora. Prvo se u zraku pojavljuju dva, a nekoliko sekundi poslije još tri Rafalea. S nama su u društvu i piloti, zrakoplovni tehničari i zapovjednici iz Zapovjedništva i 91. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, ali i zrakoplovni tehničari u drukčijim kombinezonima i odorama te s oznakama Francuskih zračnih i svemirskih snaga (Armée de l’Air et de l’Espace – AAE). Spuštamo poglede i u daljini vidimo avione kako jedan po jedan slijeću. Potom taksiraju prema stajanci, a mi polako uspijevamo razabrati oznake. Prva dva imaju HRZ-ove kockice i viteza 191. eskadrile lovačkih aviona (ELA), a iduća tri francusku crveno-bijelo-plavu rondelu. Hrvatski su piloti u zraku dočekali svoje kolege i dopratili ih u svoju bazu. Prema francuskim Rafaleima odmah su se uputili zrakoplovni tehničari 191. ELA-e te počeli provoditi opsluživanje zrakoplova. Priključila su im se i različita teretno-vučna električna vozila, cisterne za gorivo i druga tehnika koja je uobičajeni dio opsluživanja francuskog borbenog aviona 4+ generacije. Francuski piloti uputili su se prema prostorijama 191. ELA-e kako bi se odmorili, ali i pripremili za nadolazeće zadaće u Hrvatskoj. Svi ti događaji značili su da je aktivnost MORANE 24, koju sedam dana u prvoj trećini studenog provode dva ratna zrakoplovstva, ušla u svoju intenzivnu fazu.
Najkraće i najjednostavnije rečeno, aktivnosti MORANE na hrvatskom tlu i zraku fokusirane su na zajedničko uvježbavanje hrvatskih i francuskih pilota, zrakoplovnih tehničara i vojnika drugih specijalnosti okupljenih oko višenamjenskih borbenih aviona Rafale. Ipak, za bolje objašnjenje morali smo se obratiti struci – brigadiru Damiru Barišiću. Časnik i pilot te instruktor letenja HRZ-a najpoznatiji je po utemeljenju i višegodišnjem vođenju akrogrupe “Krila Oluje“. Danas je načelnik Odjela za planiranje Zapovjedništva HRZ-a, ali i voditelj Projektnog tima OSRH za uvođenje višenamjenskog borbenog aviona Rafale u operativnu uporabu. Prema njegovim riječima, MORANE 24 veliko je postignuće HRZ-a vezano uz naše nove avione.
U fokusu AIRCOM-a
Dakle, MORANE (mise en œuvre réactive de l’arme aérienne) u slobodnom prijevodu znači reaktivna implementacija zračnog oružja. U biti, riječ je o francuskom nazivu za američki i NATO-ov koncept ACE (Agile Combat Employment), koji je u fokusu Savezničkog zrakoplovnog zapovjedništva (Allied Air Command – AIRCOM). ACE, ili agilno borbeno djelovanje zrakoplovstva, koncept je kojim se povećava vjerojatnost preživljavanja (primarno) lovačkog zrakoplovstva, odvraća potencijalne protivnike te ujedno održava operativne sposobnosti u uvjetima kad protivnik nastoji onemogućiti, omesti, uništiti ili poraziti NATO-ove snage. ACE/MORANE bazira se na pet ključnih sposobnosti. Prva je agilnost (sposobnost brzog razmještaja i reakcije), a druga interoperabilnost (sposobnost suradnje sa saveznicima i partnerima temeljena na interoperabilnim sustavima, opremi i naoružanju). Slijedi preživljavanje (sposobnost preživljavanja neprijateljskog napada prebaziranjem i fizičkom zaštitom zrakoplovnih baza), zatim kontinuitet zračnih operacija (sposobnost generiranja misija i provedbe kampanja u dinamičnom operativnom okruženju) te na kraju operativna spremnost (sposobnost provedbe ACE operacija kao odgovor na neprijateljske prijetnje).
Značaj aktivnosti MORANE, koja prije svega podrazumijeva uvježbavanje, a ne obuku, višestruk je, naglašava brigadir Barišić. Proizišla je iz vrlo uspješne bilateralne suradnje između HRZ-a i AAE-a kroz format Foruma vojne suradnje (HRZ-FASF MIL COOP Forum) koji se od svibnja 2022. godine redovito sastaje dva puta godišnje. “Aktivnost nije dio projekta Rafale, ali svakako podupire proces njihova uvođenja u operativnu uporabu i ima značajan pozitivan utjecaj na pravodobno dostizanje operativnih sposobnosti 191. ELA-e“, ističe časnik. Isto tako, HRZ-u se MORANE-om omogućuje usavršavanje vlastitog ACE koncepta i operativnih planova. Osigurava se i obrnuta aktivnost, tj. potpuna potpora francuskog ratnog zrakoplovstva u slučaju provedbe letačkih operacija HRZ-ovih Rafalea s lokacija na kojem djeluju francuske eskadrile. Naravno, aktivnost je korisna i za Francuze, tehničare i pilote, koji se uvježbavaju sa savezničkim kolegama u savezničkoj zemlji, po istim standardima i procedurama kao u Francuskoj. Na kraju, suradnja u području ACE/MORANE vrlo je značajna i iz perspektive NATO-a, tj. AIRCOM-a, koji potiče bilateralan pristup razvoju interoperabilnosti i ACE konceptu. “Takav pristup Francuzi i mi upravo demonstriramo u ovoj aktivnosti“, zaključuje Barišić.
Francusko povjerenje u HRZ
Još jedan zanimljiv događaj tog dana bio je slijetanje aviona C-130J francuskog ratnog zrakoplovstva. Hercules je dovezao dio opreme koja će se koristiti na MORANE-u te još neke francuske sudionike aktivnosti. Jasno je, dolazak vojnog transportnog aviona srednje veličine te iskrcaj tereta koji je prenosio bila je još jedna prilika da pripadnici 91. krila HRZ-a, uz suradnju s hrvatskim civilnim zrakoplovnim institucijama, uvježbavaju niz detalja i procedura. I u toj prilici, Francuzi su se trebali osjećati kao kod kuće, tj. kao da aktivnost provode u nekoj od svojih baza. Zapovjednik 91. krila brigadir Christian Jagodić kaže nam da iza svega na MORANE-u stoji dobra priprema. “U događaj je uključeno cijelo Krilo, od operativnog preko logističkog dijela nadalje. Sve što radimo na lokalnoj, hrvatskoj razini, trebamo znati raditi i na međunarodnoj razini. Na neki način, testiramo sposobnosti naših tehničara, pilota i cijelog sustava. Pokazujemo da u našoj postrojbi možemo provoditi takvu kompleksnu aktivnost, opsluživati francuske avione Rafale, te letjeti i uvježbavati se zajedno s njima. Mislim da to znači veliko povjerenje koje nam ukazuje AAE, potvrđuje da smo u kratko vrijeme usvojili niz standardnih operativnih postupaka vezanih uz opsluživanje zrakoplova“, zadovoljan je brigadir Jagodić, dugogodišnji pilot aviona MiG-21. Još jedan od naših sugovornika dočasnik je i HRZ-ov tehničar, prije svega zadužen za Rafaleove motore. Zaključuje da su Hrvati pokazali da su osposobljeni i spremni prihvatiti i opsluživati francuske zrakoplove. Iako mlad, imao je priliku raditi i s avionima MiG-21 te kaže da je najmlađima lakše prihvatiti način rada s Rafaleima koji podrazumijeva uporabu računala te drugih naprednih tehnoloških sustava. Isto tako, jako dobro vladaju engleskim jezikom. Raditi na sredstvu poput Rafalea puno je drukčije iskustvo nego ono s MiG-ovima.
Puno stvari oko Rafalea ne samo da su nove, nego su – bolje i jednostavnije. Avion je koncipiran tako da tehničarima bude što lakše postizati njegovu ispravnost. I, nema improvizacije. Štogod se dogodilo, podrazumijeva se da imamo spreman i propisan odgovor. Infrastruktura? Sve je novo i sve funkcionira!“ kategoričan je tehničar.
O aktivnosti MORANE čuli smo i mišljenje bojnika Thierryja, koji predvodi skupinu francuskih tehničara u Zagrebu. Prije svega, želio je naglasiti značaj struke, rekavši da ona podrazumijeva visoke tehničke sposobnosti i odgovornost. Kaže da je tijekom karijere imao priliku putovati i uspostavljati izvanredne profesionalne veze. Smatra da nema profesije koja je toliko ispunjujuća. A rad na avionu Rafale istinski je obogaćuje. “Naši odnosi s hrvatskim kolegama jako su dobri. Osjećamo se gotovo kao da pripadamo istoj naciji. Otkad smo stigli u Zagreb, suradnja ide glatko, čak je prijateljska. Misija usvajanja koncepta MORANE nešto je od čega imamo velike koristi u ovom našem izmještaju. Omogućuje nam surađivati s ratnim zrakoplovstvom savezničke nacije, i što je najvažnije, izmjenjivati naša vlastita iskustva. Biti dio NATO-a velika je prednost“, kaže francuski časnik.
Sve ide po planovima
Od slijetanja prvih šest HRZ-ovih Rafalea u Hrvatsku prošlo je pola godine. Kao voditelj Projektnog tima, brigadir Barišić naglašava da sve predviđene obučne, vježbovne, tehničke, infrastrukturne i druge aktivnosti u Hrvatskoj te u Francuskoj idu točno prema predviđenim terminskim planovima. Štoviše, obuka u Francuskoj praktički je na kraju, a u Hrvatskoj piloti i tehničari marljivo tuku radne sate i sate leta. U punoj je funkciji i simulator, popularno zvan trinaestim hrvatskim Rafaleom. “Već danas, Eskadrila leti onoliko koliko je to uobičajeno u jednom suvremenom ratnom zrakoplovstvu“, kaže brigadir. A kad bude upotpunjena s preostalih šest aviona, sve će se dodatno intenzivirati.
Posebna je priča dio vojarne koji koristi 191. ELA. Zahvaljujući našim ljubaznim domaćinima, dobili smo priliku za kraći obilazak. I vidjeli: od stajanke, preko hangara, pa do radnih prostorija, sve je novo, čini se i iznimno funkcionalno. Baš kao što su i najavljivali u HRZ-u, zapadni tehnološki sustavi poput Rafalea i Black Hawka ne znače samo obnovu zračne flote, nego kompletnu modernizaciju sustava, promjenu doktrina, načina rada, pa i načina razmišljanja. U dvije godine, 91. krilo HRZ-a kao da je preskočilo dva desetljeća. “Jako smo se dugo oslanjali na ostatke sustava bivše JNA, a lokacija na Plesu bila je zanemarivana. Izgradnja infrastrukture i prateća oprema bili su nužni da se prihvate lovci Rafale. Sad nam se otvorilo puno novih mogućnosti, imamo mnogo toga nadoknaditi u kratkom vremenu. Mi smo kao HRZ, zahvaljujući potpori MORH-a i svih uključenih u projekt Rafale, u samo šest mjeseci uspjeli doći do jedne konkretne međunarodne aktivnosti kao što je MORANE i provoditi je na zavidnoj razini“, komentira brigadir Jagodić. Brigadir Barišić priključuje se tvrdnjom da Eskadrila danas ima optimalno balansiran sastav osoblja. S jedne strane tu su iskusni ljudi, piloti i tehničari koji su radili s avionima MiG-21, a s druge mladi dvadesetogodišnjaci kojima je Rafale prva borbena letjelica. “Neki tehničari, bivši stipendisti, odmah su po završetku srednje zrakoplovne škole i ulasku u sustav upućeni na obuku za Rafale u Francuskoj. Vjerujem da takav prijelaz djeluje iznimno motivirajuće. Moram priznati da pomalo i zavidim mladim pilotima, imaju priliku letjeti i raditi na Rafaleima, u potpuno novom sustavu, u najboljim uvjetima koje HRZ može pružiti“, raspoložen je načelnik Odjela za planiranje Zapovjedništva HRZ-a.
“Letenje je cilj svega“
Drugog dana posjeta nazočili smo dijelu provedbe zajedničkih letačkih misija (eng. sorties) francuskih i hrvatskih Rafalea. Što je vrlo zanimljivo, dio zajedničkih dnevnih aktivnosti francuskih i hrvatskih tehničara bio je i zemaljski rad s trenažnim zrakoplovnim naoružanjem, makar same letačke misije nisu uključivale avione opremljene tim naoružanjem. Iako je fokus MORANE-a u ovom slučaju uvelike na tehničarima i opsluživanju aviona, naravno da je on i dobra prilika za pilote. “Cilj svega u zrakoplovstvu je letenje, sve ostalo u njegovoj je potpori. Svaka mogućnost za zajedničko uvježbavanje taktika, tehnika i procedura mora se iskoristiti, zbog poboljšanja vlastitih sposobnosti. Naši piloti zapravo potvrđuju i uvježbavaju ono što su naučili u Francuskoj, no s kolegama iz AAE-a mogu i istraživati nove mogućnosti suradnje“, nabraja brigadir Jagodić. Hrvatski pilot Rafalea koji sudjeluje u MORANE-u obučavao se u Francuskoj, a vrlo brzo nakon toga s Francuzima leti u Hrvatskoj na hrvatskom avionu. “Ovakve aktivnosti za nas su vrlo korisne i uvijek dobrodošle, uvijek se vidi i nauči nešto novo, a onda se to može i primijeniti. Mislim da smo u Eskadrili u relativno kratkom vremenu napravili niz velikih koraka. Letimo s Francuzima, ravnopravno surađujemo. Dakle, radimo dobar, dobar posao, što ne znači da nemamo još puno prostora za napredak“, kaže nam pripadnik HRZ-a. Dodaje da su u 191. ELA-i svjesni da su dobili povjerenje da u HRZ uvedu novo sredstvo i cijeli sustav koji s njim dolazi. “To je velika odgovornost za sve nas, ono što mi uspostavimo ostat će generacijama koje dođu poslije. Posla ima jako puno, infrastruktura koju koristimo je nova, ali novo je i sve što ovdje radimo. Puno toga smo već uspješno izvršili i tako ćemo ići i dalje“, ističe HRZ-ov pilot.
Razina ambicije bit će sve veća
Nakon prvog slijetanja u Zagreb, za dojmove smo upitali i francuskog pilota, bojnika Romaina. “Prvo što sam primijetio kad sam doletio iznad Hrvatske jest krajolik. Ima divnih prizora, a sve nadohvat prsta, primjerice kad se planine spajaju s morem. Čak i s visine od 10 600 metara, mogao sam vidjeti da je zemlja nedirnuta, puna lijepe prirode“, impresioniran je ostao pilot. Onda je pohvalio hrvatske zrakoplovne tehničare: “Izvrsni su! Jedva sam primijetio da me, nakon što sam ugasio svoje motore, nije dočekao francuski nego hrvatski tehničar. Trud koji ulažu kako bi naučili procedure i besprijekorno ih primijenili pokazuje koliko su posvećeni svojem poslu.“ Informiran je o povjesnici i 191. ELA-e i obuci naših pilota za Rafale, i tvrdi da su, po njegovu mišljenju, prijašnja iskustva uvijek plus. “Temelji aeronautike ne oslanjaju se na poznavanje sustava, nego na osjećaj za zrakoplov.
Nisam imao prilike letjeti MiG-om 21, no sigurno mogu utvrditi da kod njega mora postojati snažna veza između čovjeka i stroja. To mora prijeći u snažniji osjećaj za letenje. Impresioniran sam sposobnošću hrvatskih pilota da se sa starije platforme tako brzo prilagode Rafaleu. Ono što je još dojmljivije jest malo vremena koliko im je bilo potrebno da započnu svoju letačku obuku na stranom jeziku, lete u stranoj zemlji sa stranim letačkim navikama u stranom zračnom prostoru, i dođu do onoga što imaju danas – eskadrilu Rafalea u izgradnji“, opisuje bojnik Romain. Kao i u svemu drugom vezanom uz projekt Rafale, u HRZ-u se o aktivnosti MORANE razmišlja i unaprijed. “Razina ambicije podizat će se sa svakom idućom aktivnosti“, kaže brigadir Barišić, “to, među ostalim, podrazumijeva da će se već iduće godine aktivnosti proširiti i na određene segmente održavanja, a ne samo opsluživanje francuskih Rafalea u Hrvatskoj“. Sve to skupa znači da će se suradnja dvaju ratnih zrakoplovstava nastaviti u budućnosti, to znači i nakon što 191. ELA s Rafaleima postigne inicijalnu, a potom punu operativnu sposobnost.
TEKST: Domagoj Vlahović; FOTO: Tomislav Brandt