Američka ratna mornarica hitno treba nove višenamjenske fregate kao zamjenu za otpisane iz klase Oliver…
Nova dimenzija amfibijskog juriša
Nakon uspješnog dvomjesečnog prolaska oko Južne Amerike do svoje matične luke u Kaliforniji, novi amfibijsko-jurišni brod američke mornarice USS “America” trenutačno testira opremu i uvježbava posadu. Ulaskom u operativnu uporabu podignut će taktičke sposobnosti amfibijsko-jurišnih brodova na novu razinu, ali i redefinirati doktrinarni pristup amfibijsko-jurišnim pomorskim operacijama
Kad najnoviji amfibijsko-jurišni brod američke mornarice USS “America”, flotne oznake LHA 6 (Landing Helicopter Assault), isplovi na prvu operativnu ophodnju planiranu za proljeće 2017., s njegove će palube moći djelovati najnoviji zrakoplovi Marinskog korpusa F-35 Lightning II. Riječ je, naravno, o STOVL (Short take-off and vertical landing) inačici razvikanog Joint Strike Fightera (JSF).
Predan mornarici krajem 2014. godine, prvi brod njezine nove klase velikih paluba odnosno amfibijskih platformi upravo prolazi testiranja i uvježbavanja posade i operativnih postupaka u pacifičkim vodama oko Kalifornije, gdje se i nalazi njegova matična baza. Prema stavkama primopredajnog ugovora, 257,3 m dug brod USS “America” ušao je u drugu fazu opremanja tijekom koje će paluba dobiti zaštitni premaz i ostale sustave koji bi brodu trebali omogućiti efikasnu manipulaciju ukrcanim zrakoplovima F-35B, ali i ostalim letjelicama.
Blizanac u brodogradilištu
Planira se da će “America” zamijeniti brod USS “Peleliu” (LHA 5), peti i ujedno zadnji izgrađeni amfibijski brod klase Tarawa, star već 40 godina i umirovljen 31. ožujka ove godine. Americin blizanac “Tripoli” (LHA 7), koji se još gradi u brodogradilištu Huntington Ingalls Industriesa (HII), trebao bi se do konca 2018. pridružiti floti. Treći brod u klasi, LHA 8, ujedno prvi brod iz tzv. serije 1 (“America” i “Tripoli” pripadaju zapravo tzv. nultoj seriji), planiran je za narudžbu tijekom fiskalne godine 2017. i bit će redizajniran ugradnjom potopivog mokrog doka u krmeni dio. Budući da zahtjevi i potražnja za amfibijskim brodovima širom svijeta i dalje rastu, ne začuđuje velik interes i očekivanja od LHA brodova klase America. Odnosi se to prije svega na ukrcaj i osiguranje amfibijskih spremnih grupa (ARG) i mornaričkih ekspedicijskih postrojbi (MEU) s naprednim sposobnostima u potpori marinskih zračno-kopnenih taktičkih grupa (Marine Air Ground Task Force – MAGTF) na moru i na obali, koje bi trebale oblikovati novu prirodu i koncept američkih ekspedicijskih operacija u idućim desetljećima.
Brodovi klase Tarawa bili su konstruirani šezdesetih godina i zastarjeli su već sredinom devedesetih. Američki su planeri tad osmislili zamjenu (LHA Replacement – LHAR). Zahtjevi za nove amfibijske brodove bili su temeljeni na zamisli o osiguranju zračnog transporta lako oklopljenih postrojbi s mora na kopno. Na taj je način klasa America, utemeljena na osam plovnih jedinica amfibijsko-jurišnog broda (Landing Helicopter Dock – LHD) klase Wasp zapravo i nastala.
Optimizacija za zrakoplovstvo
Na brod su ugrađene dvije plinske turbine tipa General Electric GE LM 2500+ (umjesto parnih kotlova koji su na klasi Tarawa) i GE APS (Auxiliary Propulsion System), tj. pomoćni propulzijski sustav koji koristi brodsku električnu mrežu za prijenos električne energije i pokretanje pomoćnih elektromotora. Puna istisnina iznosi 44 971 t. U opisu gabarita stoji i podatak o 36 m širokoj sletnoj palubi na kojoj se nalazi devet sletnih pozicija za ukrcane letjelice. U unutrašnjosti krije produljeni zrakoplovni hangar i dodatni prostor namijenjen potpori zrakoplovnih operacija. To se u prvom redu odnosi na povećane kapacitete za smještaj goriva za osiguranje MAGTF (Marine Air Ground Task Force) zračno-borbenih elemenata (Air Combat Elements – ACE). ACE obuhvaća suvremene zamjene za stari zrakoplov AV-8B Harrier II i teški helikopter CH-46E Chinook. Na palubi broda USS “America” predviđen je ukrcaj mornaričke inačice novorazvijenog zrakoplova F-35B i tilt-rotora MV-22 Osprey, teškog helikoptera CH-53E/K Sea Stallion, jurišnih helikoptera AH-1Z Super Cobra, višenamjenskih MH-60 Seahawka te još itekako korisnog helikoptera UH-1Y Huey. Brod može prevoziti više od 28 Ospreyja pod uvjetom da su im krila sklopljena. Kad su Ospreyji u operativnoj uporabi, broj pada na 24 letjelice. Inicijalni zrakoplovni wing na brodu “America” činit će dvanaest MV-22 Ospreyja i dvanaest F-35B zbog osiguranja udarnih i jurišnih zračnih sposobnosti.
Ratovi promijenili dizajn
Brod USS “America” konstruiran je bez krmenog mokrog doka, radi osiguranja produljenog hangarskog prostora i dvaju dodatnih, povišenih prostora za smještaj portalnih dizalica za radove na rotorima letjelica, kao i zbog ugradnje dodatnih spremnika za ukrcaj zrakoplovnog goriva. LHD klasa Wasp bila je konstruirana s velikim krmenim potopivim mokrim dokom koji je osiguravao površinski transport ukrcanih marinskih snaga. Balastni tankovi koji su na klasi Wasp omogućivali potapanje i pražnjenje mokrog doka, na brodu USS “America” preinačeni su za smještaj dodatnih količina zrakoplovnog goriva. USS “America” može zato ukrcati gotovo dvostruko veću količinu goriva u odnosu na LHD-e klase Wasp. U nekadašnjem mokrom doku smješteni su prostori za popravak zrakoplova, alatnice, skladišta pričuvnih dijelova te skladišta paletizirane kargo opreme. Nova bi “America” možda čak i zadržala prvobitni dizajn s mokrim dokom da nije bilo terorističkog napada 11. rujna te kasnijeg američkog vojnog angažmana u Afganistanu i Iraku.
U tim su ratovima američke snage koristile puno teže i robusnije kamione koji su se mogli bolje nositi s opasnošću i posljedicama minskih prijetnji na tamošnjim komunikacijama. Mornarica je ponovno preispitala svoje tehničko-taktičke zahtjeve za klasu America i zaključila da transport postrojbi s mora na kopno isključivo zračnim mostom nije više praktična taktika za nova marinska oklopna sredstva i ostalu tešku ratnu opremu. S druge strane, i Marinski je korpus ostao nepokolebljiv i čvrst u zahtjevu za osiguranje površinskog transporta s nove klase amfibijskih brodova. Upravo je zbog pritiska marinaca odlučeno da će LHAR serije 1 ponovno biti redizajniran s mokrim dokom, dovoljno velikim da se u njega mogu smjestiti dva desantna plovila na zračnom jastuku (Landing Craft Air Cusion – LCAC).
Zbogom parnoj propulziji
Gradnja redizajnirane klase America započet će novogradnjom LHA 8. Prva dva broda u klasi, “America” (LHA 6) i “Tripoli” (LHA 7) imaju ugrađen poboljšani novi propulzijski sustav, koji je prvi put bio ugrađen na LHD-u USS “Makin Island” (LHD 8). Dvije su brodske plinske turbine integrirane u električni propulzijski sustav i tako su konačno izbacile iz uporabe parnu propulziju s kojom je američka amfibijska flota ušla u XXI. stoljeće. S novim propulzijskim sustavom, ti su 257,3 m dugi brodovi sposobni ploviti trajnom brzinom većom od 20 čvorova. Nova je klasa dobila i novi, napredniji oružni sustav, u koji su uključena dva RAM lansera, dva NATO-ova Seasparrow lansera (s ESSM-om, Evolved Sea Sparrow Missile); dva 20 mm Phalanx CIWS (Close-in-weapons system) topa te sedam dvostrukih 12,7 mm teških strojnica.
Brodogradilište Ingalls potpisalo je 2007. s Ministarstvom obrane ugovor o izgradnji prvog broda iz buduće LHAR serije vrijedan 2,4 milijarde dolara. USS “America” predan je mornarici 10. travnja 2014. i primljen u flotu 11. listopada te godine u matičnoj bazi “San Diego” u Kaliforniji. Prema najavama, očekuje se da će svojim angažmanom, kad bude spreman za prvu operativnu zadaću, znatno ojačati američke strateške položaje u azijsko-pacifičkom prostoru. Nakon uspješnog dvomjesečnog promotivnog prolaska oko Južne Amerike – iz brodogradilišta Ingalls, Pascaguola, Mississippi, do San Diega u Kaliforniji – nastavljaju se završni radovi opremanja broda do zacrtanih razina sposobnosti.
Nova zvijezda flote
Početkom veljače 2015. godine USS “America” nalazio se u pacifičkim vodama pred obalom južne Kalifornije. Ondje je provedena obuka posade kao i zadnje pripreme za ugovorom predviđena završna testiranja. Tijekom proljeća obavljeno je i testiranje slijetanja odnosno polijetanja marinskih VSTOL zrakoplova na palubu, što je samo dio u procesu dobivanja pune certifikacije broda za provedbu zrakoplovnih operacija. Samo godinu prije, brod je u brodogradilištu Ingalls pripreman za isporuku mornarici. Tijekom priprema za prebaziranje s istočne na zapadnu obalu SAD-a, u svibnju 2014. na brod je ukrcan ekspedicijski stožer, tzv. Special Purpose MAGFT, od otprilike 300 marinaca, četiri MV-22 tilt-rotora te tri helikoptera MH-60. Nešto prije nego što je brod krenuo na premijernu plovidbu, na palubu su ukrcana četiri dodatna helikoptera tipa CH-46. Uobičajena je praksa da se prolazak novih mornaričkih brodova od brodogradilišta do isporuke u matičnoj luci odvija bez medijske pompe, ali to nije bio slučaj s brodom “America”. Procijenjeno je da put oko cijelog kontinenta pruža jedinstvenu priliku za pokazivanje snage i sposobnosti američke mornarice i Marinskog korpusa, uz istodoban razvoj odnosa i prijateljstva s partnerima u Južnoj Americi.
Praktični Osprey
U srpnju 2014. brod USS “America” krenuo je na put oko Zelenog Kontinenta, prema programu posjeta pomorskoj bazi “Guantanamo” na Kubi te lukama u Brazilu, Čileu, Peruu i Kolumbiji. Osim toga, demonstracijskim letovima MV-22, na brod su prevezeni visoki vojni i politički uzvanici iz Trinidada i Tobaga, Urugvaja i Salvadora. Posada je imala rijetku priliku za plovidbu kroz hiroviti Magellanov prolaz na krajnjem jugu Južne Amerike. Ukrcaj tilt-rotora MV-22 na brod pokazao se kao veliki bonus za sve kad je bila riječ o obavljanju različitih zadaća. Premda je bilo zamišljeno da budu uporabljeni u dugodometnim transportima marinaca pri provedbi sigurnosnih vježbi s prijateljskim snagama Brazila, Čilea, Kolumbije i Perua – iskorišteni su za logistički transport i popunu s kopna, uvježbavanje palubnog osoblja, prijevoz VIP gostiju s kopna na brod te posebno tijekom organiziranja i provedbe četiriju međunarodnih konferencija za tisak održanih na velikoj palubi broda USS “America”.
Tri tisuće ljudi na brodu
Brod USS “America” konstruiran je za oko 1100 članova posade s dodatnim smještajnim kapacitetima za 1900 marinaca. Ukrcajni kapaciteti dosežu 4531 m3 s više od 1115 m2 garažnog prostora za ukrcaj vozila, ali glavna su prednost zrakoplovno-smještajni kapaciteti. Potpalubni je zrakoplovni hangar čak za 40 % veći od hangara na amfibijskim brodovima klase Wasp. Nepostojanje mokrog doka dopustilo je konfiguriranje dodatnih prostora za potporu zrakoplovnih operacija što je dovelo do stvaranja “potpuno zračno-udarne konfiguracije broda” sa zrakoplovima F-35B – što je neobično rijetka sposobnost za amfibijsko-jurišnu plovnu platformu. Velik zrakoplovni hangar, povećan broj pričuvnih dijelova i prostora za održavanje, sposobnost ukrcaja dvostruko veće količine zrakoplovnog goriva – impliciraju mogućnost da se na borbenim zadaćama ostane puno dulje, poveća broj zračnih letova i smanji vrijeme popravka i održavanja letjelica na brodu. ARG (Amphibious Ready Group) ukrcan na brod USS “America” imat će visoku sposobnost potpore zračnog juriša i brzog manevra s mora na kopno, a moći će pružati potporu i ostalim mornaričkim sposobnostima koje podrazumijevaju isturenu nazočnost, projekciju sile, zajedničke sigurnosne zadaće, potporu prijateljskim snagama, strateško odvraćanje, humanitarne akcije te odgovor na prirodne i tehnološke akcidente.
Testiranje raketa
Brod je sredinom ožujka 2015. započeo pripreme za zadnju seriju testova i ispitivanja prije superkolaudacijskog remonta. Iznimno zanimljiv dio tog programa odnosi se na testiranje raketnog sustava. Ispitivanje oružnog sustava provedeno je u vodama ispred južne Kalifornije. Nakon što se završe ispitivanja i provede superkolaudacijski remont (tijekom kojeg se otklanjaju svi nedostaci koje je uočila posada i to na trošak brodogradilišta), na brod će biti ugrađena dodatna oprema koja će ga učiniti spremnim za prvu operativnu šestomjesečnu ophodnju. Pentagonov ured za oružne testove i evaluaciju u svojem je izvješću početkom 2015. doveo u pitanje zahtjev za dosizanje inicijalnih operativnih zahtjeva broda u fiskalnoj 2016. godini, ponajprije zbog rezanja mornaričkog proračuna. Stoga su početak inicijalnih operativnih testiranja i njihova evaluacija (IOT&E) odgođeni za listopad 2016. kako bi brod mogao ući u operativnu uporabu u predviđenom terminu 2017. godine. U svibnju 2012. brodogradilište Ingalls potpisalo je i ugovor o konstrukciji i izgradnji broda LHA 7 “Tripoli”, drugog iz tzv. nulte serije, u vrijednosti od 2,38 milijardi dolara. Ponavljajući konstrukciju broda “America”, “Tripoli” će dobiti neke preinake i poboljšanja na elektroničkim sustavima, borbenim i C4ISR sustavima. “Tripoli” se od 2013. gradi na navozima brodogradilišta Ingalls, a stupanj izgrađenosti iznosi oko 25 %.
Primjena naučenih lekcija
U brodogradilištu su primijenili na USS “Tripoli” lekcije naučene prilikom izgradnje broda USS “America”. To se odnosi ponajprije na unapređivanje alata i procesa kojima su smanjeni troškovi. Očekuje se da bi USS “Tripoli” trebao do konca 2017. biti spreman za porinuće, a predaja mornarici uslijedila bi do konca 2018. godine. Narudžba LHA 8, trećeg broda, onog kojem još nije određeno ime, ali prva je plovna jedinica iz serije 1 koja će ponovno dobiti mokri, krmeni potopivi dok, planirana je početkom fiskalne 2017., što znači u proljeće 2018. godine. Isporuka broda planirana je za fiskalnu 2024. godinu. Prema službenim izvorima iz mornarice, konstrukcijski planovi za LHA 8 već su spremni, a ugovori o izgradnji su u pripremi. Po svemu sudeći, mornarica će primijeniti standardnu metodologiju tržišnog natjecanja, što u njezinim relacijama znači izbor među dva moguća brodograditelja: Ingalls Shipbuildinga iz Pascaguole i General Dynamicsa iz San Diega.
Krmeni potopivi dok
Inicijalni dizajn budućeg LHA 8 navodi da će ugrađeni krmeni mokri (potopivi) dok biti po dimenzijama sličan onom ugrađenom na amfibijsko-transportnom brodu LPD 17 USS “San Antonio”, koji u svoju unutrašnjost može primiti dva transportna plovila tipa LCAC (na zračnom jastuku). Trik je u tome da zbog mokrog doka neće doći do reduciranja bilo kojeg od kapaciteta za održavanje letjelica i potporu zračnim operacijama koji su dostignuti na tzv. nultoj seriji, tj. na brodovima USS “America” i USS “Tripoli”. Da bi se zadržala jednaka razina održavanja i potpore zračnim operacijama, američki konstruktori predvidjeli su na LHA 8 izgradnju manjeg palubnog nadgrađa. Inspiraciju su našli u sličnoj, reduciranoj koncepciji palubnog otoka (nadgrađa) primijenjenog na novom nuklearnom nosaču zrakoplova klase Ford. Sukladno nastojanjima da se na sletnoj palubi oslobodi što više prostora za opsluživanje i rad s letjelicama, novi palubni otok na LHA 8 primit će na sebe brodsko oružje i C4I sustave koji su na brodovima “America” i “Tripoli” ugrađeni na tzv. palubnim psećim kućicama (u žargonu američke mornarice). Kapaciteti za potporu zrakoplova koji su na brodovima tzv. nulte serije raspoređeni u krmenoj zoni, bit će na brodovima serije 1 premješteni u druge zone.
Traženi broj 11
Prema godišnjem izvješću Marinskog korpusa, objavljenom koncem veljače 2015., očekuje se da bi četvrti brod iz klase America, LHA 9, mogao biti naručen do 2024. godine. Stratezi Marinskog korpusa jako se trude zadržati postojeći četverogodišnji proizvodni ciklus LHA brodova, ne samo zbog promocije i održavanja nacionalne brodograđevne baze, nego prije svega zbog održavanja broja od 11 velikih amfibijsko-jurišnih brodova i nakon umirovljenja klase Wasp. LHA 8 pomoći će da mornarica i Marinski korpus održe, čak i povećaju minimalne strateške zahtjeve o 11 velikih amfibijsko-jurišnih paluba u mornaričkoj floti; tri broda klase LHA i osam brodova klase LHD do 2024. godine.
Igor SPICIJARIĆ, Foto: US Navy